وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه با اعتمادبه‌نفس به نظر برسیم؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه با اعتمادبه‌نفس به نظر برسیم؟

حتی اگر خودتان احساس می‌کنید که اعتمادبه‌نفس بالایی ندارید، نباید اجازه دهید دیگران از این موضوع باخبر شوند. اعتمادبه‌نفس داشتن یا بهتر است بگویم با اعتمادبه‌نفس به نظر رسیدن از الزامات موفقیت در بازاریابی و فروش است. به‌ویژه در فروش که به‌طور مستقیم با مشتری سروکار دارم و بارها پاسخ "نه" می‌شنویم، باید اعتمادبه‌نفس خود را حفظ کنیم تا در برخورد با مشتریان بعدی دچار مشکل نشویم.

پیشنهادات این متن به شما کمک می‌کند که فردی با اعتمادبه‌نفس به نظر برسید:

 

1) درست بایستید.

درست ایستادن یکی از نکات کوچک اما مهمی است که فروشندگان ما به آن توجه نمی‌کنند. درست ایستادن علاوه بر فواید جسمانی مانند درست نفس کشیدن، خسته نشدن و ... ، در ارتقاء اعتمادبه‌نفس نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند. افرادی که خمیده راه می‌روند، نمی‌توانند در جلب اعتماد طرف مقابل موفق عمل کنند. یکی از تمرین‌های ساده درست ایستادن به این شکل است که انگشتان دست خود را دهان‌تان بگذارید و آرنج‌ها را به طرفین باز کنید. این تمرین ساده در درازمدت نحوه ایستادن شما را اصلاح می‌کند.

 

2) تماس چشمی برقرار کنید.

برقرار کردن تماس چشمی در بالا بردن اعتمادبه‌نفس بسیار مؤثر است. وقتی با مشتری یا همکار خود صحبت می‌کنید به چشمان آنها نگاه کنید یا اگر در جمعی قرار گرفته‌اید و می‌خواهید صحبت کنید، به صورت متناوب با افراد مختلف آن جمع تماس چشمی برقرار کنید. همچنین مهم است که وقتی فرد روبه‌روی شما در حال صحبت کردن است با او تماس چشمی داشته باشید زیرا در غیراینصورت این پیام را به مخاطب‌تان می‌دهید که صحبت‌هایش برای شما بی‌اهمیت یا نامفهوم هستند.

 

3) شمرده و واضح صحبت کنید.

یکی از نشانه‌های اعتمادبه‌نفس بالا این است که فرد شمرده و روشن صحبت کند. فروشنده‌ای که اعتمادبه‌نفس بالایی ندارد، سعی می‌کند خیلی سریع و با صدایی که مشتری که آن را نمی‌شوند، صحبت کند تا زودتر فروش را انجام دهد و خلاص شود. اما مشتری خیلی خوب این را می‌فهمد و ترجیح می‌دهد از چنین فروشنده‌ای خرید نکند. بارها به فروشندگان عزیز (حضوری و تلفنی) تأکید کرده‌ام که مانند ضبط صوت نباشند بلکه با در نظر گرفتن شرایط و رفتار خاص هر مشتری، کالا یا خدمات خود را شمرده و واضح برای مشتری معرفی کنند. متأسفانه فروشندگان زیادی را دیده‌ام که به محض اینکه وارد مغازه مشتری می‌شوند بدون در نظر گرفتن اینکه آیا در مغازه مشتری، خریداری هست یا نه، به سرعت کاتالوگ خود را روی پیشخوان می‌گذارند و مثل برق‌وباد آن را ورق می‌زنند و چیزهایی می‌گویند که به غیر از خودشان کس دیگری نمی‌شنوند. در این شرایط خوش‌بینانه‌ترین اتفاق این است که مشتری بگوید "همان سفارش قبلی".

 

4) قدری سکوت کنید. 

با در نظر گرفتن مورد قبل به این نتیجه می‌رسیم که باید در برخوردهایی که با افراد مختلف در بازاریابی و فروش با مشتری داریم قدری هم سکوت کنیم. برخی از فروشندگان واهمه دارند که اگر سکوت در فضا حکمفرما شود یعنی اینکه آنها فروش را از دست داده‌اند در صورتی‌که سکوت در مکالمه یک ابزار اجتماعی کاملاً مفید است. به‌ویژه پس از جملات کلیدی و مهمی که فروشنده بیان می‌کند، لازم است قدری سکوت کند تا نکته‌ای که می‌خواسته انتقال دهد در ذهن مشتری بنشیند.

 

5) دستان‌تان را فراموش نکنید

سعی کنید در مکالمه‌های خود حتماً از دست‌تان استفاده کنید تا پیام‌تان بهتر به مخاطب منتقل شود. دست در جیب کردن یا دست‌به‌سینه بودن نشان‌دهنده‌ی اعتمادبه‌نفس پایین یک فروشنده هستند.

 

6) قدم های محکمی بردارید

زمان ورود، خروج و یا هنگامی که درحال قدم زدن در محل جلسه خود هستید، قدم‌های محکم و بلندی بردارید. در قدم برداشتن هیچ عجله‌ای نداشته باشید و سعی کنید حالت بدن خود را همواره استوار و سرحال نگه دارید.

خبر خوب برای کسانی که اعتمادبه‌نفس بالایی ندارند این است که با این تمرین‌های ساده برای نشان دادن اعتمادبه‌نفس، به‌تدریج به اعتمادبه‌نفس داشتن عادت می‌کنید و این به یک ویژگی در شما تبدیل می‌شود و در رفتارتان نمود پیدا خواهد کرد. پس تنها کاری که لازم است انجام دهیم این است که این تمرینات را از یاد نبریم.

 

سبز باشید

 

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.