وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه سرگرمی خود را به کاروکسب تبدیل کنیم؟ 19 مرداد
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه سرگرمی خود را به کاروکسب تبدیل کنیم؟

 

احتمالاً شما نیز مانند اکثر افراد حداقل یک سرگرمی دارید که خارج از ساعتهای کاری به شما کمک کند تا تفریحی داشته باشید و اوقات خود را با آرامش سپری کنید. مثلاً ممکن است به نجاری علاقه‌مند باشید، نقاشی بکشید یا اینکه به انجام یوگا بپردازید. اگر ذهنیت کارآفرینی داشته باشیم، احتمالاً تابحال وسوسه شده‌ایم که علاوه بر لذت بردن از سرگرمی‌های خود، از آنها پول هم در بیاوریم. اما آیا واقعاً سرگرمی‌های ما پتانسیل کاروکسبی دارند؟

گزینه‌های پول‌سازی

برای اینکه یک کاروکسب موفق باشد، باید راهی برای پول‌سازی داشته باشد. حتی اگر سرگرمی خود را صرفاً برای لذت بردن شخصی انجام می‌دهید، باز هم باید جریانی برای پول‌سازی ایجاد کنید تا هزینه‌های‌تان را پوشش دهید. بر این ‌اساس، لازم است که سرگرمی‌ خود را پول‌ساز کنید. برای این کار گزینه‌هایی را پیش‌رو دارید که برخی از آنها عبارتند از:

·       تولید: یکی از مشخص‌ترین راهها برای سرگرمی‌هایی که شامل تولید فیزیکی می‌شوند، فروش محصولاتی است که خلق می‌کنیم. در این موارد، برای قیمت‌گذاری کالای خود تنها کافیست هزینه تمام شده یک دانه از محصول را محاسبه کنید و با قدری سود، محصول را بفروشید. خوشبختانه امروزه به دلیل گسترش فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های آنلاین بسیار خوبی ایجاد شده که می‌توانید رایگان از آنها بهره بگیرید. برای مثال امروزه در وبسایت Etsy بیش از دو میلیون فروشنده وجود دارند. به عنوان نمونه‌های داخلی هم می‌توان به بسترهایی همچون دیوار و شیپور اشاره کرد.

·       ایجاد بیننده/خواننده: یک راه دیگر پول‌سازی برای سرگرمی خودمان این است که روی به تولید محتوا بیاوریم و از این طریق بیننده یا خواننده جذب کنیم. پس از آنکه به اندازه کافی مخاطب جذب کردیم می‌توانیم از طریق تبلیغات، اسپانسری یا بازاریابی معرف (affiliate marketing) کسب درآمد کنیم.

·       آموزش: اگر از دوراه فوق نتوانستید از سرگرمی خود به درآمد برسید، می‌توانید آموزش دادن آن سرگرمی به علاقه‌مندان را امتحان کنید. می‌توانید سمینارهای گروهی یا جلسات خصوصی برگزار کنید و این کار را هم در فضای آنلاین و هم به صورت حضوری انجام دهید.

تحلیل رقبا

مطمئناً شما تنها کسی نیستید که به دنبال درآمدزایی از سرگرمی خود است. به احتمال زیاد در همان حوزه‌ای که شما در آن فعالیت کنید صدها و شاید هزاران رقیب حضور داشته باشند. بنابراین هرچند قیمت‌گذاری محصول در اختیار خود شما است، با این‌ حال باید به قیمت رقبا نیز حتماً توجه داشته باشید. برای سرگرمی‌هایی همچون یوگا یا موسیقی، هزینه‌های تکرارشونده زیاد نیستند اما برای مواردی همچون نقاشی یا خطاطی لازم است تحلیل درستی از هزینه تجهیزات خود و قیمتی که مشتری حاضر به پرداخت است، داشته باشید.

مرگ سرگرمی؟

نکته‌ای که به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرد این است که زمانی که شما سرگرمی خود را تبدیل به یک کاروکسب می‌کنید، این کاروکسب هر چقدر هم که کوچک باشد، باید این ریسک را به جان بخرید که ممکن است دیگر مثل سابق از سرگرمی خود لذت نبرید. این تفاوت الزاماً تفاوتی منفی نیست بلکه حتی ممکن است برای برخی باعث لذت بیشتر بشود اما به هر حال باید این مسئله را بدانید که تجاری‌سازی سرگرمی، شرایط متفاوتی را در زمینه ارتباط شما با سرگرمی‌تان رقم خواهد زد.

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.