در مسابقات آسیایی سال جاری، در مسابقه فینال کبدی بانوان که بین تیم کشورمان و تیم هند صورت گرفت، صحنه جالبی را شاهد بودیم که یکی از بانوان تیم ما توسط چند نفر از تیم بانوان هند دفاع شد و آنها به صورت جمعی روی سر ایشان ریختند و اجازه ندادند خودش را به زمین ما برساند، و امتیاز گرفتند اما صحنه جالب این بود که هنگامی که مقنعه این بانوی جوان ایرانی از سرش افتاد، بلافاصله یک داور مرد کره‌ای کت خود را از تن درآورد و به سر او انداخت و خانمهای هندی به او کمک کردند که سریع مقنعه را به سرش کند. دقت کنید آن مرد کره‌ای مسلمان نبود، اما به اعتقادات و باورهای مسلمانان احترام گذاشت.

با کسب اجازه از پایداری بزرگ بنیانگذار صنایع غذایی میهن، افتخار این را داشتم که دو سال به‌عنوان مشاور هیئت مدیره با خانواده بزرگ نصیری، مالکین شرکت رامک همکاری داشته باشم. منش و کردار نصیری‌ها آنقدر قابل احترام است که همیشه در ذهن و دل من جای خواهند داشت. در شروع کار در شرکت متوجه شدم که سهم بازار، حتی در شهر شیراز که کارخانه شرکت در آنجا قرار دارد، بسیار پایین است. من همیشه اعتقاد داشته‌ام که هم به دلایل روانی و هم ارزانتر تمام شدن فروش شرکتها، می‌بایست ابتدا در شهری که کارخانه‌شان قرار دارد، سهم بازار بالایی داشته باشند، سپس به سایر نقاط بیاندیشند.

شماره جدید دوماهنامه توسعه مهندسی بازار (سال هشتم، شماره سی و نهم، مهر و آبان 1393) منتشر شد. شایان ذکر است فیلم گفت‌وگو با مدیر بازاریابی باشگاه بارسلونا که ضمیمه‌ی اهدایی این شماره‌ی مجله است (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی)، مجموعه‌ای از وظایف باشگاههای فوتبال را برمی‌شمارد تا بتوانند خود را برند سازند؛ همچنانکه بارسلونا، از یک تیم محلی، به برندی جهانی تبدیل شد.

متنی را که در ادامه می خوانید، یادداشتی است که برای این شماره از مجله نوشته ام.

 

ميزگرد بازاريابي ورزشي، فيلم گفت‌وگو با مدير بازاريابي باشگاه بارسلونا، گفت‌وگوهاي تلفني با استادان بازاريابي ورزشي جهان، تبليغات، مذاكره، خرده‌فروشي

رشته تحصیلی MBA شاید بیش از یک دهه است که در دانشگاه های ایران تدریس می‌شود و هدف از طراحی آن، پرورش مدیران کارآمد برای اداره سازمان‌های اقتصادی – اجتماعی، تولیدی و خدماتی است. این رشته یکی از پرطرفدارترین و داغ ترین رشته های مقطع کارشناسی ارشد و یکی از محبوب ترین گواهی های حرفه ای در ایران است و بسیاری با آرزوی دستیابی به جایگاههای ارشد مدیریتی به آن ورود می‌یابند.

کتاب بازاریابی و زندگی با مدیریت، سومین کتاب از مجموعه کتابهای بازاریابی و زندگی، امروز به دستم رسید. این کتاب را به آقای دکتر سید مهدی الوانی، پدر علم مدیریت ایران تقدیم کردم. یک صفحه با عکس این استاد بزرگ در آغازین صفحات کتاب زینت بخش است. کتاب بازاریابی و زندگی با مدیریت با تلاش و همت همکارانم در انتشارات بازاریابی یک روز بعد از انتشار دومین کتاب این مجموعه، کتاب بازاریابی و زندگی با فروش، چاپ و منتشر شد.

با هم پیشگفتاری را که برای این کتاب نوشته ام بخوانیم:

 

 زندگي و حرفه‌ي من بازاريابي است و اين كتاب تنها بخشي از زندگي و حرفه‌ي مرا ترسيم مي‌كند. بازاريابي يك شغل نيست، يك حرفه نيست، براي آنكه بازارياب خوبي شويد، ضروري است با آن زندگي كنيد، راه برويد، قدم بزنيد، بخوابيد، بخوريد، تفريح كنيد، كار كنيد، همواره به فكر بازاريابي باشيد در سفر و حضر.‌

کتاب بازاریابی و زندگی با فروش منتشر شد. این کتاب را به جناب حاج ایوب پایداری، بنیانگذار گروه صنایع غذایی میهن  و استاد بزرگ دانشگاه بازار تقدیم کردم. یک صفحه با عکس این استاد بزرگ در آغازین صفحات کتاب زینت بخش است. کتاب بازاریابی و زندگی با فروش دومین کتاب از مجموعه کتابهای بازاریابی و زندگی است. پیشتر نیز اولین کتاب از این مجموعه با نام بازاریابی و زندگی با ورزش از سوی انتشارات بازاریابی چاپ و منتشر شده بود.

 

متن زیر پیشگفتاری است که برای این کتاب نوشته ام:

"بازاريابي و زندگي با فروش"، دومين كتاب از مجموعه كتابهاي جديدم است. نخستين كتاب از اين مجموعه، با عنوان "بازاريابي و زندگي با ورزش" چاپ و توزيع شد؛ كتابي كه رنگ و بوي ورزشي داشت، اما درباره‌ي كسب‌وكارها، جذب مشتري، رفتار با رقيب، و حضور در بازار، از مربيان ورزشي، ستارگان طلايي ورزش، و تيمهاي مقتدر در جام‌جهاني فوتبال، در المپيك، و در رشته‌هاي متنوع ورزشي از جمله واليبال، بسكتبال، صخره‌نوردي و...‌ درس‌آموزيهاي فراواني داشت.

آسیب‌شناسی مسائل و موضوعات مبتلا به سازمان یک ضرورت است. این ضرورت را کارشناسان و متخصصان سازمانی درک و در قالب چارچوبی با نام سندرم یا اختلال سازمانی تدوین کرده‌اند، که در کتاب چهل گفتار پیرامون مدیریت و رهبری به قلم اینجانب شرح مفصلی از سندرم‌ها و آسیبهای سازمانی را خواندیم . اما، این روزها ویروس ابولا برای اکثر مردمان دنیا تبدیل به یک کابوس شده است. ویروسی مرگبار که جان صدها تن را در دنیا و به خصوص در آفریقا گرفته است. حالا می‌خواهیم وجوه مشترک این ویروس کشنده را با بازاریابی مدرن بررسی کنیم. شاید به نظر برسد که این دو موضوع اصلاً به هم ربطی ندارند. اما از بسیاری از وقایع جهانی می‌توان درس گرفت، حتی از ابولا.

یکی از اساتید دانشگاه بازار می‌گفت، وقتی می‌خواهید نیرویی استخدام کنید، دقت کنید که نون طلب باشد. واژه جالبی بود. به راستی کسی که از سر سیری و بدون داشتن درک کار استخدام می‌شود، چقدر می‌تواند به کارش متعهد باشد. بارها در سازمانها افرادی را دیده‌ام که از یک ساعت قبل از ساعت پایان کار دیگر کاری انجام نمی‌دهند و کیفشان را برای رفتن بسته‌اند و همانند بچه مدرسه‌ای‌ها منتظر زنگ ناظم هستند تا با سرعت پله‌های اداره را طی کنند و به سرویس برگشت برسند.

پیکسار یکی از شرکتهای سینمایی است که در سال 1986 توسط استیو  جابز و ادوین کتمول بنیان نهاده شد. استودیویی حدودا 30 ساله که با ساخت بیش از 15 فیلم بلند و 27 نامزدی و جایزه اسکار و فروش حدود 10 میلیارد دلاری خود، یکی از کمپانیهای برتر سرگرمی در جهان محسوب میشود. داستان پر فراز و فرود استودیو انیمیشن سازی پیکسار در کتابی خواندنی به قلم اد کتمول به نام "کارخانه خلاقیت" تشریح شده است. شرکتی جوان و قابل احترام که در ابتدا استودیویی کوچک و پیش پا افتاده بود اما با نبوغ ویژه استیو جابز توسعه یافت، تا آنجا که امروز در کمتر فهرستی است که نام پیکسار به عنوان شرکتی پیشرو مطرح نشود.

روز پنج‌شنبه 93/07/17 جلسه انتخابات اعضاء جدید انجمن اولیاء و مربیان مدرسه پسرم بود. طبق سنوات گذشته پس از خیرمقدم و سخنرانی رئیس مدرسه، رئیس انجمن اولیاء و مربیان سال گذشته می‌بایست گزارشی از اقدامات صورت گرفته را ارائه کند، لذا رئیس مدرسه به من دستور دادند ضمن ارائه گزارش، سخنرانی نیم ساعته‌ای نیز در خصوص تعامل خانه و مدرسه داشته باشم. در این سخنرانی بهتر دیدم از آموزه بزرگ پیتر فیسک بهره بگیرم.

مطالب بعدی مطالب قبلی