وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

مدیریت بحران را از مدیران کارآمد بیاموزید 03 آبان
admin لایک 0 دیدگاه

مدیریت بحران را از مدیران کارآمد بیاموزید

مدیریت کردن یک شرکت گاه شبیه رهبری کردن یک کشتی گرفتار شده در طوفان و امواج سیل آسا است. بحران هر لحظه در انتظار شماست. در محیط تجاری امروز، بحران ها بدون اغراق در کمین نشسته اند. هر اتفاق کوچک می تواند منجر به اتفاقی بزرگ شود که اگر توسط مدیری آگاه و مسلط به امور در رأس کارها نباشد، کشتی سازمان به بندرگاه نخواهد رسید.
بحران، نقطه ای عطف برای یک سازمان است. زیرا لحظه ای است که تفاوت بین یک مدیر متوسط با مدیری عالی مشخص می گردد. بحران در اغلب موارد نشانه ای مبنی بر نیاز به ایجاد تغییر در سازمان است. در برخی از موارد، نیاز به تغییر در ساختارها وجود دارد. برای مثال لازم است سیاست گذاریها یا بیانیه مأموریت یک سازمان دستخوش تغییر گردند. در برخی موارد نیاز به تغییر در مدیریت وجود دارد تا فردی در رأس کار قرار گیرد که بتواند بر بحران های مختلف فائق آید. برای مدیریت هرچه بهتر لحظات بحرانی اقدامات زیر را در سازمان خود به کار ببندید:
گام اول: با خود صادق باشید
در مرحله اول لازم است با حقایق تلخ و سخت کنار بیایید. یکی از این حقایق سخت این است که شما باید توانایی تصمیم گیریهای سریع را داشته باشید. این مورد به ویژه در لحظات بحران، اهیمت بیشتری پیدا می کند؛ زیرا زمانی که سازمان دچار چالش می شود، تمام نگاه ها به سمت مدیریت ارشد است تا با تدبیر خود، راه چاره ای بیابد.
کتمان کردن حقیقت و عدم توجه به آن تنها پاک کردن صورت مسئله است و سودی نخواهد داشت مگر اینکه اتفاقات ناگوار کوچک روی هم جمع می شوند و به یکباره سر باز می کنند و سازمان با یک "بحران" مواجه می گردد.
گام دوم: با دقت اما سریع اقدام کنید.
زمانی که مشکل را تشخیص دادید، حال نوبت به اقدام رسیده است. در این موارد تا جایی که می توانید از اعضای قابل اعتماد و متعهد تیم خود دور نشوید و با تکیه بر توانایی و تخصص آنها به سرعت یک برنامه عملیاتی طراحی و اجرا کنید. اصلاً این احساس را نداشته باشید که همفکری کردن با دیگران نشانه ضعف شماست. یک مدیر هرچقدر هم که مقتدر و کارآموزده باشد، این حق را دارد که دچار شک و تردید شود و بخواهد از تجربه و روش دیگرن بهره ببرد.
گام سوم: تمرکز خود را حفظ کنید.
آگاه باشید که زمانی که برنامه عملیاتی شما برای مقابله با بحران اجرا گردد، با چالش ها و موانع جدیدی مواجه خواهید شد. همواره افرادی وجود خواهند داشت که از در مخالفت با شما برآیند و از هر فرصتی برای تضعیف روحیه و اراده شما استفاده کنند. با این حال نباید تمرکز خود را از دست بدهید. همواره چشم انداز سازمان را در ذهن داشته باشید و خود را متعهد به آن بدانید. شاید شکست امروز مقدمه ای برای پیروزی فردا باشد. 

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.