وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

پنجاه‌وهشتمین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار منتشر شد 28 آذر
admin لایک 0 دیدگاه

پنجاه‌وهشتمین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار منتشر شد

تازه‌ترین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار (سال یازدهم، شماره‌ی 58، آذر و دی‌ماه 1396) منتشر شد. این شماره نیز حاوی تازه‌ترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است در 80 صفحه، با کاغذ فاخر، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی).
علاقه‌مندان برای خرید مجله و اشتراک می‌توانند با شماره‌های 66475273(021) و 66477016 (021) در تهران تماس حاصل کنند.

استارت‌آپ، كارآفريني،و گيميفيكيشن در صنعت بانكداري

"استارت‌آپ" و "كارآفريني"، موضوع محوري شماره‌هاي پيشين و همين شماره‌ي "توسعه مهندسي بازار" است كه پيش روي شماست؛ سال يازدهم، آذر و دي‌ماه 1396، شماره‌ي 58‌.
سرمقاله‌ي اين شماره را با عنوان "سلسله مراتب هدف"، آنتونيو نيتو رودريگز(Antonio Nieto Rodriguez) به سفارش مجله‌ي توسعه مهندسي بازار تحرير و ارسال كردند.
آنتونيو رودريگز، نامزد دريافت متفكر ماه از مجموعه‌ي 50 متفكر جهاني، (Thinkers50.com) و از جمله متخصصان برجسته‌ي جهاني مديريت پروژه و مدير استراتژي است كه در سازمانهاي بزرگي نظير اپل، آمازون، لگو، ايكيا، وسترن يونيون - يك بانك بين‌المللي در بلژيك - حضور پررنگ داشته است. به نظرم اين سرمقاله هم براي استارت‌آپ‌ها و كارآفرينان راه‌حلهاي معجزه‌آسايي دارد، و هم براي صاحبان كاروكسب كه قدمتي دارند، آنها را ازآشفتگيهاي بين هدف، چشم‌انداز، استراتژي و چالشهاي آن مي‌رهاند.
در اين شماره، افزون بر گفت‌وگو با فيليپ كاتلر، پدر بازاريابي مدرن، و انديشمندان و صاحبنظران ايراني درباره‌ي "استارت‌آپ" و "كارآفريني"، فيلم آموزش بازاريابي نيز چنين عنواني دارد: "درسهايي براي استارت‌آپ‌ها؛ توصيه‌هاي ميليون دلاري 50 كارآفريني برتر جهاني."

فيلم آموزش بازاريابي؛ درسهايي براي استارت‌آپ‌ها
در فيلم 19 دقيقه‌اي آموزش بازاريابي (به زبان انگليسي، با ترجمه و زيرنويس فارسي، توليد و تكثير شده در شركتTMBA)، 50 كارآفرين برتر جهاني از تجربه‌هاي خود مي‌گويند.
توصيه‌هاي ميليون دلاري اين 50 كارآفرين برتر جهاني، شما را شگفت‌زده خواهد كرد و قطعاً درسهاي گرانبهايي دارد براي استارت‌آپ‌ها و كارآفرينان. جف بزوس، مديرعامل آمازون دات كام در همان ثانيه‌هاي نخست، آب پاكي را روي دست كارآفرينان و علاقه‌مندان به راه‌اندازي "استارت‌آپ" مي‌ريزد، آنجاكه مي‌گويد: سعي نكنيد دنباله‌روي الگوهاي جاري باشيد.

8 گفت‌وگو درباره‌ي كارآفريني، گيميفيكيشن، تجربه‌ي مشتري، و تبليغات‌
8 گفت‌وگو در اين شماره آمده است كه 8 صفحه‌ي آن به گفت‌وگو با فيليپ كاتلر، اختصاص دارد.
ساير گفت‌وگوها با انديشمندان، صاحبنظران و مؤلفان ايراني است در حوزه‌هاي متنوع بازاريابي، تبليغات، بسته‌بندي كه همچنان بر مدار و محور "استارت‌آپ" و "‌كارآفريني" است.

كاتلر و نسخه‌هاي تجويزي او براي بازاريابي "اكنون و حالا"
فيليپ كاتلر، 86 ساله، نابغه و اعجوبه‌ي ماركتينگ، به موضوعات فراواني اشاره مي‌كند كه به‌تنهايي دانش، اطلاعات، و تجربيات فراواني براي مديرعامل، و مديران بازاريابي و فروش سازمانها و بنگاهها و مؤسسات دارد كه در حكم "نسخه" است و قابل تجويز و پياده‌سازي.
درباره‌ي كاتلر بايد گفت كه "دود از كنده بلند مي‌شود" و آنچه جوان در آينه مي‌بيند، پير در خشت خام مي‌بيند. با مطالعه‌ي اين گفت‌وگو، مديرعامل و مديران بازاريابي و فروش ناگزيرند در ساختار شركت، بودجه‌بندي، و تغيير اصلي‌ترين فرايندها، لحظه‌اي تعلل نكنند.
برخي از پيشنهادهاي شگفت‌آور چنين‌اند:
    عصر تبليغات سنتي و به‌طور مثال، سبكي از تبليغات با عنوان تبليغات 30 ثانيه‌اي به‌سر رسيده است.
    نسل ديجيتال، نسلي است كه زندگي‌شان از بدو تولد با ديجيتاليسم عجين بوده و ابزارهاي ديجيتال را ذاتاً درك كرده‌اند. بايد راه ورود اين نسل به واحدهاي بازاريابي هموار شود.
    بايد به نسلهاي آينده‌ي بازاريابان بياموزيم كه چگونه از شبكه‌هاي اجتماعي و ابزارهاي ديجيتال براي ارسال پيام به مخاطبان مختلف و همچنين ارسالپيامهاي اختصاصي براي مخاطبان كاملاً اختصاصي بهره ببرند.
    به لطف وجود كلان‌داده‌ها و روشهاي تحليل بازار مي‌توان پيام خود را به‌گونه‌اي سفارشي‌سازي كرد.
    مدير بازاريابي علاوه بر وظايف متداول، هم بايد در طراحي آينده‌ي يك سازمان و هم تدوين استراتژي آن دخيل شود.
    فكر مي‌كنم نبايد بيش از 50 درصد بودجه‌ي بازاريابي براي ديجيتال ماركتينگ اختصاص داده شود.
كاتلر در همين گفت‌وگو از "تجربه‌ي مشتري"، و "نقشه‌ي سفر مشتري" مي‌گويد. بدين رو گفت‌وگويي را در صفحات 56 تا 59 مي‌خوانيد كه درباره‌ي "مديريت تجربه‌ي مشتري" است.
"مديريت تجربه‌ي مشتري"، كتابي است كه به‌تازگي از سوي انتشارات بازاريابي چاپ و روانه‌ي بازار شد. گفت‌وگو با مؤلفان كتاب، تكميل‌كننده‌ي سخنان پاياني فيليپ كاتلر است كه خود را كهنه سرباز بازاريابي مي‌داند.

آسيب‌شناسي مسائل كارآفريني ايران
دكتر محمدابراهيم محجوب، در زمره‌ي انديشمندان ايراني است كه با رويكرد بين‌رشته‌اي، موضوع كارآفريني را در ايران بررسي كرده است.
دكتر محجوب، با با پيشينه‌اي درخشان در فعاليتهاي اجرايي، در اين گفت‌وگوي كوتاه، اصلي‌ترين پرسشهاي كارآفريني را در متن و بطن جامعه‌ي خودمان ارزيابي مي‌كند، و سپس متكي بر دانش روز بويژه تاريخ، و ادبيات ايران، راه‌حلهاي بومي و مبتكرانه‌اي دارد. اين گفت‌وگو در صفحات 16 تا 19 درج شده است.
جالب است وقتي به‌تازگي از دولتمرد استارت‌آپي ايران، دكتر سورنا ستاري، پرسيدند كه "چرا سيليكون ولي (مركز استارت‌آپي امريكا و جهان) در كاليفرنياست؟"، ستاري پاسخ اين پرسش را خردورزانه مي‌دهد و مي‌گويد: به سراغ ايرانياني رفتيم كه در سيليكون ولي حضور داشتند. پرسش را در قالب يك پروژه‌ي تحقيقاتي مطرح كرديم و پاسخ گرفتيم بايد به زيست‌بوم و اكوسيستم استارت‌آپبينديشيم. ايجاد اكوسيستم نوآوري تنها راه براي جذب نخبگان است.

گيميفيكيشن در صنعت بانكداري
گيميفيكيشن (بازي‌پردازي / بازي‌طور) از جمله‌ي تازه‌ترين موضوعات بازاريابي است كه بويژه از سال 2010 به اين‌سو رشد صعودي آن را در شركتهاي پيشرو جهاني شاهديم. دليل آن نيز پرواضح است كه نسل ديجيتال هم به‌عنوان مديران، كارمندان، و هم به‌عنوان كاربران و مصرف‌كنندگان حضور كاملا ًجدّي در عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي دارند. از اين رو، اين نسل با "بازي" و وسايل ديجيتال در فضاي مجازي بزرگ شده و ساير روشهاي آموزش و يادگيري نظير كلاس، سمينار، كارگاه، كنگره و... براي او كم‌معناست. به علاوه، كاربردهاي فراوان گيميفيكيشن در آموزش، خدمات، بهداشت، صنايع نظامي و همچنين در صنعت بانكداري در سالهاي اخير رشد قابل توجهي كرده‌اند كه اين نسل ديجيتاليسم برايش كاملاً مأنوس و آشناست.
صنعت بانكداري ايران و خدمات مالي در ايران ناگزير است در اين باره اقدامات خود را به‌سرعت شتاب بخشد. در غيراين‌صورت، مشتريانش را به‌سرعت از دست خواهد داد. بويژه با موضوعات تازه‌اي نظير "بيت كوين" و "ليت كوين"، دريافتيم كه ظاهراً دولتها و عملاً بانك مركزي در دنيا فاقد اعتبار و جايگاه خواهد شد.
گفت‌وگوي همكارانم را در صفحات 36 تا 39 بخوانيد كه در اين باره اطلاعات فراواني دارد از كاربرد گيميفيكيشن در بانكهاي جهاني.

تبليغات ايران، نمونه‌هاي موفق، پارادايم جديد
صنعت تبليغات آنچنان كه در گفت‌وگو با فيليپ كاتلر در صفحات 28 تا 35 آمده است، پارادايم جديدي را در سرلوحه‌ي فعاليتهاي خود قرار داده است.
پارادايم جديد سالهاي اخير با شتاب فراوان در صنعت تبليغات جهان حضور پررنگ خود را اعلام كرده است. در ايران نيز با فعاليتهايي به همين سبك و سياق روبه‌روئيم كه براي اطلاع بيشتر از آن گفت‌وگويي را داريم با مجتبي محمديان، فعال در حوزه‌ي تبليغات ايران.
محمديان در اين گفت‌وگو، ارزيابيهاي كاملاً عيني، ملموس، و آشكار از تبليغات موفق، و تبليغات ناموفق و شكست‌خورده‌ي ايراني را معرفي مي‌كند. سپس پيشنهادهايي دارد كه تبليغات در ايران چگونه مي‌تواند اثربخش باشد و از سوي مردم و جامعه با اقبال روبه‌رو شود.
پيشنهاد مي‌كنم كه صفحات 44 تا 49را بخوانيد كه درباره‌ي يك آژانس تبليغاتي برگزيده در سال 2017 است با عنوان آنومالي (يعني نابهنجار.) تجربه‌هاي اين آژانس در اجراي تبليغات مي‌تواند براي تبليغاتچي‌ها و كارگزاران تبليغات در ايران سودمند باشد. 

همكاران اين شماره: دکتر عبدالحمید ابراهیمی، علی خادم، ابراهیم زارع‌پور، منیره محسنی‌فر، مرتضی امیرعباسی، فاطمه شیرازی، محمد براتی‌نیا، امیرحسین الماسی، سعید خیرآبادی

همکاران ویژه این شماره: پروفسور مسعود حیدری، آنتونیو نیتو رودریگز (نویسنده، کارشناس جهانی مدیریت پروژه و مدیریت استراتژی).

گفت‌وگو با استادان و مدیران خارجی تبلیغات و بازاریابی (این شماره): کارل جانسون، بن مور، جانی دانتونیو (مدیران آژانس تبلیغاتی آنومالی).

گفت‌وگو با استادان دانشگاه و استادان بازار (این شماره): دکتر محمدابراهیم محجوب، عماد ضیایی، مجتبی محمدیان، حجت‌اله دهقان، سید باقر فتاحی.

خبرنگاران: احمد آخوندی، محسن جاویدمؤید

سرويس بين‌الملل: زهرا جورابلو، دکتر سیداحسان گلپرور، محمدرضا حسن‌زاده جوانیان.

اشتراك: سمیه عظیمی

با تشكر از: استاد سینا قربانلو، دکتر محمدعلی عبدالوند، دکتر شهباز برآهویی، دکتر شهرزاد چیت‌ساز، دکتر سارا کشکر، دکتر کامبیز حیدرزاده، دکتر بهرام خیری، ابراهیم زارع‌پور، دکتر امین اسداللهی، دکتر فریز طاهری‌کیا، دکتر اسماعیل شاه‌طهماسبی، دکتر حمید سعیدی، ابراهیم زارع‌پور

با تشكر از: مركز مطالعات بازاريابي ايران، شرکت نوروبیز، فروشگاه انتشارات بازاریابی.

با تشكر از ناشران بازاريابي: سیته، سپهر خرد، دیباگران تهران، فوژان، نوروزی، ادیب قزوین، مهربان نشر، بازاریابی. 

شایسته‌ی یادآوری است برای سفارش آگهی، خرید یا اشتراک مجله توسعه مهندسی بازار می‌توانید به نشانی www.marketingshop.ir  مراجعه کنید یا با شماره تلفنهای 66475273(021) و 66477016 (021) تماس بگیرید.
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.