وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

روشهايي براي بهبود جلسات ارائه 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

روشهايي براي بهبود جلسات ارائه

تحقيقات روان‌شناسان حاكي از آن است كه، بسیاری از مردم زماني كه از ايشان خواسته مي‌شود تا به اولويت‌بندي ترسهاي خود بپردازند؛ ترس از " صحبت کردن  در جمع " را بالاتر از " ترس از مرگ " قرار می دهند. در واقع دادن ارائه‌ای به یاد ماندنی و قانع‌کننده فراتر از یک هنر به حساب آمده و علمی ذهنی و مغزی محسوب می‌شود.
در طول چند دهه‌ی گذشته تلاشهای فراوانی برای درک و فهم چگونگی کارکرد ذهن صورت گرفته است. این خبر خوشی است، بخصوص زمانی که اهميت كاركردهاي ذهني وارد بحثهای عمومی و كاربردي می‌شود، از جمله وقتي که نیاز به ورود به ذهن  و  قلب  مخاطبان بيش از پيش احساس مي شود. در اين بين، ارائه‌ها باید به نقاط اوج در هر مرحله از زندگی حرفه‌ای ما تبديل شوند. ارائه ها، فرصتی برای درخشیدن، معرفی برنامه‌ها، بیان نظرات‌  و تأثیرگذاری بر دیگران هستند.
 تحقیقات علم عصب شناسی تعدادی از بینشهایی که هر فردی در کسب‌وکار می‌بایست در ارائه‌اش از آنها بهره گیرد را به صورت پیشنهادی بیان می‌دارد. در شرايط اضطراب عصبی ميزان زيادي آدرنالين ترشح مي‌شود و به تبع آن سطح انرژي بدن بالا مي‌رود  که می‌توان از آن در ايجاد ارتباطات سازنده  با نشاط  با مخاطبان بهره برد.
در اینجا هشت قانون وجود دارد، که از گفتگویی با استفان ام کسلین و دانش وی ازذهن بشر برگرفته شده است، وی مدیر گروه سابق گره روانشناسی در دانشگاه هاروارد است:
1. همیشه اسلایدهایتان را سفارشی درست کنید.
انسانها تمایلات و رویاها را به اشتراک می‌گذارند، اما در ورای مشترکات تفاوتهای خاصی بنابر شرایط فردی بين ايشان وجود دارد. در نتیجه ارائه شما می‌بایست مواردي  را که برای مخاطبانِ منحصربه‌فرد ، اهمیت دارد را بیان کند. به عنوان مثال مواردي از قبيل:
•    اصطلاحاتی که برای آن دسته از مخاطبان معنادار هستند.
•    نقاط اثباتی که با تجربیات مخاطبان ایجاد ارتباط می‌کند. مثلا بيان خاطراتي در حوزه مسكن براي مخاطباني كه در اين حوزه از اقتصاد فعال هستند.
•    جزیئاتی که برای بخش عمده‌ای از مخاطبان جالب و مناسب است. نظير داستانها و خاطرات جالب و اموزنده

2. اینگونه نباشد که فقط صحبت کنید. همراه با صحبت کردن به اسلایدهایتان هم اشاره‌ای داشته باشید.
آخرین تحقیقاتِ علم‌عصب شناسی نشان داد که مغز بشر واژگان را پردازش می‌کند و سپس اين واژه‌ها را در مناطق مختلف فیزیکی مغز تصويرسازي ميكند. اگر ارائه شما شامل تصاویر در کنار متن باشد، احتمال به خاطر سپردن پیام شما از طرف آن اشخاص دو برابر می‌شود.
هر زمان که می‌خواهید به نکته‌ی مهمی اشاره داشته باشید، گرافیک و متن را در اسلایدهایی خود ترکیب کنید. اينگونه می‌توانيد به مناطق بیشتری از مغز بشر دسترسی پیدا کنيد که این امر باعث می‌شود که ارائه شما (به معنای واقعی) به یادماندنی‌تر شود.

3. در مورد اینکه چگونه توجه‌ مخاطبانتان را جلب کنید برنامه داشته باشید.
داشتن يك برنامه منسجم و مرتب، كليد ارائه‌اي جذاب و برترين سلاح در دستان شما براي اثرگذاري روي مخاطبان است. برای اطمینان از اینکه اعضای مخاطبتان بحث شما را دنبال می‌کنند، عناصر مهم را بزرگتر و روشنتر (و یا بلندتر) ادا کنید. یک ساختار کلی ایجاد کنید تا به آنها کمک کنید که پیام کلی‌تان را درک و دریافت کنند.
اگر بخواهید مخاطبانتان مورد پیچیده‌ای را درک و دریافت کنند – مثلاً یک نمودار زنجیره‌ای عرضه‌ی چند لایه- آن را در اسلایدهایتان به بخشهای مختلفی تقسیم کنید و در طول ارائه‌تان هر بخشی را که در مورد آن صحبت می‌کنید را نمایش دهید.

4. به اندازه‌ای که برای فهماندن ارائه‌تان نیاز هست، به مخاطبانتان اطلاعات دهید.
به جای بمب باران اطلاعاتی مخاطبانتان، فقط به اندازه‌ای اطلاعات ارائه دهید که برای پشتیبانی از پیامتان کفایت می‌کند.
تمامی جزئیاتی که بی‌ربط هستند را کنار بگذارید و فقط جنبه‌های حیاتی آنچه را که بايد، بیان کنید تا پیامتان درک و دریافت شود.
تعریف کردن داستان عادت جالبی است که می‌تواند نه تنها در تعاملات روزمره به ما کمک کند، بلکه می‌تواند بر غناي ارائه نيز بيفزايد. از آنجا که مغز بشر به طور طبیعی به داستان علاقه دارد، مطمئن شوید که ارائه‌تان یک داستان است، با یک آغاز، وسط و پایان. با این روش مخاطبان راحت‌تر می‌توانند شما را دنبال کنند.

5. با مخاطبانتان صحبت کنید
یک سخنرانی می‌بایست گفتگویی باشد میان دوستان و یا همکاران، نه اینکه مانند یک تریبون خیابانی، و یا یک نطق دانشگاهی و یا از همه بدتر یک خطابه باشد. آرام باشید و نفس بکشید. از همان لحنی استفاده کنید که در یک مکالمه شخصی از آن بهره ‌می‌گیرید.
اجازه دهید چشم در چشم افراد مختلف گروه شوید  مديريت نگاه داشته باشيد. لکنت زبان نداشته باشید و به یادداشتهایتان نگاه نکنید. انقدر تمرین داشته باشید که دیگر نیازی به یادداشتهایتان نباشد.

6. از طیف گسترده‌‌ای از گزینه‌های برقراری ارتباط استفاده کنید.
 اسلایدهایتان را نه به عنوان ارائه‌تان بلکه به عنوان کمکی بصری برای ارائه‌تان در نظر بگیرید. 
 
7. زمانی برای تنفس و استراحت در نظر بگیرید، در نتیجه مخاطبان می‌توانند نفسی تازه کنند.
اگر ارائه‌تان از چند دقیقه بیشتر می‌شود، می‌بایست زمانی را برای تنفس و استراحت در نظر بگیرید که به مخاطبانتان زمان دهید تا چیزهایی را که گفته‌اید را درک و دریافت کنند. زمان استراحت می‌‌تواند شامل پخش یک کارتون، یک ویدیو کلیپ، یک نوع نظر سنجی که در آن دستشان را بالا می‌گیرند، باشد. برهم زدن ریتم ارائه سبب می‌شود که توجه مخاطبان بیشتر جلب شود.
یک بار دیگر بیان می‌داریم که وقتی که از مخاطب می‌خواهید کاری پر جنب‌وجوش انجام دهد (و نه اینکه صرفاً منفعلانه شنونده باشد)، به بخش‌های مختلفی از مغزشان دسترسی می‌یابید که سبب می‌شود یادگیری و حفظ مطالب بالا رود. مهمتر از همه اینکه از مخاطب بخواهید کاری انجام دهد (هر کاری)، این امر سبب می‌شود که رفتن به گام بعدی را برای شما سریعتر کند.

8. مخاطبان را برای پرسشها آماده سازید.
زمانی که می‌پرسید "آیا سؤالی دارید؟"، آخرین چیزی که می‌خواهید بشنوید، سکوت محض است. برای اطمینان از اینکه پرسش و پاسخ سازنده‌ای را داشته‌اید یا خیر، سؤالاتی را پیش‌بینی کنید که ممکن است مطرح شوند – و آن قسمتها را از ارائه‌ی خود خارج کنید.
اگر مخاطبان کمکی نکنند و فقط آنجا نشسته باشند چه؟
عصبی نشوید. اگر برای مدت 20 ثانیه بی‌سروصدا منتظر پاسخی از آنها بایستید، فشار اجتماعی آنها را ملزم به بیان اولین سؤال می‌کند و دیگران نیز آنها را دنبال خواهند کرد.

 

سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.