31- تويوتا پس از يك شكست از حضور در بازارهاي خارجي بار دوم براي خروج از فرهنگ ژاپني از راهنمايي‌هاي يك مشاور اهل آمريكا به‌نام ادوارد دمينگ كه به پدر علم مديريت كيفيت جامع شهرت دارد، بهره گرفت.


مردي اصيل، با پوششي رسمي و با زباني تند كه برخلاف ساير مشاورين به دنبال تمجيد و ستايش مخاطبين نبود، بلكه آنان را صراحتا بااشتباهات و خطاهاي خود روبرو مي‌كرد و نشريه نيويورك‌تايمز در وصف وي نوشت: «دمينگ در مواجهه با مديران ارشد بگونه‌اي برخورد مي‌كند كه گويي با بچه هاي مدرسه سخن مي‌گويد.»

16- تصمیم‌های مهم کسب و کار هم در خود دارای یک پارادوکس هستند. تصمیماتی که یک شرکت را به سرانجام مثبت یا منفی می‌رساند گاهی از سر  ناچاری گرفته می‌شود. چرا؟ چون هیچ‌کس نمی‌تواند ایده بهتری ارائه دهد.

 

17- شرکتهای واقعا عالی، هدفی دارند که ورای خود محصول است. برای ساختن برند قوی به‌عنوان بهترین خدماتی که یک مشتری می تواند کسب کند، ما می‌بایست مطمئن شویم که خدمات به مشتری برای کل شرکت باشد، نه بخشی از آن.

این عنوان اولین کتابی است که در سال 94 خواندم.اولین نکته ای که توجهم را برای مطالعه جلب کرد،اسم جیمز کالینز نویسنده کتاب از خوب به عالی بود که برای این کتاب هم مقدمه ای نوشته اند. کتاب زیر نظر ورنه هارنیش و توسط جمعی از اساتید بزرگ حوزه مدیریت از جمله کاپلان نوشته شده است و رامین سمیع زاده مترجم آن هستند که علاوه بر ترجمه عالی مقدمه مترجم هم خواندنی است.

 آغاز سال نو مبارک

سلام بر همراهان عالم عامل عاشق

در طی دوسال گذشته در این سایت هر روز یک مطلب گذاشته شد. کار بسیار دشواری بود. گاهی با عجله صورت گرفت. و گاهی کیفیت تحت‌الشعاع کمیت قرار گرفت. اما سعی کردم این ایراد به حداقل برسد. در اواخر سال 93 اینستاگرام را فعال کردم. آی دی من PARVIZDARGI است. در لحظه ای که این یادداشت را می‌نویسم حدود ششصد نفر از همراهان فالو کرده‌اند. در اینستاگرام به یاری حق به طور جد فعال خواهم بود. اما تصمیم دارم در سال آینده در سایت dargi.ir هفته‌ای دو مطلب بنویسم. اگر بیشتر شود بهتر ولی دیگر نمی‌خواهم قید هر روز یک مطلب را برای خودم بگذارم. این هم یک تغییر است. و بنا به ضرورت پیش می‌روم.

از تمام عزیزان همراه عالم عامل عاشق بابت بازدیدهای روزانه‌شان، پیام‌ها، پیشنهادات و انتقادات‌شان ممنونم. 

تقاضا می‌کنم ضمن ادامه همراهی در این سایت، در اینستاگرام هم همراهی‌ام کنید.

از سال 93 خیلی نکات یاد گرفتم و تمام موفقیت‌های گروه TMBA در آموزشگاه بازارسازان، انتشارات بازاریابی، فروشگاه کتاب، تحقیقات بازاریابی، مشاوره بازاریابی، مجله توسعه مهندسی بازار، مجله بازاریاب بازارساز ، امور مالی ، منابع انسانی و پشتیبانی را پس از لطف خدای مهربان، مدیون همراهان و همکاران عزیزم هستم.

از تک تک ایشان سپاسگزاری می‌کنم و برای عزیزانی که به هر دلیل در سال جدید به عنوان همکار با هم نیستیم آرزوی موفقیت روزافزون دارم.

در سال 94 کانون تبلیغات و تحقیقات ضمیر بازار نیز به طور رسمی فعالیت خودش را شروع می‌کند. می‌دانم با وجود همکاران نازنینم در این حوزه نیز همراه خوبی برای بنگاه‌های اقتصادی ایران سربلندمان خواهیم بود.

لطفاً همراهی‌مان کنید.

عیدتان مبارک. روزهای‌تان طلایی. زندگی‌تان شاد.

 

سبز باشید

 

چندی پیش بخش خصوصی آموزش و پرورش (مراكز غيرانتفاعي) دعوتی از من کرد که در آنجا مدیران دولتی نیز حضور داشتند. دلیل حضور آنان نیز این بود که باید برای بخش خصوصی تسهیلاتی فراهم می‌کردند تا بخش خصوصی کارها را سرعت بخشد.
محور اصلی گفته‌هایم پیرامون اهمیت و جایگاه بخش خصوصی در توسعه‌یافتگی کشور بود. برای تدوین گفته‌هایم به سه کتاب ارزشمند اشاره کردم. کتاب نخست، مسائل بین‌المللی و اسلام اثر دکتر ماهاتیر محمد است. او را به‌عنوان معمار مالزی نوین می‌شناسند.

66)    ترجیح می‌دهید به مشتریانی که دانش و اطلاعات دارند، بفروشید یا مشترانی که دانش و اطلاعاتی ندارند؟
دان پپرز، مؤسس گروه Peppers and Rogers
67)    کامپیوترهای مک (Mac)، PC را به چالش کشیدند و داو با محصولات خود تهدیدی برای Beauty Myth ایجاد کرد. ما چه چیزی را به چالش می‌کشیم؟
مارک بارون، مؤسس eatbigfish
68)    هواپیمایی ویرجین تعریف جدیدی از پرواز کردن ارائه داد. ما چگونه می‌توانیم معیار انتخاب را در صنعتی که فعالیت می‌کنیم، بازتعریف کنیم؟

31)    آیا می‌توانم دلیلی پیدا کنم که مرا متقاعد کند خلاف آنچه اکنون فکر می‌کنم، بیندیشم؟
چیپ و دن هیث، اساتید دانشگاههای استنفورد و دوک
32)    آیا ما از شرکت‌هایی هستیم که به تجربه‌ی مشتری کم اهمیت می‌دهیم؟
مت دیکسون، نویسنده
33)    در میان کارمندان قوی ما، چند نفر هستند که سه سال آینده‌ی کاری‌شان را در این شرکت می‌بینند؟ چند نفر هستند که اگر شرکت دیگری 10 درصد بیشتر به آنها حقوق بدهد، شرکت ما را ترک خواهند کرد؟
جاناتان رزنبرگ، مشاور مدیر گوگل

سؤال پرسیدن یکی از ملزومات پیشرفت کردن است. سؤالات تخیل ما را فعال می‌کنند، جلوی اتفاقات ناگوار را می‌گیرند و راههایی را به سمت مقصد به ما نشان می‌دهند که انتظارشان را نداشتیم. در دنیای کاروکسب نیز سؤال پرسیدن از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. جیم کالینز (نویسنده‌ی کتاب از خوب به عالی) و مارشال گلداسمیت (استاد دانشگاه هاروارد) تنها تعداد معدودی از افراد زیادی هستند که به مدیران و صاحبان کاروکسب پیشنهاد می‌کنند همیشه سؤالاتی را از خود بپرسند و برای این کار سؤالاتی را در اختیار آنها قرار می‌دهند. آنچه در ادامه می‌خوانید مجموعه‌ی باارزشی از سؤالاتی است که مدیران عامل شرکت‌ها، مؤسسان سازمانها، اساتید و نویسندگان حوزه‌ی کاروکسب، بازاریابان و فروشندگان بزرگ و اشخاص شناخته‌شده‌ی دیگر صنعت و بازار به مدیران پیشنهاد می‌کنند همواره از خودشان بپرسند.

نهمین شماره‌ی ماهنامه‌ی کاربردی بازاریاب بازارساز منتشر شد. با هم چکیده‌ی مطالب این نشریه را می‌خوانیم. با توجه به بازخورد بسیار مثبتی که از انتشار 8 شماره‌ی اول این نشریه از بازار دریافت کردیم، تصمیم گرفتیم از این شماره، ماهنامه به صورت تمام رنگی و تمام گلاسه در اختیار خوانندگان محترم قرار گیرد. علاقه‌مندان برای دریافت اشتراک می‌توانند با شماره‌ی 66431863 در تهران تماس حاصل کنند.

چکیده‌ی مجله
یادداشت مدیرمسئول
پیش به سوی سال جدید با فروش بیشتر
به قلم پرویز درگی، مدیر مسئول مجله بازاریاب بازارساز و مدیرعامل شرکت TMBA

مطالب بعدی مطالب قبلی