وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

رشد کاروکسب از طریق شادی 05 خرداد
admin لایک 0 دیدگاه

رشد کاروکسب از طریق شادی

شادی یکی از نیازهای بسیار مهم بشر و هدف نهایی بسیاری از کارهایی است که ما در طول عمرمان انجام می‌دهیم. بدون شک هدف متعالی هر سازمانی ایجاد شادی و رضایت در مشتریان، کارمندان و سهامداران است. اما شاید گفتن این جمله که هدف کاروکسب در نهایت رسیدن به شادی است، باعث شود که در مسیر رشد سازمان از شادی ذی‌نفعان غفلت شود. به همین دلیل سازمان‌های پیشرو در کلاس جهانی نه تنها شادی را هدف متعالی سازمان خود می‌دانند بلکه از این احساس عمیق انسانی در مسیر رشد خود نیز استفاده می‌کنند.

اهمیت شادی بهره‌ور در سازمان آنقدر مورد توجه کارشناسان کاروکسب در جهان قرار گرفته که شرکت‌هایی به وجود آمده‌اند که خدمات شادی را به کاروکسب و کارها ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها به سازمان‌های متقاضی آموزش می‌دهند که چگونه محیط کاری شادتری داشته باشند. یکی از این شرکت‌ها که توانسته جایگاه خوبی میان مدیران صنایع مختلف به دست آمد، شرکت دلیورینگ هپینس (delivering happiness) است. این شرکت توانسته مشتریان زیادی را از سراسر دنیا به دست آورد. مدیران این شرکت اعتقاد دارند که شادی در محل کار یک سفر است و به همین دلیل نقشه راهی را برای این سفر طراحی کرده‌اند؛ نقشه‌ای که از 5 مرحله تشکیل شده است:

• سؤال پرسیدن

• اندازه‌گیری و برنامه‌ریزی

• تعریف کردن و لانچ

• تلفیق فرهنگ با شادی

• اندازه‌گیری، بازخورد و تکامل

در مرحله اول مدیران شرکت‌ها باید این سؤال را بپرسند که چرا شادی اهمیت دارد و پس از آنکه اهمیت شادی را در بهتر شدن عملکرد سازمان دریافتند باید آن را همراستا با سایر اهداف سازمان قرار دهند. در مرحله دوم لازم است برای سفری که در پیش است تحلیل‌ها و اندازه‌گیری‌های لازم را انجام داد و برای این سفر برنامه‌ریزی کرد. سپس باید اهداف را تعریف کرد و شادی را در سازمان لانچ کرد. شادی باید در فرهنگ سازمان جاری شود. و در آخر باید میزان شادی و تأثیر آن در بهبود عملکرد را اندازه‌گیری کرد تا روند تکاملی همچنان ادامه یابد.

شرکت دلیورینگ هپینس برای هر یک از مراحل جلسات و کارگاه‌های نیم‌روزه و یک‌روزه برگزار می‌کند و به مدیران شرکت‌های متقاضی آموزش‌های لازم را می‌دهد.

در این شرکت سمتی وجود دارد به نام "مدیر ارشد شادی". جم لیم که یکی از بنیانگذاران این شرکت نیز می‌باشد، درباره بهره‌گیری از شادی در رشد سازمانی می‌گوید که همه‌چیز به خدمات خوب و محتوایی که ارائه می‌شود، بستگی ندارد بلکه منظور از استفاده از شادی این است که از آن به عنوان یک ارزش در فرهنگ سازمانی یاد شود و در فعالیت‌های روزانه تجربه شود.

جالب است که یکی دیگر از بنیانگذاران این شرکت، تویی هایش، مدیر عامل مشهور شرکت زاپوس است. از سال 2000 که هایش به عنوان مدیرعامل زاپوس مشغول به کار شد با سیاست‌های مدیریتی نوآورانه خود توانست رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کند. زاپوس یک شرکت متفاوت است و همین تفاوت باعث پیشرفت آن شده است. 

برای مثال می‌توانم به نحوه استخدام در این شرکت اشاره کنم. در زاپوس پس از آنکه متقاضیان در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند و آمادگی شروع کار را پیدا می‌کنند شرکت به آنها پیشنهاد می‌کند که مبلغ قابل توجهی را دریافت کنند و انصراف بدهند یا اینکه از گرفتن آن مبلغ صرف‌نظر کنند و کارشان را در شرکت زاپوس شروع کنند. هدف مدیران زاپوس از این سیاست این است که بفهمند آیا فردی که قرار است در زاپوس فعالیت کند، دنبال سود کوتاه‌مدت است یا حاضر است به خاطر پیشرفت و سود بلندمدت قید سود کوتاه‌مدت را بزند. از این دست اقدامات نوآورانه در زاپوس به وفور به چشم می‌خورد. اینکه مدیرعامل این شرکت موفق بنیانگذار یک شرکت خدمات شادی نیز می‌باشد، نشان می‌دهد که رشد کاروکسب و شادی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.  

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.