یک تجارت روش‌های بسیاری برای تبلیغ محصولات و خدمات خود در اختیار دارد، که ارسال پیامک از جمله آن است. پیامک وسیله‌ای برای برقراری ارتباط یک به یک با مشتری و ابزاری متعلق به دنیای مدرن است. محبوبیت این ابزار موجب شده تا تعداد کسب و کارهایی که برای گسترش تجارت خود به پیامک روی می‌آورند روز به روز افزایش یابد.  بازاریابی پیامکی قادر است به سبب ویژگی‌های خود یک رابطۀ نوین با مشتری را میسر گرداند اما به شرطی‌که بتوان استفاده‌ای درست از این ابزار کرد. لذا، بکارگیری درست بازاریابی پیامکی نیاز به کمی هوشمندی دارد. نتیجه ارسال پیام درست با محتوای درست برای مشتری درست در زمان درست، جذب مشتریان جدید و درگیر کردن مشتریان قدیمی خواهد بود.

وایبر خوب است یا بد است:زمانی که محصل بودیم در خیلی از سالها موضوع انشاءمان این بود علم بهتر است یا ثروت؟ و تقریباً همه پاسخ یکسانی داشتند که علم بهتر است و در راستای اثبات آن یک یا دو صفحه قلم فرسایی می‌کردیم. اما وقتی بزرگتر شدیم فهمیدیم قاچاقچیان مواد مخدر با بهره‌گیری از علوم مختلف به توفیقات عظیمی دست یافته‌اند و به نحوی که شاید قویترین توزیع مویرگی مربوط به مواد مخدر باشد. راستی آیا بدون بهره‌گیری از علم می‌شود از افغانستان کاروان مواد مخدر را به اروپا انتقال داد و نسبت به پخش مواد مخدر در اقصی نقاط کره زمین اقدام کرد، حال آیا علم خوب است یا بد است؟

مدیران دوست دارند بدانند با هر يك از رده‌هاي مختلف سازمان چگونه ارتباط برقرار كنند، و چه مقدار وقت خود را به آنان اختصاص دهند، چگونه به سرعت تصميم‌گيري كنند، چگونه تيم خود را بسازند تا در ميدانهای پرچالش، بهترين نتايج را بگيرند، چگونه قدرت اقناع و ترغيب خود را افزايش دهند تا ديگران، تصميمات آنها را به اجرا درآورند، و در نهايت، چگونه با خلاقيت و نوآوري در سازمان، سازماني بالنده پديد آورند (تقاضا می‌کنم برای مطالعه بیشتر در حوزه بینشهای مدیریتی و ابزارهای آن، به کتاب چهل‌گفتار پیرامون مدیریت و رهبری مراجعه کنید). رهبران بزرگ تجارت، می‌دانند که نحوه برخورد آنها با کارمندان تاثیر زیادی بر ایشان دارد. شما به عنوان یک رهبر کسب و کار، می‌توانید با استفاده از  عباراتی که در ادامه می‌خوانید، به طور منظم هر روز این تاثیر را بهتر سازید.

در مجموع دلتنگی‌ها زیبا هستند. چون انسان برای کسی یا خاطره‌ای دلتنگ میشود که تأثیر مثبت و دلنشینی در روح و جان و قلب او ایجاد کرده باشد. از ابتدای سال جاری به علت مشغله فراوان سعادت حضور در برنامه‌های رادیو و تلویزیون را پیدا نکرده‌ بودم تا اینکه چند روز قبل در اتومبیل وقتی به برنامه جوان ایرانی سلام گوش می‌کردم تکه‌هایی از صحبت‌های خودم در سال گذشته را که گلچین کرده بودند شنیدم. به ناگاه حس کردم چقدر دلم برای حضور در رادیو و ارتباطی که از این طریق با مخاطبان عزیز در اقصی نقاط ایران سربلند برقرار می‌شد، تنگ شده است.

همانگونه که در کتاب چهل‌گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب‌و کار،به قلم اینجانب می‌خوانیم؛ هر انسانی دارای یک "الگوی قهرمان" است که در اعماق ذهن خود با آن زندگی می‌کند. گاه به آن نزدیک می‌شود، و گاه کیلومترها از آن فاصله می‌گیرد. اما چرا اینگونه است؟ چون باید "هزینه‌ی قهرمان شدن" را بپردازد که عبارت است از: پذیرش مسئولیتها، پرورش قابلیتها، و آمادگی برای جذب مهارتها.اگر می‌خواهید که در زندگی موفق باشید، باید خودتان را همانطور که یک باغ را برای برداشت بهترین محصول پرورش می‌دهید، پرورش دهید. افراد موفق در همه جا ویژگیهای مشترکی دارند که مسلما تصادفی و یا شانسی نیست.

همانطور که در کتاب دلایل کامیابی برندهای برتر جهانی می‌خوانیم، تکنولوژی سبب شده است تا محصولات بنگاههای اقتصادی همردیف (رقبای مطرح)، شباهت زیادی به هم پیدا کنند. از دیگر سو، مشتریان فقط به کیفیت محصولات توجه ندارند بلکه، سایر کارکردهای ارتباط با شرکت، بویژه برند آن برای آنها مهم شده است. در دنیای رقابتی، برند که نشان‌دهنده‌ی هویت و اعتبار و یادآور تمام کارکردهای تعامل شرکت با مشتریان است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

بسیاری از سازمانهای فروش ترجیح می‌دهند که بجای طی فرآیند طولانی و پرهزینه استخدام و جایگزینی نیروها، تلاشهای خود را صرف بهبود تیم فروش خود کنند و فرصت دوباره‌ای به آنها بدهند تا نتایج خود را به سطح استاندارهای سازمان برسانند. زمانی که برای بهبود تیم خود تلاش می‌کنید استراتژیهای زیر می‌توانند کمک بسیاری به شما بکنند:

در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " به قلم اینجانب در خصوص راز محبوبیت افرادی چون جک ولش، استیو جابز، جف بزوس،....می‌خوانیم. دیو کرپن، در   کتاب پرفروش خود با عنوان کسب و کار دوست داشتنی، در پی یافتن مهره مار رهبران و مدیران محبوب سازمانهای موفق است. وی برای یافتن پاسخ، تحقیقات و مصاحبه های مفصلی را با برخی از موفقترین و محبوبترین رهبران کسب و کار صورت داده است و فرمولی با 11 بند برای تبدیل شدن به مدیری محبوب و دوست‌داشتنی را فهرست می‌کند:

به قول یکی از بزرگان، «اگر بتوانید مردم را بخندانید می‌توانید توجه آن‌ها را برای گوش کردن جلب کنید. وقتی آن‌ها خوب خندیدند بیشتر ممکن است که به موعظه و چیزهایی که ما می‌خواهیم بگوییم گوش دهند.»  اهمیت  طنز و شوخ‌طبعی در پیشبرد اهداف تا بدانجاست که حتی شاعران و نویسندگان بزرگ هم برای انتقال پیام خود، رو به طنز آورده و با درک تأثیر شوخ‌طبعی در انتقال پیام، دست به دامن طنز شده‌اند. با افزودن طنز به آموزش و نیز محیط خشک تجارت و البته با رعایت حد و حدود، می‌توان فشارهای اجتماعی و روانی  در محیط کار را مهار کرده و، شادابی و تحرک و رنگ تازه ای به دنیای  کسب و کار بخشید.  به این ترتیب کارکنان در فرآیند یادگیری و اجتماعی شدن، احساس شادی و لذت می کنند و سازمان به شادی بهره‌ور دست می‌یابد.

مدیرعاملان و سایر مدیران ارشد سازمان‌ها آنقدر کارهای ریز و درشت برای انجام دادن دارند که گاه کارهایی را که در اولویت هستند، فراموش می‌کنند و یا نمی‌توانند به اندازه‌ی کافی برای آنها وقت صرف کنند. جفری چاسر شاعر معروف انگلیسی زمان را به موج دریا تشبیه می‌کند و می‌گوید: «زمان و موج هیچگاه منتظر انسانی نمی‌مانند.» زمان منتظر ما نمی‌ماند پس بهتر است به بهترین شیوه آن را مدیریت کنم.

مطالب بعدی مطالب قبلی