وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

10 آمار حیرت انگیز هوش مصنوعی که همه باید درباره آن بدانند 09 بهمن
admin لایک 0 دیدگاه

10 آمار حیرت انگیز هوش مصنوعی که همه باید درباره آن بدانند

کمی بیش از یک سال پیش، هیچ کس در مورد هوش مصنوعی مولد صحبت نمی کرد. اکنون، این موضوع اصلی رویدادهای سطح بالا مانند CES و مجمع جهانی اقتصاد است. البته در آن سال چیزهای زیادی تغییر کرده است که ناشی از اشتیاق جمعی به ابزارهایی مانند ChatGPT و Dall-E است. میلیون ها نفر از ما در حال حاضر از آن در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم - همانطور که در برخی از آمارهایی که در زیر به آنها اشاره می کنم. هر روز محصولات و خدمات جدیدی که بر اساس مدل‌های هوش مصنوعی بر مبنای تولید تصویر، صدا و ویدیو ساخته شده‌اند، ظاهر می‌شوند. بیایید نگاهی به برخی از حقایق و ارقام بیندازیم، با تمرکز بر مواردی که احساس می‌کنم داستان سال پیشرفت هوش مصنوعی مولد را روایت می‌کنند. جالب‌ترین چیز این است که با ادامه سرمایه‌گذاری (و هیاهو) در این بخش، تنها راهی که می‌توانم برای آمارها در سال آینده متصور باشم، افزایش است!

بر اساس تحقیقات شرکت McKinsey حدود 75 درصد از متخصصان  انتظار دارند که هوش مصنوعی مولد باعث "تغییر قابل توجه و یا مخرب در ماهیت رقابت صنعت آنها" در طول سه سال آینده شود.

این آمار نشان می‌دهد که بسیاری از ما معتقدیم هوش مصنوعی مولد می‌تواند فراتر از موارد استفاده واضح‌تر، مانند خودکارسازی بازاریابی روتین و فرآیندهای مدیریت، مفید باشد و برای ایجاد فرصت‌های تجاری جدید استفاده شود.به گفته شرکت Salesforce ، حدودا 70 درصد از نسل Z از این فناوری استفاده می کنند و 52 درصد از آنها برای کمک به تصمیم گیری به آن اعتماد دارند.

این با یافته‌های همان تحقیق مطابقت دارد که نشان می‌دهد 68 درصد از کسانی که هرگز از هوش مصنوعی مولد استفاده نمی‌کنند، اعضای نسل X هستند. جای تعجب نیست که افراد جوانتر سریعتر فناوری جدید را درک کرده و آن را در زندگی خود به کار می گیرند. افراد با سابقه کاری بیشتر، ترجیح می دهند بر همان منوالی که تجربه و سابقه آن را دارند بمانند بجای اینکه در راه جدیدی قدم بگذارند که ممکن است باعث لغزششان بشود.

سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI می گوید: 100 میلیون نفر به صورت هفتگی از ChatGPT استفاده می کنند. این آمار در پایان سال 2023 ارائه شده است. در ابتدای سال، گزارش شد که ابزار مولد هوش مصنوعی که شروع کننده عصر طلایی فعلی بود، همین تعداد کاربر ماهانه را جذب می کرد. 

وب سایت شرکت مادر، OpenAI، ماهانه 1.5 میلیون بازدیدکننده دارد.Salesforce می گوید 86 درصد از رهبران فناوری اطلاعات انتظار دارند که هوش مصنوعی مولد به زودی نقش برجسته ای در سازمان آنها ایفا کند.کارکنان فناوری اطلاعات با توانایی خود در نوشتن کد، عیب یابی مسائل فنی پیچیده و تغییر طرز تفکر ما در مورد داده ها، از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض مزایا و چالش های بالقوه هوش مصنوعی هستند. اگر این رشته شماست، یادگیری مستمر و سازگاری کلیدی برای پیشرفت است. 

دو میلیون توسعه‌دهنده در حال کار بر روی برنامه‌های ساخته شده بر روی پلتفرم OpenAI هستند. طبق داده های خود شرکت، این شامل اکثر شرکت هایست که جزو لیست پانصد Fortune هستند. ساخت برنامه‌ها در OpenAI شامل ایجاد سرویس‌هایی است که به ابزارهای آن مانند GPT-4 یا Dall-E 2 از طریق APIهای شرکت دسترسی دارند. یک مورد استفاده محبوب، ایجاد چت ربات‌های سفارشی از ChatGPT برای پاسخگویی به سؤالات مشتری است. ارزش بازار هوش مصنوعی مولد در هشت سال آینده 180 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. تحقیقات Brainy Insights تخمین می‌زند که درآمد حاصل از خدمات هوش مصنوعی مولد تا سال 2032 به 188 میلیارد دلار خواهد رسید که ناشی از افزایش پذیرش هوش مصنوعی در تمام صنایع و تمایل کسب‌وکارها به استفاده از داده‌ها برای تصمیم‌گیری است. شغل 80 درصد از زنانی که کارشان بگونه ای قابلیت اتوماسیون سازی دارد در معرض خطر قرار می‌گیرد.

هوش مصنوعی مولد

بسیاری از مشاغل تحت تأثیر اتوماسیون قرار می گیرند، بر اساس تحقیقات موسسه کنان، زمانی که بیش از 25 درصد از عملکردهای نقش شما می تواند خودکار باشد، نقش شما به عنوان آسیب پذیر طبقه بندی می شود. این نشان می دهد که زنان به طور نامتناسبی تحت تأثیر این موضوع قرار می گیرند، به طوری که تنها 58 درصد از مردان در نقش های آسیب پذیر مشابهی کار می کنند. 89.2 درصد از هنرمندان بر این باورند که قوانین فعلی کپی رایت در عصر هوش مصنوعی مولد ناکافی است. این برگرفته از تحقیقی است که توسط سایت کار Book An Artist انجام شده است، که نشان می‌دهد اکثریت قریب به اتفاق هنرمندانی که با آن‌ها صحبت کرده است، فکر نمی‌کنند که قوانین فعلی از آنها در برابر بهره‌برداری از آثارشان توسط هوش مصنوعی مولد محافظت می‌کند. این حوزه ای است که می توانیم انتظار داشته باشیم در آینده نزدیک توسط قانونگذاران رسیدگی شود، زیرا چندین شکایت از سوی نویسندگان و هنرمندانی مطرح شده است که ادعا می کنند ارائه دهندگان هوش مصنوعی عملاً کار آنها را دزدیده اند. بازاریابان معتقدند هوش مصنوعی مولد به طور متوسط 5 ساعت کار در هفته برای آنها صرفه جویی می کند. این یعنی بیش از یک ماه در یک سال صرفجویی زمانی ! 

معمولاً، آنها بر این باورند که هوش مصنوعی با در دست گرفتن "کار شلوغ" به آنها کمک می کند و در عین حال به آنها اجازه می دهد بر جنبه های استراتژیک تر شغل خود تمرکز کنند. نظرسنجی Salesforce Generative AI Snapshot نشان داد که 55 درصد از افرادی که در بازاریابی کار می کنند در حال حاضر از هوش مصنوعی مولد استفاده می کنند و 22 درصد دیگر نیز برای استفاده از آن در آینده نزدیک برنامه ریزی می کنند. 

طبق گزارش آژانس مجری قانون اتحادیه اروپا، 90 درصد محتوای آنلاین می‌تواند تا سال 2026 به صورت مصنوعی تولید شود. پیش‌بینی می‌کند که این امر منجر به چالش‌های جدید اجرای قانون در مورد اطلاعات نادرست، تبلیغات، تقلب و فریب خواهد شد.

 

منبع: Forbes Bernard Marr Contributor

ترجمه شده در واحد هوش بازار TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.