وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

5 پیش بینی برای بانکداری و فین تک در سال 2024 12 بهمن
admin لایک 0 دیدگاه

5 پیش بینی برای بانکداری و فین تک در سال 2024

اخراج کارگران و کارمندان یک واقعیت تلخ برای بسیاری در اقتصاد امروز است. بر اساس گزارشی که توسط Challenger، Gray and Christmas منتشر شده است، اخراج کارکنان در ایالات متحده تا 98 درصد در سال 2023 افزایش یافته است. بخش‌های فناوری، خرده‌فروشی و مراقبت‌های بهداشتی بیشترین کاهش را به خود اختصاص داده‌اند، به دلایلی از جمله وخامت شرایط اقتصادی، بسته شدن فروشگاه‌ها، ورشکستگی و تاثیر هوش مصنوعی. با این حال، اخراج کارکنان نه تنها بر شرکت هایی که از نظر مالی در مشکل هستند، تأثیر می گذارد. 

حتی سازمان‌های سودآور برای کاهش هزینه‌ها به کاهش نیروی کار متوسل می‌شوند. در واقع، غول‌های فناوری مانند مایکروسافت، آمازون و گوگل، علیرغم داشتن ترازنامه قوی در سال 2023، نتوانستند از اخراج کارکنان خودداری کنند و امسال انتظار بیشتری می‌رود.چرا این شرکت ها با میلیون ها مشتری وفادار و میلیاردها درآمد، کارکنان خود را به این سرعت اخراج می کنند؟ دلایل اصلی این روند نگران کننده چیست؟ آیا جایگزینی برای اخراج وجود دارد که بتواند به شرکت ها در کاهش هزینه ها، حفظ استعدادها و ماندن در رقابت در بازار کمک کند؟

اخراج کارمندان یک واقعیت تلخ برای بسیاری در اقتصاد امروز است

هوش مصنوعی مولد طلا راش  عجله در سیلیکون ولی برای سرمایه گذاری از پتانسیل هوش مصنوعی مولد عواقب قابل توجهی برای نیروی کار دارد. این فناوری بزرگ منابع قابل توجهی را به توسعه هوش مصنوعی سرازیر می کند که توسط قابلیت های دگرگون کننده اش جذب شده است. به عنوان مثال، سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری مایکروسافت در OpenAI نشان دهنده یک شرط استراتژیک برای فناوری آینده است و در عین حال نیروی کار آن را کاهش می دهد. به طور مشابه، گوگل صدها نفر را از تیم فروش تبلیغات خود اخراج می کند در حالی که سرمایه گذاری زیادی روی هوش مصنوعی انجام می دهد. سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری SAP در هوش مصنوعی به همراه بازسازی 8000 نقش، نمونه دیگری از این روند صنعت است. اگرچه هیچ ارتباط مستقیمی به طور عمومی تایید نشده است، الگوی اعلامیه های سرمایه گذاری مشتاقانه هوش مصنوعی و به دنبال آن کاهش مشاغل به طور فزاینده ای نادیده گرفته می شود.

این روند بالقوه تنها به سیلیکون ولی محدود نمی شود. بر اساس یک نظرسنجی جدید توسط Resume Builder، 38٪ از شرکت ها می گویند که احتمالاً در سال 2024 اخراج خواهند شد و 39٪ می گویند علت اخراج کارکنان، هوش مصنوعی جایگزین کارگران است.این روند در حال ظهور نشان می دهد که برخی از رهبران ممکن است نقش های خاصی را برای آینده مبتنی بر هوش مصنوعی خود حیاتی نبینند. با این حال، این احتمال وجود دارد که ما بر اساس اطلاعات ناقص در مورد قابلیت های کامل هوش مصنوعی تصمیم گیری کنیم. شاید زود باشد که به این نتیجه برسیم که هوش مصنوعی می تواند از مشارکت انسان در دسته های مختلف شغلی پیشی بگیرد. به جای عجله در تصمیم گیری، رهبران باید از خود بپرسند: چگونه می توانیم به طور کامل ارزیابی کنیم که هوش مصنوعی چه نقش هایی را می تواند به جای جایگزین کردن آنها افزایش دهد؟ برای ارزیابی اثربخشی هوش مصنوعی در نقش های انسانی، فراتر از صرفه جویی در هزینه اولیه، از چه معیارهایی باید استفاده کنیم؟ همچنین، چگونه می‌توانیم نیروی انسانی ارزشمند خود را برای تکمیل مزایای هوش مصنوعی مجدداً مهارت دهیم و از نیروی کار انعطاف‌پذیر و آماده برای آینده اطمینان حاصل کنیم؟

"بالون سازی بزرگ"  

بیشتر سازمان‌ها برای برآورده کردن تقاضای ناشی از بیماری همه‌گیر به شدت استخدام می‌شوند که آنها را برای اخراج گسترده بعدی آماده می‌کند. در پی رشد بی سابقه، مانند افزایش 326 درصدی درآمد زوم در سال 2020 و سه برابر شدن نیروی کار آن، شرکت ها شرط های خوش بینانه ای را روی افزایش دائمی منحنی تقاضا انجام دادند. آمازون در آن سال بیش از 400000 کارمند جدید استخدام کرد تا به جهش خرید آنلاین پاسخ دهد و به طور مشابه، درآمد پلوتن به شدت 139 درصد افزایش یافت که باعث افزایش دو رقمی نیروی کار آن شد. با این وجود، با تثبیت تورم و تغییر چشم‌انداز اقتصادی، ادامه پیش‌بینی‌شده چنین تقاضایی ناپایدار بود و اکثر سازمان‌ها را مجبور کرد رشد خود را کاهش دهند و تعداد کارکنان را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

اگر بخواهیم منصف باشیم، مقیاس و ناگهانی بیماری همه گیر یک نسل، بسیاری را غافلگیر کرد و منجر به افزایش بی سابقه خدماتی شد که کسب و کارها برای برآورده کردن آن تلاش کردند. با این حال، این گسترش واکنشی، نگرانی هایی را در مورد برنامه ریزی استراتژیک در مدیریت استعداد ایجاد می کند. همانطور که ما در مورد پیامدهای این "بالون سازی عالی" فکر می کنیم، برای رهبران کسب و کار بسیار مهم است که از تصمیم گیری استعدادهای دمدمی مزاج که صرفاً بر اساس نیازهای فوری به جای استراتژی های بلندمدت پایدار باشد، اجتناب کنند. همانطور که با هوش مصنوعی مولد شاهد هستیم، مشابهی با استخدام تکانشی در طول همه گیری وجود دارد - هر دو آب های آزمایش نشده ای هستند که به ناوبری محتاطانه نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که تصمیمات امروز به عواقب تاسف بار فردا منجر نمی شود.

فراتر از خط پایین  نیازی به گفتن نیست که اخراج کارکنان عواقب منفی برای همه طرف های درگیر به همراه دارد. تلفاتی که بر رفاه یک فرد وارد می کند بسیار فراتر از ناراحتی مالی فوری است. تحقیقات نشان داده است که به طور متوسط ممکن است تا دو سال طول بکشد تا یک فرد از آسیب روانی ناشی از از دست دادن شغل بهبود یابد.

از دیدگاه سازمانی، بهبود مالی مورد انتظار اغلب محقق نمی شود. بر خلاف اثر مورد نظر صرفه جویی در هزینه، اکثر شرکت هایی که به اخراج متوسل می شوند عملاً شاهد بهبود سودآوری نیستند. در عوض، آنها تمایل دارند پاسخ مثبت کمتری را از بازار تجربه کنند، که می تواند اعتماد و اطمینان سرمایه گذاران، مشتریان و کارکنان باقی مانده را به طور یکسان از بین ببرد.   

استراتژی های جایگزینی وجود دارد که می تواند برای کاهش هزینه ها بدون رها کردن کارمندان ارزشمند اجرا شود. رهبران باید اجرای توقف استخدام، مرخصی، کاهش ساعات کار یا حقوق، ایجاد اشتراک در مشاغل، ارائه بسته های بازنشستگی پیش از موعد یا تخصیص مجدد کارکنان به بخش ها یا نقش های دیگر در شرکت را در نظر بگیرند. این گزینه ها نه تنها تأثیر منفی بر کارمندان را به حداقل می رساند، بلکه به کسب و کارها اجازه می دهد تا نیروی کار ماهر خود را حفظ کنند. این به نوبه خود می تواند به موفقیت و رقابت بلندمدت یک شرکت کمک کند.   

همانطور که ما در پرتگاهی قرار داریم که ممکن است یکی از دگرگون‌کننده‌ترین دوره‌ها در مدیریت نیروی کار باشد، لازم است بدانیم که تغییرات امروزی با سرعت و مقیاسی بی‌نظیر در تاریخ بشر رخ می‌دهد. پیشرفت های سریع در هوش مصنوعی و نوسانات تقاضای اقتصادی نیاز به ناوبری محتاطانه در این آب های آزمایش نشده دارد. برنامه‌ریزی زیرکانه نیروی کار و مدیریت استعداد بیش از هر زمان دیگری حیاتی‌تر است، و استراتژی‌هایی را می‌طلبد که واکنشی نیستند، بلکه فعالانه هستند و به تأثیرات بلندمدت هم بر کارکنان و هم بر سازمان توجه می‌کنند. پاسخ به چالش‌های تجاری در حال تحول نباید یک ذهنیت اخراج اولی باشد که به فوریت فشارهای اقتصادی وابسته باشد. در عوض، ما باید نوآوری را مهار کنیم، توسعه مهارت های قوی را ارائه دهیم و نقش های انطباقی را تقویت کنیم که بتواند در برابر تغییرات مقاومت کند و آینده ای انعطاف پذیر را برای همه سهامداران درگیر تضمین کند.

 

منبع: Sherzod Odilov Contributor

ترجمه شده در واحد هوش بازار TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.