وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

مروری بر کتاب عادت جدید: یک برنامه استراتژیک برای غلبه بر آکراسیا و از بین بردن عذاب وجدان 02 مهر
admin لایک 0 دیدگاه

مروری بر کتاب عادت جدید: یک برنامه استراتژیک برای غلبه بر آکراسیا و از بین بردن عذاب وجدان

کتاب عادت جدید، یک برنامه استراتژیک برای از بین بردن آکراسیا در زندگی و به وجودآمدن سرگرمی و اشتیاق در محل کارتان است تا از اوقات فراغت خود بدون احساس عذاب وجدان لذت ببرید.

این کتاب در سال ۱۹۸۸ منتشر شد. تفاوت اصلی این کتاب برای پاک کردن آکراسیا از زندگیتان این است که به جای اصرار بر ترک رفتارتان ، توانایی های شما را بالا می برد.

اگر شما بر چیزهایی که زندگیتان را بهتر می کند تمرکز نکنید، می توانید تنها امید داشته باشید که زندگیتان بدتر نمی شود. بنابراین واردکردن انگیزه و سرگرمی و تکرار آن در کار شما ضروری است.

دکتر نیل فیور حتی برنامه خود را منتشر کرده است تا افراد با استفاده از روش هایی که در کتاب آورده شده، وضعیت خود را بهبود بخشند.

در این کتاب، ۳ مبحثی که که نشان می دهد آکراسیا از کجا می آید و چطور میتوان آن را کنترل کرد آمده است:

·       آکراسیا به ما آموزش داده می شود.

·       زندگی بدون برنامه را کنار بگذارید.

·       حواس پرتی های خود را یادداشت کنید تا بر آکراسیا غالب شوید.

 

درس اول: انسان ها ذاتا تنبل نیستند، آکراسیا از کودکی به ما آموخته شده است.

«تابحال کسی به این کودک نظم یاد نداده است؟»

احتمالا این جمله جزو ده جمله ای است که اغلب  از پدربزرگ ها  و مادربزرگ ها شنیده ایم.

که اغلب منجر به دعوا و کشمکش شده است.

والدین جوان اغلب دررابطه با تربیت درست فرزندان خود به عنوان یک پدر و مادر نگران هستند، بنابراین این امر موجب می شود تا به پدربزرگ و مادربزرگ ها گوش دهند و روش قدیمی پاداش و تنبیه را به کار گیرند.

« تکالیفت را انجام بده وگرنه از تماشای تلویزیون خبری نیست»

این دقیقا یک رفتار اشتباه است. کودکان ذاتا انسان های تنبلی نیستند، هیچکس نیست. تنها به دلیل اینکه کودکان چیزهایی که ما برایشان در نظر می گیریم را انجام نمی دهند و علاقه ای به آن ها ندارند، دلیل بر این نیست که به انجام هیچ کاری مشتاق نباشند.

همه افراد کارهایی را بدون عقب انداختن انجام می دهند.کودکان هیچوقت بازی کردن را عقب نمی اندازند  و اعمال یکدیگر را قضاوت نمی کنند.

آکراسیا یک صفت ذاتی نیست و طی زمان ما آن را یاد میگیریم.

آکراسیا به دو روش آموزش داده می شود:

1.    مدرسه به ما یاد می دهد که کارکردن قرار نیست جالب باشد. دقیقا برعکس بازی کردن است.« تو باید همین الان این مسائل رو حل کنی»

2.    مدرسه به ما یاد می دهد که فقط باید عالی باشی. اگر عالی نیستی، باید سخت تر تلاش کنی.

اگر کارکردن جالب نیست و تنها باید در آن عالی باشی تا ارزشمند به حساب بیایی، پس این بهترین شرایط برای به وجود آوردن آکراسیا است. کودک به این فکر می کند که هیچ کس احتمالا انتظارات لازم را برآورده نمی کند و هیچکس هم نمی خواهد از اول شروع کند.

درس دوم: سعی کنید زندگی را برنامه ریزی نکنید و تفریحات خود را درحین انجام کارتان انجام دهید

و این دقیقا همان سناریوی همیشگی هنگام ارائه دادن کاری نزد رئیس خود است. درست کردن اسلایدهای ارائه تان جالب به نظر نمی رسد(زیرا بقیه به شما اینطور گفته اند) و بهتر است یا عالی آن را انجام دهید، یا فردا به سرکار نیایید.

بنابراین شما چه کاری انجام می دهید؟ فیسبوکتان را چک می کنید، یک فایل خالی پاورپوینت باز می کنید، به یوتیوب می روید و فیلم های آشپزی می بینید و از آن به سایتهای دیگر و درنهایت، وقت این است که به خانه بروید!

اما اگر برنامه شما به شما نشان بدهد که تنها کار باقی مانده همین نیست چه؟ اگر به شما نشان دهد زندگی فقط کار نیست چه؟ نشان دهد سرگرمی های بسیاری بعد از این کارها برای انجام دادن دارید.

این همان چیزی است که برنامه نداشتن دررابطه با آن است. فیور به شما این پیشنهاد را می دهد که تقویم قدیمی خود را دور بیندازید و برنامه ریزی جدیدی را که همراه با کارهایی است که انجام دادنشان در طول هفته برایتان لذت بخش است، تنظیم کنید. مثلا ملاقات یک دوست، سینما رفتن، دوچرخه سواری در صبح ها و قدم زدن در یک بعدازظهر.

سپس اجازه دهید کار بقیه وقتتان را درروز پر کند. کارتان را به تکه های کوچکی تقسیم کنید و به زمان های سی دقیقه ای تقسیم کنید.

این روش دو جنبه مثبت دارد: شما به خودتان نشان می دهید که تمرکزتان بر سرگرمی خود است و زمانی که شما برای کارتان دارید محدود است درنتیجه باید تمرکز داشته باشید و از آن درست استفاده کنید.

درس سوم: حواس پرتی های خود را یادداشت کنید تا مانع آن ها شوید و اهمیت آن ها را بررسی کنید.

فیور می گوید که حواس پرتی های کوچک توجه ما را کل روز به خود جلب می کند زیرا ما سریعا با آنها ارتباط می گیریم.

وقتی شما به یاد بیاورید که می بایستی دستمال بخرید، ایده جالبی دارید که باید با همکارتان دررابطه با آن صحبت کنید، یا درخواستی را به یاد آورید، به نظر می رسد که باید مواظب باشید این مسائل را فراموش نکنید. در واقعیت، این مسئله حواس شما را از مسائل مهم که بر آن کار می کنید پرت میکند.

برای به یاد ماندن این مسائل قبل از اینکه دوباره فراموش شوند، همیشه تکه ای کاغذ یا دفترچه ای کوچک که همیشه همراهتان داشته باشید تا سریعا این موارد را بنویسید.

نه تنها نوشتن این موارد باعث می شود شما متمرکز باشید، بلکه فرصتی برای ارزیابی این وظایف را نیز دارید. در آخر روز به لیست خود نگاهی می اندازید و با خود میگویید آیا این مورد واقعا مهم است؟ اصلا نیاز به انجام آن است؟

اغلب می بینید که این موارد حتی مهم هم نیستند و این گونه زمانی برایتان آزاد می شود.

کتاب عادت جدید در ادامه مسائل دیگری را پیرامون موضوعاتی از جمله دلایلی که ما به وسیله آکراسیا سعی در بالابردن اعتماد به نفس خود داریم و یا چگونه وظایف خود را در به بخش های قابل انجام تبدیل کنیم اشاره دارد.

برای دانلود این کتاب می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.academia.edu/6481392/The_now_habit_a_strategic_program_for_overcoming_procrastination_and_enjoying_guilt-free_play

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله توسعه مهندسی بازار، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.