وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

شش اصل پایه در تبلیغات بیلبوردی

بیلبوردها تابلوهای شهری بزرگ برای نصب تبلیغات هستند و از ابزارهای تبلیغات محیطی به شمار می‌شوند. بیلبوردها از جمله رسانه‌های قدرتمند در جلب نظر مشتری هستند و از نمودهای هنر شهری به شمار می‌روند. بیلبوردها در اندازه‌های مختلف و در نقاط پرتردد نصب می‌شوند و بیشتر رسانه‌ای برای انتقال پیام هستند تا ابزاری کاملا تبلیغاتی.
 این رسانه می‌تواند موجب آگاهی بخشی به رهگذران، تحریک نیاز درون آن‌ها برای خرید شود. بیلبوردها از دوران باستان به شکلی ابتدایی وجود داشته‌اند و برای مثال مصریان باستان مفاهیم و آموزه‌های مذهبی خود را روی ستون‌های سنگی بلند حک می‌کردند که جنبه‌ای تبلیغاتی برای آیین مصریان داشت.
اما تبلیغات محیطی به شکل امروزین آن مدیون تلاش‌های تجار و بازرگانان آمریکایی است، که خدمات خود را در حاشیه جاده‌ها و در نمای ساختمان‌ها به اشکال مختلف تبلیغ می‌کردند.
 بیلبوردها تأثیری برق‌آسا روی ذهن مشتری دارند و از اثربخشی بالایی برخوردار می‌باشند. طراحی بیلبورد کاری دشوار و خلاقانه است، چرا که به دلیل شرایط خاص نصب و محل قرارگیری، بیلبوردها می‌بایست بتوانند تا در عین زیبایی بیشترین اثربخشی را داشته و در کمترین زمان نگاه افراد را به خود جلب و پیام فرستنده را در ذهن آن‌ها جاودانه کنند. همواره ضروری است که قبل از طراحی بیلبورد ابتدا شناختی دقیق و همه جانبه از مشتریان هدف و نیز محصولات خود داشته باشیم و منطبق با آن پیام تبلیغاتی مورد نظر، طراحی، محل قرارگیری و نصب بیلبورد و ... را تعیین کنیم.
شهرنشین‌ها روزانه با چندین بیلبورد روبرو می‌شوند، اما به راستی چند بیلبورد در ذهن ما ماندگار می‌شود؟
امروزه رقابت در عرصه تبلیغات محیطی نیز رو به فزونی گذاشته، لذا باید با چاشنی کردن نوآوری به تمایز دست یافت. در ادامه‌ی مطلب به برخی راهکارها در اجرا و طراحی اثربخش بیلبوردهای تبلیغاتی می‌پردازیم:

1-    کم گوی و گزیده گوی چون دُر
معمولاً بیلبوردها در مسیر خودروهای عبوری نصب می‌شوند و تنها ظرف چند ثانیه جلوی چشمان مخاطب قرار می‌گیرند، لذا ضروری است که قادر به انتقال سریع و اثربخش پیام خود باشند. طبق تحقیقات انجام گرفته به طور متوسط هر بیلبورد به مدت 6 ثانیه توسط مخاطب دیده می‌شود، لذا 6 واژه یا کمتر برای متن بیلبوردها کفایت می‌کند. هر چه کمتر از واژه‌ها بهره ببرید، بیشتر می‌توانید به دیده شدن بیلبورد خود امیدوار باشید، چرا که این‌گونه رانندگان می‌توانند بدون خطر متن بیلبورد را به راحتی بخوانند و درک کنند. این متن می‌تواند شعار، نام برند، و یا اطلاعات تماس را در بر گیرد. سادگی واژگان از جمله مهم‌ترین عوامل در به یاد ماندنی شدن آن‌ها است. اگر نمی‌توانید در چند کلمه خود را توصیف کنید و یا اگر محصول یا برندتان پیچیده‌تر از آن است که در چند واژه بگنجد، بهتر است که استفاده از تبلیغات بیلبوردی را فراموش کنید.

2-    مورد توجه قرار بگیرید و چشمگیر باشید، اما بیلبوردتان را به یک عامل حواس‌پرت‌کن تبدیل نکنید.

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.



منبع: اقتباس از The six basic rules of billboard advertising
به نقل از advertising.about.com



سبز باشید


درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.