وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

راههایی برای افزایش انگیزه شخصی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

راههایی برای افزایش انگیزه شخصی

در اکثر مواقع هیچ فرمول جادویی یا رمز و رازی برای موفقیت وجود ندارد. موفقیت نتیجه ساعت‌ها و ساعت‌ها کار کردن و پشتکار داشتن است. اما همانطور که همه می‌دانیم فاصله بین دانستن آنچه مورد نیاز است و انجام دادن آنچه مورد نیاز است می‌تواند بسیار زیاد باشد.

چگونه باید این خلأ را پر کنیم؟ به عبارت دیگر چگونه باید به خود انگیزه بدهیم که برای محقق کردن رؤیاها و رسیدن به اهداف‌مان انرژی و تعهد بیشتری داشته باشیم؟ در این یادداشت سعی شده به برخی از پاسخ‌های ممکن برای این سؤال اشاره شود:

 

هدف نهایی را بری خودمان مشخص کنیم.

زمانی که کارها خوب پیش نمی‌رود و روزها پرچالش و خسته‌کننده هستند، هیچ چیزی به اندازه فکر کردن به اینکه چرا یک کار مشخص را انجام می‌دهیم، نمی‌تواند سطح انگیزشی ما را بالا ببرد. به عبارت دیگر زمانی که می‌‌خواهیم به خودمان انگیزه دهیم که بیشتر و سخت‌تر کار کنیم بهترین روش این است که اصلاً به کار خود به عنوان کاری سخت نگاه نکنیم بلکه رویکردمان بدین شکل باشد که آن کار بخشی از راهی است که لازم است برای رسیدن به هدف نهایی خود بپیماییم. زمانی که تصمیم می‌گیریم کاری را انجام دهیم دیگر نباید به سختی آن فکر کنیم بلکه باید احساس خوب و غروری فکر کنیم که بعد از انجام دادن آن برای‌مان ایجاد خواهد شد.

 

به سلامت جسمانی خود اهمیت دهیم.

بعضی مواقع مسئله اصلاً فکری و روانی نیست بلکه به جسم ما مربوط می‌شود. ممکن است انگیزه و اراده ما برای انجام کارها همیشه بالا باشد اما اگر از سلامت جسمانی لازم برای کامل کردن کارمان برخوردار نباشیم، این انگیزه بالا عملاً هیچ سودی برای‌مان نخواهد داشت. 

آیا زیاد خسته می‌شویم؟ خواب‌مان به اندازه کافی نیست؟ آیا در قسمتی از بدن دردهای مزمن داریم؟ آیا بدون دلیل ناراحت یا عصبانی می‌شویم؟ لازم است رفتن به نزد پزشک در فواصل مشخص زمانی را در برنامه زندگی خود قرار دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که همه چیز در بدن‌مان درست است و جای نگرانی وجود ندارد. همچنین انجام نرمش‌های ساده‌ای که حتی می‌توان در فضای کوچک آپارتمانی نیز آنها را انجام داد، به سلامت جسمانی ما کمک می‌کند.

 

عادت‌های مثبت در خود ایجاد کنیم.

برخی کارها هستند که در بازه‌های زمانی مشخص، بیش از یک بار باید انجام شوند. یک استراتژی موفق برای انجام اینگونه کارها می‌تواند بدین شکل باشد که آنها را برای خود تبدیل به عادت کنیم. زمانی که این عادت‌های سالم و مثبت را در خود به وجود آوریم دیگر لازم نیست که هر بار که می‌خواهیم آنها را انجام دهیم به خودمان انرژی و انگیزه بدهیم. این کار باعث می‌شود انرژی و انگیزه خود را برای کارهایی که به صورت غیر منتظره در طول یک روز یا هفته کاری پیش می‌آیند، ذخیره کنیم.

 

از سختی‌ها فرار نکنیم

شاعر معروف فارسی، سعدی شیرازی، در یکی از قصیده‌های معروف خود می‌گوید:

 

نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود             مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

هر کو عمل نکرد و عنایت امید داشت      دانه نکاشت ابله و دخل انتظار کرد

 

این ابیات را خیلی شنیده‌ایم ولی گاهی اوقات همین مفهوم ساده را فراموش می‌کنیم. برای موفق شدن لازم است برخی سختی‌ها و فشارها را به جان بخریم. درست مانند ورزشکاری که برای کسب مدال طلای المپیک، ماه‌ها و شاید سالها رنج و مشقت می‌کشد و فشار بسیار بالایی را تحمل می‌کند. بنابراین برای آنکه انگیزه خود را برای بیشتر کار کردن را افزایش دهیم، لازم است در مواقعی از منطقه راحتی (comfort zone) خود بیرون بیاییم و برای رسیدن به هدف نهایی، سختی مسیر را بپذیریم. 

 

خودمان را تشویق یا توبیخ کنیم.

برای اینکه انگیزه خود را همواره در سطح بالایی حفظ کنیم، یک راه خیلی ساده این است که برای خودمان جایزه یا جریمه تعیین کنیم. 

برای مثال فرض کنیم شما سینما رفتن یا بستنی خوردن را دوست دارید. حال اگر می‌‌خواهید کتابی را بخوانید یک راه مؤثر برای تمام کردن این کار این است که برای خود زمانی را تعیین کنید که تا آن زمان باید خواندن کتاب به اتمام برسد. اگر تا آن زمان توانستید کتاب را تمام کنید بلافاصله به خودتان جایزه بدهید و به سینما بروید یا بستنی بخورید. اما اگر نتوانستید در زمان مقرر خواندن کتاب را به پایان برسانید، خود را یک هفته از سینما رفتن یا بستنی خوردن محروم کنید. این سیستم ساده اما مؤثر را می‌توانیم برای تمام وظایفی که به عهده ما گذاشته می‌شود، به کار ببریم.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.