وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

نکات طلایی در طراحی فروشگاه

خرده‌فروشان برای موفقیت در دنیای پرتلاطم اقتصاد که گاه‌و‌بیگاه با رکودهای جدی مواجه می‌شود باید ویژگیها و رفتارهای خاصی را از خود نشان دهند. مفهوم فروشگاه بعنوان محلی که داد‌و‌ستد در آن انجام می‌گیرد پیشینه‌ای به قدمت تاریخ بشریت دارد اما در قرون و اعصار مختلف با توجه به نیاز و تقاضای بازار دستخوش تغییراتی جدی شده است. امروزه فروشگاه تنها مکانی برای انجام یک معامله نیست بلکه وسیله‌ای است که می‌توان با بهره‌گیری درست از آن به بهترین نحو ممکن روی درک مشتری تأثیر گذاشت. در مبحث خرده‌فروشی شاید هیچ عنصری مانند فروشگاه نتواند روی درک اولیه‌ی مشتری تأثیرگذار باشد و از این‌رو طراحی فروشگاه به دغدغه‌ای جدی برای خرده‌فروشان تبدیل شده است، دغدغه‌ای که در صورت توجه به آن می‌تواند به فرصتی بی‌بدیل برای افزایش فروش و بالا رفتن آگاهی از برند تبدیل شود.
طراحی فروشگاه آن‌طور که در نگاه اول بنظر می‌رسد کار ساده‌ای نیست و لازم است عناصر فراوانی دست به دست یکدیگر دهند تا یک فروشگاه طراحی زیبا و البته تأثیرگذاری داشته باشد. خرده‌فروشان بزرگ اصطلاح متداولی دارند که حقیقتاً جالب توجه است. آنها می‌گویند که در طراحی فروشگاه باید تنها دو کار انجام داد: اجرای تئاتر و ایجاد هیجان. "تئاتر و هیجان" ترکیب بسیار هوشمندانه و جالبی است. می‌دانید که در تئاتر طراحی صحنه یکی از عوامل مهم موفقیت بحساب می‌آید زیرا به تماشاچی این حس را القا کند که آنچه می‌بیند نمایی از یک زندگی واقعی است. طراحی فروشگاه نیز باید آنقدر با دقت و ظرافت انجام شود که مشتری خود را در دنیای فروشگاه غرق کند و مرز بین خود و فروشگاه را از یاد ببرد. حال اگر این حس با هیجان برای خرید بیشتر همراه شود، آنگاه می‌توان گفت طراحی فروشگاه وظیفه‌ی خود را بخوبی انجام داده است.
طراحی یک فروشگاه، همان‌گونه که ذکر شد، کار ساده‌ای نیست و نکات ریز و ظریف بسیاری وجود دارند که باید رعایت شوند تا طراحی موفقی صورت گیرد. در ادامه به ذکر برخی از این موارد می‌پردازم و باز هم تأکید می‌کنم که تعداد این نکات آنقدر زیاد است که نمی‌توان به ذکر تمام آنها پرداخت. آنچه می‌خوانید مهمترین نکات در طراحی فروشگاه هستند:

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای فروش " بخوانید.

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.