وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چند نکته برای شروع یک کاروکسب 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چند نکته برای شروع یک کاروکسب

زمانی که کاروکسبی را شروع می‌کنیم مسیری را پیش روی‌مان می‌بینیم که پر از هیجان کشف ناشناخته‌ها است. این هیجان لازمه شروع هر کاروکسبی است اما نباید باعث غافلگیری ما بشود. بسیاری از مسائل دنیای کاروکسب در ابتدا برای ما آشنا نیستند و زمانی که وارد کار می‌شویم متوجه چیزهایی می‌شویم که اصلاً در مورد آنها تصویری در ذهن خود نداشتیم. 

یکی از راه‌هایی که تعداد ناشناخته‌ها را به حداقل برسانیم این است که از تجربه افرادی که زودتر از ما پا در این مسیر گذاشته‌اند استفاده کنیم و همه چیز را خودمان تجربه نکنیم. 

در این یادداشت می‌خواهیم چند نکته را با هم بخوانیم که افرادی که هم‌اکنون کاروکسب موفقی دارند می‌گویند اگر این نکات را قبلاً می‌دانستند حتماً از همان شروع در سرلوحه برنامه‌های خود قرار می‌دادند.

 

1. به محض اینکه بودجه ما اجازه می‌دهد، اقدام به ساختن تیم کنیم.

یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که از کارآفرینان و مالکان موفق کاروکسب‌ها می‌آموزیم این است که به محض اینکه بودجه لازم را داشتیم باید اقدام به ساختن یک تیم کاروکسبی کنیم. تیم ساختن باعث رشد کاروکسب می‌شود. تا زمانی که خودمان باشیم نهایتاً می‌توانیم به اندازه ظرفیت خودمان پیشرفت کنیم که مسلماً این ظرفیت محدود است. اما زمانی که تیم تشکیل می‌شود اوضاع فرق می‌کند و رشد سازمانی که به وجود آورده‌ایم سرعت می‌گیرد.

 

2. اهداف خیلی بزرگ داشته باشیم و آنها را باور کنیم.

خیلی از مواقع مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مانعی که باعث عدم موفقیت ما می‌شود تفکر خودمان است. در این مواقع همه چیز برای یک قدم بزرگ آماده است بجز خودمان که باور نداریم ما می‌توانیم. برای اینکه کاروکسبی را که به تازگی راه انداخته‌ایم، حفظ کنیم نیاز است اهداف بزرگ داشته باشیم و آنها را باور کنیم. اگر باور کنیم که ما هم می‌توانیم قراردادهای بزرگ ببندیم مطمئن باشید این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد.

 

3. خودمان را بمباران اطلاعاتی نکنیم.

همه افرادی که کاروکسب‌های موفق دارند افرادی هستند که از اتفاقات پیرامون شان کاملاً آگاه هستند. آنها کتاب، روزنامه و مجله زیاد می‌خوانند و اخبار روز را پیگیری می‌کنند. یکی از مدیران بزرگ کشور در صنعت پخش را می‌شناسم که حتی صفحاتی از روزنامه را که مربوط به نقد تئاتر نیز است، با دقت می‌خواند در صورتی  که حوزه کاری‌اش با تئاتر و سینما فاصله زیادی دارد.

کسب اطلاعات از طرق مختلف بسیار خوب است اما باید مراقب باشیم که خود را غرق در اطلاعات نکنیم. امروزه شبکه‌ها، سایت‌ها و کانال‌های ارتباطی آنقدر زیاد هستند که شما در هر لحظه و هر مکان در معرض دریافت اطلاعات هستید. باید تمرین کنیم که کدام اطلاعات می‌توانند برای ما مفید باشند و کدام اطلاعات فقط حافظه ما را پر می‌کنند.

 

4. تا جایی که می‌توانیم ارتباطات خود را قطع نکنیم.

باید همیشه به دنبال ساختن ارتباطات جدید باشیم. هر چقدر تعداد ارتباطات ما بیشتر باشد موفقیت ما در بلند مدت بیشتر تضمین خواهد شد. مشتریان قدیمی را فراموش نکنیم. به مناسبت‌های مختلف برای آنها پیامی ارسال کنیم. و مهم‌تر اینکه علاوه بر تلاش برای ساختن ارتباطات جدید هیچگاه ارتباطات قبلی خود را از بین نبریم. بجز در شرایطی که ارتباط با فرد یا سازمانی ضرر آشکار برای کاروکسب ما داشته باشد در سایر موارد، لازم است تمام ارتباطات خود را حفظ کنیم زیرا اتفاقات دنیای کاروکسب آنقدر غیر قابل پیش‌بینی است که ممکن است روزی این ارتباطات قدیمی به کارمان بیایند.

 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.