وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

7 فرمان برندینگ از زبان 7 کارشناس صنعت مد  27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

7 فرمان برندینگ از زبان 7 کارشناس صنعت مد 

یادداشتی که در ادامه میخوانیم ترجمه‌ای از مقاله‌ای به قلم یکی از نویسندگان مجله آنلاین Shopify است که در 7 بند به بررسی چهارده راز برندسازی می‌پردازد:
در مسیر رسیدن به محل کارم در حال قدم‌زدن بودم  فردی در حال دویدن و ورزش که  یک خانم دونده بود  به سرعت از سمت چپ من گذشت. او یک لباس ورزشی مشکی و بنفش چسبان بر تن داشت با علامتی شبیه به یک تیکِ کوچک که با وجود انعکاس نور از آن فاصله چندان قابل تشخیص نبود. 
این علامتِ تیک مانند، نماد یکی از بارزترین برندهای تاریخ است. هر آن کسی که محصولی از این برند را تن کند، نماد تمام آن چیزی خواهد شد که این برند در نظر دارد به دیگران منتقل کند: قدرت، مقاومت، و انگیزه. این فقط یک علامت تیک مانند نیست. مشوقی است که بتوانید چند کیلومتری بیشتر بدوید. انگیزه‌ای مضاعف برای کار گروهی، و حفظ روحیه‌ی پهلوانی و ورزشکاری است. این علامت ما را به یاد این جمله می‌اندازد که ‌‌انجام‌اش بده (Just do it)، عبارتی که شعار برند نایکی است.
چگونه می‌شود که یک کفش کتانی، به چیزی فراتر از یک کفش کتانی معمولی تبدیل می‌شود؟ چه می‌شود که مصرف‌کننده یک نیم‌تنه یا کت، ساعت مچی، کفش، لباس شنا و یا هر جنس دیگری را بر دیگری ترجیح می‌دهد؟ احساس و هیجان. یک برند توانمند در زمینه مد و صنعت فشن، با مخاطب خود بگونه‌ای گفت‌و گو می‌کند که گویی او بهترین دوست‌اش است. برندها بویژه در صنعت مُد، نمادی از شخصیت وجودی ما هستند و به نما و چهره‌ی بیرونی شخصیت‌ ما تبدیل می شوند.
دست یافتن به نماد و نام و نشانی همه‌گیر و شناخته‌شده هدفی دست‌نایافتنی و یا دست‌کم بسیار دور برای برندهای کوچک و طراحان تازه‌کار به نظر می‌رسد. اما برندسازی منحصر به نام و نشان و یک لوگو نمی‌شود. بلکه فرآیند برندسازی ارزش‌ها، نجواها و صداها و تمام احساسات همراه برند، شکل بسته‌بندی و شیوه حضور آنلاین یک برند را شامل می‌شود.  برندسازی در شکل شایسته و بایسته آن همانند قصه گویی و داستان سرایی است – به معنای  انتقال پیامی پیوسته، که در هر قسمت آن موجی از مفاهیم موج می زند. 

در ادامه نظرات ۱۴ کارشناس صنعت مد در خصوص شیوه استحکام بخشیدن به جایگاه برند را بررسی میکنیم. 
۱. جویی ان‌جی
معاونت بازاریابی شرکت NAJA
جویی ان‌جی می‌گوید“‌برندسازی بویژه در صنعت مد کلید کمک به مشتری برای حل مسائل خود و ابراز موجودیت فردی‌اش از طریق پوشیدن لباس است. اگر نتوانید خود را بعنوان یک برند به مشتری بشناسانید، و ارزشها و ویژگی های زیبایی‌شناختی تان را به مشتری منتقل کنید، هرگز قادر نخواهید بود محصول‌تان را به آنها بفروشید.‌”
‌”زمانی که با برندی وارد کار می‌شوم، سعی می کنم در همان آغاز آن برند را در سه کلمه (یا شاید کم‌تر! ) توصیف ‌کنم. تلاش کنید ویژگی‌هایی را که تصور می کنید به این برند تعلق دارند دور هم جمع کنید و فکرهایتان را روی هم بگذارید. بعد آن قدر این ویژگی‌ها را بالا و پایین و کم و زیاد کنید تا نهایتا به این‌ سه مورد مورد علاقه‌تان برسید. بازار هدف خود را بیابید و در چند کلمه به این پرسش پاسخ دهید که چه چیزی میتواند باعث تمایز برند شما از سایرین شود، آن‌گاه این خصوصیات را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. دور هر چیزی را که با آن سه کلمه‌ی اصلی هماهنگ نیست – حتی اگر شما آن را دوست داشته باشید – خط بکشید. پیام اصلی‌تان را ایجاد کنید، آن را بالا و پایین کنید، و سپس پیام‌تان را در میان مخاطبان  گسترش دهید.‌”
“این ازمون را انجام دهید: اگر نام تجاری و یا لوگوی برندتان را از یک آگهی حذف کنید، آیا باز هم می‌توان نام برندتان را تشخیص داد؟ تبلیغات کلاسیک برندهایی نظیر بنتون، و کالوین کلاین از این شیوه بهره برده‌اند. بگونه‌ای که میتوانید از فاصله‌ی دور و بدون مشاهده‌ی نام تجاری آنها، برندشان را تشخیص دهید و بفهمید که چه کسی با شما در حال صحبت است. این شکلی از برندینگ اثربخش است. این روزها بسیاری از برندها بویژه برندهای نوظهور و فرآیندهای برندسازی آنها  از یکدیگر قابل تمایز نبوده و به هم شبیه شده‌اند. با این اوصاف چگونه می‌توانید احساسی متفاوت به آنها ارائه دهید؟"


“این ازمون را انجام دهید: اگر نام تجاری و یا لوگوی برندتان را از یک آگهی حذف کنید، آیا باز هم می‌توان نام برندتان را تشخیص داد؟“


۲. یان وانگ
موسس، XYZ Impression
وانگ بیان می‌دارد که “‌یک برندینگ عالی می‌تواند با ایجاد یک حاشیه سود بیشتر  کمک‌تان کند. مشخصاً در صنعت مد، بسیاری از اقلام و اجناس به یکدیگر شبیه هستند. اما بیشتر اوقات مصرف‌کنندگان یک محصول را بیشتر به خاطر نام سازنده‌ی آن خریداری می‌کنند نه خود واقعی محصول.‌”‌
“‌مردم این روزها زمان بیشتری را صرف گوشی‌ها و رایانه‌های‌شان می‌کنند. بازاریابی دیجیتال در بازار امروز عاملی پررنگ و کارامد است. به همین دلیل است که، ارائه‌ی عالی محصول و محتوی در فضای آنلاین کلید یادآوری‌شدن توسط مخاطبان است. برای شرکت‌های نوپا، بهترین راه برای بالا بردن ترافیک بازدید‌کننده‌ها استفاده از افراد تاثیرگذار اجتماعی و به بیان دیگر مراجع اجتماعی است. بنابراین تنها باید  گوشه دنج بازار خاص خودتان را پیدا کنید و محصول یا خدماتی با کیفیت را به مشتری ارائه نمایید.‌”

 


”بیشتر اوقات مصرف‌کنندگان یک محصول را بیشتر به خاطر نام سازنده‌ی آن خریداری می‌کنند نه خود واقعی محصول.‌”‌

 


۳. گیل مک‌اینس
مسئول ارتباطات، استایلیست باکس
“‌داشتن یک برند قدرتمند با پیامی متقاعدکننده و جذاب، به مشتری کمک می‌کند تا بتواند با آنچه می‌خرد، ارتباط برقرار کنند. چنانچه مصرف‌کننده بتواند خود را با برند مرتبط سازد، شکلی از ارتباط میان آنها به وجود می‌آید؛ بگونه ای که بطور مثال کسی که لباس برند خاصی را می‌پوشد، احساس می‌کند آن برند بخشی از وجودش است یا حداقل  مشتری با پوشیدن آن لباس مایل است برداشت دیگران این‌گونه باشد. آن‌چه می‌پوشیم نقش بزرگی در چگونگی برداشت دیگران از ما در نگاه نخست ایفا می‌کند. هر قدر هم بخواهیم طور دیگری فکر کنیم، این یک حقیقت است که برداشت اول بسیار مهم است.‌”
“‌ برندسازی باید از همان مراحل اولیه از کلیت محصول گرفته تا محتواسازی برای رسانه‌های اجتماعی، تا تجربیات مشتریان و خرید آنها در جریان باشد، ولی تمام این فرآیند باید از همان آغاز پیوسته و منسجم باشد. بطور مثال اگر برندی لوکس و منحصر‌به‌فرد هستید، زبان شما و تصاویری که ارائه می‌کنید باید بازتابی از همان زبان و احساس لوکس باشد – استفاده از رنگ‌های مشکی و طلایی، و زبان و لحنی فاخر. و یا اگر برندی مستقل و خوشنام هستید، باید در متریال بازاریابی‌تان از رنگ‌ها و لحن ملایم‌تری استفاده کنید.‌”


”این یک حقیقت است که برداشت اول بسیار مهم است.‌”


۴. دان دل‌روسو
متخصص مد و سبک زندگی و بنیان‌گذار بلا دان و LiveTheGlamour.com
“برندینگ در کار و کسب و بویژه در صنعت مد همه چیز است. برندسازی بخشی از پیامی است که می‌خواهید بسازید. برندتان را در تمامی عرصه‌های اجتماعی منسجم و پیوسته نگاه دارید. ظاهر، سبک، و رنگ برند خود را در نظر بگیرید– چگونه دیگران تحت تاثیر این‌ها قرار می‌گیرند؟ زمانی که کار را شروع می‌کنید، از خود بپرسید نخستین چیزی که یک فرد با دیدن برندتان به ذهن‌اش خطور می‌کند، چیست؟ وقتی که در نهایت به تصویر برندتان دست یافتید، آن را منتشر کنید. ‌”


“برندتان را در تمامی عرصه‌های اجتماعی منسجم و پیوسته نگاه دارید”


۵. لین مای-لی هیلگارت
بنیانگذار، رییس و مدیر خلاقیت، Vaute Couture
“‌مد تجلی بیرونی درونیات یک فرد است. بنابراین برندینگ حلقه مفقوده صنایع بویژه صنعت مد و فشن است. از طریق برندسازی در دنیا فریاد می‌زنید: اگر از درون مثل ما هستید، باید به همان شکل آن را از بیرون نیز بیان کنید. در زمینه‌ی تولید، برندسازی در شرکت ما لحاظ کردن اصول اخلاق در تولید منسوجات؛ برخورد و همینطور پرداخت‌های منصفانه به کارگران است؛ و تیمی متشکل از زنانی که به مشتریان در پوشیدن و پرو لباس کمک می‌کنند. این فرایند جدی است، سرزنده است، مهندسی شده و با ماهیت طبیعی است. هم گذشته‌گرا است و هم از آینده الهام می‌گیرد. همه چیز در مورد همین دوگانگی‌ها است، و این دوگانگی‌ها را همزمان برای محصولات‌مان حفظ می‌کنیم. ما گیاهخواریم و در محصولات‌مان از پوست هیچ موجود زنده‌ای استفاده نمی‌کنیم. این کار باعث توانمندی و قدرت ما می‌شود.
ما نمیتوانیم آن چیز که نیستیم را به زبان بیاوریم و در صدایمان منعکس کنیم. این قلب ما، روح ما، و داستان ما است. خیلی مهم است که از خود بپرسید “‌من به عنوان یک نام و نشان و یک لیبل، چه چیزی دارم که شرکتهای بزرگ ندارند؟‌”‌ چه جاهایی ما بدون تقلب و با سیری طبیعی به موفقیت میرسیم و در مقابل، چه جاهایی رقبای ما سعی میکنند این فرایند را تقلید کنند و به موفقیتهای جعلی و نهایتا شکست دست یابند؟ این همان چیزی است که باید با صدای بلند به همه بگویید. همه‌ی ما در این شرکت، فعالانی هستیم که می‌خواهیم دنیای مد را به نفع حیوانات تغییر دهیم. ما درحال‌حاضر، گروهی تماما خانم هستیم که در ایالت بروکلین علی‌رغم امکانات و منابع محدود نهایت سعی‌ خود را می‌کنیم. این کار سرگرم‌کننده و چالش‌آفرین است. ما از هر منبعی الهام می‌گیریم و فرآیندهای ما مبتنی بر تجربه و آزمودن هستند. و ما عاشق آن هستیم. و این همان چیزی است که ما می‌توانیم با همه به اشتراک بگذاریم؛ اما یک شرکت عریض و طویل از انجام آن عاجز است.‌”


”خیلی مهم است که از خود بپرسید “‌من به عنوان یک نام و نشان و یک لیبل، چه چیزی دارم که شرکتهای بزرگ ندارند؟‌”‌


۶. کریس انگو
کارآفرین در صنعت مد و فشن
“‌رسانه‌های اجتماعی سهم بزرگی در فرآیند برندسازی داشته و هم‌چنین ارزان‌ترین راه ایجاد یک برند هستند. می‌توانید از طریق این بستر، تقریبا به صورت مجانی به جمعیت و مخاطب بزرگی دست پیدا کنید. بطور مثال یک شرکت زیرپله‌ای تولید تی‌شرت که آگهی‌های کاغذی چاپ می‌کند، می‌تواند بوسیله ابزارهایی مثل اینستاگرام به جمعیت بزرگی از مخاطبان خود دست پیدا کند. اینستاگرام نسل جدیدی از تبلیغات کاغذی و شکلی از های مدرن تبلیغاتی است.
در این بازار هرج و مرج و پرشتاب، مخاطبان تمایل دارند هر لحظه با محصولی جدید مواجه شوند. بنابراین بسیاری از برندها بر اساس همین تمایل فعالیت و سعی می‌کنند نفر اولی باشند که محصولات‌شان را در بازار به نمایش می‌گذارند. البته باید به این نکته نیز دقت کرد که آن‌قدرها مهم نیست چه کسی اول محصولی را تولید میکند – مهم این است که چه کسی محصول بهتری ارائه می‌کند.‌”‌


”‌آن‌قدرها مهم نیست چه کسی برای بار اول محصولی را تولید میکند – مهم این است که چه کسی محصول بهتری ارائه می‌کند.‌”‌


7. سارا کونار
مدیر مسئول، 29Secrets.com
“زمانی که اغلب خریداران با  انتخاب در میان چند گزینه مواجه می‌شوند، که مثلا این کیف دستی مشکی را بخرند یا آن دیگری را، معمولا محصولی را انتخاب خواهند کرد که اسم‌اش به گوششان آشناتر باشد؛ به همین سادگی. همین نکته تمام پایه و اساس تبلیغات است. بنابراین، شناساندن و رساندن نام برندتان به همه‌ی مردم و انجام هر کاری که آن را منحصربه‌فرد کند، عاملی ضروری و حیاتی برای فروش‌ است. و فروش نیز برای سر پا نگاه داشتن یک کار و کسب ضروری است.‌”
“لازم نیست برای شناساندن و رساندن نام‌تان به مخاطب، هزینه‌های گزافی را صرف تبلیغات گران‌قیمت مجله یا تلویزیونی کنید. همکاری با افراد تاثیرگذار یا ساخت رسانه‌ای اجتماعی با محوریت برند خودتان می‌تواند در پیشرفت تجارت‌تان بسیار موثر باشد.‌”


“زمانی که اغلب خریداران با  انتخاب در میان چند گزینه مواجه می‌شوند، که مثلا این کیف دستی مشکی را بخرند یا آن دیگری را، معمولا محصولی را انتخاب خواهند کرد که اسم‌اش به گوششان آشناتر باشد“


با بهره‌گیری از منبع زیر:
https://www.shopify.com/blog/121012741-fashion-branding-secrets-from-industry-experts

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.