وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه به یک یادگیرنده چابک تبدیل شویم 22 آذر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه به یک یادگیرنده چابک تبدیل شویم

چابکی یادگیری - مهارت یادگیری از تجربیات برای موفقیت در موقعیت‌های جدید - مهارتی است که برای ایجاد نیروی کاری انعطاف پذیر و متحرک بسیار مورد توجه قرار می گیرد. به عنوان مثال، یک رهبر با چابکی یادگیری میتواند استعدادهای خود را در بخش های مختلف یک سازمان انتقال دهد. افراد با چایکی یادگیری بالا تبدیل به پرسنل مورد اعتماد برای پروژه های با کیفیت بالا و موقعیت های تاثیرگذار می شوند.در این مقاله نویسندگان به بررسی معنای یک یادگیرنده چابک می پردازند و چندین استراتژی برای افزایش چابکی یادگیری شما بیان می کنند.

چابکی یادگیری، مهارت یادگیری از تجربیات است تا بتوانید در موقعیت های جدید موفق شوید. این بدان معناست که بدانید وقتی قبلاً کاری را انجام نداده اید چه کاری انجام دهید، و این به طور زیادی مهم است. زیرا مشاغل غیرخطی که با مجهولات مشخص شده اند، به واقعیت تبدیل می شوند.

تحقیقات نشان داده است که چابکی یادگیری یک شاخص قوی از پتانسیل یک فرد برای موفقیت در نقش های شغلی فعلی و آینده خود است. در نتیجه، یادگیرندگان چابک آهنربای بیشتری برای فرصت‌ها، یادگیری و امکانات بیشتر هستند.

برای سازمان‌ها، یادگیری چابک، مهارتی است که برای ایجاد نیروی کار انعطاف‌پذیر ومتحرک بسیار مورد توجه است. به عنوان مثال، یک رهبر با چابکی یادگیری می تواند با موفقیت، استعدادهای خود را در بخش های مختلف یک سازمان انتقال دهد. . افراد با چایکی یادگیری بالا تبدیل به پرسنل مورد اعتماد برای پروژه های با کیفیت بالا و موقعیت های تاثیرگذار  می شوند. در اینجا، معنای یک یادگیرنده چابک بودن را بررسی می‌کنیم و چندین استراتژی برای افزایش چابکی یادگیری شما بیان می‌کنیم.

پایه و اساس یک مجموعه مهارت یادگیری چابک

سه عنصر سازنده برای چابکی یادگیری وجود دارد:

بررسی موارد جدید

یک یادگیرنده چابک می‌تواند با موفقیت دو نوع جدید را دنبال کند: کار پیچیده بدون طرح اولیه و موقعیت‌هایی که تجربه قبلی ندارند. در جایی که برخی از افراد با سطوح بالایی از ابهاماتی که تازگی ایجاد می کند دست و پنجه نرم می کنند، یادگیرندگان چابک از فرصت استفاده می کنند و در موقعیت هایی که ممکن است افراد دیگر متوقف شوند، موفق می شوند.

درک دیگران

یادگیرندگان چابک در همدلی و حتی پیش بینی دیدگاه های مختلف ماهر هستند. با قرار دادن خود به جای دیگران، آن‌ها می‌توانند نقطه‌ها را به هم متصل کنند، تضادهای احتمالی را شناسایی کرده و حل کنند، و برای دیدن تصویر بزرگ‌تر، کوچک‌نمایی کنند. یادگیرندگان چابک به جای اینکه منتظر بمانند تا دیدگاه متفاوتی به آنها گفته شود یا اینکه چیزی جواب نمی دهد، به دنبال نظرات مخالف هستند و در رویکرد خود روشن فکر هستند.

خودآگاهی

فراگیران چابک سطح بالایی از خودآگاهی دارند. تأثیر آنها را درک می کنند و به دنبال بینشی در مورد چگونگی بهبود آنها هستند. آنها در مورد حمایتی که نیاز دارند مشخص هستند و به اندازه کافی اعتماد به نفس دارند که از دیگران کمک بخواهند تا بتوانند در بهترین حالت خود باشند. آنها یادگیری را به عنوان یک امر ثابت می بینند و به طور فعال در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو هستند و درخشش را از افراد و مکان های مختلف وام می گیرند.

چگونه چابکی یادگیری خود را ارزیابی کنید

سوالات زیر را از خود بپرسید تا از چابکی یادگیری فعلی خود مطلع شوید:

بررسی موارد جدید

چند وقت یکبار برای اولین بار روی چیزی کار می کنم؟

چه زمانی در سه ماه گذشته زمانی را در منطقه شجاعت خود گذرانده ام (یعنی انجام کاری که به نظرم "ترسناک" است؟

وقتی اولویت‌ها و برنامه‌ها بدون هشدار تغییر می‌کنند، چگونه پاسخ بدهم؟

درک دیگران

با چه کسی صحبت کنم تا درباره افراد و تیم هایی که اطلاعات محدودی درباره آنها دارم یاد بگیرم؟

چقدر در مکالمات پر چالش، که در آن افراد دیدگاه های متفاوتی دارند، مطمئن هستم؟

چقدر تنوع شناختی (یعنی افرادی که تجربیات، دیدگاه ها و روش های مختلف را به ارمغان می آورند) در جامعه شغلی خود دارم؟

خودآگاهی

در مورد درخواست کمکی که برای موفقیت نیاز دارم چه احساسی دارم؟

نقاط قوت من در کجای کاری که انجام می دهم بیشترین تأثیر را دارد؟

چقدر مکرراً درباره کاری که به خوبی انجام می دهم بازخورد می خواهم و چگونه می توانم تأثیر خود را بهبود بخشم؟

چگونه چابکی یادگیری خود را افزایش دهید

افزایش چابکی یادگیری

برای ساختن شالوده چابکی یادگیری خود، این استراتژی ها را امتحان کنید:

بررسی موارد جدید

جدید بودن هرگز آسان نیست، زیرا مغز ما ترجیح می دهد با انجام کارهایی که قبلا انجام داده ایم، ایمن باشیم. همچنین می‌تواند دشوار باشد که ببینیم چگونه از مهارت‌هایمان با موفقیت در موقعیت‌هایی که به نظر آشنا نیستند، استفاده کنیم. ما به جای اینکه چگونه از دانش خود برای بهترین اثرگذاری در سازمان خود استفاده کنیم، به آنچه به عنوان منبع ارزش خود می دانیم تکیه می کنیم. بهتر شدن در کار با نحوه انتقال دانش خود در موقعیت های جدید، شتاب دهنده ای برای چابکی یادگیری است. این بدان معنی است که می توانید تأثیر مثبتی بر افراد بیشتری و در مکان های بیشتری داشته باشید.

با «عضویت» برای یک همکار یا مدیرتان در جلسه ای که در آن کارشناس موضوع نیستید، شروع کنید. این یک راه مطمئن برای تمرین اتخاذ طرز فکر مبتدی است، جایی که نقطه شروع شما هیچ دانشی نیست.

سپس، آزمایش‌های جاه‌طلبانه‌ای را شناسایی کرده و هدایت کنید که به دلیل فشار زمان یا افراد، شما را ناراحت می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است سعی کنید چیزی را در یک ماه تولید کنید که معمولاً دو برابر این زمان طول می کشد. آزمایش ها خانه ای طبیعی برای توسعه چابکی یادگیری هستند، زیرا می توانند به عنوان یک تابع اجباری برای یادگیری سریع عمل کنند.

درک دیگران

به راحتی می توان با توجه به خواسته های شغلی روزانه خود کوته بین شد. با تمرکز لیزر بر روی دنیای خودمان، فراموش می‌کنیم که چه چیزی برای تیم‌ها یا بخش‌های دیگر سازمانمان مهم است. این بدان معنی است که ما اطلاعات و بینش ارزشمندی را که چابکی یادگیری ما را افزایش می دهد از دست می دهیم.

با تأمل در نسبت گوش دادن به صحبت کردن خود شروع کنید. وقتی در حال صحبت هستید، به ندرت در حال یادگیری هستید - آنچه را که قبلاً می دانید به دیگران می گویید. با افزایش گوش دادن و کاهش میزان صحبت کردن، فرصت آسانی برای یادگیری ایجاد می کنیم. قبل از جلسه، نسبت گوش دادن به صحبت مورد نظر خود را یادداشت کنید (مثلاً 60%/40%)، سپس به نحوه عملکرد خود بلافاصله بعد از جلسه فکر کنید. گوش دادن یکی از مهارت هایی است که در آن تمایل داریم توانایی های خود را بیش از حد ارزیابی کنیم، بنابراین اگر جایی که می خواهید نیستید تعجب نکنید. حتی قصد گوش دادن بیشتر شما را به سمت درست سوق می دهد.

سپس، سعی کنید تجارب همدلی را طراحی کنید. تجربه همدلی این است که با قرار گرفتن در دنیای دیگران، خود را به جای دیگران قرار دهید. این فراتر از ملاقات با فردی در یک تیم دیگر است و بیشتر شبیه گذراندن زمان معنی‌دار با کسی است تا درک شما از فرصت‌ها و موانع را تسریع کند. ممکن است به مدت یک ماه در جلسه هفتگی یک تیم شرکت کنید یا در چند روز کلیدی پروژه را تحت الشعاع قرار دهید. وظیفه شما در طول تجربه همدلی گوش دادن و یادگیری است. این اقدامی با سرمایه‌گذاری و تلاش زیاد است، اما در تسریع چابکی یادگیری شما سودمند است.

 

خودآگاهی

آنچه اغلب مانع رشد خودآگاهی می شود، فقدان انگیزه برای توسعه مهارت نیست، بلکه عدم شفافیت در مورد کارهایی است که برای خودآگاهی بیشتر باید انجام شود. ایجاد عادت به تمرین برخی از اقدامات ساده خودآگاهی می تواند تفاوت قابل توجهی در چابکی یادگیری ایجاد کند.

با دانستن اینکه می‌خواهید در موقعیت‌هایی که نیاز به چابکی یادگیری دارند چگونه ظاهر شوید شروع کنید. سه کلمه ای که می خواهید مردم در آن جلسات و لحظات در مورد شما بگویند چیست؟ شاید بخواهید فردی با اعتماد به نفس، آرام و استراتژیک دیده شوید. این به شما یک نقطه شروع برای قصد شما می دهد (یعنی اینکه چگونه می خواهید ظاهر شوید). سپس بازخورد بخواهید - برای مثال، "تأثیر من را چگونه توصیف می کنید؟" - برای دیدن اینکه آیا قصد و تأثیر شما همپوشانی دارند یا خیر. شناسایی هر گونه شکاف بین قصد و تأثیر خود به شما کمک می کند تا در مورد اقداماتی که برای بهبود باید انجام دهید مشخص باشید.

بعد، سعی کنید یاد بگیرید - سریع. موقعیت های مختلف و دشوار، زمان اصلی برای توسعه چابکی یادگیری است. در این مواقع پر چالش، با تأمل بر روی سه سوال، یک نقشه ذهنی سریع ایجاد کنید:

چه نقاط قوتی امروز برای من مفیدتر بوده است؟

چه کسی و چه دانشی به من کمک کرد تا موفق شوم؟

چگونه می توانم تاثیر خود را در این شرایط بهبود بخشم؟

نقشه های ذهنی شما داده های مفیدی را برای پیشرفت شما به شما ارائه می دهد و همچنین می تواند برای گفتگو با مدیران و مربیان در مورد اینکه چگونه چابکی خود را حتی بیشتر کنید.

چابکی یادگیری، یک مهارت ضروری برای افراد و توانایی برای سازمان ها است، اما به طور تصادفی اتفاق نمی افتد. برای افزایش چابکی یادگیری خود، باید از موقعیتی که امروز هستید آگاه باشید و اقدامات خاصی را که از شما حمایت می کنند شناسایی کنید. ما این را به عنوان ایجاد کتاب بازی چابکی یادگیری شما می‌دانیم، جایی که قصد دارید راه‌هایی را برای افزایش چابکی خود و در نتیجه تأثیر شما بر تیم و سازمان خود توسعه دهید.

 

منبع: HBR BY:Helen Tupper and Sarah Elis

ترجمه شده در واحد نوآوری و بهبود TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.