وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

فروشگاه‌های فیزیکی جایی نمی‌روند 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

فروشگاه‌های فیزیکی جایی نمی‌روند

ما در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم؛ دنیایی که در آن تکنولوژی همه‌گیر شده و به بخشی جدایی‌پذیر از زندگی همه ما تبدیل شده است. بر اساس گزارشی که به تازگی مرکز تحقیقاتی پو (Pew) منتشر کرده بیش از 93 درصد افراد زیر 50 سال از اینترنت استفاده می‌کنند. همچنین مطالعه دیگری نشان داده است که 35 درصد از افراد به محض بیدار شدن از خواب سراغ گوشی هوشمندشان می‌روند.

اما به عنوان افرادی که در حوزه کاروکسب و به ویژه بحث فروشگاه‌داری فعالیت می‌کنیم باید بدانیم که با وجود تمام این روندها که نشان از دیجیتال شدن دنیا دارند، دنیای کاروکسب به فروشگاه‌های فیزیکی نیز نیاز دارد و فروشگاه‌های آنلاین هیچ وقت نمی‌توانند به طور کامل جای این فروشگاه‌ها را بگیرند.

 

ما در دنیای فیزیکی زندگی می‌کنیم

بخشی از دلیل اینکه می‌گوییم فروشگاه‌های فیزیکی جایی نمی‌روند این است که ما انسان‌ها از پوست و گوشت و استخوان تشکیل شده‌ایم و در دنیای فیزیکی و واقعی زندگی می‌کنیم. یک دندان‌پزشک مجازی نمی‌تواند دندان خراب ما را پر کند و یک آرایشگر مجازی نمی‌تواند موی سر ما را کوتاه کند. رفتن به رستوران به همراه خانواده بسیار لذت‌بخش‌تر از آن است که از طریق تلویزیون شاهد تماشای یک برنامه آشپزی باشیم.

هر چند تکنولوژی به بسیاری از صنایع کمک می‌کند اما کاروکسب‌های زیادی هستند که هیچ وقت به طور کامل دیجیتال نخواهند شد. حتی در بازاری مانند کتاب که ظهور فایل‌های صوتی و Pdf بیداد می‌کند و هر روز تکنولوژی جدیدی برای کتاب خواندن معرفی می‌شود، کتاب‌های سنتی مشتریان خود را دارند و اتفاقاً در بسیاری از موارد همین افراد کتاب‌خوان‌تر از کسانی هستند که به بهانه‌های مختلف سراغ انواع دیگر کتاب می‌روند.

 

بعضی چیزها آفلاین بهتر هستند

وقتی به برخی از بهترین تجربه‌های زندگی‌مان فکر می‌کنیم، به احتمال زیاد به مواردی می رسیم که از طریق گوشی هوشمند یا مانیتور کامپیتورمان آنها را تجربه نکرده‌ایم. 

همین امر دلیل  دیگری است که کاروکسب‌های فیزیکی جایی نخواهند رفت. مشتریان به دنبال تجربه کردن هستند و این تجربه در بسیاری از موارد از طریق ابزار تکنولوژی به دست نمی‌آید. 

تجربه یک خرید لذت‌بخش در کنار اعضای خانواده با نشستن پشت سیستم و خرید آنلاین اصلاً قابل مقایسه نیست هر چند که شکی نیست که خرید آنلاین بسیار راحت‌تر است و در زمان ما صرفه‌جویی می‌کند. رفتن به رستوران به همراه خانواده و دوستان از سفارش آنلاین غذا وقت بیشتری می‌گیرد اما تجربه‌ای به مراتب خاطره‌انگیزتر است. در زندگی ماشینی ما زمان‌هایی پیش می‌آید که زمان معنای خود را برای ما از دست می‌دهد و آنچه اهمیت می‌یابد داشتن تجربه‌ای لذت‌بخش و ساختن خاطره‌ای شیرین است. در این مواقع است که کاروکسب‌های فیزیکی مسلماً در اولویت هستند. 

 

ارائه یک بسته آنلاین و آفلاین

با توجه به آنچه گفته شد کاروکسب‌ها به ویژه آنهایی که مستقیم با مشتری سر و کار دارند باید بسته‌ای کامل از محصولات و خدمات آنلاین و آفلاین را به مشریان خود ارائه دهند. مشتریان در دنیای امروزی به دنبال سرعت و راحتی هستند. کاروکسب‌های آنلاین این سرعت و راحتی را به مشتری عرضه می‌کنند اما گاهی اوقات همین سرعت دشمن خود می‌شود زیرا مشتریان مایلند برای فرار کردن از آن، دنیای واقعی را تجربه کنند. اینجاست که آفلاین بودن اهمیت بیشتری از آنلاین بودن می‌یابد. از اینرو بهترین گزینه برای کاروکسب‌ها این است که با حفظ جایگاه خود در دنیای واقعی، گزینه‌های آنلاین مناسبی را نیز برای مشتری فراهم آورند.

 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.