توجه کردن مانند تابش نور آفتاب بر انسان هاست، به هر آنچه توجه کنیم ، رشد می کند.به هر آنچه بی توجهی کنیم ، پژمرده می شود . – برگرفته از قدرت مديريت ويل دان
مدتها پیش با شاهکاری از کن بلانچار به نام قدرت مديريت ويل‌دان آشنا شدم، کتابی داستان‌گونه بر اساس واقعیت که می‌تواند نظام مدیریتی هر سازمانی را متحول كند. ممکن است بسیاری  از ما در نگاه اول، مطالب كتاب را مطلبی سطحی در نظر بگیریم، اما جالب اینجاست که این رویکرد مدیریتی بر پایه دو نظام روانشناسی مدرن و بسيار کارآمد، یعنی روانشناسی مثبت‌نگر و نظریه راه حل محور استوار است. نظرياتی که سالها قبل تمام حوزه روانشناسی را متحول کردند و به سادگی، امیدوارکننده و کارآمد بودن شهره هستند. کتاب «روش مدیریت ویل دان» نوشته کن بلانچارد ، تد سیناک ، چاک تامپکینز و جیم بالارد کتابی درباره چگونگی اثر بخشی بیشتر در محیط کار و منزل است. ماجرای کتاب در یک داستان خلاصه شده است که شخصیت اصلی فردی است بنام وس کینگسلی  که مدیر بخشی از یک شرکت بزرگ است. وی در جریان یک سفر کاری از یک نمایش حیوانات که در آن  نهنگی بنام  ایفای نقش می کند دیدن کرده و به شدت از نحوه کار مربیان شمو تاثیر گرفته تصمیم می گیرد که روش آموزش ویل دان که در مورد نهنگ ها بکار برده می شود را در محل کار خود به اجرا در آورد.

مانيبال محصول سال 2011 سينماي هاليوود است. نامزدي چند جايزه اسكار، جايزه بهترين فيلم سال – موسسه فيلم امريكا، جايزه بهترين بازيگر- انجمن فيلم بوستون، جايزه بهترين بازيگر- انجمن فيلم دنور، بهترين بازيگر و بهترين فيلم نامه از انجمن فيلم نيويورك تنها گوشه اي از ليست بلندبالاي افتارات مانيبال است. داستان فیلم بر پایه کتابی با همین نام نوشته مایکل لوییز نوشته شده است. فیلم در مورد مدیر یک تیم ورزشی بیسبال (اوکلند اتلتیکس) به نام بیلی بین با بازی برد پیت می‌باشد. فيلم با نمایش لحظاتی از بازی بیسبال آغاز مي‌شود و به همين دليل در ابتدا به نظر می رسد با فیلمی ورزشی و با سوژه‌ای تکراری روبرو هستیم.  اما اين فيلم؛ ورزش را فقط بهانه ای برای دادن درس های انسانی به بینندگانشان قرار می دهد و در اصل فیلم به چیزهایی دیگری در پس ظاهر ورزشی فیلم می پردازد. کارگردان فيلم، زمان بسیار کمی در فیلم را به نمایش بازی بیسبال اختصاص داده است.چرا كه در اصل اين فیلم درباره مدیریت است.

یکی از مؤثرترین شکلهای بازاریابی بازاریابی دهان به دهان است یعنی زمانی که ایده‌ای دهان‌به‌دهان در میان مردم بچرخد. در ادامه، هشت مورد از عجیب‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین کمپینهای بازاریابی را مرور می‌کنیم.
1. یک ماه در موزه
هدف: در جذب جوانان به موزه‌ی علم و صنعت در شیکاگو
در جولای سال 2010 موزه‌ی علم و صنعت شیکاگو با هدف ارتقای تصویر خود و نیز جذب حامیان رقابتی بر پا کرد که برنده‌ی آن می‌توانست یک ماه در اتاق کرکسی در این موزه اقامت داشته باشد. علاوه بر این، فرد برنده‌ در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، و یوتیوب در حمایت از این موزه فعالیت خواهد کرد و در مقابل ده‌هزار دلار دریافت خواهد کرد. مسئولین این موزه انتظار داشتند چند صد نفر در این مسابقه شرکت کنند، اما در نهایت 1500 نفر از سرتاسر جهان آثار خود را به این مرکز فرستادند. فرایند انتخاب برنده و حواشی مربوط به آن، باعث افزایش طرفداران صفحه‌ی فیس‌بوک این موزه شد. علاوه بر این، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی مانند شبکه‌ی ای‌بی‌اس از این رویداد گزارش تهیه کردند.

«قصد دارم از حضورتان مرخص شوم. البته اين جمله به معناي آن نيست كه قرار باشد جایی بروم بلكه قصد دارم گاهی اوقات نقد بنویسم، اما کار را به تیم پراستعدادی وامی‌گذارم که توسط من گلچين شده‌اند. و از این گذشته، بالاخره می‌توانم کاری را بکنم که همیشه آرزویش را داشتم: نقد نوشتن فقط بر فیلم‌هایی که دوست دارم نقدشان کنم، نه اکثر فیلم‌ها.» - آخرين مقاله ايبرت با عنوان «مرخص شدن از حضور»

بسياري از تماشاچيان حرفه‌اي فيلمهاي سينمايي، اصول چگونه دیدن فیلم را با کمک راجر ايبرت آموخته‌اند. راجر ایبرت (ژوئن ۱۹۴۲–۴ آوریل ۲۰۱۳) خبرنگار، منتقد فیلم و فیلم‌نامه‌نویس اهل آمریکا بود.

بسیاری از سازمانها –با اندازه‌های مختلف- در استخدام نیروهای خود دچار اشتباه می‌شوند. افرادی که به اشتباه استخدام می‌شوند، کسانی هستند که از فیلترهای کارگزینی شما عبور می‌کنند و به عنوان یک نیروی زبده و کارآزموده جلوه‌گری می‌کنند. این افراد ممکن است مهارتهای موردنیاز شما را نداشته باشند و یا اینکه با فرهنگ سازمانی شما تناسب لازم را نداشته باشند، اما هزینه‌ی بالایی را بابت استخدام خود به سازمانها تحمیل می‌کنند.

پیش از هرچیز به آگهی زیر دقت کنید:


آگهی نیازمندی
مشاور مدرسه ابتدایی برای یک مدرسه پرخطر
"به مشاوری برای ایجاد تغییر در زندگی 450 دانش آموز نیاز داریم. مشکلات رایج این مدرسه شامل مواردی از قبيل روحیه ضعیف معلمان، درگیریهای شدید گروهی، کتک کاری و زد و خوردهای فیزیکی در زمین بازی، و ارجاع بیش از 30 دانش آموز در روز به دفتر مشاور توسط معلمان میشود، اما محدود به اینها نیست."


آیا موارد مشابه این را با شدت و ضعف و گاهی ظاهری متفاوت در سازمان خود مشاهده کرده اید؟

در سال  ۱۸۳۵  در اسکاتلند دیده به جهان گشود اما طولی نگذشت که در در اوایل دوران نوجوانی و در سال 1848، پدرش خانواده را به امریکا برد تا زندگی تازه‌ای را از سر گیرند. در ابتدا کار خود را به عنوان تلگرافچی و نیز کارمند شرکت راه آهن پنسیلوانیا آغاز کرد و به پیشرفت شغلی قابل ملاحظه ای دست یافت بگونه‌ای که با شروع جنگها مدنی در آمریکا، مسئولیت راه آهن و تلگراف امریکا را عهده‌دار شد. 

پنجمین شماره‌ی ماهنامه‌ی بازاریاب بازارساز منتشر شد.
برای این شماره یادداشتی نوشته‌ام که از همراهان عزیز دعوت می‌کنم آن را بخوانند. ضمناً علاقه‌مندان به دریافت اشتراک مجله می‌توانند با شماره‌ی 66431863 دفتر مجله در تهران تماس بگیرند.

معمولاً یکی از اولین سؤالاتی که از افرادی که برای مشاوره یا تحقیقات بازار مراجعه می‌کنند، می‌پرسم این است که «مشتری یا مشتریان دلخواه و موردنظر شما چه کسانی هستند؟» و اگر نتوانند به این سؤال پاسخ دهند از ایشان خواهش می‌کنم که ابتدا پاسخ این سؤال را بیابند و سپس در خدمت‌شان خواهیم بود.

آشنایی با مهارت‌های ارتباط با مشتریان شاکی یکی از نیازهای مهم سازمان‌های فروش است. متأسفانه عدم تسلط بر این مهارت‌ها باعث می‌شود که شرکت‌ها دچار اشتباهات مخربی در برخورد با مشتریان ناراضی خود شوند و با چالش‌های متعددی مواجه شوند. مشتری شاکی و معترض یک نعمت است زیرا تعداد افرادی که نارضایتی خود را به زبان می‌آورند و در مورد کسب‌وکار ما شکایت می‌کنند بسیار کمتر از مشتریان شاکی خاموش است؛ مشتریان شاکی خاموش به راحتی ارتباط‌شان را با کسب‌وکار ما قطع می‌کنند و در مواردی سفیران مخربی برای برند ما می‌شوند در حالی که مشتریانی که اعتراض‌شان را مطرح می‌کنند، برای ادامه‌ی ارتباط‌شان با ما ارزش قائل هستند.

 

گوردون رمزی با دارایی بیش از 38 میلیون دلار، لقب ثروتمندترین آشپز جهان به انتخاب نشریه فوربس را داراست. رمزی 45 ساله، سرآشپز سه ستاره اسکاتلندی تبار است که اکنون رستورانهایی در چهار گوشه جهان را اداره مي‌كند. وی مولف بیش از 20 جلد کتاب بوده و چهره ای سرشناس در برنامه های تلویزیونی آشپزی است. برنامه تلویزیونی کابوسهای آشپزخانه یکی از شناخته شده ترین آثار، با حضور این سرآشپز همه فن حریف است. او در این برنامه رستورانهای ورشکسته را به کسب و کارهای نمونه و موفق تبدیل میکند. گوردون رمزی در دنیای رقابتی، رنگارنگ و پرزرق و برق آشپزی، چهره ای بی رقیب و نامدار است. آشپزی که بیشتر از آنکه به خاطر رستورانهای متعدد و افتخارهای بسیارش در صنعت آشپزی معروف باشد، به دلیل رویکرد کاری منحصربه فرد خود شناخته شده است.

مطالب بعدی مطالب قبلی