وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

۱۰ موردی که نشان می دهد استرس برای بدن شما مفید است! 13 آبان
admin لایک 0 دیدگاه

۱۰ موردی که نشان می دهد استرس برای بدن شما مفید است!

اغلب استرس یک اتفاق ناخوشایند در زندگی شناخته میشود، اما، سورپرایز! مقدار متعادل و کنترل شده ای از آن می تواند شما  را قوی تر، باهوشتر و حتی خوشحالتر کند.

ü   استرس موجب رشد مغز شما می شود.

جمله ی معروفی وجود دارد که می گوید:« چیزی که شما را نکشد، قویتر می کند.»

این جمله میتواند در رابطه با استرس نیز صدق کند. همانطور که در تحقیقات نیز مشخص شده است که استرس های کوتاه مدت میتواند به رشد بهتر مغز شما کمک کند. محققان در دانشگاه کالیفرنیا دریافتند پس از قرار دادن موش ها در محیط هایی با ایجاد استرس کوتاه مدت (آن ها در قفس شان برای مدتی کوتاه بی حرکت حبس می شدند)، رشد سلولهای جدید مغزدوبرابر می شود. این حیوانات، بعدها در تست ها و آزمایشات نیز بهتر عمل می کردند.

«پیش بینی ما این است که همین اتفاق روی انسان ها نیز رخ می دهد.استرس های کنترل­ شده هوشیاری و عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. استرس های کوتاه مدت مانند آمادگی برای یک سخنرانی در جمع است که موجب اجرایی بهتر می شود.»

ü   استرس حافظه را تقویت میکند.

وقتی سلولهای مغز تکثیر می شوند، حافظه شما تقویت می شود. در مباحث بیولوژیکی، این موضوع معنی می دهد. زیرا حیواناتی که در یادآوری شرایط سخت بهتر باشند، میتوانند از رخ دادن آن در آینده جلوگیری کنند.

«زمانی که یک حیوان با درنده ای برخورد می کند و از دست او فرار می کند، مهم است به یاد آورد چه زمان و کجا این اتفاق افتاده است.»

« اگر در کوچه راه می رفتید و کسی شما را تهدیدکند، مهم است که محل آن را به یاد بیاورید تا در آینده این اتفاق برای شما نیافتد.»

در تحقیقاتی مشخص شد جانورانی که در بازی مارپیچ  استرس داشته اند، راه خروج را از آنها که در حالت عادی بوده اند، بهتر به خاطر داشته اند.

ü   استرس شما را پرانرژی میکند.

استرس های کوتاه مدت میتواند انرژی شمارا تا حدی بالا ببرد، مخصوصا اگر این استرس از نوع خوبی باشد.

استرس های مثبت که به آنها استرس مفید نیز گفته می شود، تجربه ای است که در جهت برانگیختگی و درنهایت سودآوری ایجاد میشود.

«موقعیت هایی که ما را به چالش می کشند یا هیجان انگیز و مهیج هستند، در بدن و مغز ما استرس ایجاد می کنند ، اما این استرس موجب ناراحتی نمی شود. استرس مفید به ما انگیزه می دهد، احساسات ما را تقویت می کند و به ما کمک میکند مشکلات خود را با موفقیت بگذرانیم.»

استرس مفید درواقع مسیرهای عصبی جدید و اندروفین ایجاد می کند. ما دررابطه با چالش­هایی مانند سخنرانی و صحبت در جمع، ارتقاء در شغل، اجرا برروی صحنه، بچه دار شدن و یا جابه­ جایی به مکانی جدید برای زندگی صحبت می کنیم. به این مساله به دید یک ورزش نگاه کنید. استرس برروی بدن شما فشار می آورد اما باعث قویتر شدن آن می شود.

ü   استرس شمارا دربرابر بیماری ها قوی میکند.

درست است که استرس در بلند مدت موجب بیماری می شود، اما استرس های مفید کوتاه مدت میتواند از بیمار شدن افراد جلوگیری کند.  دکتر سرانی در تحقیقاتی که در دانشگاه استانفورد  انجام داده است، بیان کرده است:« استرس مفید سیستم ایمنی بدن شما را بالا می برد.» در این تحقیقات موش هایی که در محیط هایی با استرس قرار گرفته اند، سیستم ایمنی قویتری داشته اند که موجب شده دربرابر بیماری ها نیز مقاوم تر باشند. دکتر فردوس دبحار ، پروفسور روانپزشکی و علوم رفتاری در این باره بیان کرده است : « همیشه نیازی نیست بدن خود را در حالت آماده باش قرار دهید. مغز، قادر به شناسایی چالش های محتمل است و با اانتشار هورمون استرس، بدن را هدایت میکند.»

حتی در تحقیقاتی بیان شده است که استرس قبل از واکسن به موثر بودن آن کمک می کند.

ü   استرس کودکان شما را باهوش میکند.

طبق تحقیقات دانشگاه جانز هاپکینز، فرزندان مادرانی که استرس های خفیفی را در دوران بارداری متحمل شده اند، تا سن دوسالگی پیشرفت بیشتری داشته اند.

« ضرورت این تحقیق این است که زنان دررابطه با احساسات خود در دوران بارداری نگرانی کمتری داشته باشند. مناسب نیست که یک فرد باردار در آن دوران استرس هایی را متحمل شود، اما اگر مقداری استرس دارید، مشکلی پیش نمی آید.»

در تحقیقات دیگری نیز نشان داده شده است آنهایی که در سالهای اول زندگی خود استرسهای کوتاه مدتی داشتند، مانند جدایی کوتاه مدت از مادر خود، در بزرگسالی اضطراب کمتری داشته و عملکرد ذهنی بهتری دارند. اما استرس های بلند مدت و طولانی در کودکی با نتیجه های منفی همراه بوده است.

ü   استرس باعث میشود رو به جلو حرکت کنید.

افزایش انرژی که در استرس های کوتاه مدت اتفاق میافتد، میتواند بر تمرکز شما موثر باشد. استرس مفید در به دست آوردن موفقیت ها به شما کمک می کند. استرس هایی مانند دوی ماراتن، امتحان داشتن، شروع یک کار جدید، ازدواج کردن ، ارائه داشتن، ملاقات یک دوست جدید، تجربه یک سرگرمی جدید و والدین شدن موجب تحرکی در عصب های بدن می شود که حرکت رو به جلو و پیشرفت را به همراه دارد. به همین دلیل است که افراد در فشارهای کاری یا زندگی بهتر عمل می کنند. استرس های کوتاه مدت تمرکز بر موردی که انجام آن ضروری است را افزایش میدهد و هرچیز دیگری را از ذهن دور می کند.

ü   استرس میتواند اعتماد به نفس را افزایش دهد.

زمانی که با یک چالش رو به رو میشوید که می دانید از عهده آن برمی ­آیید، استرسی را تجربه میکنید که درواقع به موفقیت شما کمک می کند.

« نتایجی که از تحقیقات دررابطه با استرس مفید به دست آمد، تاثیر متفاوت آن بر سیستم اعصاب است. استرس مفید بیشتر هورمون هایی مانند اندروفین را آزاد می کند.»

برای مثال اگر ضربان قلب شما قبل از ارائه بالا بود، آن را آمادگی بدنتان در نظر بگیرید. تغییر این موارد کوچک به شما در ایجاد استرس خوب کمک میکند، و موجب ارائه بهتر و قوی تری می شود و در نهایت این ملاقات ها و چالش ها اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

ü   استرس شما را منظم می کند.

مقداری استرس در زندگی هر فرد، معمول و نرمال است و افرادی که با دید مثبت نگاه می کنند، تاثیرات سودمندی در زندگی دریافت می کنند.

« روانشناسان دریافته اند که توانایی پذیرفتن یک استرس، نیازمند تحمل شرایط نامعلوم و نامشخص است. درست است که تجربه یک مسئله استرس زا میتواند فرد را بیمار یا افسرده کند، اما در برخی تجربه ها میتواند شما را قوی تر کند.کلید حل آن جلوگیری از استرس نیست، بلکه پیداکردن راهی برای مدیریت آن است.»

ü   استرس باعث میشود استرس های شدیدتر را مدیریت کنید.

شاید احمقانه به نظر برسد اما مدیریت استرس میتواند شما را برای مدیریت استرس های شدیدتر آماده کند.

« یادگیری از استرس از مشخصه های اصلی آن است. استرس دیدی را در ذهن شما ثبت می کند که زمانی که در آینده دچار استرسی مشابه شدید،  به راحتی آن را مدیریت کنید. در واقع میتوان گفت مانند یک واکسن عمل می کند. به همین دلیل است افرادی که در محیط هایی با  استرس شدید قرار می گیرند، مانند اورژانس، ورزشکاران حرفه ای و حتی فضانوردان ناسا، در شرایط استرس زا برای رشد و یادگیری قرار می گیرند و تمرین می کنند.»

ü   زندگی برای شما معنادار میشود.

وجود شرایط پراسترس باعث می شود که در زندگی خود شکرگذارتر باشید. در تحقیقات دانشگاه فلوریدا، محققان از شرکت کنندگان برای اعلام موافقت یا عدم موفقیت با این جمله پرسیدند: «من زندگی خود را معنادار درنظر گرفتم.» 

افرادی که استرس بیشتری را در زندگی خود تجربه کرده بودند زندگی خود را پرمعناتر می دیدند.

دکتر مک گونیگال بیان کرده است که این امر منطقی است زیرا افرادی که در روابط و فعالیت ها مشتاق هستند، برای زندگی نیز اشتیاق بیشتری دارند. بنابراین اگر شما دید خود را به استرس تغییر دهید، میتوانید اثرات مثبت آن را ببینید. زمانی که به استرس فکر می کنید، به یاد بیاورید که این کلمه همیشه معنی بدی ندارد. مقادیر متوسط استرس می تواند به شما در مقابله با زندگی خود کمک کند.  

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.