وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

پرسش‌هایی مهم برای رشد فروش 09 مرداد
admin لایک 0 دیدگاه

پرسش‌هایی مهم برای رشد فروش

خیلی تعجب می‌کنم که هنوز فروشندگانی را می بینم که به دنبال پاسخ این پرسش هستند که "چرا هیچ کس از من خرید نمیکند؟"
زمانی که روند فروش با کندی مواجه میشود فاکتورهای زیادی را میتوان به عنوان علت آن در نظر گرفت. ممکن است رویکرد بازاریابی و نحوه در نظر گرفتن پروموشن ها نیاز به بازنگری داشته باشد و شاید شما هنوز بازار هدف خود و نیازهای این بازار را به خوبی نشناخته اید.
فهمیدن اینکه در کجا مرتکب اشتباه شده‌اید نیاز به پاسخ دادن به پرسش‌هایی را دارد که در اینجا سه نمونه از آنها را با هم مرور میکنیم.
1) آیا مردم واقعاً به آنچه می فروشید نیاز دارند؟
معمولاً زمانی که روند فروش با اختلال روبرو می شود اولین و در دسترس ترین گزینه، انداختن تقصیر به گردن اوضاع اقتصادی و یا مسائلی است که از کنترل ما خارج هستند اما به نظر می رسد بهتر است نگاهی به عملکرد خود نیز داشته باشیم. معمولاً یکی از دلایل افت فروش این است که ما بعضاً محصول یا خدماتی را به مشتری عرضه میکنیم که برای وی اهمیت چندانی ندارند تا بخواهد هزینه ای بابت آن پرداخت کند. باید خود را به جای مشتری قرار دهیم و از دید او به محصول نگاه کنیم. در اینجاست که تحقیقات بازار و اعتبارسنجی اهمیت خود را نشان می دهند. بهتر است اگر محصولی دارید که مراحل اولیه عرضه به بازار را طی میکند، ابتدا آن را به صورت آزمایشی عرضه کرده و بعد از بررسی نتایج، در مورد عرضه آن تصمیم گیری نمایید. 
2) آیا به طور واضح، مشتری را متوجه ارزش محصول خود میکنید؟
گاه زمانی وجود دارد که تقاضا برای نوع محصولی که تولید کرده‌اید وجود دارد اما مردم نمی‌دانند به با وجود شرکت های زیادی که این محصول را عرضه می کنند چرا باید شما را برای خرید کردن انتخاب کنند. اینجاست که "ارزش" اهمیت خود را نشان می دهد ولی اگر خود شما نیز متوجه آن نباشید نباید انتظار داشته باشید مشتریان از شما خرید کنند.
یکی از متخصصان برجسته فروش به نام میشائیل گیتن میگوید:" هیچ کس تا کنون در حقیقت محصول یا خدمات را خریداری نکرده است. بلکه آنچه خریداری میشود ارزش است."
مثالی که در این مورد می توان زد مقایسه بین خرید از سوپرمارکت و رستوران است. شما میتوانید 100.000 تومان را به دلخواه در یک رستوران لاکچری و یا یک سوپرمارکت معمولی هزینه کنید. در هر صورت شما 100.000 تومان هزینه کرده اید ولی بر حسب انتخاب خود ارزش‌های متفاوتی دریافت می کنید. می توانید مقداری مواد غذایی را از سوپرمارکت تهیه کنید و یا تنها یک وعده غذایی را در یک رستوران لاکچری صرف کنید. این امر به اولویت های شما بستگی دارد بنابراین ارزش و نحوه ارائه آن به مشتری را برای کاروکسب خود معنی کنید.
3) آیا مشتریان آماده خرید از شما هستند؟ 
اینکه افراد در حال حاضر از شما خرید نمی کنند به معنی این نیست که هرگز مشتری شما محسوب نمی شوند. بلکه این بی‌اعتنایی می تواند به این معنی باشد که آنها هنوز آمادگی خرید را ندارند.
رساندن پیام فروش به گوش مشتریان احتمالی آن هم در زمان مناسب هنری مهم برای فروشنده محسوب می‌شود. به منظور برنامه ریزی صحیح برای زمان‌بندی پیام‌های‌تان پرسش های زیر را از خود بپرسید:
الف) آیا محتوایی را تولید کرده اید که مناسب تمام مراحل روند فروش باشد؟
ب) آیا مکانیزم بهینه‌سازی شدهای به منظور دسترسی و ارتباط به مشتریان احتمالی که هنوز آماده خرید نیستند از طریق سایت خود به وجود آورده اید؟
ج) آیا بازار هدف خود را به منظور دسترسی به مشتریان احتمالی دوباره بررسی کرده اید؟

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.