وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

رمز بهره‌وری بالای افراد موفق چیست؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

رمز بهره‌وری بالای افراد موفق چیست؟

افراد موفق در هر گوشه از کره‌خاکی ویژگی‌های متفاوتی دارد و هریک در بستری که در آن قرار گرفته‌اند، توانسته‌اند با تیزهوشی و فرصت‌یابی به جایگاه قابل‌توجهی دست یابند. با وجود این تفاوت‌ها، بررسی روند کاری این افراد نشان می‌دهد که نکات و اقدامات مشترکی را می‌توان در همه آنها یافت. 
یکی از این ویژگی‌ها، بهره‌وری بالای افراد موفق است. در اینجا می‌خواهیم بررسی کنیم که رمز بهره‌وری بالای این افراد چیست؟

1) آنها روی دقایق تمرکز می‌کنند نه ساعت‌ها
ذهنیت اکثر افراد بدین شکل است که در طول شبانه‌روز 24 ساعت برای انجام کارهای مختلف زمان دارند. افراد موفق باور دارند که فرصت آنها در شبانه‌روز 1440 دقیقه است نه 24 ساعت و هیچ چیز باارزش‌تر از زمان نیست. پول اگر از دست برود می‌توان مجدد آن را به دست آورد اما زمان از دست رفته را هیچ‌گاه نمی‌توان بازگرداند. شانون میلر، قهرمان افسانه‌ای المپیک در رشته ژیمناستیک می‌گوید: " از ابتدای فعالیت حرفه‌ای‌ام تا به امروز، برای هر دقیقه از زندگی‌ام برنامه داشته‌ام."

2) آنها تنها روی یک چیز تمرکز می‌کنند.
افراد بهره‌ور در هر مقطع زمانی "مهم‌ترین کار" خود را تشخیص می‌دهند و هر روز صبح برای انجام آن یک تا دو ساعت زمان اختصاص می‌دهند بدون آنکه حتی یک روز انجام آن کار را قطع کنند. در هر مقطع زمانی باید به این سؤال پاسخ دهیم که انجام چه کاری بیشترین تأثیر را در رسیدن ما به اهداف‌مان خواهد داشت؟ پاسخ به این سؤال در صدر اولویت‌های ما قرار می‌گیرد.

3) آنها برای شام زمان می‌گذارند.
افراد بسیار موفق معتقد هستند که هرچقدر کار کنند باز هم کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. بنابراین باید در زمان مشخصی کار را کنار گذاشت و به سایر جنبه‌های زندگی که اصلاً کم اهمیت‌تر از کار نیستند نیز رسیدگی کرد. وقت گذاشتن برای خانواده، ورزش، تغذیه و مطالعه باعث می‌شود که ما افرادی تک وجهی نباشیم. مدیرانی که در کار موفق هستند ولی در زندگی شخصی نمی‌توانند پدر، مادر، همسر یا فرزندی موفق باشند، افرادی جامع‌نگر و شاد نیستند.

4) آنها همیشه یک دفترچه یادداشت به همراه دارند.
ریچاد برانسون در مصاحبه‌های متعددی عنوان کرده است که اگر به خاطر یک دفترچه یادداشت ساده نبود، نمی‌توانست مجموعه‌ای عظیم همچون ویرجین ایرلاین را به وجود آورد. برانوسون این دفترچه یادداشت را همه جا همراه خود می‌برد. او معتقد است این کار یک درس چند میلیون دلاری است که در هیچ دانشگاهی به دانشجویان تدریس نمی‌شود. وجود چنین دفترچه‌ای به فرد امکان می‌دهد که "هر چیزی" را که به ذهنش می‌رسد به سرعت یادداشت کند تا علاوه براینکه آن فکر و ایده را حفظ می‌کند، ذهنش را نیز برای ایده‌های دیگر تخلیه کند.

5) آنها به هر قیمتی که شده از رفتن به جلساتِ وقت‌تلف‌کنی خودداری می‌کنند.
از مارک کوبان، مالک باشگاه دالاس موریکس و یکی از سرمایه‌گذاران و مدیران موفق، پرسیده شد که اگر قرار باشد برای افزایش بهره‌وری یک و فقط یک توصیه داشته باشد، آن چیست. کوبان به سرعت پاسخ داد: " هیچ‌وقت به جلسه‌ای نروید مگر قرار باشد در آن جلسه فردی برای شما یک چک را امضا کند. جلسات قاتل زمان هستند. دیر شروع می‌شوند، افراد بی‌ربطی در آنها حضور دارند، مسیر آنها به دفعات تغییر می‌کند و بیشتر از زمان مقرر ادامه می‌یابند. اگر به چنین جلسه‌ای رفتید در اولین زمانی که ممکن بود بیرون بیاید و زمان خود را نجات دهید." اگر صحبت‌های کومان برای جلساتی که ما نیز برگزار می‌کنیم، صدق می‌کند باید بدانیم که با دست خودمان قاتل بهره‌وری را وارد سازمان‌مان کرده‌ایم.
6) آنها تقریباً به هر چیزِ غیربهره‌وری "نه" می‌گویند.
وارن بافت، سرمایه‌گذار و مدیر موفق برکشایرهاتوی می‌گوید: "تفاوت بین آدم‌های موفق و خیلی موفق این است که آدم‌های خیلی موفق تقریباً به هرکار غیربهره‌وری "نه" می‌گویند.
مدیر عامل دیگری نیز در این زمینه می‌گوید: "اگر کاری شما را شگفت‌زده نکرد، حتماً به آن نه بگویید." یادمان باشد که ما در طول شبانه‌روز 1440 دقیقه زمان داریم پس نباید به راحتی آنها را از دست بدهیم.

7) آنها تقریباً هرکاری را تفویض می‌کنند.
افراد بسیار موفق نمی‌پرسند: "این کار را چگونه می‌توانم انجام دهم؟" بلکه می‌پرسند: "این کار چگونه انجام می‌شود؟" آنها تقریباً اغلب کارها را تفویض می‌کنند. اگر فرد دیگری می‌تواند آن را به اندازه کافی خوب انجام دهد نیازی نیست که خود مدیر وارد میدان شود.

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.