وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

یافته های علمی: ۹ عاملی که جذابیت شما را نابود میکند 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

یافته های علمی: ۹ عاملی که جذابیت شما را نابود میکند

جذابیت عموما اولین عامل محرکی است که باب آشنایی با دیگر افراد را باز میکند و در آغاز و گسترش آشنایی افراد تاثیری بسزا دارد. در مطالعات انجام شده بر روی نقش جذابیت در ازدواج،  این نتیجه بدست آمده است که جذابیت ظاهری بیشترین تأثیر غیرمنطقی را بر اکثریت افراد دارد و یکی از مهمترین شاخصه هایی است که در تعداد افراد خواستار ازدواج با فرد تأ ثیر دارد. 
افراد اراسته، گرم، حساس، مهربان، به روز و با کفایت احتمالا در نگاه اول جذاب تر هستند. اما آیا واقعاً در همه ی جهان بر روی، این موارد توافق وجود دارد؟
 در مطالعه ای که توسط نوید ( ۱۹۸۴ ) انجام شد اولویتهای مردان برای آشنایی، بیشتر جنبه های جذابیت ظاهری را در برمی گرفت و اولویتهای خانمها برای آشنایی مخلوطی از ویژگی های ظاهری و شخصیتی بود. اما هنگامی که در این تحقیق مردان و زنان ویژگی های با اهمیت برای انتخاب همسر را دسته بندی کردند ، فهرست آنها به طور معناداری شبیه به هم بود . این فهرست به ترتیب اولویت عبارت بود از :۱- صداقت ۲- وفاداری و تعهد ۳- حساسیت ۴- خونگرمی ۵- مهربانی ۶- خلق و خو ۷- ملایمت  ۸- صبر و شکیبایی  ۹- متانت و وقار
لذا جذابیت ظاهری می تواند فرد را درگیر فرآیند آشنایی کند، اما لزوماً ارتباط طولانی مدت و شادی را به همراه نخواهد داشت. بعلاوه نقش جذابیت در محل کار نیز غیرقابل انکار است.  حالات چهره و قیافه ظاهری، تماس چشمی و نگاه، لباس و حرکات بدن، و لحن کلام، می تواند در نوع برداشتی که از ما می شود، مؤثر باشد. جذابیت و گیرایی شخصیتی کاملا اکتسابی است و آگاهانه و یا ناآگاهانه کسب میشود. بنابراین به دست آوردن احترام همکاران و مشتریان، داشتن دوست‌های زیاد و یا نقش آفرینی به عنوان یک مدیر و رهبر شایسته و خوب فقط مختص عده‌ای خاص نیست. این یک مهارت است که هر کسی می‌تواند آن را به دست آورد.
 اما چه چیزهایی باعث میشود جذابیت ما کم شود؟ در ادامه9 مورد از رفتارهایی منفی را که باعث کاهش جذابیت میشود مرور میکنیم:
1-    کمبود خواب
افرادی که از خوابشان میزنند، بی‌اختیار از جذابیت خود نزد دیگران میکاهند. آمار نشان میدهد که ۱۰ درصد از مردم بصورت جدی مشکل خواب داشته و ۲۵ درصد نیز گاه به گاه دچار این مساله میشوند. وانگهی بیخوابی سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت به تولیدات وارد میکند. خواب کمتر از ۷ ساعت در شب علاوه بر کاهش جذابیت، موجب ایجاد مشکل در تمرکز، کاهش تواناییها، افسردگی، تغییر در استقرار اندام، و گیجی میشود. بعلاوه در سال 2010 تعدادی از محققین از افرادی که شب قبل از پژوهش حداقل هشت ساعت خوابیده بودند، عکس گرفته و آن‌ها را با عکس کسانی که 31 ساعت نخوابیده بودند مقایسه کردند. 
 دسته دیگری از شرکت‌کنندگان نیز عکس‌های هر دو گروه را بر اساس معیارهای متفاوت ارزیابی کردند. نتیجه آنکه افراد دچار کمبود خواب نه تنها خسته به نظر می‌رسیدند، بلکه از جذابیت کمتری، برای شرکت کنندگانِ ارزیاب برخوردار بوده و بعلاوه بیمار و غمگین به نظر میرسیدند.
2- آب زیرکاه بودن و بدطینتی
در سال ۲۰۱۴ مطالعه ای جالب توجه در کشور در چین انجام شد. در این مطالعه تصاویر تعدادی افراد معمولی همراه با کلمات معادل چینی  خوب و صادق  بودن و برخی دیگر نیز با کلمات بدجنس و شرور همراه شده بودند و تعدادی از تصاویر هم حاوی هیچ اطلاعات خاصی نبودند. پژوهشگران از چند زن و مرد شرکت کننده خواستند تا به تصاویر این افراد و نوشته های همراه آن نگاه کرده و نظر خود را اعلام دارند. در پایان شرکت کنندگان به افرادی که با واژگانی از قبیل شرور و بدجنس توصیف می‌شوند، پایین ترین امتیازات را از نظر جذابیت داده بودند.
3- زبان بدن خشک و تهاجمی
زبان بدن یا همان زبان بی زبانی اهمیت بسیاری در تعاملات اجتماعی و کیفیت آن دارا است. نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد، کسانی که در برقراری ارتباط غیرکلامی ناموفق بوده و یا تن گفتار آنها خشک و تهاجمی است کمتر جلب توجه می‌کنند.  ژست بدنی باز و پرو بال دادن به اعضای بدن هنگام گفت و گو موجب میشود که ما احساس قدرت و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم ، و در مقابل گارد بسته بدنی و جمع کردن بدن و حلقه زدن به سمت داخل باعث کاهش جذابیت میشود چرا که به نظر میرسد این افراد نقطه ضعف خاصی داشته باشند. این نتایج با یافته های تحقیقات متعدد انطباق دارد. 
4- استرس و پریشان حالی
خونسردی در عین توجه یکی از عوامل مهم جذابیت شخصیتی افراد است. مطالعات نشان می‌دهد که در زنان هنگام استرس هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌شود که به عامل استرس شناخته میشود که البته این هورمون در مردان نیز به میزان کمتری ترشح میشود. نتایج مطالعه ای در سال 2013 نشان داد زنانی با سطح بالا از هورمون کورتیزول در نظر مردان جذابیت کمتری دارند. افزون بر این استرس فارغ از جنیسیت به یک اندازه عامل عدم جذابیت است.
5- خوشحالی و یا غرور بیش از حد
هرچند خنده و شادی میتواند یکی از عوامل مهم جذابیت در نظر گرفته شود اما تحقیقات علمی نشان داده که خانمها از مردانی که زیاد میخندند خوششان نمی آید. برعکس بالاترین میزان جذابیت زنان نزد مردان هنگامی است که آن‌ها بسیار شاد به نظر می‌رسند.  بعلاوه زنان بیشتر به مردانی تمایل دارند که نگاهی غرور امیز داشته باشند اما در مقابل کمترین میزان جذابیت بانوان نزد آقایان هنگام نمایش غرور است. این پژوهش در سال ۲۰۱۱ و بر روی بیش از ۱۰۰۰ نفر انجام گرفته است.
6- از هنر شوخ طبعی بی بهره اند
شوخ طبعی یک مهارت است. روید، شوخ‌طبعی را به‌عنوان عالی‌ترین سازوکار دفاعی توصیف کرده است. از نظر فروید، شوخ‌طبعی هدیه‌ای نادر و گران‌بها است چرا که شوخ طبعها هنگام رویارویی با تجارب استرس‌زا کمتر از دیگران، خلق منفی از خودشان نشان می‌دهند. بعلاوه تحقیقات نشان داده است که افرادی بدون حس شوخ طبعی از جذابیت بسیار کمتری نسبت به افرادی که در مهارت شوخ طبعی مهارت دارند برخوردار هستند. افرادی با حس ضعیف شوخی طبعی در نظر مردان و زنان به یک اندازه غیرجذاب هستند و‌ جنسیت نقش زیادی در این مسئله بازی نمی‌کند.
7- تنبلی
طبق برخی آمارها، تنبلی ایرانیان بالاتر از متوسط جهانی‌ست، به طوری که بر اساس آمارهای جهانی، ایرانیان بعد از اعراب و آفریقاییان جایگاه سوم تنبلی را در جهان به خود اختصاص داده‌اند. اما تنبلی نیز عاملی مخرب در جذابیت فردی به شمار میرود. در مطالعه ای جالب توجه که نتایج آن در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، محققان در شش هفته از دانشجویان باستان شناسی خواستند تا با توجه به ملاکهای مختلف به شخصیت و میزان جذابیت همکلاسی‌های خود رای بدهند. نتایج نشان داد دانشجویان تنبل در نظر دوستانشان از کمترین جذابیت برخوردار بودند ضمن آنکه میزان جذابیت آنها از حد متوسط هم افت کرده بود.


 8- رفتار و یا بوی بدن خیلی مشابه یا بیش از حد متفاوت
تحقیقات نشان داده است که ما به دنبال کسانی هستیم که به لحاظ ژنتیکی نه خیلی متفاوت و نه خیلی شبیه به ما باشند و بخش زیادی از این قضاوتها بر اساس بوی بدن افراد شکل میگیرد. 
9- عدم صداقت
نتایج یک پژوهش انجام شده در سال 2006 میلادی نشان می‌دهد که دروغ گفتن بویژه درخصوص سن و درآمد یک مورد بسیار منفی هم برای مردان و هم برای زنان است. به این معنا که عدم صداقت چه آگاهانه و چه از روی ناآگاهی، نادرست است.  


سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.