"اگر من توانسته ام چشم اندازهای دوردست را ببینم، تنها به این دلیل بوده که بر شانه های غولها ایستاده ام"- اسحاق نیوتن
داشتن ذهن باز و نیز میل سیری ناپذیر به یادگیری و نصیحت پذیر بودن از جمله ابزارهاي دستیابی به موفقیت است. انسانهای موفق در یک اصل اشتراک دارند و آن فروتنی و تواضع است. فروتنی به آن معنا که می توان از همه آموخت. در اين ميان تجربه نيز، يكي از وسايل موفقيت است. هرچند تجربه کالایی است گران، اما یادگیری از تجارب انسانهای موفق و الگوبرداری از ایشان هزینه چندانی در بر ندارد.

متنی که در ادامه می خوانید عنوان مقاله ای است  از اینجانب که در نشریه داخلی شرکت رونیکس با عنوان سلام همکار شماره پنجم بهار و تابستان 1393 به چاپ رسیده است.

در فروشگاههای ابزار فروشی پس از مدیر و صاحب فروشگاه که نقش کلیدی را به عهده دارد و سیاستهای کلی فروشگاه را تعیین می‌کند، نقش شاگرد اول مغازه از اهمیت بسیار زیادی در توفیق آن فروشگاه برخوردار است.

جواد لگزیان، خبرنگار روزنامه آسیا  مصاحبه ای  با اينجانب انجام داده که در روزنامه آسياي امروز به چاپ رسيده است. در ادامه اين مصاحبه را ميخوانيم.
برای اطلاع از رهنمودهای یک پیشکسوت بازار یابی برای بازار امروز با پرویز درگی استاد،مشاور و پژوهشگر بازاریابی مصاحبه کردیم. استاد درگی در زمینه مطالعات بازاریابی و نشر کتب بازاریابی با نگرش بازار ایران و آشتی بازار و کتاب ابتکاراتی جالب توجه دارد که چراغ راهی است برای کسانی که میخواهند بازاری پررونق داشته باشند.

رامبد جوان چهره‌ی نام‌آشنای سینما و تلویزیون ایران است. برای خیلی از مخاطبان سینما و تلویزیون شنیدن نام رامبد جوان کافی است تا لبخندی شیرین روی لب‌های‌شان نقش ببندد. این بازیگر، کارگردان و البته مجری توانمند در اول دی 1350 در تهران به دنیا آمده است. جوان با مجموعه‌ی خانه‌ی سبز و نقش فرید صباحی (فرید جنگلبرد) خود را به مخاطبان ایرانی معرفی کرد و با حضور در مجموعه‌های پرطرفداری همچون کت جادویی و مسافران توانست مخاطبان جعبه‌ی جادو را با خود همراه سازد. وی همچنین حضور فعالی روی پرده سینما داشته و دارد. مومیایی 3 (اثر محمدرضا هنرمند-1378)، صورتی (اثر فریدون جیرانی-1382)، جعبه موسیقی (اثر فرزاد مؤتمن-1386)، پسر آدم دختر حوا (1388 به کارگردانی خودش)، گناهکاران (اثر فرامرز قریبیان-1391) و آذر، شهدخت، پرویز و دیگران (اثر بهروز افخمی-1392) تعدادی از فیلم‌های سینمایی هستند که حتماً نام آنها برای تماشاگران سینما کاملاً آشناست. او همچنین در سال 1389، ورود آقایان ممنوع را کارگردانی کرد که یکی از قابل احترام‌ترین کمدی رمانتیک‌های سینمای ایران به حساب می‌آید.

بازاریابی اجتماعی یکی از شاخه‌های بازاریابی است که دغدغه‌ی اصلی‌اش ارتقاء زندگی افراد و کمک به آنها برای داشتن زندگی بهتر است. کمپین‌های بازاریابی اجتماعی معمولاً حول محورهایی همچون کمک به نیازمندان، داشتن رژیم غذایی مناسب، استفاده‌ی درست از منابع آبی طراحی و اجرا می‌شوند. یکی از این موضوعات که همواره دغدغه‌ی مسئولان کشورهای مختلف از جمله کشور ما بوده است، اعتیاد جوانان به سیگار و مواد مخدر است.

در بحبوحه مبارزات مدنی سیاهان علیه سیاست های تبعیض آمیز سفیدپوستان، مردی به میدان آمد که باورهای رایج در میان سیاهپوستان مورد ظلم و جور قرارگرفته را به چالش کشید. سیاهان پس از سالها تحمل رنج بردگی، اینک در دهه 50 میلادی خود را آماده تحولات بزرگ میکردند. زندگی سیاهپوستان همواره غرق در فقر و فلاکت بود و آنها همیشه رنگ پول را سفید می دیدند، گویی ثروت تنها شایسته سفیدپوستان است. اما ارل گریوز به این باور عمیق مردمانش، اعتقاد چندانی نداشت.

تغییرات نباید همیشه از بالا به پایین ایجاد شوند
گفته مشهوری وجود دارد که می‌گوید افراد از کارفرمایان خود استعفاء می‌دهند نه از شغل خود. معمولا زمانی که رئیس یک سازمان خوب نباشد فرهنگ نیز نمی‌تواند خوب باشد. بخشی از این مشکل به این دلیل است که فرهنگ سازمان از بالا تعیین می‌شود و به پایین راه می‌یابد.  59 درصد از کارکنان معتقدند که مدیر عاملان و دیگر رهبران ارشد، مسئول و متولی تغییر فرهنگ هستند. 41 درصد باقی‌مانده احساس متفاوتی دارند و امیدواریم که روزی 100 درصد افراد اینگونه فکر کنند. کارکنان نیز می‌تواند بر فرهنگ تاثیرگذار باشند.

مدیران اجرائی و الماس تشابهات زیادی دارند: اکثر آنها نقصی دارند ، همه آنها تحت فشار و گرمای شدید شکل گرفته‌اند و با درجه کیفیت مورد قضاوت قرار می‌گیرند. علم و هنر قضاوت کیفیت الماس از طریق چهار معیار انجام می‌شود: عیار، برش، رنگ و شفافیت. مدیران را نیز می‌توان با معیارهای مشابهی سنجید: اعتبار، شایستگی و اهمیت دادن. تفاوت آنها در این است که برخلاف الماس، مدیران هیچ راه گریزی ندارند: آنها اگر حتی یکی از این صفات را نداشته باشند نمی‌توانند رهبری موثری داشته باشند، در اینجا چرایی آنها را توضیح می‌دهیم:

مدیران اغلب خود را در میان انبوه كارها و دشواریهای موجود در محل کار غرق می‌کنند و بینش خود را درمورد اینکه چه چیزی برای کارکنان آنها مهم است، از دست می‌دهند. در نتیجه، موفق به درک پیامدهای منفی عدم تمرکز استراتژیک بر روی توانایی کارکنان خود برای تعمیق روابط با آنها نمی‌باشند، که امري بسیار مهم است زیرا به آنها کمک می‌کند که نیازهای خاص كاركنانشان را برای رسیدن به موفقیت درک کنند. در نتیجه، کارکنان شروع به از دست دادن اعتماد خود نسبت به رهبران می‌کنند و آنها را از خود راضی و تنها به فکر رفاه خود و نه به فکر پیشرفت و آسایش کارکنان خود می‌دانند.

هدف بیشتر برنامه‌های مربی‌گری (Coaching) و توسعه‌ی رهبری (Leadership development) تغییر رفتار است یا به عبارت دیگر هدف این برنامه‌ها کمک کردن به افراد برای شناسایی و تغییر رفتاری است که بر سر راه رهبری کارآمد مانع ایجاد می‌کنند و مانع از رشد رفتار مرتبط با آن می‌شوند. اما چه اعتقادات و ارزش‌هایی محرک این رفتار هستند؟ در جلسات معمول مربی‌گری به مزایای تفکر و تأمل درباره‌ی شخصیت و اعتقادات توجه کمتری نسبت به مزایای تغییر رفتار می‌شود. شاید این مسئله در دنیای کسب‌وکار امروز که سرعت و تکنولوژی از عناصر کلیدی آن هستند، خیلی تعجب‌آور نباشد زیرا زمان کمی برای دست کشیدن از کار و فکر کردن وجود دارد و افراد به دنبال نتایج سریع هستند (و برای این نتایج پول پرداخت می‌کنند). با وجود درک در حال رشد درباره‌ی منافع فعالیت‌های ذهنی (مانند یوگا و مراقبه) و سبک درون‌گرا، تأمل درباره‌ی موضوعات فلسفی - ارزش‌ها، فضایل اخلاقی و خرد - معمولاً مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. برنامه‌های مربی‌گری و توسعه‌ی رهبری به ندرت – و شاید هرگز - به بحث توان مشخص ساختن دیدگاه فلسفی فرد می‌پردازند. اما شواهد زیادی حاکی از آن است که باید این‌کار را انجام دهند.

مطالب بعدی مطالب قبلی