وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

مورد عجيب زمپريني: مرد شكست‌ناپذير 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مورد عجيب زمپريني: مرد شكست‌ناپذير

شکست ناپذیر می‌تواند یکی از اثرگذارترین کتابها و فیلمهای امسال باشد. فیلم بر اساس شخصیت لوئیس زمپرينيی ساخته شده است. قهرمان دومیدانی آمریکایی که در رقابتهای المپیک 1936 برلین شرکت کرده و به ستاره دوی ماراتون تبدیل شد. اما پس از آغاز جنگ جهانی دوم وارد ارتش شد و این بار در میدان جنگ تن به آزمونی دشوار داد. زمپريني در دوران جنگ از سقوط هواپیما جان سالم به در برد و به همراه تنی چند از همرزمانش بر پهنه‌ی بی‌کران اقیانوس آرام روی قایقي کوچک به مدت 47 روز شناور بود تا آنکه توسط قوای ژاپن  اسیر و نزدیک به دو و نیم سال را در کمپ زندانیان جنگ سپری کرد. اما فیلمی در خصوص یک ستاره المپیک و قهرمان جنگ، چه ارتباطی با کارآفرینی دارد؟ زمپريني نماد انساني پردل و جرأت است که در مواجهه با شرایط بغرنج و فضاي غيرمنتظره، عملکردي سربلندانه از خود به نمایش گذاشت. عصاره شخصیت کارآفرینی نیز کم و بیش مبتنی بر ویژگی‌های افرادی نظیر زمپريني است.


درسهایی از "شکست‌ناپذیر" برای کارآفرینان
1. سهل می‌گردد جهان بر مردمان سخت کوش!
اگر در زندگی خود با سختی و چالشهای متعدد روبرو هستید، باید نسبت به فرصتی که در اختیارتان قرار گرفته قدردان باشید. زمپريني بدون هیچ گونه مهارت یا مزیت خاصي بزرگ شد.خانواده زمپريني زمانی به کالیفرنياي آمریکا مهاجرت کردند که او خردسال بود و به همين سبب قادر به صحبت به زبان انگلیسی نبود. او در جوانی با مصائب و چالشهای بسیاری دست و پنجه نرم کرد. اما نهایت تلاش خود رابه کار بست تا به دونده‌ای صاحب نام تبدیل شود. تلاشی که او را به المپیک رساند. فیلم به دفعات به ستایش سخت کوشی و عبور از موانع می‌پردازد. در واقع توانایی افراد در پنجه در پنجه شدن با چالشها و دشواری‌هاي مسیر، میزان صلاحیت‌شان در كارآفريني را تا حد زيادي مشخص مي‌كند. از موانع نهراسيد  و با سرعت به آنها نزدیک شوید. چالشها را در آغوش بکشید و برای رسیدن به اهداف خود از جان و دل مایه بگذارید. چالشها چاشنی قدرت و خميرمایه موفقیت هستند. کارآفرینان بزرگ انسانهایی امنیت گریزند، چراکه آنها به این گفته‌ی هلن کلر باور دارند: "امنیت چیزی جز خرافه و باوری موهوم نیست. نه در طبیعت اثری از آن یافت می‌شود و نه هیچ یک از زادگان آدم ابوالبشر آن را به تجربه خواهد یافت. پرهیز از خطر در دراز مدت هرگز ایمن‌تر از قراردادن خود در دل مخاطرات نیست. زندگی يا اینکه یک ماجراجویی جسورانه است و یا هیچ معنایی ندارد."

2. ریسک بیشتر، پاداش بیشتر
کارآفرینان برجسته به قدرت ریسک باور دارند. و هرگز در دام تردید و ترس گرفتار نمی‌شوند. توانایی پذیرش مخاطرات حساب شده، مستمر و کوچک موجب می‌شود تا اعتماد به نفس ما ارتقا یابد. به علاوه، این شکل ریسک‌پذیری قابلیت ما در مواجهه با مخاطرات بزرگ‌تر در آینده را افزایش می‌دهد.
زمپريني به طور حتم می‌دانست که ریسک پذیری گاه به معنای شکست است، اما در نهایت محصول آن پاداشی قابل توجه خواهد بود. اغلب کارآفرینان موفق در صورتی که پاداش احتمالی را با ارزش‌تر از ریسکی بدانند که باید بپذیرند، این فرصت را غنیمت می‌شمارند.

3. هفت بار بیفت، هشت بار بلند شو
یک نوزاد زرافه در هنگام تولد از ارتفاع حدود سه متری یعنی فاصله شکم مادر تا زمين به روی خاک می‌افتد و با تقلای بسیار دست و پای خود را جمع می‌كند تا با دنیای تازه روبرو شود. اما کار به همین جا ختم نمی‌شود و مادر با مشاهده بي‌حركتي فرزند خود در حرکتی غیر منتظره لگدی حواله‌ی کودکش می‌کند. نوزاد باز تلاش می‌کند تا بایستد و اگر در این مسیر تنبلی کند و تقلایی از خود بروز ندهد باز با رفتار خشونت آمیز اما آموزنده‌ی مادر مواجه می‌شود. مادر زرافه به او می‌آموزد که یا باید سریع از خاک برخیزد و همراه گله شود یا آنکه خوراک درندگان گردد. زمپريني به‌عنوان انسانی موفق بارها شکست خورد، سرزنش شد، توسری خورد و تا مدتها به جایی نرسید تا آنجا که فرصت را برای تغییر غنیمت شمرد. حتی پلیس‌های شهر هم از دست این کودک شر و شیطان در امان نبودند. اما او توانست به کمک اطرافیان خود و نیز مهندسی درون، به مسیر درست بازگردد. شکست، بخش جدايي‌ناپذیر هر حرکت کارآفرینانه است. اما نباید اجازه داد که شکست ما را تعریف کند، بلکه این ماییم که باید با مهندسی شکست، جاده پیروزی راهموار کنیم.
زمپريني هرگز تسلیم شرایط نشد. او در 97 سالگی کتاب خود به نام "تسلیم نشو؛ درسهایی از یک زندگی نامعمول" را منتشر ساخت. کتابی در ستایش از پای ننشستن و تلاش بی امان.


با بهره گيري از منبع زير:
http://www.entrepreneur.com/article/241563

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.