وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

Web3 چیست؟ (بخش دوم) 25 بهمن
admin لایک 0 دیدگاه

Web3 چیست؟ (بخش دوم)

به دنیای گیج کننده، بحث برانگیز، هیجان انگیز، اتوپیایی، کلاهبرداری شده، دموکراتیک (شاید) و غیرمتمرکز Web3 خوش آمدید. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

به روز رسانی کنید: از Web1 به Web3  

برای قرار دادن Web3 در زمینه، اجازه دهید یک تجدید نظر سریع ارائه کنم.

در آغاز، اینترنت وجود داشت: زیرساخت فیزیکی سیم‌ها و سرورها که به رایانه‌ها و افراد مقابلشان اجازه می‌دهد با یکدیگر صحبت کنند. ARPANET دولت ایالات متحده اولین پیام خود را در سال 1969 ارسال کرد، اما وب به شکلی که امروز می شناسیم تا سال 1991 ظهور نکرد، تا زمانی که HTML و URL ها امکان حرکت بین صفحات ثابت را برای کاربران فراهم کردند. این شماره از وب را فقط خواندنی یا Web1 در نظر بگیرید.

در اوایل دهه 2000، همه چیز شروع به تغییر کرد. اینترنت تعاملی تر می شد.این دوره (وب 2) محتوای تولید شده توسط کاربر وب همزمان خواندن/نوشتن بود. رسانه‌های اجتماعی یکی از ویژگی‌های کلیدی Web2بود، و فیس‌بوک، توییتر و تامبلر تجربه آنلاین بودن را تعریف کردند. یوتیوب، ویکی‌پدیا، و گوگل، همراه با توانایی اظهار نظر در مورد محتوا، توانایی ما برای تماشا، یادگیری، جستجو و برقراری ارتباط را افزایش دادند. عصر Web2 نیز یکی از دوران تمرکز بوده است. اثرات شبکه و صرفه جویی منجر به برندگان واضح شده است، و آن شرکت ها (که بسیاری از آنها در بالا ذکر شده اند) با حفض داده های کاربران و فروش تبلیغات هدفمند علیه آن، ثروت شگفت انگیزی برای خود و سهامداران خود تولید کرده اند. این باعث شده است که خدمات ظاهرا به صورت «رایگان» ارائه شوند، اگر چه کاربران در ابتدا مفهوم معامله در آن را درک نکردند اما بعدا به آن پی بردند. Web2 همچنین راه‌های جدیدی را برای افراد معمولی ایجاد کرده است تا بتوانند درآمد کسب کنند، مانند اقتصاد اشتراک‌گذاری و شغل گاهاً سودآور اینفلوئنسر بودن.

در سیستم فعلی انتقادات زیادی وجود دارد: شرکت‌هایی که قدرت متمرکز یا تقریباً انحصاری دارند، اغلب در استفاده مسئولانه از آن ناکام بوده‌اند، مصرف‌کنندگانی که اکنون متوجه شده‌اند که آنها محصول هستند، به طور فزاینده‌ای از واگذاری کنترل داده‌های شخصی خود ناراحت می‌شوند، و متوجه شدند    این امکان وجود دارد که تبلیغات هدفمند یک حباب شکننده است که عملاً باعث تقویت تبلیغ‌کنندگان نمی‌شود. همانطور که وب رشد کرده، متمرکز شده و شرکتی شده است، بسیاری شروع به تعجب کرده اند که آیا آینده بهتری وجود دارد یا خیر. که ما را به Web3 می رساند. 

مقایسه web2 و web3

طرفداران این چشم انداز آن را به عنوان یک به روز رسانی عمیق مطرح می کنند که مشکلات و انگیزه های منحرف Web2 را اصلاح می کند.

نگران حریم خصوصی هستید؟ کیف پول های رمزگذاری شده از هویت آنلاین شما محافظت می کنند. در مورد سانسور؟ یک پایگاه داده غیرمتمرکز همه چیز را به طور تغییرناپذیر و شفاف ذخیره می کند و از ورود ناظران به حذف توهین آمیز محتوا جلوگیری می کند. تمرکز؟ شما در مورد تصمیماتی که توسط شبکه هایی که زمان خود را صرف آن می کنید، رای واقعی می گیرید. بیشتر از آن، شما سهامی دریافت می کنید که ارزش چیزی را دارد - شما یک محصول نیستید، شما یک مالک هستید. این چشم انداز وب3 یعنی خواندن/نوشتن/مالک بودن است.

خوب، اما Web3 چیست؟  

بذر چیزی که تبدیل به وب 3 می شود در سال 1991 کاشته شد، زمانی که دانشمندان دبلیو اسکات استورنتتا و استوارت هابر اولین بلاک چین را راه اندازی کردند - پروژه ای برای ثبت اسناد دیجیتالی. اما این ایده تا سال 2009، زمانی که بیت کوین در پی بحران مالی (و حداقل تا حدی در پاسخ به آن) توسط مخترع مستعار ساتوشی ناکاموتو راه اندازی شد، واقعا ریشه نداشت.

زیربنای فناوری بلاک چین به این صورت عمل می‌کنند: مالکیت ارز دیجیتال در یک دفتر کل عمومی مشترک ردیابی می‌شود و زمانی که یک کاربر می‌خواهد انتقالی انجام دهد، «ماینرها» تراکنش را با حل یک مسئله پیچیده ریاضی پردازش می‌کنند و یک «بلوک» جدید اضافه می‌کنند. اتریوم که در سال 2015 راه اندازی شد، هم یک ارز دیجیتال است و هم پلتفرمی است که می تواند برای ساخت سایر ارزهای دیجیتال و پروژه های بلاک چین استفاده شود. گاوین وود، یکی از بنیانگذاران آن، اتریوم را "یک کامپیوتر برای کل سیاره" توصیف کرد که قدرت محاسباتی آن در سراسر جهان توزیع شده و هیچ کجا کنترل نمی شود.

اکنون، پس از بیش از یک دهه، طرفداران وب مبتنی بر بلاک چین اعلام می کنند که عصر جدیدی - Web3 - آغاز شده است. به زبان ساده، Web3 توسعه‌ای از ارزهای دیجیتال است که از بلاک چین به روش‌های جدید برای اهداف جدید استفاده می‌کند. یک بلاک چین می‌تواند تعداد توکن‌های یک کیف پول، شرایط یک قرارداد خوداجرا یا کد یک برنامه غیرمتمرکز (dApp) را ذخیره کند. همه بلاک چین ها به یک شکل کار نمی کنند، اما به طور کلی، از سکه ها به عنوان مشوقی برای استخراج کنندگان برای پردازش تراکنش ها استفاده می شود. در زنجیره‌های «اثبات کار» مانند بیت‌کوین، حل مسائل ریاضی پیچیده‌ای که برای پردازش تراکنش‌ها ضروری است، از نظر طراحی انرژی بر است. در زنجیره «اثبات سهام»، که جدیدتر هستند اما به طور فزاینده‌ای رایج هستند، پردازش تراکنش‌ها به سادگی مستلزم آن است که تأییدکنندگان دارای سهام در زنجیره توافق کنند که یک تراکنش قانونی است - فرآیندی که بسیار کارآمدتر است. در هر دو مورد، داده‌های تراکنش عمومی است، اگرچه کیف پول کاربران تنها با یک آدرس رمزنگاری شده شناسایی می‌شوند. بلاک چین ها "فقط نوشتن" هستند، به این معنی که می توانید داده ها را به آنها اضافه کنید اما نمی توانید آنها را حذف کنید. 

اثباط کار در مقابل اثبات سهام

وب 3 و ارزهای رمزنگاری شده بر روی بلاک‌چین‌های «بدون مجوز» اجرا می‌شوند که هیچ کنترل متمرکزی ندارند و نیازی به اعتماد - یا حتی چیزی در مورد - کاربران دیگر برای تجارت با آنها ندارند. این همان چیزی است که مردم وقتی می گویند بلاک چین در مورد آن صحبت می کنند. کریس دیکسون، یکی از شرکای شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر a16z و یکی از حامیان و سرمایه گذاران اصلی Web3 که این تعریف را از Packy McCormick مشاور Web3 به عاریت گرفته است، می گوید: «Web3 اینترنت متعلق به سازندگان و کاربران است که با توکن ها تنظیم شده است. این یک معامله بزرگ است زیرا پویایی اساسی وب امروز را تغییر می دهد، که در آن شرکت ها کاربران را برای هر بیت داده ای که می توانند تحت فشار قرار می دهند. دیکسون می‌گوید توکن‌ها و مالکیت مشترک، «مشکل اصلی شبکه‌های متمرکز را برطرف می‌کنند، جایی که ارزش توسط یک شرکت انباشته می‌شود و شرکت در نهایت با کاربران و شرکای خود مبارزه می‌کند».

 

 

منبع: HBR homas Stackpole

ترجمه شده در واحد هوش بازار TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.