وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

هفت روشی که می‌توانید از طریق آن بر فرهنگ سازمان تاثیر بگذارید 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

هفت روشی که می‌توانید از طریق آن بر فرهنگ سازمان تاثیر بگذارید

تغییرات نباید همیشه از بالا به پایین ایجاد شوند
گفته مشهوری وجود دارد که می‌گوید افراد از کارفرمایان خود استعفاء می‌دهند نه از شغل خود. معمولا زمانی که رئیس یک سازمان خوب نباشد فرهنگ نیز نمی‌تواند خوب باشد. بخشی از این مشکل به این دلیل است که فرهنگ سازمان از بالا تعیین می‌شود و به پایین راه می‌یابد.  59 درصد از کارکنان معتقدند که مدیر عاملان و دیگر رهبران ارشد، مسئول و متولی تغییر فرهنگ هستند. 41 درصد باقی‌مانده احساس متفاوتی دارند و امیدواریم که روزی 100 درصد افراد اینگونه فکر کنند. کارکنان نیز می‌تواند بر فرهنگ تاثیرگذار باشند.
ممکن است تعریف فرهنگ سازمانی سخت باشد، اما به طور عمده، رفتار منحصر به فرد، باورها، نگرش شرکت شما و طبیعت سازمان را می‌توان به عنوان فرهنگ آن تعریف کرد. همچنین فرهنگ یک ماموریت، علایق و راهی برای برقراری ارتباط است. فرهنگ در مورد افراد است و افراد پیچیده هستند. اگر سازمانها به همان اندازه که به فکر طراحی استراتژی کسب‌وکار و برنامه ریزی فروش هستند به فکر توسعه و پرورش فرهنگ سازمان نیز باشند بسیار خوب است. اما حقیقت این است که معمولا اینگونه نیست. بنابراین اگر فرهنگ سازمانتان اوضاع مناسبی ندارد، به فکر اقدام باشید و به سازمان و خانواده کاری جهت احیای فرهنگ سازمانی کمک کنید.
در اینجا هفت کاری که می‌توانید برای ایجاد یک تاثیر معنادار انجام دهید تا بتوانید اوضاع اطراف خود را تغییر دهید، باهم خواهیم دید:
1.    از خودتان شروع کنید. اول به خوبی در آینه به خود نگاه کنید و از خود بپرسید " آیا من نیز بخشی از مشکل هستم؟" با خود صادق باشید، زیرا در بسیاری از موارد، حداقل چند تغییر وجود دارد که می‌توانید ایجاد کنید. لیستی از آنها تهیه کنید، شاید لیستتان طولانی‌تر از آن چیزی باشد که فکرش را می‌کردید. نگرش شخصی شما، تلاش شما برای ایجاد تاثیر مثبت در فرهنگ و چگونگی ارتباط شما با دیگران تعدادی از مواردی هستند که باید در نظر بگیرید.


2.    از نفوذ خود برای بهتر ساختن اوضاع استفاده کنید. در سازمانها رهبران واقعی همیشه رئیس  نیستند. رهبران ذاتی به گونه‌ای هستند که افراد خود و به دلخواه می‌خواهند که از آنها پیروی کنند. اگر شما چشم‌انداز و ماموریت سازمان را درک کرده‌اید از نفوذ خود برای کمک به دیگران برای حمایت بهتر از این چشم‌انداز، استفاده کنید . یک گروه با یک چشم‌انداز مشترک می‌تواند به چیزهای فوق‌العاده‌ای دست یابد. سعی کنید که بر تیم خود تاثیر بگذارید و این تاثیر از تیم شما به بخش و دپارتمان شما و در نهایت در سراسر شرکت تسری خواهد یافت.


3.    صادقانه، شفافانه و عادلانه عمل کنید. باید از داشتن رفتارهای خام و ناپسند در سازمانها  اجتناب شود. اما همیشه در سازمانها افرادی هستند که رفتار شایسته‌ای ندارند. بیایید به آنها برای تغییر کمک کنیم، با آنها صادقانه، شفافانه و عادلانه رفتار کنید حتی اگر مدتی طول بکشد، در نهایت آنها نیز مقابله‌به‌مثل خواهند کرد. این فوق‌العاده است که در انجام دادن و یا گفتن چیزی که به نفع سازمانتان است، آزاد باشید.


4.    یادگیری وظیفه همه است، حتی شما مدیر عزیز. میلیونها مقاله و ارائه درمورد تغییر فرهنگ در اینترنت و کتابخانه‌های اینترنتی یافت می‌شود. چیزی را که می‌دانید، می‌خوانید و می‌آموزید به اشتراک بگذارید. شاید بتواند به رئیس شما کمک کند.


5.    اندازه‌گیری. اندازه گرفتن و ارزیابی هرچیزی خوب است اما اندازه‌گیری فرهنگ ممکن است سخت باشد. زیرا ممکن است فرهنگ احساسی باشد که وقتی وارد دفتر کار خود می‌شوید و یا همکاران و روسای خود را می‌بینید در خود احساس می‌کنید. اگر فرهنگ مثبت باشد و این حس شما خوب باشد، دیگر افراد ناله نمی‌کنند و یا گله مند نیستند. در نتیجه، تیم نیز بسیار متمرکزتر و پربارتر خواهد بود. و همه سخت‌تر کار می‌کنند.


6.    با مدیر منابع انسانی صحبت کنید. قسمت منابع انسانی و مدیر آن، بهتر از هرکس دیگری ماموریت و چشم‌انداز سازمان را می‌داند، از آنها بپرسید که در مورد فرهنگ سازمان چه فکری می‌کنند و آن را چگونه به کارکنان خود ابلاغ می‌کنند. گاهی اوقات حتی قسمت منابع انسانی نیز آن را فراموش می‌کند و یادآوری شما می‌تواند کمک کند.


7.    صبور باشید. همه گرفتن یک پاسخ ساده را دوست دارند، اما یک فرهنگ خوب نیازمند تلاش و صرف زمان زیاد برای درست بودن است. هیچگاه چیزی بی‌نقص نیست اما ما باید همیشه برای بهبود تدریجی تلاش کنیم. دلیلی وجود دارد که صبر یک فضیلت است.
تلاش هدفمند برای بهبود  فرهنگ یکی از بهترین کارهایی است که تیمها و سازمانها می‌توانند انجام دهند. ببینید در هر روز چه کاری می‌توانید برای فرهنگ انجام دهید،  سپس به نظاره بنشینید و بهتر شدن همه چیز را تماشا کنید.

 

منبع:
http://www.ceo.com/flink/?lnk=http%3A%2F%2Fwww.inc.com%2Fben-peterson%2F7-ways-you-can-impact-company-culture.html&id=318250

 


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.