وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

ترمزهای موفقیت در کار و کسب؛ 5 شخصیتی که باید مدیریت کنید 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

ترمزهای موفقیت در کار و کسب؛ 5 شخصیتی که باید مدیریت کنید

حفظ تمرکز کار دشواری است. هر لحظه هزاران عامل برهم زننده تمرکز در اطراف ما  وجود دارد که اگر  این عوامل مدیریت نشود می‌تواند به راحتی حواس مان را پرت کرده و موجب بی نظمی و کاهش کارآیی ما شود. حتی اگر تمام تلاش خود را به کار گیریم، براحتی ممکن است تحت تاثیر برخی عوامل سرررشته امور را از دست داده و زمان با ارزش خود را هدر دهیم. علی‌رغم آنکه در بسیاری موارد خود ما عامل حواس پرتی‌مان هستیم، اما در بسیاری از موارد، بدترین دشمن تمرکز، خود ما نیستیم بلکه اطرافیان ما هستند. در این یادداشت به 5 نمونه از این افراد برهم زننده تمرکز در محل کار  که باید از آنها دوری بجوییم اشاره میکنیم.

1.پرحرفهای تلفنی

در زندگی تمامی ما فرد یا افرادی هستند که از تماسهای ایشان در امان نبوده و به سختی میتوان مکالمات تلفنی با آنها را خاتمه و گوشی را قطع کرد. این فرد مزاحم می‌تواند مشتری، فروشنده یا حتی یکی از اعضای خانواده باشد. یکی از روشهای خلاصی از دست چنین اشخاصی این است که محکم باشیم و مکالماتی را که طولانی می‌شوند محترمانه قطع کنیم. 

بنا بر گفته دایان بارت، روان درمانگر و نویسنده:«اگر به فردی که بیش از اندازه تلفن شما را مشغول کرده خیلی رک بگوییم که با عرض معذرت مشغول کار هستیم و زمان کافی برای ادامه مکالمه نداریم، و انشاالله بعد از اتمام کار با او تماس خواهیم گرفت، چندان رفتار زننده‌ و بی ادبانه ای از ما سر نزده است. همچنین قبل از پاسخ دادن به تماسهای تلفنی، به صفحه نمایش تلفن خود دقت کنید و حواستان به شماره افرادی باشد که تلاش می‌کنند شما را گروگان تلفنی خود قرار دهند. در صورت لزوم شماره های ثبت نشده مزاحمان را ذخیره کنید.  چنانچه در میانه انجام یک پروژه مهم باشید، تمرکز دوباره بسیار دشوار خواهد بود بنابراین از خواستن عذر این افراد خجالت نکشید.»

 

2.همکاران پرچانه

خلاص شدن از افراد پرچانه به مراتب سخت تر از رها شدن از شر مزاحمان تلفنی  است؛ بنابراین در مواجهه با آنها باید کمی خلاقیت به خرج داد. اگر چشم دوختن به آنها و نگاه عاقل اندر سفیه و همچنین استفاده از زبان بدن تدافعی موثر نبود، راه‌های دیگری برای رهایی از این قبیل افراد وجود دارد. یکی از اقداماتی که میتوان کرد این است که نگاهی به اتاق و دور و اطراف خود بیندازیم و ببینیم آیا در آن مورد خاصی هست که موجب شود برخی همکاران کنگر بخورند و لنگر بیندازند؟ آیا روی میز خوردنی و ظرف شکلات دارید؟ آنها را از روی میز بردارید. آیا در اتاق خود صندلی اضافی دارید؟ کیف کار و یا یک دسته کتاب خود را روی آن صندلی قرار دهید. امید است که این کارها فرد حراف را از سرزدنهای گاه و بیگاه و حرفهای صد من یک غاز و اتلاف وقت با ارزشتان ناامید کند. خدا را چه دیدید شاید به قول قدیمی های دوزاری او با دیدن این علایم بیفتد. اما اگر باز هم مشاهده کردید که او متوجه پیام‌های شما نمی شود، این بار خودتان به یک بهانه از اتاق خارج شوید.

 

3.حرافهای اینترنتی

اما دسته سوم افرادی هستند که چندان رغبتی به صحبت تلفنی و رو در رو با ما ندارند اما در عوض این کم حرفی را در دنیای مجازی و به لطف گوشیهای هوشمند و انواع پیام رسانها و همچنین ایمیل جبران میکنند. آنها از ابزارهای ارتباط مجازی به عنوان ابزار تمام مکالمات خود استفاده می‌کنند حتی اگر در میز کناری شما نشسته باشند. بنابراین، ضمن برنامه ریزی بکوشید ساعت و زمان خاصی را برای کنترل کردن ایمیل‌ها و پیامهای خود معین کنید تا از اتلاف وقتتان جلوگیری شود.

 

4.جلسه بگیرها

هم جلسات خوب داریم و هم جلسات بد. جلسات بد همیشه یکنواخت پیش می روند هیچگاه به نتیجه‌ای نمی‌رسند و در آخر کار شما جلسه را ترک می‌کنید در حالی که به خود می‌گویید کاش اصلاً حضور نداشتید. جلسات خوب شما را سرشار از انرژی می‌کنند و حس می‌کنید که واقعاً چیزی آموخته اید. پس چه چیزی باعث تأثیر گذاری یک جلسه می‌شود؟ جلسات تأثیر گذار در سه چیز مشترک هستند:

•    به اهداف جلسه دست می یابند.

•    حداقل زمان را می برند.

•    شرکت کنندگان هنگام ترک جلسه حس خوبی دارند.

اما بهرحال کارایی جلسات محل سوال است. برخی مدیران فکر می‌کنند که برای پیشبرد کار خود باید دائما برای هرکاری جلسه پشت جلسه برگزار ‌کنند. به‌طور مثال، کارمندان آمریکایی هفته‌ای 9 ساعت از وقت خود را برای شرکت در جلسات کاری می‌گذرانند که اغلب آنها فقط وقت تلف کردن است.

 اگر نظرتان برای دیگران اهمیت دارد و شرایط آن را دارید، پیشنهاد دهید از حجم جلسات کم شود تا اینگونه در زمان نیز صرفه جویی شود. 

 

5.شایعه‌سازان 

شایعه پراکندن در مورد دیگران به ویژه اگر این افراد از اعضای تیم یا سازمان باشند، تصویر بسیار نامناسبی از فرد شایعه پراکن به وجود می‌آورد. اگر شایعه به گوش خود فرد برسد باید منتظر عکس‌العمل‌های بعضاً شدید او باشیم. حتی اگر این اتفاق هم نیفتد، همین که ما به عنوان فردی که در مورد همکارمان شایعه‌سازی می‌کنیم، شناخته شویم، بیشترین تخریب را به شخصیت سازمانی ما وارد می‌آورد زیرا تمام همکاران ما به این نتیجه خواهند رسید که ما پشت سر همه آنها شایعه می‌سازیم.

فراموش نکنید فرد شایعه پراکن پس از سمپاشی درخصوص دیگران، سراغ فرد دیگری خواهد رفت و با او درباره شما شایعه پراکنی می‌کند. اگر با افراد شایعه پراکن مواجه شدید، نهایت تلاش خود را بکنید تا با حفظ ادب، از او فاصله بگیرید اما اگر موضوع حرف‌های او بحث درباره مسایل کاری بود، شاید ارزشش را داشته باشد به حرف‌های او گوش دهید ولی سعی کنید هرگز در بحث‌های او مشارکت و همراهی نکنید و صرفا شنونده باشید.

شایعه پراکنان، تمام تلاش خود را برای دست یافتن به اطلاعات شخصی اطرافیانشان به خرج میدهند. هرچند گاه شنیدن این شایعات در برخی موارد اهمیت دارد اما باید حد و مرز آن را نیز رعایت کرد. شایعه همچون تیغی دولبه است که هم دروغ و هم راست را همراه خود دارد که هرکس به فراخور نیاز خود  قسمت مورد علاقه خود را انتخاب میکند.

 

منبع:

 http://www.cheatsheet.com/money-career/5-people-who-are-slowing-you-down-at-work.html/?a=viewall

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله توسعه مهندسی بازار، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.