همه ما ساعات نسبتاً زیادی از زندگی خود را در کنار همکاران‌مان می‌گذرانیم. در حقیقت یکی از ویژگی‌های مورد انتظار از افرادی که در سازمان‌ها فعالیت می‌کنند این است که بتوانند به عنوان عضوی از تیم کاری خود به پیشرفت جمعی فکر کنند. در مورد لزوم ایجاد تیم‌های کاری و برکات آن برای اعضا و همچنین سازمان مطالب زیادی نوشتته شده است اما برخی از شخصیت‌ها هستند که ناخواسته بهره‌وری کل تیم را پایین می‌آورند و انرژی و انگیزه سایر اعضا را کاهش می‌دهند.

ایجاد یک شرکت یا بنگاه اقتصادی کار بزرگ و ارزشمندی است اما مهم‌تر و باارزش‌تر از آن این است که بتوانیم سازمانی را که ایجاد کرده‌ایم، حفظ کنیم. با در نظر گرفتن نوسانات بازار، ورود رقبای جدید، بالا رفتن دسترسی مصرف‌کنندگان به اطلاعات و در پی آن بالا رفتن انتظارات آنها و پیشرفت بی‌سابقه ابزار فناوری، حفظ یک کاروکسب و رساندن آن به مرحله پختگی بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. 

وقتی صحبت از بهره‌وری به میان می‌آید اغلب ما فکر می‌کنیم که باید فقط روی وظایفی که محول شده تمرکز کنیم و بیشتر و بیشتر کار کنیم. اما راز بهره‌ور بودن، هوشمندتر کار کردن است. برای اینکه بتوانیم هوشمندتر کار کنیم، ابتدا لازم است عاداتی که سال‌ها در ما ایجاد شده‌اند و جلوی بهره‌وری‌مان را گرفته‌اند، از بین ببریم. عاداتی که به ظاهر کوچک و بی‌اهمیت هستند اما به مرور زمان باعث پایین آمدن بهره‌وری می‌شوند. 

روز اولی را که خودتان وارد دفتر کار شدید، به یاد آورید. بدون شک در آن روز برداشت‌های منفی و مثبتی نسبت به دفتر کارتان داشتید. افراد جدیدی نیز که وارد سازمان شما می‌شوند، وضعیت مشابهی دارند. برداشت اولیه‌ای که از سازمان در ذهن کارمند تازه‌وارد شکل می‌گیرد، اهمیت بسیار بالایی دارد. بنابراین نباید در روزها و هفته‌های ابتدایی کارمند را به حال خود رها کرد بلکه باید از اولین روزی که وارد سازمان می‌شود، برای او برنامه داشت.

افرادی که در واحدهای بازاریابی یا توسعه بازار سازمانها فعالیت می‌کنند، با فرایند لانچ محصول (ورود محصول به بازار) کاملاً آشنا هستند. اما آیا می‌دانید که لانچ کردن تنها منحصر به یک محصول یا خدمت نیست و در مورد فرزندان ما نیز به کار می‌رود؟

خندوانه عنوان مجموعه‌ای است که هر شب از شبکه نسیم روی آنتن سیما می‌رود. اجرای این برنامه شاد و مفرح را رامبد جوان به عهده دارد. با وجود اینکه شاید شبکه نسیم به اندازه شبکه‌های 1، 2 و 3 بیننده نداشته باشد، اما این برنامه آنقدر در بین مخاطبان تلویزیون محبوب شده که حتی خیلی از خانواده‌ها اقدام به خرید گیرنده دیجیتال کرده‌اند تا بتوانند برنامه خندوانه را در شبکه نسیم ببینند.

معرفی آسانسوری یا معرفی 30 ثانیه‌ای یکی از ابزارهای در اختیار فروشندگان است که به آنها کمک می‌کند در ابتدای جلسه با مشتری خود، بتوانند توجهش را جلب کنند و تأثیر اولیه موردنظر را روی او بگذارند. این معرفی به این دلیل "آسانسوری" نامیده می‌شود که فروشنده باید بتواند با سرعت عمل خود در مدت زمانی که مشتری که وارد آسانسور می‌شود تا زمانی که آسانسور را ترک می‌کند، کار معرفی را به انجام رساند.

برخلاف تفکر عده‌ای که بازاریابی را فقط منحصر به مهارت‌های فروختن یک کالا می‌دانند، حوزه بازاریابی بسیار وسیع‌تر از این تعریف محدودکننده است. به اعتقاد من بازاریابی مانند زندگی است و همه ما باید در جعبه ابزار زندگی خود بخشی را به مهارت‌های بازاریابی اختصاص دهیم. فارغ از اینکه به چه حرفه‌ای مشغول هستیم، اینکه یاد بگیریم تا مانند یک بازاریاب فکر و عمل کنیم، در پیشرفت شخصی و کاری‌مان اهمیت بالایی دارد. 

شماره پانزدهم (شهریور ماه 1394) ماهنامه کاربردی بازاریاب بازارساز منتشر شد. پیشنهاد می‌کنم شرکت‌ها برای افزایش مهارت فروش نیروهای فروش خود از این ماهنامه به عنوان یک ابزار آموزشی مؤثر استفاده کنند. علاقه‌مندان برای دریافت اشتراک می‌توانند با شماره 66431863 در تهران تماس حاصل کنند.

مدیریت کردن یک تیم فروش کار سختی است؛ زیرا تعادل ایجاد کردن بین ترغیب فروشندگان به فروش بیشتر و تعیین اهداف غیرممکن برای آنها می‌تواند چالش مهمی باشد. موفقیت مدیر فروش بستگی به توانایی تیم او برای نشان دادن عملکرد خوب دارد، اما گاهی اوقات مدیر فروش احساس می‌کند که عملکرد فروشندگان و سرپرستان از کنترل او خارج هستند.

مطالب بعدی مطالب قبلی