وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

تابستان داغ فیلم‌های عامه پسند و درسهایی برای مدیران کار و کسب (بخش اول) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تابستان داغ فیلم‌های عامه پسند و درسهایی برای مدیران کار و کسب (بخش اول)

تابستان سوزان از راه میرسد و یخ پرده‌های نقره‌فام سینما را آب می‌کند. تابستان، با  فیلم‌های عامه پسند اکشن، فانتزی، ماجرایی، علمی-تخیلی گره خورده است. در ادامه این یادداشت به بررسی تعدادی از فیلم‌های سرگرم‌کننده و آموزه‌های آن می‌پردازیم:

1.سیاره‌ی زیبا (A Beautiful Planet): ذره‌بین را کنار بگذار

سینما از اردیبهشت ماه شاهد اکران مستند هیجان انگیز والت دیزنی است. مستندی 45 دقیقه‌ای به کارگردانی مستندساز برجسته، تونی مایرز، با نمایش  چشم‌اندازهای فوق‌العاده زمین از فضا، گشت و گذار در ایستگاه فضایی بین‌المللی، همراه شدن با فضانوردان در ماموریت‌هایشان و ... .

 به نظر می رسد با اثر جذاب و تماشایی مستند جدید "سیاره ی زیبا" (A Beautiful Planet) مخاطبان سینما، نمایی دیدنی و خیره کننده از زمین را شاهد باشند، چیزی که احتمالاً قبلاً هرگز ندیده اند. فیلم از فیلمهای گرفته شده توسط فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی بهره برده و به دو صورت سه بعدی آی مکس و آی مکس به نمایش درمی آید. این فیلم با دوربین ها و لنزهای کانن در فضا فیلمبرداری شده است.

 اما آنچه این مستند را برجسته می‌کند، آن است که زمین را از نمایی دیگر کنکاش می‌کند. گاهی اوقات برای بررسی یک پدیده، جای اینکه ذره‌بین به دست بگیریم و در آن دقیق شویم، بهتر است که از آن دور شده و از زاویه‌ای دیگر، زاویه‌ای بسیار دورتر، به آن بنگریم. این همان کل نگری است. پیشتر در سایت شخصی من، پرویز درگی خواندیم که جامع‌اندیشی و کل نگری یک هنر است. اگر عده ای از مردم را جمع کنید که نیمی از آن ها تنها هیدروژن را بشناسند و نیمی دیگر صرفاً اکسیژن شناس باشند و به این دو گروه آب را نشان دهید، بدون شک از تشخیص آن عاجز خواهند بود. زیرا آب نه اکسیژن است و نه هیدروژن؛ بلکه چیزی متفاوت است. کل نگری یکی از مکاتب جدید مدیریت است که ریشه های آن به زمان  جنگ دوم جهاني بازمیگردد که تجارب تازه اي را در مديريت جبهه ها مي آزمايد.  بهره گيري از علم رياضي و ديگر علوم در مديريت جبهه فصل تازه اي را در مديريت سازمانها مي گشايد و اصول جامعیت‌نگری و کل‌نگری در مدیریت سازمانها حاکم می‌گردد . تئوری کل نگر سازمان را به ديده مجموعه اي مي نگرد كه هر يك از اعضاء و اجراي آن نقشي ايفاء مي كنند و اين نقش در فعاليت ساير اعضاء و كل سازمان تأثير مي گذارد .

2.رچت و کلنک (Ratchet & Clank) : همه برای یکی یکی برای همه

رچت و کلنک دو کاراکتر جدانشدنی شرکت سونی معروف به یاران باوفا هستند .هرچند که این دو قهرمان متفاوت از هم هستند اما هر دو علیه بیگانگان خبیث فضایی می‌جنگند. داستان مجموعه درباره ماجراجویی رچت (شخصیتی مکانیکی شبیه به گربه که با عنوان لامبکس شناخته می‌شود) و کلنک (یک ربات کوچک زونی که دارای ادراک احساسات است) و سفر آن‌ها در دنیایی خیالی به منظور نجات آن از نیروهای شیطانی است. این فیلم در اردیبهشت ماه توسط شرکت سونی اکران شد. 

 کهکشان از جانب کاپیتان نفاریوس و سلاح مخوف او تهدید می‌شود، اینجاست  که رچت و یار دیرینه‌اش کلنک به جوخه تکاوران کهکشان ملحق می‌شوند تا جهان را نجات دهند.   آنها در این مسیر،  درباره کار تیمی و همراهی همدلانه، شجاعت، و شناخت خود می‌آموزند.

رچت و کلنک داستانی مهیج در ستایش کار گروهی است. جان مکسول میگوید هیچ انسانی کامل نیست، اما آدمهایی که خیال می‌کنند کامل هستند، هرگز به درد کار تیمی نمی‌خورند. رچت و کلنک برای جبران نواقص خود، تیم سازی می‌کنند. در واقع، فرهنگ کار گروهی، ازجمله معیارها و شاخصهایی است که کشورها و انسانهای توسعه‌یافته را از دیگران جدا می‌کند.  زندگی بشر از بدو حیات خود بگونه‌ای بوده که نمی‌توانسته بدون عضویت در تیم‌ها، حتی نیازهای پایه‌ای خود را تامین کند. شما همه ی کارها را نمی توانید به تنهایی انجام دهید. قبول دست کمک دیگران یا محول کردن بعضی مسئولیت ها به سایرین، نشانه ی ضعف و ناتوانی نیست، بلکه روشی خردمندانه است که به شما کمک می کند زودتر به موفقیت دست یابید و پیشرفت کنید.

 3. پرندگان خشمگین (The Angry Birds Movie) : شک مقدس

پرطرفدار بودن  پرندگان خشمگین، بسیاری از موسسات را بر آن داشت تا از این بازی به عنوان یک ابزار مهیج برای یادگیری و حتی تبلیغات بهره ببرند. به تازگی اعلام شده که بزرگترین آزمایشگاه فیزیک ذرات جهان، قرار است تا در یک همکاری مشترک با کمپانی سازنده انگری بردز، به کودکان آموزش فیزیک بدهد. هدف از  همکاری میان این دو شرکت، این است که آموزش را تبدیل به یک سرگرمی مفرح و تجربه زنده کنند.  اما این پرندگان محبوب حالا بر پرده سینماها نقش آفرینی خواهند کرد. کلی کیتیس و فرگال ریلی بالاخره نسخه سینمایی بازی ویدیویی محبوب انگری بردز را در سینماها به نمایش درآوردند.

 پرندگان خشمگین، دنباله‌روی یک خط داستانی کمدی و جذاب است. داستان از آنجا شروع می‌شود که قبیله پرندگان سر به هوا، مشغول نگهداری از تخم‌های خود هستند تا آنجا که سر و کله خوکها پیدا میشود و خوکهای فرصت‌طلب از غلفت آنها استفاده و تخم‌ها را سرقت می‌کنند. قبیله پرندگان متعاقب این اتقاق، هم‌قسم می‌شوند تا جان در بدن دارند از خوکها انتقام سختی بگیرند . آنها به جزیره خوکها حمله کرده و دمار از روزگار شیاطین سبز درمی‌آورند. اما پیروزی قبیله پرنده‌ها بیش از هرکسی مدیون قرمز است. قرمز پرنده‌ای اخمالو با ابروان پرپشت است که به کمک شک مقدس خود سرنوشت غمبار پرندگان ساده‌لوح را تغییر میدهد. ما دو نوع شک داریم: شک مقدس، و شک ویرانگر و سیاه. شک اگر به عنوان معبر و راه باشد، مقدس است. و اگر به عنوان منزل باشد، ویرانگر و نامطلوب است. شک مقدس این خاصیت را دارد که آدمی را به فعالیت و جدیت برای دست یابی به حقیقت وا می‌دارد. کیسی جرالد در سخنرانی جذاب خود در بنیاد تد از آیین شک سخن میگوید. آیین شک از شما نمی خواهد که ایمانتان را از دست دهید، از شما می خواهد که به چیز جدیدی ایمان آورید: که می شود ایمان نداشت. که ممکن است که پاسخ هایی که داریم اشتباه باشند، ممکن است که خود سوال ها اشتباه باشند. بله، آیین شک یعنی ممکن است که ما، روی این صحنه، در این دنیا، اشتباه کنیم و مهم اصلاح اشتباهات و در پیش گرفتن مسیر صحیح است.

4.در جستجوی دوری : خانواده اولویت است

پیکسار پس از سیزده سال و تجربه اکران بسیار موفق در جستجوی نمو حالا روایت دیگری از این گروه ماهی های دوست داشتنی اقیانوس را بر پرده های سینما اکران کرده است که البته این بار شخصیت اصلی فیلم یک ماهی مونث بنام دوری است.  اگر «در جستجوی نمو» را دیده باشید، قطعا با شخصیت دوری (Dory) آشنا هستید. ماهی آبی رنگی که حافظه‌ی خوبی نداشت و همه چیز را فراموش می‌کرد. دوری چیزهایی را درباره‌ی خانواده‌اش به‌یاد می‌آورد و این موضوع جریان اصلی اتفاقاتی خواهد بود که به نمایش درخواهند آمد؛ او به کسانی که دوست‌شان دارد پیوسته است تا ماجراجویی جدیدی را در پهنه آبی اقیانوس داشته باشد و در این بین به همه معنای واقعی در کنار خانواده بودن را بیاموزد. ماجراهای انیمیشن جدید شش ماه پس از اتفاقات انیمیشن در جستجوی نمو رخ می‌دهند. در واقع، خانواده به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار می‌گیرد دارای اهمیت شایان توجهی است. اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است و حتی تأثیرپذیری فرد از سایر محیطها می‌تواند نشأت گرفته از همین محیط خانواده باشد. خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده ، اخلاق ، سلامت و عملکرد فرد در آینده بویژه در حوزه کار و کسب نقش بزرگی بر عهده دارد. اما رابطه دوگانه کار و کسب و خانواده در کار و کاسبیهای خانوادگی نمود دارد. مطابق آمار انتشارات آكادمي بين المللي تحقيقات شركت هاي خانوادگي ( IFERA ) در دسامبر ۲۰۰۳ ، سهم شركت هاي خانوادگي از كل شركت هاي موجود ، در اروپا حدود ۶۰ – ۹۳ درصد ، در ايالات متحده حدود ۹۵ درصد و در آمريكاي مركزي و جنوبي حدود ۶۵ درصد مي باشد. همچنين نزديك به ۳۵ درصد از ۵۰۰ شركت بزرگ آمريكايي از نوع شركت هاي خانوادگي مي باشد. شركت هاي بزرگي نيز در سطح دنيا مانند شركت بی.ام.دابلیو؛ دنون؛ پژو؛ کلاگز؛ ایکیا؛ تترا پک؛ جانسون و جانسون؛ هنکل و ...از نوع شركت هاي خانوادگي هستند که توجه به آمار و اطلاعات فوق مشاهده مي شود كه کار و کسبهای خانوادگي از مهمترين اولويت هاي كشورهاي مختلف براي اشتغال زايي و كارآفريني محسوب مي شوند.

5.غول بزرگ مهربان (The BFG) : تفاوت زیبایی می‌افریند

 استیون اسپیلبرگ بزرگ این بار تمام آنچه در چنته داشته، در یک اثر فانتزی و خیال‌انگیز به نمایش گذاشته است. این فیلم اقتباسی از رمان قدیمی و مشهور رولد دال، رمان‌نویس مشهور سده‌های پیش است. فیلم غول بزرگ مهربان داستان هیجان‌انگیز دختری نوجوان اهل لندن و غول اسرارآمیزی را روایت می‌کند که بر خلاف ظاهر بزرگ و غلط اندازش قلبی رئوف و روحی لطیف داشته، و به همین دلیل از جانب غول‌های دیگر طرد شده است. غول مهربان (سوفی) را با شگفتی‌ها و خطرات سرزمین غول‌ها آشنا می‌کند. این درحالی است که بقیه غول ها با پیدا کردن محل زندگی انسان ها ، قصد دارند که به انگلستان حمله کنند و تمامی کودکان آنجا را بخورند. حال سوفی و غول بزرگش سعی می کنند که مانع انجام این عمل شیطانی شوند.

دلیل بسیاری از نارضایتیهای ما ساده است: همرنگ جماعت شدن. اکثر آدم ها زندانی افکار دیگرانند؛ و میترسند خودشان باشند. استیو جابز محصولی را که نداشت فروخت. بیل گیتس هرچند در خانواده‌ای تحصیل کرده زندگی کرده بود اما از دانشگاه انصراف داد. مایکل دل عاشق تعمیرات وسایل الکترونیکی بود و به همین دلیل همیشه از رفتن به مدرسه طفره میرفت. افراد غیرعادی که نتیجه بازی را عوض میکنند و کاری خارق العاده انجام میدهند شاید فقط 5% از جمعیت کل دنیا را تشکیل دهند. آنها به همه چیز میرسند چون شهامت متفاوت بودن را دارند.این واقعیت ساده را به خاطر بسپاریم. اگر شما کاری را انجام بدهید که 95% مردم دنیا آنرا انجام میدهند، پس نتایجی را بدست خواهید آورد که 95% مردم دنیا بدست می آورند.

ادامه این یادداشت را فردا بخوانید.

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.