وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

هشت اشتباه بزرگ قیمت‌گذاری تاریخ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

هشت اشتباه بزرگ قیمت‌گذاری تاریخ

قیمت‌گذاری دقیق به سودآوری بیشتر منجر می‌شود. در کسب‌وکارها قیمت‌گذاری مناسب اهمیت بسزایی داد. اگر قیمت بالایی برای محصولات خود تعیین کنید مشتریان خود را از دست می‌دهید و اگر قیمت پایینی برای آنها در نظر بگیرید سود خود را از دست می‌دهید. بر این اساس، مشاهده اشتباهات قیمت‌گذاری برندهای بزرگ بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود. در ادامه هشت مورد از مهم‌ترین آنها را مرور می‌کنیم.


8. شرکت بست‌‌بای
99/9 دلار به جای 16666 دلار
در ماه آگوست 2009 مورد عجیبی در سایت شرکت بست‌بای دیده شد. تلویزیون 52 اینچ سامسونگ که قیمت آن 16666 دلار بود، 99/9 دلار قیمت‌گذاری شد. این تخفیف 94 درصدی برای مشتریان بسیار عجیب بود. آنها تقریباً مطمئن بودند که این اشتباه غیر عمدی نبوده است چرا که این کار افراد زیادی را جذب بست‌بای نمود. مشتریانی که می‌خواستند جزئیات این تخفیف را ببینند باید در سایت بست‌بای ثبت نام می‌کردند. بدین ترتیب، بست‌بای اطلاعات کاملی از این گروه از مشتریان بدست آورد.

 

7. شرکت سیرز
69 دلار به جای 700 دلار
شرکت سیرز در ژولای 2011 در وضعیت نامطلوبی قرار گرفت. آیپد2 با قیمت خیره‌کننده‌ی 69 دلار در وب‌سایت این شرکت قرار گرفت. طرفداران اپل به هیچ وجه نمی‌خواستند از این تخفیف 641 دلاری صرف نظر کنند. به همین دلیل، خیل عظیمی از مشتریان به سایت شرکت سیرز هجوم آوردند. با این وجود، این فروشگاه امریکایی زیر بار این تخفیف بزرگ نرفت که این امر منجر به نارضایتی مشتریان شد.

 

6. شرکت دل
25 دلار به جای 1000 دلار
یک هفته پیش از کریسمس سال 2011 در وب‌سایت مرکز خرید نیروهای مسلح امریکا تبلیغی قرار گرفت که لپ‌تاپ شرکت دل را با قیمت 25 دلار عرضه می‌کرد. قیمت این لپ‌تاپ 5/97 دلار بود و این آگهی تخفیف 597 درصدی داشت. صدها نفر از پرسنل ارتش ایالات متحده این لپ‌تاپ 25 دلاری را از این سایت سفارش دادند. شرکت دل متوجه این اشتباه شد و این آگهی را از سایت برداشت اما عده‌ی زیادی که این لپ‌تاپ را سفارش داده بودند، از این اشتباه بسیار رنجیدند.

 

5. شرکت آمازون
7 دلار به جای 200 دلار
در 19 مارس 2012 وب‌سایت آمازون بریتانیا برای 50 دقیقه مسدود شد. به دنبال قرار گرفتن کامپیوترهای جیبی با قیمت 7 دلار (به جای 200 دلار) بر روی این سایت، گروه زیادی از مردم بریتانیا اقدام به سفارش آنها نموند. به گزارش بی‌بی‌سی، برخی از مشتریان 50 تا 60 دستگاه از این کامپیوترهای جیبی را سفارش دادند. برای اصلاح این اشتباه وب‌سایت آمازون در بریتانیا به مدت 50 دقیقه مسدود شد.

 

4. شرکت سی‌وی‌اس

همستر 2 دلاری
سی‌وی‌اس یکی از بزرگ ترین داروخانه‌های زنجیره‌ای در امریکا است که بالغ بر 7 هزار شعبه در سراسر این کشور دارد. در این فروشگاه‌ها علاوه بر دارو کالاهای دیگری مانند دارو نیز به فروش می‌رسد.  در 18 جولای 2011 این شرکت همسترهای اسباب‌بازی جدیدی را عرضه نمودکه قیمت آنها 20 تا 30 دلار بود، اما برچسب‌های 2 دلاری روی این همسترها قرار گرفت. در عرض چند ساعت تمام این موش‌های روباتیک به فروش رسیدند و سی‌وی‌اس متحمل ضرر هنگفتی شد.

 

3. شرکت دل
تخفیف 75 درصدی
در ژولای سال 2009 شرکت دل قیمت لپ‌تاپ جدید خود که 2012 دلار بود را در تایوان به اشتباه 563 دلار اعلام نمود. هفتاد هزار نفر در این شرکت از این تخفیف 75 درصدی استقبال کردند و آن را سفارش دادند اما شرکت دل از تحویل این سفارشات سرباز زد. کمیته‌ی حمایت از مصرف‌کنندگان تایوان اعلام کرد که اگر شرکت دل به تعهدات خود به مشتریان تایوانی عمل نکند فعالیت‌های این شرکت در تایوان معلق خواهد شد. و به ازای هر روزی که این پرونده در جریان باشد شرکت دل 45 هزار دلار جریمه خواهدشد.

 

2. شرکت زاپوس
همه‌ی سفارشات تنها با 95/49 دلار
در 21 ماه می 2010، یکی از سایت‌های وابسته به زاپوس (که فروشگاه آنلاین خرید کفش است)، دچار نقص فنی شد به طوری که همه‌ی اعداد مربوط به قیمت سفارشات روی عدد 95/49 دلار ثابت می‌شد. به عبارت دیگر، هر تعداد سفارشی که ثبت می‌شد قیمت همان 95/49 دلار بود. تا قبل از این‌که زاپوس متوجه این ایراد شود، هزاران سفارش در سایت ثبت شد و در نهایت 6/1 میلیون دلار به این شرکت خسارت وارد آمد.

 

1. شرکت اپل
تخفیف 66 درصدی
اپل حتی در اشتباهات مربوط به قیمت‌گذاری نیز پیشتاز است. این شرکت در فروشگاه آموزشی خود برای دانش‌آموزان، دانشجویان، و مدرسین تخفیف قابل‌توجهی در نظر می‌گیرد. در تابستان 2010، کامپیوترهای مک‌مینی که قیمت آنها 1704 دلار بود با قیمت 603 دلار عرضه شد. لینک این تخفیف بزرگ به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بالغ بر 200 هزار نفر آن را سفارش دادند. متخصصین اپل به طرز زیرکانه‌ای این اشتباه را در تمام سفارشات اصلاح کردند اما کمیته‌ی حمایت از مصرف‌کنندگان متوجه این اقدام شد. در نهایت اپل مجبور شد تمام این سفارشات را با همان قیمت به مشتریان تحویل دهد.

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.