وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

پیش به سوی یک جلسه ویدئوکنفرانسی موفق 04 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

پیش به سوی یک جلسه ویدئوکنفرانسی موفق

پیش به سوی یک جلسه ویدئوکنفرانسی موفق

حالا که بسیاری از ما مجبور شده‌ایم تا با جلسات ویدئویی کنار بیاییم، مطمئن‌ترین راه این است که فرض کنیم این جلسات تا مدت‌ها با ما همراه خواهند بود. مطالعه‌ای که اخیراً در دانشگاه هاروارد انجام شده نشان می‌دهد که 86 درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که از نحوه ارتباطات آنلاین خود در قالب ویدئو کنفرانس رضایت دارند و 70 درصد پیش‌بینی کردند که حتی پس از آنکه قوانین فاصله اجتماعی برداشته شود، استفاده از ویدئو کنفرانس به همین میزان باقی خواهد ماند یا حتی بیشتر خواهد شد. البته یافته‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از افراد نمی‌دانند که در پلتفرم‌هایی مانند زوم یا اسکایپ چه برداشتی از خود در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کنند.

مقاله‌ای که به تازگی در مجله کاروکسب هاروارد به چاپ رسیده عنوان می‌کند که کسب اطلاعات درباره مسائل فنی از قبیل نورپردازی مناسب یا بی صدا کردن میکروفون کار سختی نیست اما موضوعات اصلی اینها نیستند. سؤالات اصلی بدین شکل هستند: چگونه می‌توان متفاوت از دیگران بود؟ آیا پس‌زمینه‌های مختلف تأثیری در ارتباط آنلاین دارند؟ چه لباسی باید بپوشیم؟ آیا تأثیر رنگ لباس که از طریق وب‌کم منتقل می‌شود می‌تواند متفاوت باشد؟ آیا اصلاً برای مخاطب ما مهم است که در ارتباط آنلاین چگونه به نظر می‌رسیم؟

مخاطب ما بیش از آنچه فکر می‌کنیم اهمیت می‌دهد

در بررسی انجام شده در ماه‌های مارچ و آوریل 2020 که در آن 465 مرد و زن حضور داشتند، از شرکت‌کنندگان سؤالاتی درباره ترجیحات، انتظارات و تجارب آنها در زمینه ویدئو کنفرانس پرسیده شد. همچنین به این افراد، فردی با سه پس‌زمینه مختف نشان داده شد، فردی نشان داده شد که سه رنگ مختلف پوشیده بود و شخصی نیز نشان داده شد که سه نوع لباس مختلف بر تن داشت. از شرکت‌کنندگان خواسته شد انتخاب کنند که کدام پس‌زمینه، رنگ لباس و سبک لباس به فرد کمک می‌کرد که صادق، قابل اعتماد، نوآور و متخصص به نظر برسد.

در مورد پس‌زمینه پشت فرد، 60 درصد از پاسخ‌دهندگان عنوان کردند که ترجیح خاص خود را دارند. تنها 39 درصد از این افراد ترجیح مشخصی برای رنگ لباس داشتند ولی برای حدود نیمی از آنها مهم بود که فردی که با او ارتباط ویدئو کنفرانسی دارند چه نوع لباسی پوشیده است.

زمانی که این داده‌ها را بر اساس سن و جنسیت تقسیم‌بندی شدند مشخص گردید که پاسخ‌دهندگان آقا و جوانترها، درصد بالاتری را به خود اختصاص دادند. به طور متوسط، 54 درصد از آقایان (در مقابل 43 درصد از خانم‌ها) عنوان کردند که ترجیح خاصی درباره پس‌زمینه، رنگ لباس و نوع لباس دارند و 57 درصد افراد بین 18 تا 29 سال به ترجیح خاص خود اشاره کردند در حالیکه این میزان به طور کلی 49 درصد بود. نتایج حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری برای انتخاب رنگ و نوع لباس و همچنین پس‌زمینه ارزشمند خواهد بود.

به طور خاص تحلیل پاسخ افراد نشان داد که بهترین رنگ لباس برای حضور در یک جلسه ویدئو کنفرانس، یکی از رنگ‌های خنثی است مگر اینکه ترجیح می‌دهیم به عنوان یک فرد نوآوری شناخته شویم که در آن صورت بهتر است از رنگ‌های براق استفاده کنیم.

در مورد سبک و نوع لباس، مناسب‌ترین گزینه، استفاده از پوشش استاندارد و پذیرفته شده کاروکسبی بود. در اینجا اگر مخاطبان ما مدیران ارشد هستند حتماً باید کت و شلوار و کراوات (بسته به فرهنگ جامعه) بر تن داشته باشیم. نکته دیگر اینکه اگر در صنعتی فعالیت می‌کنیم که سبک خاصی از لباس پوشیدن در آن رواج دارد، حتماً باید همان سبک را در ارتباطات آنلاین خود نیز دنبال کنیم.

در مورد انتخاب پس‌زمینه نکته اول اینکه به هیچ وجه از پس‌زمینه‌های غیرواقعی استفاده نکنیم. اکثر پاسخ‌دهندگان تمایل داشتند که پس‌زمینه واقعی پشت فرد را ببینند. 65 درصد از این افراد بر این عقیده بودند که تصویر واقعی از محلی که فرد در آن حضور دارد نشاندهنده صادق بودن او است و 73 درصد عنوان کردند چنین فردی یک انسان قابل اعتماد است.

برگرفته از:

https://hbr.org/2020/06/dress-for-the-remote-job-you-want

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.