وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

کتاب عشق کارها منتشر شد 09 اسفند
admin لایک 0 دیدگاه

کتاب عشق کارها منتشر شد

پيشگفتار اول

تن‌آسايي و كاهلي دور كن                                      بكوش و ز رنج تنت سور كن
كه اندر جهان گنج بي‌رنج نيست                        كسي را كه كاهل بود گنج نيست
همه كالبد مرد را كوشش است                  اگر بخت بيدار در جوشش است
فردوسي

وارن بافت، سرمايه‌گذار و مدير شناخته‌شده در قرن بيست و بيست‌و‌يكم، مي‌گويد: "كاري را انجام دهيد كه عاشقش هستيد و به‌خاطرش لحظه‌شماري مي‌كنيد كه صبح شود و از تختخوابتان بيرون بپريد و سركار برويد. "شايد اين نقل‌قول از وارن بافت، معيار انتخاب افرادي باشد كه در برنامه‌ي تلويزيوني روزآمد شبكه‌ي پنج سيما به معرفي آنها و دستاوردهايشان پرداخته شد؛ مردان و زناني با همت عالي كه با رنج و زحمت زياد قدم در راه تعالي و پيشرفت اين سرزمين برداشتند. حضور من در برنامه‌ي روزآمد به چندسال پيش بازمي‌گردد. در اين برنامه درباره‌ي مباحث مختلف بازاريابي و فروش براي مخاطبان محترم تلويزيون صحبت مي‌كردم كه با استقبال بسيار خوبي نيز روبه‌رو شد. پس از بيان اين سلسله مباحث، طي صحبتي كه با تهيه‌كننده‌ي محترم اين برنامه، جناب آقاي خرمشاهي داشتم، مقرر شد كه در هر برنامه به معرفي يكي از كارآفرينان عزيز كشورمان بپردازم. 
و اينگونه بود كه بخش عشق كار متولد شد. از تهيه‌كننده‌ي محترم خواستم به‌منظور تبحر و تسلط مجري باسواد و كاربلد، عبدالرضا اميراحمدي عزيز كه خود دانشجوي دكتري مديريت فرهنگي است، كارشناس- مجري اين بخش ايشان باشند، هرچند تمام انتخابهاي خرمشاهي در تشكيل خانواده‌ي كاري روزآمد عالي بود، اما من با عبدالرضا راحت‌تر بودم و ايشان پذيرفتند. همراهي عبدالرضا اميراحمدي و طرح سؤالات بجا و بيان نكات ارزشمندشان به غناي برنامه كمك فراواني كرد.
جاي تأسف است كه مانند بسياري از حوزه‌هاي ديگر، ما قدر داشته‌هاي خود را نمي‌دانيم و الگوهايمان را از جاهاي غير از سرزمين خود انتخاب مي‌كنيم. براي مثال، اگر از اهالي صنعت و بازار بخواهيد نام چند كارآفرين بزرگ غيرايراني را نام ببرند، احتمالاً به نامهايي همچون استيو جابز، بيل گيتس، ريچارد برانسون و... اشاره مي‌كنند. حال اگر از همين افراد بخواهيم كه نام چند كارآفرين ايراني را بياورند، به احتمال زياد خيلي از آنها با مشكل مواجه خواهند شد و نخواهند توانست حتي به يكي‌دو مورد اشاره كنند. اين در حالي است كه ما در كشورمان كارآفرينان بسيار بزرگي داريم كه در مقايسه با كارآفرينان كشورهاي پيشرفته، ناملايمات بيشتري را تحمل مي‌كنند؛ چون عاشق كارشان هستند و تحقق اهدافشان بيش از هر چيز برايشان اهميت دارد. اكثر اين مردان و زنان بزرگ از فقر شروع كرده‌اند و با همت عالي و تلاش خستگي‌ناپذير خود نه‌تنها اهداف شخصي خود را محقق ساخته‌اند بلكه، براي اشتغال‌زايي جوانان ايران‌زمين نيز كمكهاي شاياني كرده‌اند. بدون شك اين افراد شايسته‌ي شناخته‌شدن و گرامي داشتن هستند.
همراهان عزيز مي‌دانند كه دعاي هميشگي من اين است: عالم عامل عاشق باشيم. بدانيم و پي ببريم كه دانايي حد نهايت ندارد. اهل عمل باشيم، از كاهلي بپرهيزيم و با تمام عشقمان و دلمان كار كنيم. اما چرا "عشق كار" ؟ دليل انتخاب اين عنوان از سوي خرمشاهي عزيز حس مثبتي است كه در عبارت عشق كار وجود دارد. معمولاً براي افرادي كه كارشان را بسيار دوست دارند از واژه‌ها و عباراتي همچون كار‌شيفته يا معتاد كار استفاده مي‌شود كه القاكننده‌ي حس مثبتي نيستند. اما عشق كار، اين حس را ايجاد مي‌كند كه اين افراد عاشقانه كارشان را انجام مي‌دادند و همان‌طور كه بافت مي‌گويد براي رفتن به محل كار خود‌ ‌لحظه‌شماري مي‌كردند. آنها شادي بهره‌ور دارند. انسانهايي كه شادي‌شان و بهره‌وري‌شان در تضاد با هم نيست بلكه، يكپارچه است، شادي‌شان با كارشان عجين شده است. اين افراد نمونه‌ها‌ي بارز و موفقي هستند كه مي‌توان براي ايجاد فرهنگ كار و تشويق جوانان به كار و تلاش از آنها نام برد. 
جوانان ايراني بايد بدانند كه در همين كشور و با همين شرايط، افرادي بوده و هستند كه با تكيه بر پشتكار خود و ايمان و اعتقادي ناگسستني توانسته‌اند كارهاي بسيار بزرگي انجام دهند. معرفي اين افراد و نشان دادن نمونه‌هاي موفق مي‌تواند به تقويت فرهنگ كار در كشور ما بسيار كمك كند؛ فرهنگي كه احتياج به آن داريم. اگر فرهنگ كار در كشور ما رشد كند، با ديدن سررسيد سال جديد به‌سرعت به دنبال روزهاي تعطيل نمي‌گرديم بلكه، حساب مي‌كنيم چند روز مي‌توانيم كار كنيم و آينده‌اي روشن و مترقي براي خود و كشورمان بسازيم. چندسال قبل گفتم كه تا زماني كه بخش عمده‌ي ايرانيان از تعطيلي خوشحال بشوند، نبايد آرزوي توسعه‌يافتگي را داشته باشيم. به نظر من شروع توسعه‌يافتگي آن روزي است كه مردم از تعطيلي‌هاي بسيار ناراحت شوند و ندا دردهند كه اي مسئولين ما مي‌خواهيم كار كنيم، تعطيلي‌ها را كم كنيد. ما مي‌دانيم كه كار درآمد ايجاد مي‌كند، رفاه مي‌آورد و در عرصه‌ي رقابت با ساير كشورها ما را نجات مي‌دهد. 
براي تشويق جوانان به كار كردن، چه بهتر از نشان دادن افرادي كه اين مسير را پيموده‌اند. مگر نه اينكه "دوصد گفته چون نيم كردار نيست؟" افرادي كه در بخش عشق كار معرفي شده‌اند، با همين ديدگاه، آميزه‌ي علم، عمل و عشق را شكل داده‌اند و عالم عامل عاشق شده‌اند.
ادبيات ما در زمينه‌ي كار و همت بسيار غني است. براي مثال عطار نيشابوري مي‌گويد:
هركه را شد همت عالي پديد
هرچه جست آن چيز، حالي شد پديد
هركه را يك ذره همت داد دست
كرد او خورشيد را زان ذره پست
نطفه ملك جهان‌ها همت است
پر و بال مرغ جان‌ها همت است
                    ***
هر دلي كه همت عالي نيافت
ملكت بي‌منتها حالي نيافت
                    ***
همت آمد همچو مرغي تيز پر
هر زمان در سير خود سر تيزتر

و يا بافقي در وصف همت بلند مي‌گويد:
به هر كاري كه همت بسته گردد
اگر خاري بود، گلدسته گردد

لامع نيز با اشاره به اهميت همت و تلاش و پيگيري مي‌گويد:
ز همت، كارهاي صعب آسان مي شود "لامع"
درست است اينكه هر جوينده‌اي يابنده مي‌باشد
از اين‌دست نمونه‌ها در ادبيات و همچنين در آموزه‌هاي مذهبي‌مان فراوان داريم. يكي از مقدس‌ترين واژه‌هايي كه در متون اسلامي آمده "كار" است. قرآن كريم افرادي را كه در زمين و دريا براي كسب روزي حلال در تلاش هستند ستوده و آنها را با افرادي كه در راه خدا جهاد مي‌كنند، برابر دانسته است. خداوند در سوره‌هاي جديد، اعراف، مائده و اسرا مردم را به سوي كار و تلاش دعوت مي‌كند و آن را يك واجب ديني مي‌شمارد.
حال كه كار كردن در آموزه‌هاي ديني و متون ادبي ما اينقدر مورد توجه قرار گرفته، مي‌توانيم با معرفي چهره‌هايي كه در عمل به اين آموزه‌ها جامه‌ي عمل پوشانده‌اند، جوانان ايراني را به كار و تلاش بيشتر ترغيب كنيم. اينگونه بود كه ايده‌ي " عشق كار" به‌وجود آمد و با تلاش دست‌اندركاران برنامه‌ي روزآمد اجرايي شد. من از تلاش تك‌تك عوامل جلوي صحنه و پشت صحنه براي توليد اين برنامه‌ي صميمانه تشكر مي‌كنم.
افراد يا بهتر بگويم عاشقاني كه در اين كتاب معرفي شده‌اند، بدين شرح هستند:
غلامرضا آگاه: پايه‌‌گذار صنعت پسته‌ي ايران‌
•    حسن تفضلي: پدر نساجي ايران
•    هوشنگ چراغي: مؤسس فيلتر سركان
•    سيد حسين حجازي: مؤسس باريج اسانس
•    تقي رسوليان: كارآفرين و فعال كاروكسب و مؤسس خيريه‌ي رسوليان‌
•    علي‌اكبر رفوگران: مؤسس كارخانه بيك در ايران
•    حاج علي رهبر، حاج حسن فردوسيان، حاج مرتضي شيريني‌ساز: مؤسسين برند حاج خليفه
•    سيدعلي محمد شاه‌ولي: كنشگر اقتصادي، فعال بازار آهن
•    محمدحسن شمشيري: مؤسس رستوران شمشيري
•    مير مصطفي عالي‌نسب: مؤسس لوازم خانگي عالي‌نسب
•    دكتر غلامعلي عبيدي: مؤسس كارخانجات دارويي عبيدي
•    سيد حسين فلاح نوشيرواني: مؤسس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل
•    محمد گرامي: مؤسس شركت گلستان
•    ميرزاعبدالله مقدم: مؤسس كارخانجات فاستوني مقدم
•    محمدعلي نويد: مؤسس نفيس نخ
•    پروفسور پروانه وثوق: عضو هيأت امناي بيمارستان محك‌
 
اميدوارم معرفي اين بزرگان بتواند به توسعه‌ي فضاي كاروكسب و تقويت فرهنگ كار در سرزمين عزيزمان كمك كند. به اميد روزي كه همه‌ي ما عاشق كارمان باشيم.
از محمدرضا حسن‌زاده جوانيان عزيز كه در پياده‌سازي برنامه‌هاي عشق كار و تدوين كتاب متحمل زحمات زيادي شدند، تشكر مي‌كنم.
از همكاران عزيزم احمد آخوندي، مدير تواناي انتشارات بازاريابي، و محسن جاويدمؤيد، سردبير داناي مجله‌ي "توسعه مهندسي بازار" كه در ويراستاري و تمامي مراحل نشر كتاب متحمل زحمات زيادي شدند، سپاسگزارم.
تقاضا مي‌كنم توصيه‌ها و نظرات خود را براي در نظر گرفتن چاپهاي بعدي كتاب از طريق زير به ما برسانيد:
•    سایت شخصی پرویز درگی: www.Dargi.ir 
•    نشانی اینترنتی: Info@TMBA.ir
•    سایت انتشارات بازاریابی: www.Marketingpublisher.ir
•    نشانی اینترنتی: Info@marketingpublisher.ir
•    نشانی انتشارات بازاریابی: تهران، خیابان آزادی، (شرق به غرب)، بعد از خوش شمالی، کوچه نمایندگی، پلاک 1 واحد 10
•    با شماره‌ی تلفکس: 66431461(021)
•    با شماره تلفنهای: 66431637(021) و 66434055(021)
•    با شماره تلفن همراه شخصی‌ام: 1994281-0912
گر بخواهید در این یکدم عمر           نیک جوی حقایق باشید
و به چشم همه نیکان جهان           بس برازنده و لایق باشید
هدفی ناب بیابید و در راه وصال          عالم عامل عاشق باشید

سبز باشيد
پرويز درگي

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.