وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

توصیه‌هایی از مدیرعاملان نوآور 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

توصیه‌هایی از مدیرعاملان نوآور

در مدیریت اصطلاحی وجود دارد به نام سقف شیشه‌ای که منظور از آن ایجاد محدودیت‌هایی برای کارمندان و مدیران زن است تا جلوی پیشرفت این افراد گرفته شود. با این وجود در چند سال گذشته در تمام نقاط جهان شاهد هستیم که این سقف شیشه‌ای در حال از بین رفتن است و خلأ جنسیتی که در سطوح مدیریتی به وجود آمده بود به تدریج در حال پر شدن است.

بسیاری از شرکت‌ها به ویژه در حوزه تکنولوژی در تلاش برای از بین بردن این خلأ هستند اما هنوز راه زیادی برای پیمودن وجود دارد. خیلی از خانم‌های تحصیل کرده و کمال‌طلب در تلاش هستند که با دانش و پشتکار خود قدم بزرگی در این راه بردارند. 

در ادامه به معرفی پنج مدیرعامل خانم می‌پردازیم و مصاحبه کوتاهی از هر یک را می‌خوانیم که پیتر گاسکا با آنها انجام داده است:

 

• کری همر، مؤسس و مدیرعامل شرکت پوشاک کری همر. هدف او این است که پیش‌فرض‌های ما از دنیای مد را به چالش بکشد. در سال 2015 او به عنوان یکی از 30 مدیرعامل موفق زیر 30 سال توسط فوربس انتخاب شد.

• کلی خلیل، مؤسس و مدیرعامل شرکت لاورلی. این شرکت که در سال 2012 کار خود را آغاز کرده، به ارائه خدمات در زمینه برنامه‌ریزی برای جشن‌های عروسی می‌پردازد. کلی خلیل با مطالعات و مهارت‌های خود توانسته در بازار نیویورک که بازاری به شدت رقابتی است برای خود اعتباری کسب کند.

• جولی فردریکسون، مؤسس و مدیرعامل استواوی کازمتیکس (Stowaway Cosmetics). این شرکت به دنبال ایجاد برندی در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی است که "حول محور زندگی یک زن" ساخته شده باشد.

• مونیکا کوشار، مؤسس و مدیرعامل اسمارت گیفت. این شرکت نوآور صنعت کارت‌های هدیه را دچار تغییرات بزرگی کرد. کوشار پیش از این نیز یک شرکت نوآور دیگر در حوزه تکنولوژی و در صنعت موسیقی تأسیس کرده بود که سونی آن را خریداری کرد.

• هیثر مری، مؤسس و مدیرعامل شاپبل (Shoppable). این شرکت نوآور به مصرف‌کنندگان آنلاین امکان می‌دهد که از خرده‌فروشان مختلفی خرید کنند.

 

در ادامه مصاحبه کوتاهی را با این پنج مدیر موفق می‌خوانیم.

 

1) چگونه شما و شرکت‌تان دست به نوآوری زدید و صنعتی را که در آن فعالیت می‌کنید، دچار تغییر کردید؟

 

همر: پس از آنکه در بازار تشخیص دادم که نیاز به لباس مخصوص کار برای خانم‌های مدرن و حرفه‌ای وجود دارد، شروع به طراحی و کارآفرینی کردم. آنچه مرا از سایر رقبایم متمایز می‌کند این است که مدل‌هایی که انتخاب می‌کنم افرادی دور از ذهن برای مشتریان نیستند بلکه افرادی هستند که خودشان به عنوان مدیر در شرکت‌های مختلف کار می‌کنند. من از این افراد به جای مدل‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنم.

 

خلیل: به نظر من موفقیت شرکت لاورلی به دلیل درک درست از مخاطب هدف (عروس‌های مدرن) و آنچه آنها دوست دارند، است. ما رفتار عروس‌های جامعه مدرن را زیر نظر می‌گیریم؛ اینکه چه چیزهایی مصرف می‌کنند، فعالیت‌های اجتماعی خود را کجا انجام می‌دهند و اخبار خود را از چه منابعی دریافت می‌کنند.

 

فردریکسون: موفقیت شرکت من مرهون تلفیق استعداد خودم و شریکم است. تجربه‌هایی که ما در گذشته به عنوان کارآفرین و کارشناس در حوزه آرایشی و بهداشتی داشته‌ایم باعث می‌شود که بتوانیم چشم‌انداز مورد نظرمان را اجرا کنیم.

 

کوشار: در بازار 200 میلیارد دلاری هدیه (gifting) ما گزینه‌های بیشتری را به مصرف‌کنندگان و کانال‌های بیشتری را به خرده‌فروشان ارائه می‌دهیم. ما یک تیم فوق‌العاده داریم و با اکثر شرکت‌هایی که در زمینه پرداخت و تجارت الکترونیک مطرح هستند، همکاری می‌کنیم.

 

مری: دلایل اصلی موفقیت ما را می‌توان اشتیاقی که من برای کار کردن دارم و هیجانی که نسبت به آینده دارم، دانست. فارغ از سن و تجربه، راه‌اندازی یک کاروکسب بسیار دشوار است به همین دلیل باید نسبت به کارمان اشتیاق داشته باشیم به طوری که حتی اگر اخراج شدیم باز هم عاشق کارمان باشیم.

 

2) چالش‌های اصلی شما در مسیر مدیریت‌تان چه مواردی هستند؟

 

همر: مد صنعت چالش‌برانگیز و شلوغی است و موانع زیاد و البته گرانی برای عبور وجود دارند. اینکه الان موفق هستیم هیچ تضمینی برای آینده نیست بنابراین همواره باید سعی کنیم ایده‌های تازه‌ای داشته باشیم و روندهای در حال تغییر بازار و نیاز مشتریان را درک کنیم.

 

خلیل: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که با آن مواجه بوده‌ام، جذب سرمایه است. از آنجا که بیشتر فعالان در عرصه خدمات عروسی خانم و بیشتر سرمایه‌گذاران مرد هستند، این صنعت جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران ندارد.

 

فردریکسون: اینکه به یک مرد توضیح دهیم یک کیف دستی سنگین که پر از لوازم آرایش است چقدر برای یک خانم دردآور است، کار خیلی سختی است. به همین دلیل متقاعد کردن سرمایه‌گذاران کار آسانی نیست.

 

کوشار: یکی از هیجان انگیزترین چالش‌ها این است که چگونه به تراکنش‌هایی که برای خرید هدیه انجام می‌شود، روح انسانی ببخشیم. به عبارتی لازم است خلأ عاطفی و احساسی را که در دنیای دیجیتال وجود دارد، از بین ببریم.

 

مری: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای من، تمرکز است. همواره تمام تیم باید تمرکز خود را روی مهم‌ترین و اصلی‌ترین اهداف کاروکسب قرار دهد.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.