بازاریابی باید با مشتری آغاز و با مشتری پایان یابد، برای موقعیت‌یابی برند خود نیز باید همین طور عمل کنید. اینکه شما چگونه برند خود را موقعیت‌یابی می‌کنید باید با مشتری آغاز شود و با مشتری نیز پایان گیرد.  به همین دلیل است که بیانیه موقعیت شما باید با کلمه " برای" آغاز شود که به معنای توصیف مشتری هدفتان از نظر ویژگیهای جمعیت‌شناختی می‌باشد. سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، درآمد خانوار، تحصیلات و تعداد فرزندان، نمونه‌هایی از ویژگیهای جمعیت‌شناختی مشتریان هدف می‌باشند. اینها حقایقی هستند که می‌توانید برای توصیف مشتریان از آنها استفاده کنید.

هر فردی در مرحله‌ای از زندگی کاروکسبی خود تصمیمات اشتباهی می‌گیرد. اغلب، این تصمیمات آنقدر بزرگ نیستند که عواقب بزرگی به دنبال داشته باشند. در چنین شرایطی مدیر می‌تواند از تصمیمی که گرفته، درسی فرابگیرد و به مسیر خود ادامه دهد. اما در کاروکسب ممکن است مواقعی پیش آید که تصمیم اشتباهی منجر به بروز نتایج مخربی می‌شود. این تصمیمات، تصمیماتی هستند که یک عمر با شما می‌مانند و همیشه حسرت می‌خورید که ای کاش زمان به عقب برگردد و من بتوانم اشتباهاتم را جبران کنم.

تمركز بسياري از نمونه‌هاي موفق تبليغات در سال جاري بر روی به تصویر کشیدن عمیق‌ترین احساسات، به چالش کشیدن کلیشه‌ها و تلاش برای ایجاد جهانی بهتر بوده است. و البته برخی شرکتها با هدف ایجاد كار و كسبي پایدار، بر حفظ ارزشهای کلیدی شرکت در تبليغات خود تاكيد ويژه اي دارند.

بحران کمبود آب در کشور ما به یک مسئله‌ی کاملاً جدی تبدیل شده است و کاهش بارش در فصل پاییز و زمستان، لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب را بیش از پیش برجسته ساخته است. اوایل فصل پاییز بود که در همین وبلاگ در مطلبی با عنوان "بازاریابی ابزاری برای مدیریت بحران مصرف آب" به این مسئله پرداختم که چگونه می‌توان از بازاریابی برای صرفه‌جویی در مصرف آب استفاده کرد. در این نوشتار می‌خواهم از زاویه‌ای دیگر به موضوع صرفه‌جویی در مصرف آب نگاه کنم؛ اینکه حال که لزوم صرفه‌جویی در آب تا حدودی برای مردم روشن شده است، چگونه می‌توان از فرصت‌های اقتصادی پدید‌آمده در این شرایط استفاده کرد.

پیشتازان فضا (star trek) یکی از شناخته شده‌ترین مجموعه‌های علمی-تخیلی در سینماي جهان است که فصل نخست آن بین سالهای 1966 و 1969 ساخته شد. پیشتازان فضا امروزه یکی از اسطوره‌ها و نمادهاي ژانر علمی-تخیلی است که بعد از اکران نخستین فصل آن؛ چندین سریال دیگر، کتاب، بازی کامپیوتری و فیلم سینمایی نیز بر اساس آن ساخته شد.

در ادامه يادداشتهاي خود پيرامون تحليل فيلم‌ها و سريالهاي پربيننده و بررسي درسهاي آن، در اين يادداشت نيز نكاتي از يكي از سريالهاي پر سر و صداي اخير را بررسي مي‌كنم. سریال خانه‌ی پوشالی (House of Cards) یکی از پرطرفدارترین سریال‌های چند سال اخیر است که تاکنون سه فصل از آن تولید شده است. شخصیت اصلی این سریال فرانسیس آندروود نام دارد که کوین اسپیسی نقش آن را بازی می‌کند.

به عنوان مشاور، افتخار همکاری با شرکتهای متعددی را داشته‌ام. یکی از وظایف دشوار و تعیین‌کننده در مشاوره انجام مصاحبه‌های شغلی و استخدام شایسته‌ترین افراد است. در مصاحبه‌های استخدامی اغلب در مورد مهارت ها، تجربه های کاری، تحصیلات و... سوالات مختلفی پرسیده می شود. اما یادداشتی که در ادامه می‌خوانیم، سوالات متفاوتی را تشریح کرده است. سوالاتی که در نتیجه تجربه و دانش چندساله مدیران عامل موفق بدست آمده‌اند.  به یاد داشته باشیم، در دانشگاه بازار، انسان چیزهایی را می‌آموزد که به هیچ وجه نمی تواند آن را در کتاب‌ها پیدا کند.

شخصیت برند وجه بسیار مهمی از برند یک سازمان است و مانند شخصیت یک انسان باید تمایزبخش و ماندگار باشد. پروفسور دیوید آکر، پدر برندینگ جهان، در نوشته‌ای به بررسی شش روش که شخصیت برند می‌تواند ارزش‌آفرینی کند، پرداخته است. در ادامه این شش روش را می‌خوانیم:

شبگرد (NightCrawler) فیلمی هیجان انگیز و جنایی درباره‌ی فعالیت های زیر پوستی در لس آنجلس  به نویسندگی و کارگردانی دن گيلروي و با نقش‌آفريني ستارگانی چون جيك گيلينهال است. این فیلم روايت‌گر داستانی هیجان‌انگیز با محوريت جواني ماجراجو و پرتلاش به نام لو بلوم است.

هوش هیجانی از مفاهیم بنیادین روان شناختی است که عامل جدی کامیابی رهبران و مدیران در محیط کار به حساب می‌آید. رهبران و مدیران سازمانهای بزرگ اقتصادی بر این باورند که بیشتر موفقیتهای آنان مرهون و مدیون مهارتهای هوش هیجانی است.

مطالب بعدی مطالب قبلی