وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

روش‌هایی برای کسب احترام کارکنان 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

روش‌هایی برای کسب احترام کارکنان

آیا غیرممکن است که هم مدیر حرفه‌ای و کاربلدی بود و هم از احترام کارکنان برخوردار بود؟ بررسی سبک مدیریتی مدیران بزرگ داخلی و خارجی نشان می‌دهد که پاسخ این پرسش به طور قطع و یقین "خیر" است زیرا مدیران موفق زیادی را سراغ داریم که در عین حال که وظایف مدیریتی خود را به خوبی اجرا می‌کنند از احترام بسیار زیادی نیز در نزد کارکنان خود برخوردار هستند.

کسب احترام کارکنان با دستور و اجبار امکان‌پذیر نیست. با دستور می‌توان کارکنانی فرمانبردار به وجود آورد اما نمی‌توان احترام آنها را به دست آورد. برای به دست آوردن احترام افرادی که با آنها کار می‌کنیم و مدیریت آنها را بر عهده داریم، در این یادداشت پیشنهاداتی مطرح شده است.

 

1. کمتر از توان‌مان قول بدهیم و بیشتر از قول‌مان، عمل کنیم.

این عبارتی است که برای اولین بار توسط تام پیترز در سال 1982 مطرح شد. این عبارت پیترز برای مدیرانی که می‌خواهند احترام کارکنان خود را به دست آورند کاربرد فراوانی دارد. کارکنان مشتریان داخلی ما هستند پس همانطور که این عبارت برای مشتریان خارج از شرکت صادق است برای مشتریان داخلی نیز صدق می‌کند. لازم است با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و اختیارات‌مان قول بدهیم و برای عمل به آن تمام توان خود را به کار گیریم.

 

2. قدردانی خود را نشان دهیم.

زمانی که رابرت اکرت مدیرعامل شرکت ماتل بود، فرهنگی را به وجود آورده بود که در آن تشکر کردن به یک اصل تبدیل شده بود. مدیران قابل احترام مانند اکرت اینگونه قدردانی خود را نشان می‌دهند:

• توجه کردن به کار کارمندان

• نوشتن تقدیرنامه‌های کتبی

• قدردانی از کارکنان در جمع

• شخصی‌سازی پیام‌ها

• به وجود آوردن فرهنگ سپاس و قدردانی

نکته‌ای که مدیران عزیز به ویژه مدیران میانی باید در نظر داشته باشند این است که تقدیری که از نیروهای خود به عمل می‌آورند صادقانه باشد. برخی از مدیران میانی در حضور نیروی خود به تعریف و تمجید از او می‌پردازند اما زمانی که نزد مدیر بالادستی خود هستند به خاطر منافع خود همان نیرو را سرزنش می‌کنند و کارش را زیر سؤال می‌برند. اینگونه از مدیران باید به این نکته توجه داشته باشند که دیر یا زود نیروی آنها به عدم صداقت تعریف و تمجیدهای‌شان پی خواهد برد.

 

3. متواضع باشیم.

لازلو باک، نایب رئیس ارشد گوگل در امور منابع انسانی در مجله کاروکسب هاروارد اعلام کرد که تواضع یکی از ویژگی‌هایی است که او برای استخدام افراد مورد توجه قرار می‌دهد. وقتی اعضای تیم متواضع باشند، می‌توانند با یکدیگر مشکلات را حل کنند و توانایی یادگیری دارند. توجه داشته باشیم که متواضع بودن یکی "توانایی" است. این توانایی باعث می‌شود که اشتباهات خود را بپذیریم و آنها را لحظاتی برای یادگیری ببینیم.

 

4. چشم‌انداز خود را به اشتراک گذاریم.

استفن کاوی 7 عادت افراد بسیار موفق را برشمرد که یکی از آنها این بود: افراد موفق از همان ابتدا، پایان را در ذهن خود دارند. برخی از نمونه‌های بیان چشم‌انداز توسط مدیر ارشد یک سازمان که می‌توان به آنها اشاره کرد عبارتند از:

• دنیس موریسون، مدیر عامل کمپل سوپ: برای رهبر سازمان بودن، زندگی متعادلی داشته باشید و اصول اخلاقی را رعایت کنید تا بتوانید تفاوت‌های عمده‌ای ایجاد کنید.

• ریچارد برانسون: می‌خواهم در این مسیر لذت ببرم و از اشتباهاتم درسی بیاموزم.

 

5. به بزرگ شدن دیگران کمک کنیم

یکی از روش‌هایی که می‌توان احترام کارکنان را به دست آورد، این است که به بزرگ شدن آنها کمک کنیم. رهبران بزرگ تنها به فکر شادی کوتاه‌مدت کارکنان خود نیستند بلکه این دغدغه را دارند که سازمان خود را به دانشگاهی تبدیل کنند که افراد در مکتب آنها پرورش یابند.

 

سبز باشید



درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.