وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چه کنیم که در ذهن‌ها بمانیم؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چه کنیم که در ذهن‌ها بمانیم؟

در یکی از سمینارهایی که اخیراً در آن سخنرانی داشتم، فردی پس از تمام شدن سمینار سراغ من آمد و پرسید که چه کار کنم که افراد مرا به خاطر بسپارند؟ ایشان عنوان می‌کردند که بارها پیش آمده که با افراد مختلف صحبت و مذاکره داشته‌اند ولی پس از چند روز فردی که مخاطب ایشان بوده، کاملاً او را به فراموشی سپرده است.
مشکلی که این دوست عزیز داشتند، مسئله بسیاری از افرادی است که می‌خواهند به برندی ماندگار تبدیل شوند و تصویری به یادماندنی در ذهن مخاطبان خود ثبت کنند. برای رسیدن به این هدف، نیاز است اصول برندسازی شخصی را بدانیم. در اینجا چند نکته را در این زمینه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1- یک نقطه مشترک کشف کنید.
یکی از بزرگان حوزه اقناع، رابرت چپالدینی است. چپالدینی می‌گوید که یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای اینکه فرد مخاطب ما را دوست داشته باشد این است که یک نقطه اشتراک با او پیدا کنیم. زمانی که مخاطب احساس کند که یک پیوند مشترک با ما دارد، راحت‌تر و بیشتر به ما اعتماد می‌کند. همشهری بودن، درس خواندن در یک مدرسه، علاقه داشتن به یک نوع خودرو یا موسیقی و ... همگی می‌توانند باعث شوند فرد مخاطب ارتباط بهتری با شما برقرار کند و تصویر شما را برای مدت زمانی طولانی در ذهن خود نگه خواهد داشت.
2- در مخاطب انگیزه و کنجکاوی ایجاد کنیم.
بسیاری از ما متخصص نابود کردن مکالمه در ثانیه‌های ابتدایی آن هستیم. وقتی مخاطب از ما می‌پرسد "به چه کاری مشغول هستید؟" با یک جواب ساده و کسالت‌آور مثل "مدیر قسمت بازرگانی در یک شرکت هستم" یا "کار و کسب کوچکی دارم" در همان لحظه مکالمه را نابود می‌کنیم. باید تلاش داشته باشیم طوری به سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود، پاسخ دهیم که کنجکاوی فرد مقابل برانگیخته شود و مایل باشد بیشتر بداند.
3- امضای مخصوص به خود را داشته باشیم
در هر سطحی که هستیم برای آنکه در ذهن مخاطب جایی برای خود دست و پا کنیم باید امضای مشخص خود را داشته باشیم. منظور از امضا یک ویژگی شخصی، یک عبارت خاص یا سبک لباس پوشیدن باشد. برای مثال لبخند دکتر محمدجواد ظریف حتی در سنگین‌ترین مذاکرات و لباس مشکی یقه اسکی استیو جابز حتی در رسمی‌ترین جلسات دو نمونه از امضای افراد برای ماندن در خاطر مخاطبان است. شما می‌توانید عبارت یا جمله مختص به خود را داشته باشید و صحبت‌های خود را با آن عبارت آغاز کنید یا پایان دهید. برای مثال، من خودم سعی می‌کنم همواره صحبت‌هایم را با بنام خداوند عشق و امید شروع می‌کنم و با عبارت "عالم عامل عاشق باشید" خاتمه دهم و نوشته‌هایم را با عبارت "سبز باشید" به پایان می‌رسانم. در هر صورت باید سعی کنیم به هر شکل ممکن، خود را با امضایی خاص در ذهن مخاطب ثبت کنیم.
4- در سؤال پرسیدن صرفه‌جویی نکنیم.
شاید فکر کنید سؤال پرسیدن نشانه کم‌دانشی یا کند بودن در فرایند یادگیری است اما این تصور کاملاً نادرست است. سؤال پرسیدن یکی از راه‌های نشان دادن علاقه به گوش کردن صحبت‌های طرف مقابل است. اینکه فرد احساس کند صحبت‌های او توانسته در ما علاقه ایجاد کند به طوری که از او سؤالی بپرسیم، می‌تواند برندی ماندگار از ما در ذهن او ایجاد کند. علاوه‌ بر این، در جریان همین سؤالات است که می‌توانیم دلیلی برای پیگیری‌های بعدی پیدا کنیم. این مسئله به ویژه برای کسانی که در حوزه بازاریابی و فروش فعالیت می‌کنند اهمیت بیشتری دارد زیرا دلیل داشتن برای پیگیری‌های بعدی مسئله مهمی است. خیلی از مواقع عدم پیگیری به علت نداشتن دلیلی برای تماس گرفتن یا مراجعه کردن است. 
در پایان پیشنهاد می‌کنم در ورکشاپ برندسازی شخصی که با تدریس دوست عزیزم دکتر محسن ایلچی از 30 خرداد سال جاری در آموزشگاه بازارسازان برگزار می‌شود حضور داشته باشید. 
تلفن‌های آموزشگاه بازارسازان: 4-02166028401

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.