وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

ویروس کرونا و فرصتی بی‌نظیر برای بهبود کاروکسب 05 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

ویروس کرونا و فرصتی بی‌نظیر برای بهبود کاروکسب

با شروع و سپس ماندگاری پاندمی مربوط به ویروس کرونا، تقاضا برای محصولات و خدمات مختلف به شدت کاهش پیدا کرد و کاروکسب‌های گوناگون تقریباً در تمام صنایع ضرر و زیان‌های کم و بیشی را تجربه کردند. بیشتر کاروکسب‌ها سعی کردند تا هرطور که شده از طوفان کرونا جان سالم به در ببرند و دست به اقداماتی زدند که از میان آنها می‌توان به توقف سرمایه‌گذاری اختیاری اشاره کرد. اما آیا این قدام درست است؟

وارن بافت می‌گوید که پرسودترین سرمایه‌گذاری‌های خود را در بحبوبه رکودهای اقتصادی انجام داده است. بنابراین، اکنون که در نقطه اوج بحران کرونا به سر‌می‌بریم، می‌توانیم بهترین سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام دهیم. به جای آنکه سیاست انقباضی را در پیش بگیریم، حال زمان آن است که سرمایه خود را به سرمایه‌گذاری‌های پرسود در بلند مدت تبدیل کنیم. منظور من از سرمایه‌گذاری دقیقاً چه حوزه‌هایی را شامل می‌شود؟ اجازه دهید قدری در این مورد توضیح دهم:

 

1.      شرکای اقتصادی منعطف‌تر از گذشته شده‌اند.

بدون شک کاروکسب‌ ما تنها مجموعه‌ای نیست که تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. به دلیل همین شرایط، کاروکسب‌ها اکنون با انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به گذشته پای میز مذاکره می‌آیند. بنابراین یادگیری تکنیک‌های مذاکره هیچ وقت مانند امروز مهم نبوده است.

 

2.      استعدادهای بیکار شده را رصد کنیم.

آمارهای جهانی نشان می‌دهند که میلیون‌ها نیروی کار به دلیل بحران کرونا از کار بیکار شده‌اند. برخی از این افراد کسانی هستند که از استعداد بسیار بالایی برخوردارند اما در زمان و مکان مناسبی قرار نگرفته بودند. حال نوبت ما است که بتوانیم به خوبی وضعیت نیروی کار را بررسی کنیم و این استعدادها را به سمت کاروکسب خود جذب کنیم.

 

3.      در دوران رکود، رقابت کمتر است.

اگر تا چند ماه قبل ما در صنعت خود، 10 رقیب اصلی داشتیم به دلیل شرایط به‌وجود آمده احتمالا تعداد رقبای ما به 8 یا حتی کمتر می‌رسد. این اتفاق به معنی رقابت کمتر و فرصت بی‌نظیری برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار است. همچنین تعداد رقبای کمتر بدین معنی است که تعداد مشتریانی که سراغ ما می‌آیند، بیشتر می‌شود.

 

4.      هزینه‌های تبلیغات کاهش می‌یابد.

طبیعی است که کاهش تقاضا برای تبلیغ محصولات و خدمات، باعث کاهش هزینه تبلیغات می‌شود. همچنین کانال‌های تبلیغاتی بیشتری نسبت به گذشته در اختیار ما قرار می‌گیرند زیرا همانطور که عنوان شد، تعداد رقبا در صنایع مختلف کاهش می‌یابد. بنابراین حتماً راه‌اندازی کمپین‌های جدید تبلیغاتی در قالب پلتفرم‌های مختلف را در دستور کار خود قرار دهیم. فلسفه حضور را در این دوران جدی‌تر از گذشته دنبال کنیم.

همیشه گفته‌ام که رانندگان حرفه‌ای در پیچ جاده سبقت می‌گیرند. الان همان لحظه رسیدن به پیچ جاده است. اگر با جسارت، تصمیماتی منطقی و درست بگیریم حتماً در ماه‌ها و سال‌های آینده، کیلومترها از رقبای خود جلوتر خواهیم بود.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.