وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

Web3 چیست؟ (بخش اول) 24 بهمن
admin لایک 0 دیدگاه

Web3 چیست؟ (بخش اول)

خلاصه

 وب 3 به عنوان آینده اینترنت معرفی می شود. چشم انداز این وب جدید مبتنی بر بلاک چین شامل ارزهای دیجیتال، NFT، DAO، امور مالی غیرمتمرکز و موارد دیگر است. وب 3 یک نسخه خواندن/نوشتن/مالکیت از وب را ارائه می دهد که در آن کاربران دارای سهم مالی و کنترل بیشتری بر جوامع وب هستند. Web3 وعده می دهد که تجربه آنلاین بودن را به طرز چشمگیری مانند رایانه های شخصی و تلفن های هوشمند تغییر دهد. با این حال، بدون خطر نیست. برخی از شرکت‌ها تنها برای مواجهه با واکنش‌های منفی در مورد تأثیرات زیست‌محیطی و گمانه‌زنی‌های مالی (و احتمال تقلب) که با پروژه‌های Web3 همراه است، وارد این فضا شده‌اند. و در حالی که بلاک چین به عنوان راه حلی برای نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی، تمرکز و محرومیت مالی ارائه می شود، نسخه های جدیدی از بسیاری از این مشکلات ایجاد کرده است. شرکت ها باید قبل از ورود عمیق به این بازار، هم خطرات و هم مزایا را در نظر بگیرند.

اولین باری که در مورد بیت کوین شنیدید را به یاد دارید؟ 

شاید این یک صدای خفیف در مورد فناوری جدیدی بود که همه چیز را تغییر می داد.  شاید به ثروت رسیدن افراد اندکی که از ابتدا وارد بازار بیتکوین شدند، باعث شد که حسادت کنید، حتی اگر مشخص نبود که این "پول" به طور قانونی می تواند صرف چه چیزی شود (پیتزا واقعا گران؟). شاید فقط به این فکر کرده باشید که آیا شرکت شما باید روی یک استراتژی کریپتو کار کند تا در صنعت شما رشد کند، حتی اگر واقعاً به این یا آن طرف اهمیتی نمی‌دهید.

به احتمال زیاد، بلافاصله پس از اینکه بیت کوین مورد توجه شما قرار گرفت بیشتر تحت تاثیر بدبینان قرار گرفته اید. افرادی  که هر زمان که یک سقوط رخ داده است و ارزش بیت کوین کاهش یافته است، هجوم میاورند تا آن را مرده تلقی کنند، و می‌گویند که بیت کوین همیشه کلاهبرداری برای آدم‌های کلاش و کلاهبرداران بوده و چیزی جز کنجکاوی حاشیه‌ای نبوده است که توسط تکنوآزادی‌خواهان و افرادی که از بانک‌ها متنفرند، مطرح می شود. بیت کوین هرگز آینده ای در کنار شرکت های فناوری واقعی نداشت... 

آنها با هم مبارزه می کردند و سپس بیت کوین را فراموش می کردند و به زندگی خود ادامه می دادند. و البته که بیت کوین همیشه برگشته است (هم اکنون بیت کوین 50 هزار دلار قیمت دارد)

اکنون به نظر می رسد که بیت کوین در همه جا وجود دارد. در میان تمام تقاضاهایی که برای توجه ما وجود دارد، بسیاری از ما متوجه نشدیم که ارزهای دیجیتال به آرامی به جریان اصلی نفوذ می کنند. تا اینکه ناگهان لری دیوید در برنامه زنگ بزرگ ، زنگ آنها را به صدا درآورد. ستارگانی مانند پاریس هیلتون، تام بردی و جیمی فاکس آنها را در تبلیغات بیان می کردند. و یک ربات گاو نر الهام گرفته از وال استریت وحشتناک که ارز دیجیتال را جشن می گیرد در میامی رونمایی شد. چیزی که ابتدا یک کنجکاوی بود و سپس یک جایگاه سوداگرانه به یک تجارت بزرگ تبدیل شده است.

با این حال، Crypto فقط نوک نیزه است. فناوری زیربنایی، بلاک چین، چیزی است که «دفتر کل توزیع شده» نامیده می شود - پایگاه داده ای که به جای یک سرور واحد توسط شبکه ای از رایانه های بسیاری میزبانی می شود - که راهی غیرقابل تغییر و شفاف برای ذخیره اطلاعات به کاربران ارائه می دهد. بلاک چین در حال حاضر برای اهداف جدیدی به کار گرفته شده است: به عنوان مثال، برای ایجاد سوابق مالکیت "سند دیجیتال" منحصر به فرد - یا توکن های غیرقابل تعویض(NFT ها) که به ظاهر در سال 2022 منفجر شده اند و بازاری 41 میلیارد دلاری را از بین برده اند و دچار سقوط شدید شدند.اما اینطور نیست چرا که هنوز هم این بازار دارای خرید و فروش است. یکی از DAO ها اخیراً 47 میلیون دلار در جستجو برای خرید یک نسخه کمیاب از قانون اساسی ایالات متحده آمریکا سرمایه گذاری کرده است. چرا که حامیان DFi ( یا سازمان «مالی غیرمتمرکز» که هدف آن سیستم مالی جهانی است) در کنگره لابی می کنند و آینده ای بدون بانک ها را پیش بینی می کنند.

 مجموع این تلاش ها "وب 3" نامیده می شود. نام مستعار مناسبی برای پروژه سیم‌کشی مجدد نحوه عملکرد وب، استفاده از بلاک چین برای تغییر نحوه ذخیره، اشتراک‌گذاری و مالکیت اطلاعات است. در تئوری، یک وب مبتنی بر بلاک چین می تواند انحصارات مربوط به کنترل اطلاعات، کسب درآمد و حتی نحوه عملکرد شبکه ها و شرکت ها را از بین ببرد. طرفداران استدلال می کنند که Web3 اقتصادهای جدید، کلاس های جدیدی از محصولات و خدمات جدید را به صورت آنلاین ایجاد می کند  که دموکراسی را به وب باز خواهد گرداند. و این قرار است دوران بعدی اینترنت را تعریف کند. به یاد داشته باشید مانند تانوس شرور مارول، Web3 نیز اجتناب ناپذیر است.

 

منبع: HBR homas Stackpole

ترجمه شده در واحد هوش بازار TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.