نمونه ای از کمپینهای موفق دیزنی: کارو کسبی که از یک رویا و یک موش شروع شد
کمپانی والت دیزنی در ۱۶ اکتبر ۱۹۲۳ توسط والت دیزنی و با مشارکت برادرش روی اولیور دیزنی، در قالب یک استودیو کوچک انیمیشنسازی تأسیس شد. شرکت والت دیزنی به سرعت توسعه پیدا کرد و به یکی از بزرگترین استودیوهای هالیوود تبدیل شد. این شرکت امروزه مالک ۱۴ شهر بازی، شمار زیادی شبکه تلویزیونی از جمله ایبیسی، شبکه دیزنی، ایاسپیان و ایبیسی خانوادگی، همچنین شرکتهای تابعه و زیرمجموعه والت دیزنی پیکچرز، پیکسار، مارول اینترتینمنت، لوکاس فیلم، هیولو و فاکس قرن بیستم است. کمپانی دیزنی توانسته با ارزش نام تجاری 6/32 میلیارد دلار در سال 2017 عنوان برترین برند رسانهای در دنیا را از آن خود کند. والتدیزنی در قلب بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان جهان جایگاه ویژهای دارد و اکثر افراد با شخصیتهای کارتونی آن خاطرات مشترکی دارند، به همین سبب در ادامه نگاهی به تعدادی از کمپینهای تبلیغاتی موفق این کمپانی داریم
1.جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد-قدرت بازاریابی محتوا
اولین جنگ ستارگان ساخته شده توسط دیزنی در سال 2015 پس از خرید کمپانی لوکاسفیلم که حق امتیاز این مجموعهی پرطرفدار را داشت، روی پردههای سینما رفت. جنگ ستارگان: اپیزود هفتم - نیرو برمیخیزد، فیلمی حماسی در ژانر اپرای فضایی به کارگردانی جی جی آبرامز، و هفتمین قسمت از مجموعه جنگ ستارگان است که در دسامبر سال ۲۰۱۵ به نمایش درآمد. داستان فیلم، ۳۰ سال بعد از اتفاقات بازگشت جدای رخ میدهد. از نکات قابل توجه در مورد این فیلم بازگشت مجدد مارک همیل، هریسون فورد و کری فیشر به سری فیلمهای جنگ ستارگان بعد از گذشت ۳۲ سال از اکران اپیزود ششم است. بهطور حتم فیلمی که درآمد میلیاردی برای کمپانی داشته، اقدامات بازاریابی عظیم نیز به همراه داشته است در ادامه به برخی از این فعالیت ها میپردازیم:
- بازگشت ربات دوست داشتنی R2-D2:
اولین عکسی که از پشت صحنهی فیلم در فضای مجازی پخش شد، ربات محبوب R2D2 را در کنار دیگر عوامل فیلم به تصویر کشیده بود. شاید عکس برای مخاطبان عادی جذابیت خاصی نداشته باشد ولی برای طرفداران پروپاقرص جنگ ستارگان، R2-D2 جدید که توسط دو هوادار ساخته شده است و با خاطرات شیرینی که از گذشته برجای گذاشته جذابیت بسیار بالایی دارد.

-توییتهای جذاب:
در طی فیلمبرداری و ساخت فیلم، تمامی عوامل همواره توییتهای گیرا و جذابی در صفحهی خود پخش میکردند در عکس زیر به طور مثال کارگردان فیلم، جی جی آبرامز، نوشتهی خود را بر روی صفحه ای شطرنجی گذاشته بود که در نسخههای اولیه جنگ ستارگان همواره آن را مشاهده کرده بودیم

-تیزر های نوستالژیک:
در تیزرهای ساخته شده برای این فیلم، قسمت هایی از نسخه اول جنگ ستارگان قرارداده شده بود و حتی هریسون فورد (ستاره جنگ ستارگان) جمله پایانی را بیان می کرد که این باعث یادآوری خاطرات برای هواداران و ایجاد احساسات خوب بود.
2.کمپین رویای بزرگ پرنسس (#dreamBigprincess)
شرکت دیزنی در سالهای اخیر به دلیل تصویر کردن پرنسس ها مورد انتقاد بوده چون اینطور به نظر می رسد که این پرنسس ها تنها در انتظار رسیدن مرد رویاهایشان هستند. منتقد ها بر این باورند که این پرنسس ها برای دختران جوان الگوهای مناسبی نیستند. شرکت دیزنی در فیلمهای اخیرش تلاش کرده است چهرههای زن را مانند «السا» در فیلم «یخ زده» و موآنا، به عنوان زنانی قوی و مستقل به تصویر بکشد. دیزنی به هیمن منظور 19 زن عکاس از 15کشور مختلف را استخدام کرده تا به خلق تصاویر از زنان تاثیرگذار و قدرتمند بپردازند. همچنین دیزنی به ازای هربار اشتراکگذاری هر عکس و هشتگ مورد نظر یک دلار به کمپین فمینیستی (girls Up) کمک میکرد. با کمک این کمپین، دیزنی هم وجههی بهتری برای برند خود ساخته و هم روی شخصیتهای خودساخته بیشتری برای فیلم هایش کار کرده است که موجب کاهش موج انتقادات علیه این شرکت شده است.

3.سلامتی برای همیشه (healthily ever after)
در سال 2016 دیزنی کمپینی به نام سلامتی برای همیشه راه انداخت که در آن شخصیتهای دیزنی را در حال انجام فعالیتهای ورزشی و رعایت کردن رژیم غذایی سالم نشان میداد تا کودکان و خانواده ها را به داشتن سبک زندگی سلامت تشویق کند. دیزنی با این کمپین توانست حتی بیش از پیش نزد مخاطب ارزش پیدا کند و جایگاه خود را محکمتر کند.
4.تولد 90 سالگی میکیموس:
والت دیزنی میگفت که «اگر بتوانید چیزی را در خیالتان مجسم کنید، مطمئنا از پس واقعیت بخشیدن له آن نیز برخواهید آمد. همیشه در یاد داشته باشید که همه چیز با یک رویا و یک موش شروع شد.» شاید کمتر کسانی در جهان باشد که نام میکیموس را نشنیده باشد. در سال 2018، شخصیت اصلی دیزنی یعنی میکیموس 90 ساله شد. دیزنی به همین منظور و برای گرامیداشت ساخته شدن این شخصیت موزهای مربوط به تمامی آثاری که مربوط به میکیموس میشد را افتتاح کرد که شامل یک بستنیفروشی و یک کشتی بخار هم میشد. دیزنی همچنان با همکاری کمپانیهایی مانند forever21 و vans پوشاکی با طرحهای مربوط به 90 سالگی میکی موس تولید کرد که به سرعت به فروش رسیدند.

5. فیلم کتاب جنگل:
با انتشار تیزر نسخهی فیلم از انیمیشن قدیمی کتاب جنگل، موجی از تعجب و حیرت در فضای مجازی شکل گرفت. این تیزر بدون هیچ دیالوگ و ترانه ی کودکانه ای و تنها نمایشی از صحنههای کوتاه و هیجانانگیز و گاه ترسناک بود. محتوای این تیزر نشان میداد که دیزنی با ساخت این فیلم، بیشتر بزرگسالان را مخاطب خود قرار داده است. نشان دادن این تیزر در میان پخش بازی سوپربال و قبل از نمایش فیلم جنگ ستارگان در سینماها همه و همه منجر به این شد که کتاب جنگل برای سه هفتهی متمادی صدرنشین گیشهها شود که نشان دهندهی موفقیت این پروژه است.
