وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه پای مشتریان را بوسیله تجارب تعاملی به سازمان خود باز کنیم؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه پای مشتریان را بوسیله تجارب تعاملی به سازمان خود باز کنیم؟

 بازاریابی حسی یکی از ابزارهای موثر بازاریابی و تبلیغات از طریق تجارب تعاملی است که موجب جلب توجه مشتریان شده و آنها را به سفیر برند تبدیل می‌کند. همانگونه که در کتاب «بازاریابی حسی؛ راهنمای کاربردی تجربه‌ی تعامل» می‌خوانیم، شامل شناسایی و تامین نیازها و علایق مشتری به روشی سودآور است که اولاً مصرف‌کنندگان را از طریق ارتباطات دوجانبه و تجربه‌ای زنده با خاطره‌ای مثبت و به‌یادماندی درگیر می‌کند. ثانیا شخصیت برند را ملموس و به زندگی روزمره می‌آورد و در نهایت آنکه برای مشتریان هدف ارزش افزوده ایجاد می‌کند.
 بازاریابی حسی ابزاری بسیار توانمند در اختیار شرکتهایی است که خواهان ایجاد و تاثیرات ماندگار و قدرتمند بر ذهنیت مصرف‌کنندگان هستند. بازاریابی حسی در جذب مشتریان و افزایش پاخور فروشگاهها، عملکردی استثنایی دارد، چرا که علاوه بر اتکا بر خلاقیت، مصرف‌کنندگان را در تجربه‌ای زنده سهیم می‌کند. به گونه‌ای که پس از این تجربه، مشتری درجهت معرفی این محصولات یا خدمات برانگیخته می‌شود. منافع بازاریابی حسی بسیار بالاتر از هزینه‌های آن است، چرا که عمده‌ترین سرمایه‌گذاری که در کمپین‌های حسی می‌شود، از نوع سرمایه‌گذاری حسی و سرمایه‌گذاری خلاق است.
تشریح فرآیند اجرای بازاریابی حسی از طریق معرفی نمونه‌های موردی آن آسان‌تر است. گفتنی است که معرفی کمپین‌های بازاریابی حسی یکی از ستونهای معمولا ثابت مجله توسعه مهندسی بازار است. در ادامه یادداشت تعدادی از کمپین‌های خلاقانه بازاریابی حسی و ایده‌های اجرایی آن را بررسی می‌کنم.


•    اتاقک‌های پرو رویایی از تولیدی لباس و پوشاک گلوب تروتر
گلوب‌تروتر از جمله تولیدکنندگان مطرح تجهیزات ورزشی و زمستانی قاره‌ی سبز است که تجربه‌ی جدیدی را از معرفی محصولات خود به مشتری عرضه کرده است. مشتریان در فروشگاههای عرضه کننده‌ی محصولات این شرکت، می‌توانند البسه مورد نیاز خود را قبل از انجام خرید در شرایط مختلف آب وهوایی امتحان کنند. بارانهای سیل آسا، برف و کولاک، وبادهای طوفان‌زا از جمله پدیده‌هایی هستند که دراتاقک‌های اقلیم گلوب تروتر شبیه‌سازی می‌شوند و مشتریان می‌توانند با پوشیدن البسه و تجهیزات تولیدی این شرکت ، محصول مورد نظر خود را در عمل بیازمایند و صحت عملکرد آن را مورد آزمایش قرار دهند. گلوب تروتر به قدری نسبت به عملکرد و کیفیت محصولات خود اطمینان دارد که می‌تواند دمای اتاق را به زیر30 درجه سانتی‌گراد برساند و مشتری همچنان بتواند با خیال آسوده و در البسه گرم و نرم خود به مطالعه پرداخته و احساسی متفاوت داشته باشد. تبلیغات دهان به دهان و ویروسی ناشی از تجربه زنده و حسی گلوب تروتر، موجب شده تا این شرکت به برندی ارزشمند وارزش آفرین مبدل شود.

•    بیلبوردهای تولید آب  UTEC
دانشگاه فنی مهندسی لیما واقع در پایتخت پرو، به مناسبت آغاز سال تحصیلی و با هدف جذب دانشجویان بیشتر به این موسسه آموزشی در اقدامی خلاقانه، با ترکیب هنر مهندسی و علم تبلیغات و بازاریابی، بیلبوردهای تولید آب را در سطح شهر این نصب کرده است. کشور پرو، آب و هوایی خشک و بیابانی دارد و دسترسی به آب پاکیزه در آن دشوار و گاه ناممکن است.
پرو از جمله کشورهای کم بارش است به گونه‌ای که گاه در طول سال حتی یک مورد بارندگی نیز در آن به ثبت نمی‌رسد. به هر ترتیب بیلبورد مذکور می‌تواند رطوبت موجود در هوا را جذب و از آن تولید آب آشامیدنی سالم و تصیفه شده کند. این کمپین اجتماعی – حسی توجه بسیاری از مجامع جهانی را به خود جلب کرده است ضمن آنکه موجب افزایش اقبال عمومی نخبگان به تحصیل در دانشگاه حامی این پروژه شده است.

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با فروش" بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله توسعه مهندسی بازار، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.