خروس جنگی اصطلاح نامتعارفی در دنیای کار و کسب است و حتی ممکن است اندکی آزاردهنده و توهین‌آمیز به نظر رسد. اما خروس‌جنگی‌ها یکی از پایه‌های تشکیل سازمانهای پیشرو آینده‌گرا هستند. 

موقعیتی را فرض کنید که سازمان‌تان درصدد جذب کارشناس برای یک فرصت شغلی جدید است. 

چه چیزی ما را در طول زندگی شاد و سالم نگه‌ می‌دارد؟ اگر فکر می‌کنید این شهرت و پول هست، شما تنها نیستید- اما، طبق نظر روانشناس رابرت والینگر، شما در اشتباه هستید. ابتدای این قرن نظر سنجی از نسل جوان شد که از آنها پرسیده اند مهمترین اهداف زندگیشان چیست؟ و بیش از ۸۰ درصد گفته اند که هدف اصلی آنها در زندگی پولدار شدن هست. و ۵۰ درصد ازهمین جوانان اهداف اصلی دیگری را عنوان کرده اند که آن مشهور شدن بود. در مطالعه 75 ساله هاوارد که می تواند طولانی ترین مطالعه از زندگی بزرگسالی باشد؛ ۷۵ سال، زندگی ۷۲۴ مرد زیر نظر گرفته شد و در نهایت مهمترین یافته آن این بود که شهرت و پول شادی آفرین نیست و در عوض کیفیت ارتباطات اجتماعی میزان شادکامی افراد را مشخص میکند.

انسانهای موفق و صاحب نام بسیاری میشناسیم که بدون حمایت مالی خانواده و از دل فقر به پیشرفت و ثروت دست یافته اند. آنها در شروع مسیر موفقیت شغلهای سخت و شاید پیش پاافتاده انتخاب کرده و با شاگردی و خاک بازار خوردن به جایگاه فعلی دست یافته اند. اینها قابلیت این را دارند که برای دیگران الگو باشند. 

من پرویز درگی معمولا به شرکتهایی که به آنها مشاوره می‌دهم، پیشنهاد می‌کنم در چارت سازمانی بخشی را تحت عنوان توسعه بازار ایجاد کنند. بعد مدیری را برای آن می‌گذارم و آن را از بخش فروش جدا می‌کنم. بخش فروش مسئول پیروزمندیهای روزمره است و کارمندان این بخش درگیر فروش محصولات و وصول مطالبات و غیره هستند. مدیر فروش در طول روز آنقدر با مسائل مختلف رو‌به‌رو می‌شود که نمی‌تواند به توسعه بازار فکر کند. پس اگر این دو مسئولیت به یک نفر سپرده شود، توسعه بازار فراموش و ضعیف می‌شود. پس حتی اگر شرکت کوچک باشد، لازم است این دو مدیریت از هم جدا باشند.

 حرکات بدن انسان ها بیانگر احساسات و افکار آنان است. حتی اگر با زبان سر و کلماتی که به زبان می آورند سعی در مخفی کردن احساسات و افکار خود داشته باشند، باز هم زبان بدن شان، دست شان را رو می کند. بطور مثال یک سیاست‌مدار می‌تواند نقش و نیّت واقعی خود را در پسِ واژه‌ها و جمله‌ها پنهان کند، امّا قادر به نهان‌ داشتن زبان بدن نیست. زبان بدن در بین فرهنگ ها و کشورهای مختلف به جز اختلافات مختصری معنای مشترک و یکسانی دارد.

ایوان پاولوف مبدع نظریه شرطی سازی کلاسیک که از تئوریهای بدیع روانشناسی به شمار میرود اصلا یک روانشناس نبود. او یک فیزیولوژیست معروف روس  بود که در سال 1904 به خاطر مطالعاتش در زمینه فرایندهای گوارش موفق به دریافت جایزه نوبل شد. او در خلال مطالعاتش در زمینه سیستم گوارشی سگ‌ها متوجه پدیده جالبی شد: هرگاه یکی از همکارانش وارد اتاق می‌شد، بزاق دهان سگ‌ها شروع به ترشح می‌کردْ حتی اگر غذایی در کار نبود.پاولوف و دستیارانش، انواع چیزهای خوردنی و ناخوردنی را به سگ‌ها نشان می‌دادند و میزان ترشح بزاق آن‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دادند. پاولوف متوجه شد که ترشح بزاق، یک فرایند واکنشی است و به طور خودکار در پاسخ به یک محرک خاص اتفاق می‌افتد و تحت کنترل آگاهانه حیوان نیست.

مجموع آرا: 33,577,342

خروج: 17,410,742 (51.9%)

ابقا: 16,141,241 (48.1)؛ پنج‌شنبه 23 ژوئن در بهت و حیرت جهانیان، انگلیسی‌ها رای به جدایی از اتحادیه اروپا دادند

درست در روزهایی که حواس اروپا حسابی  به رقابت های فوتبال جام ملت های این قاره، پرت بود، مردم بریتانیا در انتخاباتی تاریخی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند.

وقتی بچه بودم در تصوراتم یک مرد پنجاه ساله،کسی بود که دوران پیری اش شروع شده بود. احتمالا عصا به دست داشت و آرام آرام برای کم کردن کار و شروع دوران باز نشستگی آماده می شد .چندین نوه دور و برش را گرفته بودند و کلی  مطلب می دانست و کلی کتاب خوانده بود یا یک کشاورز و کارگر با تجربه ای بود که سینه اش معدن دانایی و اسرار بود . و...

همه‌ی مصاحبه گرهای شغلی به صورت معمول سئوال هایی برای پرسیدن دارند ولی کسانی که تجربه‌ی بیشتری در مصاحبه با جویندگان کار دارند سوالاتی خاص خود دارند. سوالاتی که بیانگر میزان اشتیاق متقاضی برای حضوری پر رنگ تر در سرنوشت آینده ی آن شرکت بوده و اینکه او چه دیدی نسبت به آینده دارد را بیان می‌کند. 

من پرویز درگی باور دارم که کارآفرین ، زندگی آفرین است و سازمان کارآفرین آینده اکوسیستم سازمانی را شکل میدهند. سازمان کارآفرین (entrepreneurial organization) سازمانی است که توجه خود را به رشد و اجرای استراتژی تهاجمی معطوف می کند, نه اینکه فقط نیروی خود را صرف بقا و تثبیت موضع در بازار کند. 

شماره بیست و پنجم (تیر 1395) ماهنامه کاربردی بازاریاب بازارساز منتشر شد. با انتشار این شماره، ماهنامه بازاریاب بازارساز پا به سومین سال فعالیت خود می‌گذارد. در دو سالی که از انتشار این ماهنامه گذشت سعی ما بر آن بود که برای رده‌های عملیاتی و اجرایی فروش مطالبی کاربردی تهیه و عرضه کنیم. لازم به ذکر می‌دانم که علاقه‌مندان برای دریافت اشتراک می‌توانند با شماره 66475273 در تهران تماس حاصل کنند.

تازه‌ترین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار (سال دهم، شماره‌ی 49، خرداد و تیر 1395) منتشر شد. این شماره نیز حاوی تازه‌ترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است در 80 صفحه، تمام گلاسه، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی).

علاقه‌مندان برای خرید مجله و اشتراک می‌توانند با شماره‌های 66475273(021) و 66477016 (021) در تهران تماس حاصل کنند.

هیچ شرافتی توی فقر وجود نداره؛‌ من هم پولدار بودم، هم فقیر … ولی همیشه ترجیح میدم پولدار باشم، همیشه اونی بازنده است که اول حرف میزنه -  جردن بلفورت؛ گرگ وال استریت

گرگ وال استریت روایت فرش تا عرش مردی جاه طلب؛ از دریچه دوربین مارتین اسکورسیزی است. 

مطالب بعدی مطالب قبلی