وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

دیالوگ‌های ماندگار سینما و درسهای آن برای ما (قسمت اول) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

دیالوگ‌های ماندگار سینما و درسهای آن برای ما (قسمت اول)

طبق تعاریف بزرگان سینما و داستان‌نویسان، ديالوگ هر چيزي است كه شخصيتها بیان مي‌كنند و گفته‌ها و سخنان با اهميت در داستان را ديالوگ گويند. دیالوگها می‌توانند براحتی و با قدرت اثرگذاری بالا، اطلاعات تازه و مهم داستان را به مخاطب منتقل ساخته و داستان را از حالت سکون خارج کنند. به واسطه علاقه‌ام به سینما سعی می‌کنم که این علاقه را با حرفه‌ام تلفیق ‌کنم. می‌دانیم که قطار تندروی کسب و کار در آینده به سمتی حرکت می‌کند که همه افراد خانواده می بایست با مفهوم بازاریابی و کسب‌و‌کار آشنا باشند. امید است روزی آرزوی کاتلر محقق شود و با قرار گرفتن درس بازاریابی در کتب آموزشی دانش آموزان، آموزش بازاریابی و کسب‌و‌کار از همان دوران مدرسه و با هدف شناسایی بهتر آینده شغلی یا زندگی روزمره صورت گیرد.
در ادامه، تعدادی از دیالوگهای خوب سینمایی و تفسیر خود از آنها را با هم می‌خوانیم.


شوالیه تاریکی: برنامه‌ریزی
جــوکــر(هـیــث لــجــر) : وقـتـی کــارهــا طـبــقِ نـقــشــه پـیـش بــره هـیـچ کــس وحــشــت زده نـمـیـشـه,حـتـی اگــه اون نـقـشـه، وحـشـتـنـاک بـاشــه!


شوالیه تاریکی روایتی غیرکلیشه‌ای از یکی از  کلیشه‌های ابرقهرمان سینمای جهان یعنی بتمن است که این فیلم را در زمره برترین‌های تاریخ قرار داده است. این فیلم ماجرای نفس‌گیر مبارزه بتمن با یک جنایتکار روانی و بسیار باهوش به اسم جوکر است. جوکر با هوش شیطانی سرشار خود می کوشد تا با نقشه هایش آرامش شهر را بر هم زده و هرج و مرج و رعب و وحشت را در شهر حاکم کند.
در اهمیت برنامه‌ریزی درکسب‌و‌کار جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای وجود ندارد، بگونه‌ای که طبق مثلی معروف در دنیای تجارت، هرکسی که برای رسیدن به پیروزی برنامه‌ریزی نکند برای شکست برنامه‌ریزی کرده است. البته باید توجه داشت که برنامه تدوین‌شده هدفمند، مبتنی بر واقعیات موجود و هوشمندانه، انعطاف‌پذیر، قابل استفاده و قابل ارزیابی باشد.

شبکه اجتماعی: دنیای مجازی
یه زمانی انسانها در مزارع زندگی می کردند.
یه زمانی انسانها
شهرنشین شدند و در شهرها
زندگی کردند.
حالا وقتشه که انسان
در اینترنت زندگی کنه
شبکه اجتماعی، داستان تولد یکی از بزرگ‌ترین شبکه های اجتماعی دنیا است که توسط تعدادی جوان ماجراجو البته خوش‌قریحه پایه‌گذاری شد. این فیلم ماجرایی کاملا دیالوگ‌محور دارد و نکات مهمی در آن بین شخصیت‌ها تبادل می‌شود.
اهمیت اینترنت و شبکه‌های مجازی در رونق کسب‌و‌کار تا بدانجاست که گروهی از محققین هاروارد آن را با خرد جمعی بشر و ذهن آدمی مقایسه کرده‌اند. درواقع، سه کار مهم مغز عبارتند از پردازش، ذخیره، و انتقال اطلاعات. در تاریخ تحول فناوری، ابزاری که قادر به انجام این سه کار باشد دیده نشده است. اما اینترنت که صرفاً مجموعه‌ای از میلیونها کامپیوتر و خطوط تلفن است، قادر است اطلاعات را پردازش، ذخیره، و منتقل کند. 
امروزه نقش اینترنت و وب سایت های سازمانی در توسعه و موفقیت کسب و کارها بر کسی پوشیده نیست. کمتر کسی است که برای یافتن کالا و یا خدمات مورد نیاز خود به جستجو در فضای اینترنت نپردازد. اما سئوال اصلی اینجاست که چگونه می توان از میان وب سایت ها و تبلیغات اینترنتی متعدد و گوناگون، راه را به سوی مخاطب و مشتری خود باز کرده و با وی ارتباط برقرار سازیم. برای یافتن پاسخ سوال خود می‌توانید در دوره آموزشی بازارسازان در خصوص بازاریابی وتبلیغات اینترنتی شرکت کرده و موثرترین راهکارهای بازاریابی و تبلیغات اینترنتی را بیاموزید.

در جست‌و‌جوی خوشبختی: خودباوری
هرگز اجازه نده کسی بهت بگه نمیتونی کاری انجام بده .. حتی من .. بعضی مردم نمیتونن خودشون کاری کنند به تو هم میگند نمیتونی ... اگر چیزی رو میخوای .. برو بهش برس ... تمام
در جستجوی خوشبختی روایتی تلخ والهام بخش از مردی خرده فروش به نام کریستوفر گاردنر است، که به گرفتاری‌های مالی عدیده‌ای دچارمی‌شود و به همین دلیل همسرش او را ترک می‌کند. این فیلم در ستایش باور داشتن به توانمندیهای درونی انسان است. امروزه بزرگ‌ترین خطری که حیات شرکت‌ها را بویژه در مواجهه با بحران تهدید می‌کند نه کمبود نقدینگی و کاهش فروش، بلکه وجود مدیران ناپخته است که در اساسی‌ترین وجه مدیریت سازمان یعنی مدیریت بر خود و خودباوری دچار ضعف بوده و در مقابله با بحران هراسان می‌شوند. مدیران توانمند علاوه بر حفظ خونسردی، به تواناییهای خود اعتماد دارند و شهامت اقدام را در خود پرورش داده‌اند و به‌همین واسطه می‌توانند کنترل اوضاع را بدست گیرند (تقاضا میکنم برای مطالعه بیشتر به کتاب چهل گفتار ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار مراجعه کنید).

اسپارتاکوس: اتحاد و همیاری


درسته رومیها بیشتر از ما هستند , درسته سلاح و قدرت دارند
درسته ارتش قوی دارند و پول و امکانات ولی ...
متحد نیستند , به خاطر قدرت پشت هم رو خالی میکنند
و به هم ایمان ندارند
ولی ما ایمان داریم به خودمون , خدا و عشق و آزادی
اگر کشته بشیم , با افتخار میمیریم و آزاد و نه مثل یه برده
با عشقی که بهم داریم میتونیم روم ( قویترین ارتش جهان )
رو به آتــــــــش بــکـــشـــیم و برای آزادی بمیریم .............!
فیلم اسپارتاکوس (برنده چهار جایزه اسکار) جز یکی از بهترین و ماندگارترین آثار حماسی محسوب می‌شود. اسپارتاکوس برده‌ای با روحیات سلحشوری بود که توانست علیه ظلم و جور حکومت روم بپا خیزد. اسپارتاکوس نماد اتحاد و روحیه‌همدلی است، عواملی که رمز پیشرفت و توسعه در عرصه‌های مختلف محسوب می‌شوند. نتایج تحقیقات متعدد حاکی از آن است که همدلی در میان خانواده کاری موجب بهبود فضای کسب و کار می شود. در واقع، مهارت و توانايي برقراري ارتباط مؤثر و سازنده با ديگران يكي از ويژگيهاي انسانهای سالم و موفق  است، که می‌بایست در فرآیند استخدام نیز مورد توجه جدی قرار گیرد. در واقع همانطور که در کتاب یادداشت‌های معلم بازاریابی نوشته‌ام، رمز اصلی موفقیت شرکتهای ایرانی اسیرنشدن در دام غرور و ایجاد و بسط همدلی است.


سکوت بره‌ها: بردباری
همه چیزای خوب برای اوناییه که صبر کنن!
سکوت بره‌ها هرچند فیلمی جنایی با درونمایه‌های وحشت است، اما درسهای زیادی برای یادگیری دارد. شاید یکی از اصلی‌ترین آموزههای فیلم، دعوت به صبر و بردباری باشد. شیفتگی، شکیبایی، و خردورزی سه ویژگی اساسی افراد موفق در کسب‌و‌کار است. صبر نتیجه معجزه‌آسایی در موفقیت دارد، چرا که افراد شکیبا با آرامش و تفکر اقدام‌گرا برای رسیدن به یک نتیجه خاص تلاش می‌کنند.

سرنوشت شگفت‌انگیز آملی: مدیریت شکست
من از کلمه شکست خوشم میاد ...
شکست جزء سرنوشت آدمهاست ...
شکست به ما یاد میده که چطور زندگی کنیم ، اما در عین حال مثل یه برگه سهامه که به ما می فهمونه که زندگی یه بازی نیست ...
آملی یک دخترک جوان کافه‌چی است  که تقریبا تمام عمر خود را صرف خیال‌پردازی می‌کند. او علایق عجیبی دارد، مثلا از فرو بردن دست خود در گونی حبوبات لذت می‌برد. املی نمونه یک انسان منحصر بفرد است، که سعی دارد از  شکست‌های گذشته خود پلی بسوی موفقیت بسازد. می‌دانیم که امروزه مدیریت شکست برای بنگاههای اقتصادی بیش از گذشته اهمیت یافته است. پس شکست را به عنوان تجربه‌ای برای یادگیری بپذیریم، چرا که ترس از شکست و عدم پذیرش مخاطرات، دشوارترین مانع بر سر راه نوآوری است.
تاریخ مجهول آمریکا: تعامل
" ما دشمن نیستیم، بلکه دوست هستیم. زندگی آنقدر کوتاه است که ارزش دشمنی را ندارد".
این فیلم، برشی شرم‌آور از تاریخ آمریکا و نژادپرستی‌های آن دوران را به تصویر می‌کشد. مردمانی که تمام مشکلات خود را به گردن رنگین‌پوستان می‌اندازند و بی‌محابا سعی در پاک‌سازی آنان دارند. شخصیت اصلی این داستان پس از قتل دو جوان سیاه‌پوست روانه زندان می‌شود، اما در زندان و در مواجهه با رنگین‌پوستان می‌فهمد که این شرایط را فقط رنگین پوستان درست نکرده‌اند و همه از جمله سفیدپوست‌ها در ایجاد آن سهیم هستند.
می‌دانیم که بازار گرچه میدان رقابت‌های بی‌رحم است، اما محلی برای تعامل است نه تقابل. در واقع، معنای تمدن در تعامل نمود می‌یابد و این مهم نشانگر اهمیت بسیار تعامل سازنده در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌ی کسب وکار است. تعامل از شدت چالش‌ها کاسته و مایه توسعه و پیشرفت است. فضای امروز کسب و‌کار اخبار جالب توجهی از تعامل به‌همراه دارد، به‌عنوان مثال چندی پیش از همکاری دو رقیب بزرگ خودروساز مطلع شدیم . چندین سال پیش نیز، نخستین سی‌دی یا لوح فشرده  با همکاری فیلیپس و سونی در یکی از کارخانه‌های فیلیپس در آلمان تولید شد.

ادامه این یادداشت را فردا بخوانیم...

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله توسعه مهندسی بازار، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.