وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

درس‌گفتارهایی از هنر هفتم 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

درس‌گفتارهایی از هنر هفتم

«سینما واقعی نیست، اما در عین حال واقعی‌تر از واقعیت است.»

سینما واژه‌ای به یادگارمانده از دوران یونان باستان است که در اصل به معنای حرکت است. سینما را می‌توان جدیدترین شاخه هنر دانست. هنری که به آن هنر هفتم می‌گویند. سینما از بدو پیدایش خود همواره منبعی الهام بخش بوده است. هنری الهام بخش و پربار که در سرد و گرم روزگار می‌تواند یاری‌گرمان باشد. در ادامه تعدادی از به یادماندنی ترین و الهام بخش ترین نقل قولهای هنر هفتم را مرور می‌کنم که گنجینه‌ای از درسهای زندگی را در اختیارمان قرار می‌دهد. 

1. تنها نیت انجام کار و یا تلاش برای آن کافی نیست: کار را که کرد، آنکه تمام کرد.

" یا کاری را انجام بده یا انجام نده. آزمودن بی‌فایده است" - جنگ ستارگان

نیت درست کافی نیست بلکه نیت درست همراه با عمل درست اثرگذار است. بنابراین بیش از آنکه در خصوص انجام کارها فکر کنیم، باید آستین بالا زده و اقدام کنیم. بصیرت اقدام گرایی و اهل عمل بودن با درک عالمانه و عاشقانه از جمله ویژگیهای انسانهای موفق است. 

 

2. قبل از انجام هر کاری در خصوص چرایی انجام آن با خود روراست باشیم. 

"برای یافتن چیزی، هر چیزی، می‌خواهد حقیقتی بزرگ باشد و یا حتی عینکی که نمی‌دانید کجا گذاشته‌اید. اول باید به این باور رسید که در یافتن آن منفعتی هست" تمام مردان پادشاه 

هدف داشتن، پشتوانه و دلیلی مهم برای آن چیزی است که می‌خواهیم به انجام رسانیم. 

 

3. همواره امید داشته و به آیند خوش بین باشیم.

"می‌دانم که اکنون باید چه کنم، مجبورم که همچنان به نفس کشیدن ادامه دهم و زنده بمانم، چراکه فردا خورشید برمی‌خیزد و خدا می‌داند که دریا چه چیزی با خود به این جزیره متروک خواهد آمد"- دور افتاده

خوشبینی یک استراتژی برای ساختن آینده‌ای بهتر است، اگر باور نداشته باشید که آینده می‌تواند بهتر باشد نمی‌توانید قدم بردارید و مسئولیت ساختن آینده خود را برعهده بگیرید.

 

4. اگر چشم انتظار دیگران باشیم که ما را کامل کنند. هرگز زمانی که با خود تنهاییم، احساس آرامش نخواهیم داشت.

"تنها زمانی که آرامش را درون خود بجوییم می‌توانیم ارتباط و پیوندی واقعی با دیگران برقرار سازیم"- فیلم قبل از طلوع

انسانهای موفق خودجوش و خود انگیزش‌گر بوده و متکی بر نفس هستند. او به خود باور دارد، از همین روست که برای حرکت به محرک ها و انگیزه‌های بیرونی زیادی نیاز ندارد. انسان خودجوش از درون می‌جوشد و به همین دلیل دارای تعادل پایدار و بلند مدت است. 

 

5. به جای آنکه دنبال شادی بدویم، در لحظه حال زندگی کنیم، لحظه‌ای که شادی تنها در آن وجود دارد.

"هنوز هم به بهشت باور دارم. اما حداقل می‌‌دانم که بهشت جایی نیست که بتوان دنبال آن گشت و یا به آن رفت. بهشت احساسی است که در همین لحظه از زندگی خود داریم و اگر آن لحظه را دریابیم، احساس بودن در بهشت تا همیشه با ما خواهد ماند." فیلم ساحل

زندگی در حال، ما را وادار می‌کند که ارزش هر لحظه را طولانی‌تر و معنادارتر سازیم. انسانهای موفق تمام توجه  خود را به زمان حاضر می‌دهند، به همین دلیل تمرکزشان بر روی کاری است که در دست دارند و بایستی آن را به سرانجام رسانند و تا رسیدن به نتیجه پیش روند.

 

6. دستیابی به بزرگی تماماً بسته به آن است که چقدر در طول زمان از خود تلاش به خرج می‌دهیم.

"مردان بزرگ، بزرگ زاده نمی‌شوند، آنها بزرگ می‌شوند" - فیلم پدر خوانده

مهاتما گاندی در جمله‌ای به‌یادماندنی درخصوص راه و رسم بزرگ شدن می‌گوید: «ابتدا شما را ناديده مي‌گيرند. پس از آن به شما پوزخند مي‌زنند. بعد با شما مي جنگند.در نهايت شما برنده مي شويد». بنابراین باید پشتکار داشته و مسیر پرپیچ و خم موفقیت را آهسته و پیوسته طی کنیم.

 

7. از دست دادن فرصتها را به فال بد نگیریم، ما هرگز نمی‌دانیم که کلاس درس زندگی می‌خواهد چه چیزی را به ما بیاموزد.

"زندگی ما به وسیله فرصتها تعریف می‌شود، حتی فرصتهای از دست رفته"- فیلم پرونده عجیب بنجامین باتن

بزرگ‌ترین هنر زندگی، استفاده از فرصت های بی نظیری است که بر ما می گذرد. البته اگر با وجود تلاشمان، فرصتی را از دست دادیم و یا به توفیق دست نیافتیم، باید به بررسی علل و عوامل آن بپردازیم و با مهندسی دقیق عوامل عدم توفیق خود، برای آینده‌ای بهتر برنامه‌ریزی کنیم. 

 

8. کارهای کوچکی که امروز می‌کنیم می‌توانند تفاوتی بزرگ در آینده بوجود آورند.

"تفاوت ماحصل آن کاری است که هم اینک انجامش می‌دهیم" - فیلم سقوط شاهین سیاه

برای تغییرهای بزرگ باید قدم های کوچک برداریم. بطور کلی بر اساس یافته‌های عصب‌نشاسان ذهن انسان، از کارهای بزرگ می‌ترسد (بطور مثال تابحال چند بار تصمیم گرفته‌اید که چند کیلو از اضافه وزن خود را بکاهید و در عمل ناکام بوده‌اید؟) و به همین دلیل ، ترس موجب به تاخیر افتادن تغییر می‌شود و یا حتی سد راه آن می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد ترس ذهنی، باید بازه‌های زمانی کوتاه مدت را در نظر گرفته و از قدم‌های کوچک آغاز کنیم.

 

9. هر لحظه را دریابیم، از زندگی خود لذت ببریم و آن را به بیهوده نگذرانیم.

"تمام آنچه باید در موردش تصمیم بگیریم این است که با زمانی که در اختیارمان قرار گرفته چه کنیم" فیلم ارباب حلقه‌ها – یاران حلقه

زمان منتظر ما نمی‌ماند پس بهتر است به بهترین شیوه آن را مدیریت کنم؛ مدیریت زمان در یک تعریف ساده، عبارت است از "انجام نخست کار نخست"؛  به این معنا که کارهای مهم‌تر و بااهمیت‌تر را در اولویت اجراهایمان قرار دهیم. در کتاب "چهل گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب‌و‌کار" نقل قولی از پیتر دراکر، پدر علم نوین مدیریت در خصوص اهمیت مدیریت زمان می‌خوانیم. دراکر اعتقاد دارد که اگر فردی در زمینه‌ی برنامه‌ریزی زمان و عمر خود ناتوان باشد، هیچ چیز دیگری را نیز نمی‌تواند اداره کند. 

 

10. در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم، سرزنشها گر کند خار مغیلان غم‌ مخور

"اگر می‌خواهی تلاش کنی، راه را به پایان رسان. در غیر اینصورت حتی شروع هم نکن. این کار شاید به قیمت از دست دادن دوستت، همسرت، قوم و خویشت و یا حتی شغلت تمام شود. حتی شاید عقلت را هم از دست بدهی. ممکن است سه چهار روزی را سر گرسنه به بالین بگذاری یا روی نیمکت پارک یخ بزنی. شاید حتی به زندان بیفتی و چند روزی آب خنک بخوری. شاید تمسخرت کنند و یا تنها شوی. صد البته تنهایی یک نعمت است. هر چه شود، برای امتحان صبر شماست. امتحان آنکه تا چه میزان واقعاً می خواهی کار خود را به سرانجام رسانی. و البته از پس انجام آن برخواهی آمد، هرچند که ممکن است در انجام آن مردود شوی. اما این از هر عسلی شیرین‌تر است"- فیلم استخدام شده

 

11. به خود باور داشته باش. خودباوری چراغ راهت به سوی موفقیت و شادکامی خواهد بود.

"بعد از مدتی یاد می‌گیری که چگونه گوش خود را به روی القاب و نامهایی که دیگران بر تو می‌گذارند ببندی و تنها به کسی باور پیدا کنی که هستی نه آنچه دیگران می‌خوانند" - انیمیشن شرک غول سبز

کسانی که خود را در رده دوم میبینند،  زندگی و کارشان نیز در رده دوم باقی میماند. اتفاقات خوب وقتی می‌افتند که به خود و تواناییهایمان ایمان بیاوریم.

 

12. دست از تلاش برای راضی نگه داشتن دیگران بردار، چراکه ناممکن است.

"نمی‌توان برای خوشامد دیگران زندگی کرد. حق انتخاب باید با خود ما باشد." آلیس در سرزمین عجایب.

زمانی که دو سال پیش، کریس رونالدو مهاجم سرشناس پرتقالی شروعی ناامیدکننده در آغاز لیگ داشت. در مصاحبه با خبرنگاران ناراضی گفت که نگران فشاری نیست که به او وارد می‌شود. رونالدو می‌داند که آنچه مایه پیشرفت اوست، معیارهای خودش است، نه معیارهای دیگران. او می‌گوید: «هر چه ستاره بزرگ‌تری شوید، فشار بیشتری روی شما می‌آید تا در سطحی کار کنید که برای دیگران پذیرفتنی باشد، چه برسد به خودتان. نمی‌شود همه را راضی کرد. اما من عصبانی یا ناامید نمی‌شوم. من این را به عنوان بخشی از زندگی فوتبالیستی حرفه‌ای می‌پذیرم. باید انسانی بزرگ باشید تا آنها را نادیده بگیرید و به بازی ادامه دهید. من نمی‌خواهم منتقدان را راضی کنم. من می‌روم و تلاش می‌کنم نهایت توانایی‌های خود را بروز دهم.»

 

13. خود را در دنیای کوچکت محصور نکن، چراکه هدف زندگی کشف و تجربه است.

"برای دیدن دنیا، برای یافتن نایافته‌ها، برای یافتن یکدیگر و احساس کردن، باید خطرها را به جان خرید. این هدف زندگی است." زندگی پنهان والتر میتی

هر فرصتی همراه با ریسک است و ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هر لحظه در حال تغییر و تحول است و دغدغه‌ی بیش از اندازه‌ی ما در مورد حفظ امنیت خود موجب می‌شود که در بسیاری از موقعیت‌ها ریسک نکنیم. حال‌آنکه به گفته آندره‌ ژید، نویسنده و نوبلیست فرانسوی، هیچ‌کس نمی‌تواند سرزمینهای تازه را کشف کند، مگر آنکه لذت تماشای ساحل را برای مدتی مدید از یاد ببرد.

 

14. غیره منتظره‌ها در زمانهای غیرمنتظره رخ می‌دهند.

"مادرم همیشه می‌گوید که زندگی مثل یک جعبه شکلات است، هرگز نمی‌دانی چه طعمی نصیبت خواهد شد" – فیلم فارست گامپ

انسان باید خود را مجهز به سلاح آینده کند تا بتواند بر وقایع غیرمنتظره اشراف داشته باشد. آینده‌پژوهی فردی یا Personal Futures Studies دانشی است که به واسطه همین دیدگاه بوجود آمد. طبق تعاریف، آینده‌پژوهی فردی بیانگر بکارگیری روش‌های آینده پژوهی در زندگی افراد می‌باشد. در واقع، آینده پژوهی فردی تلاش سیستماتیک  فرد برای خودشناسی و شکل بخشیدن به آینده مطلوب خود می‌باشد. مراحل آینده‌پژوهی فردی به ترتیب زیر است:

1. خودشناسی؛ اولین گام در فهمیدن آینده خود، نگاهی مختصر به گذشته و حال می‌باشد، چرا که آن‌ها پایه‌ای هستند برای ورود به آینده.

2. تهیه نقشه راه آینده بر اساس خودشناسی و ایجاد سناریوهای محتمل؛ سناریوها، داستان‌هایی درباره آینده هستند. این سناریوها، آینده‌های گوناگونی را می‌کاوند. که شامل بهترین، بدترین سناریو و بویژه سناریوهای غیر منتظره است. 

3. توصیف آینده مطلوبی که قصد زندگی در آن را داریم و برنامه ریزی استراتژیک بر اساس سناریوهای قبلی

 

15. نباید از ترس قضاوت دیگری، خود را در پس پرده مخفی کنیم. ما می‌توانیم انتخاب کنیم که زندگی خود را در پیش گیریم.

"این توانایی‌های ما نیست که نشان می‌دهند واقعاً چه کسی هستیم، بلکه این انتخابهای ما است که آیینه وجودی‌مان است" هری پاتر و تالار اسرار

به‌قول پیتر دراکر بزرگ، برنامه‌ریزی بلندمدت ارتباطی به تصمیمات آینده ندارد، بلکه به آینده‌ی تصمیمات کنونی مربوط می‌شود. در واقع، یک تصمیم درست یک عمر سرنوشت انسان را تعیین می‌کند. بنابراین برای دست یافتن به موفقیت، بیش از هر چیز به اراده و تصمیماتی قوی نیازمندیم تا مسیر خود را یافته و آن را دنبال کنیم. 

 

16. هیچ زمانی برای انجام کاری وجود ندارد که کامل و بی نقص باشد، یا امروز اقدام کن یا فردا افسوس بخور.

"من بابت کارهایی که کرده‌ام افسوس نمی‌خورم، بلکه حسرتم بابت کارهایی است که نکرده‌ام." فیلم ومپایر رکوردز

 

17. شما شایسته آنچه می‌خواهید هستید، آن هم زمانی که نهایت تلاشتان را بر سر آن می‌کنید و برایش مبارزه می‌کنید. هیچ کس نمی‌تواند این حق را از شما سلب کند.

"هرگز به هیچ احدی اجازه نده این احساس را در تو به وجود آورد که لایق آنچه می‌خواهی نیستی" فیلم ده چیز درباره‌ی تو که من از آنها متنفرم

 

18. هرکس انتخابی دارد و شما می‌توانید راه خود را در پیش گیرید.

"ما همان چیزی هستیم که انتخاب می‌کنیم باشیم" فیلم مرد عنکبوتی

 

19. تنها خودت باش، چراکه تو منحصر به فردی و خواهی درخشید.

"چرا این‌قدر سعی می‌کنی همرنگ جماعت باشی، آن هم وقتی که به دنیا آمدی تا متفاوت باشی؟"- فیلم آنچه یک دختر می‌خواهد.

ست‌گودین یکی از نام‌آوران بازاریابی مدرن است. او به ما یاد می‌دهد که به جای آنکه مسافری بر قطار دیگران باشیم، باید قطار خود را برانیم و اسب پیشانی‌سفید (به‌قول او گاو بنفش) باشیم. تقلید به دور از آگاهی، از عوامل اصلی ایستایی و نیز عامل کورکننده‌ی جوشش فکری است.  

 

20. تجارب گذشته، معلمان ارزشمند امروزند، از آنها یاد بگیریم.

"آه بله گذشته می‌تواند دردآور باشد، اما می‌توان از آن گریخت یا از آن آموخت" - انیمیشن شیرشاه

انسانهای موفق از گذشته یاد می‌گیرند و افق آینده را به زیبایی ترسیم می‌کنند. 

 

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.