وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

4 اشتباهی که همه در محل کار مرتکب می شوند 09 اسفند
admin لایک 0 دیدگاه

4 اشتباهی که همه در محل کار مرتکب می شوند

خلاصه.

همه مرتکب اشتباه می شوند - در واقع، اشتباه برای بهبود افراد لازم هستند. در اینجا چهار نوع اشتباهی که ممکن است در محل کار تجربه کنید، و نحوه یادگیری از هر کدام آورده شده است.

  1. اشتباهات لحظه ای: اینها زمانی اتفاق می‌افتد که ما کاری را همانطور که می‌خواستیم انجام می‌دهیم، اما بعداً متوجه می‌شویم که کار اشتباهی بوده است. هنگام مرتکب شدن این نوع اشتباهات، لحظه ای را به تفکر و شناسایی آنچه می توانید یاد بگیرید و در آینده تغییر دهید، اختصاص دهید. می‌توانید تکنیک‌های جدید را تحقیق کنید، متخصصان ماهری را مشاهده کنید که در زمینه‌ای که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، تخصص دارند، در تمرین گروهی شرکت کنید، یا از مربیان یا مربیان راهنمایی بخواهید.
  2. اشتباهات بیهوده: اینها خطاهایی هستند که وقتی بهتر می دانیم مرتکب می شویم، اشتباهاتی که به خاطر آنها به خود لگد می زنیم زیرا قبلاً درس را یاد گرفته ایم. در حالی که رفع سریع هر خطایی که مرتکب شده اید مهم است، شناسایی علت اصلی - سیستم یا عادتی که منجر به اشتباه شده است - نیز حیاتی است تا بتوانید تنظیمات لازم را برای جلوگیری از تکرار آن انجام دهید.
  3. اشتباهات کششی: اینها خطاهایی هستند که وقتی خود را فراتر از توانایی‌های فعلی‌مان تصور می‌کنیم مرتکب می‌شویم. اشتباهات کششی ممکن است وقتی آنها را مرتکب می شوید ناراحت کننده باشد، اما اگر اصلا آنها را انجام ندهید اغلب بدتر است. اگر هرگز از منطقه راحتی خود خارج نشوید، ممکن است در معرض خطر رکود یا عقب افتادن قرار بگیرید. در حالی که اشتباهات کششی فرصت‌های یادگیری ارزشمندی را فراهم می‌کنند، مراقب انجام آن‌ها در موقعیت‌های پر خطر باشید. بهتر است زمانی که آسیب احتمالی حداقل است آزمایش کنید.
  4. اشتباهات پر خطر: این اشتباهات آنهایی هستند که عواقب قابل توجهی دارند، بنابراین طبیعتاً می خواهیم از انجام آنها اجتناب کنیم. مهم است که با تیم خود شناسایی کنید که چه زمانی و چگونه روی بهبود تمرکز کنید و چه زمانی و چگونه آن را ایمن کنید و روی اجرا تمرکز کنید. این به شما کمک می کند تا از اشتباهات کششی پیشرفت کنید، در حالی که از خطاهای پرمخاطب اجتناب کنید

 

 

اشتباه کردن در محل کار می تواند باعث خجالت و ناراحتی شود، به خصوص زمانی که شما تازه شروع به کار کرده اید یا هنوز فرد "جدید" در تیم هستید. اما حقیقت این است که همه مرتکب اشتباه می شوند – در واقع، این اشتباهات برای بهبود مستمر ضروری هستند. وقتی خطایی مرتکب می شویم، به جای پنهان کردن یا کنار گذاشتن آن، می توانیم از آن به عنوان فرصتی برای یادگیری و پیشرفت مهارت های خود استفاده کنیم.

البته همه اشتباهات برابر نیستند. انواع مختلفی از گام‌های اشتباه وجود دارد که احتمالاً در محل کارتان مرتکب می‌شوید، و روش یادگیری از هر کدام تعیین می‌کند که چگونه بر رشد شما تأثیر می‌گذارند.

در اینجا چهار نوع اشتباهی که ممکن است در محل کار تجربه کنید، و نحوه یادگیری از هر کدام آورده شده است.

1) اشتباهات لحظه ای

اشتباهات زمانی اتفاق می‌افتد که ما کاری را همانطور که می‌خواستیم انجام می‌دهیم، اما بعداً متوجه می‌شویم که آن کار اشتباهی بوده است. به عنوان مثال، شما از یک مشتری مهم سوالی می‌پرسید و متوجه شوید که رئیس‌تان از قبل پاسخ را می‌دانست و ترجیح می‌داد به جای آن از او بپرسید.

درس گرفتن از اشتباهات لحظه ای

اشتباهات لحظه‌ای معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که شما در حال سفر هستید و کارها را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهید. هنگامی که متوجه می شوید اشتباه کرده اید، احساس شرم و تلاش برای نادیده گرفتن خطا یا انکار مسئولیت رایج است.

به جای اینکه اجازه دهید احساسات شما رفتار شما را هدایت کنند، مکث کنید، نفس بکشید و واقعاً در نظر بگیرید که چگونه می خواهید با این موقعیت کنار بیایید. وقت گذاشتن برای تأمل و شناسایی آنچه می‌توانید یاد بگیرید و در آینده تغییر دهید، تعیین می‌کند که آیا از این اشتباه بهتر می‌شوید یا به طور بالقوه دوباره آن را تکرار می‌کنید.

می توانید از خود بپرسید یا با دیگران بحث کنید:

چه چیزی منجر به این اشتباه شد؟

چه درس(هایی) را می توانم یاد بگیرم؟

چه چیزی را می توانم در آینده تغییر دهم تا اشتباه را تکرار نکنم؟

اگر آسیبی ایجاد کردم، آیا راهی برای تعمیر یا کاهش آن وجود دارد؟

تأمل در اشتباه خود به شما کمک می کند تا مشخص کنید که دفعه بعد چه چیزی را باید تغییر دهید و متفاوت انجام دهید. همچنین می‌توانید در مورد تکنیک‌های جدید تحقیق کنید، متخصصان ماهری را مشاهده کنید که در زمینه‌ای که شما با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، تخصص دارند، در تمرین عمدی شرکت کنید یا از مربیان یا مربیان راهنمایی بخواهید.

نکته حرفه ای: برای آشکار کردن لحظات "آها" بازخورد بخواهید.

در حالی که اشتباهات لحظه ای اغلب بدون اعلام ظاهر می شوند، می توانید با درخواست منظم بازخورد از مدیر و هم تیمی های خود، تعداد بیشتری از آنها را - همراه با درس های ارزشمندشان - آشکار کنید. راهنمایی ها و برداشت های آنها به شما کمک می کند تا بینش های جدیدی در مورد نقاط قوت و چالش های خود کشف کنید و به شما امکان می دهد سریع تر یاد بگیرید. درخواست بازخورد همچنین قصد شما برای یادگیری و رشد مداوم را به شما و همکارانتان یادآوری می کند.

برای کشف اشتباهات لحظه ای، در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید از تیم خود بپرسید:

آیا چیزی در رویکرد من به وظایف بی اثر است که بتوانم آن را بهبود بخشم؟

آیا دوست دارید من را در جلسه مشاهده کنید تا به من کمک کنید تا راه های بهتری برای تعامل پیدا کنم؟

آیا در نحوه ارتباط من با تیم فرصتی برای پیشرفت وجود دارد؟

2) اشتباهات بیهوده

اشتباهات بیهوده اشتباهاتی هستند که وقتی بهتر می دانیم مرتکب می شویم، اشتباهاتی که به خاطر آنها به خود لگد می زنیم زیرا قبلاً درسی را آموخته ایم. به عنوان مثال، شما - دوباره - فراموش کرده اید که از تیم مالی بخواهید که قیمت را در آخرین پیشنهاد مشتری خود تأیید کند، و در نتیجه، باید قیمت را لغو کنید و خطر از دست دادن مشتری را دارید.

درس گرفتن از اشتباهات بیهوده

اشتباهات بیهوده ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهند: مثلاً فرسودگی شغلی، چندوظیفه ای یا عجله در انجام یک کار. در حالی که رفع سریع هر خطایی که مرتکب شده اید مهم است، شناسایی علت اصلی - سیستم یا عادتی که منجر به اشتباه شده است - نیز حیاتی است تا بتوانید تنظیمات لازم را برای جلوگیری از تکرار آن انجام دهید.

برای شناسایی علت اصلی اشتباه خود چند سوال از خود بپرسید:

آیا باید مرحله ای را در فرآیند اضافه یا اصلاح کنم؟

آیا می توانم سند الگو را به گونه ای بهبود بخشم که تمام کارهای آینده من از چیزهایی که به تازگی یاد گرفتم بهره مند شوند؟

آیا باید یک یادآوری معمولی تنظیم کنم - مثلاً هر روز صبح یا قبل از جلسات خاص - تا زمانی که رفتار مورد نظر من پیش‌فرض شود؟

به عنوان مثال، هنگامی که اشتباهی را که در پروپوزال خود مرتکب شده‌اید فکر می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که چندین پنجره روی صفحه رایانه خود باز کرده‌اید و سعی می‌کنید چندین کار را همزمان انجام دهید. در نتیجه، حواس‌تان پرت شد و فراموش کردید برای تایید کارتان ایمیلی به تیم مالی بفرستید. با حرکت رو به جلو، می توانید یک یادآوری تنظیم کنید که هر بار فقط یک چیز را جلوی خود نگه دارید و بیشتر حضور داشته باشید. بهتر از آن، می توانید برای خود چک لیستی تهیه کنید که روند تأییدی را که باید قبل از ارائه پیشنهادات در آینده طی کنید، مشخص می کند.

تأمل در مورد یک اشتباه با هدف تعیین دقیق آنچه باید تغییر دهید، با تمرکز بر روی اشتباه متفاوت است، که اغلب نتیجه معکوس دارد. هنگامی که تشخیص دادید چه کاری باید انجام دهید، می توانید بر اساس آن برنامه ریزی کنید و ادامه دهید.

نکته حرفه ای: اشتباهات بیهوده خود را به اشتراک بگذارید.

احتمال این وجود دارد که اگر به دلیل سیستم یا فرآیند معیوب اشتباهی مرتکب شده باشید، سایر اعضای تیم شما نیز مرتکب آن بشوند. این یکی از دلایلی است که چرا مهم است که بینش‌های ارزشمندی را که پس از انجام یک اشتباه بی‌اهمیت به دست آورده‌اید به اشتراک بگذارید - حتی اگر ممکن است کمی از این بابت خجالت بکشید.

در حالی که ممکن است بتوانید به تنهایی راه حل هایی ارائه دهید، اما با هم، احتمالاً شما و هم تیمی هایتان مؤثرتر خواهید بود. به عنوان مثال، در لینکدین، 100 رهبر برتر یک جلسه هفتگی دارند که شامل بخشی به اشتراک گذاری درس هایی است که افراد در هفته قبل آموخته اند.

3) اشتباهات کششی

اشتباهات کششی خطاهایی هستند که ما وقتی خود را فراتر از توانایی های فعلی خود کشانده ایم مرتکب می شویم. برای رشد، باید از مرزهای آنچه می دانیم فراتر برویم، و این اغلب باعث اشتباه می شود. وقتی در حال مقابله با چالش‌های جدید هستیم یا رویکردهای جدیدی را امتحان می‌کنیم، ناچاریم برخی کارها را اشتباه انجام دهیم - هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد.

به عنوان مثال، بگویید که در حال آماده شدن برای یک جلسه مشتری هستید که در آن به روز رسانی پروژه را ارائه خواهید کرد. در گذشته، بازخوردی از مشتریان دریافت کرده‌اید که اسلایدهای شما بسیار متناوب هستند و دنبال کردن آنها سخت است، بنابراین می‌خواهید روش‌های جایگزین را آزمایش کنید. شما تصمیم می گیرید فقط از یک تصویر بزرگ در برخی از اسلایدها استفاده کنید، در حالی که برای برخی دیگر فونت بزرگتر و کلمات کمتر را امتحان می کنید. برای بخش دیگر، سعی می‌کنید پروژکتور را خاموش کنید و داستانی را بدون تصویر بیان کنید. پس از جلسه، بازخورد دریافت می‌کنید که در حالی که برخی از تلاش‌های شما مؤثر بوده است، بخش‌های دیگر ارائه به هم ریخته است.

درس گرفتن از اشتباهات کششی

اشتباهات کششی ممکن است وقتی آنها را مرتکب می شوید ناراحت کننده باشد، اما اگر اصلا آنها را انجام ندهید اغلب بدتر است. اگر هرگز از منطقه راحتی خود خارج نشوید، ممکن است در معرض خطر رکود یا عقب افتادن قرار بگیرید.

مانند سایر گام های اشتباه، به سادگی با انجام اشتباهات کششی چیزهای زیادی یاد نخواهید گرفت. شما باید در مورد آنها فکر کنید، تشخیص دهید که چه چیزی را باید تغییر دهید، و دوباره تلاش کنید و مطابق با آن تنظیمات را انجام دهید.

برخی از سوالاتی که می توانید برای یادگیری از اشتباهات کششی از خود بپرسید عبارتند از:

سعی می کنم چه مهارتی را ارتقا دهم؟

چه استراتژی را می توانم امتحان کنم، و چگونه می توانم بدانم که آیا منجر به رشد شده است یا خیر؟

چه چیزی یا چه کسی می تواند منبع ایده و بازخورد باشد؟

روند من چقدر خوب کار می کند و آیا فرآیند یادگیری متفاوتی وجود دارد که می خواهم امتحان کنم؟

هنگامی که خود را رشد می دهید، می خواهید در منطقه توسعه نزدیک خود باشید. این سطح چالش کمی فراتر از چیزی است که قبلاً بر آن تسلط داشته اید، اما نه آنقدر که تلاش شما برای بهبود بی اثر باشد یا بتواند آسیب قابل توجهی ایجاد کند. اگر مدام تلاش می کنید و شکست می خورید، یک گزینه این است که سطح چالش را کاهش دهید یا آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید.

نکته حرفه ای: در تنظیمات کم ریسک اشتباه کنید.

در حالی که اشتباهات کششی فرصت‌های یادگیری ارزشمندی را فراهم می‌کنند، مراقب انجام آن‌ها در موقعیت‌های پر خطر باشید. بهتر است زمانی که آسیب احتمالی حداقل است آزمایش کنید.

نوازندگان خبره ای مانند بیانسه، سارا بلیکلی، تام برادی، استف کوری و لیدی گاگا را در نظر بگیرید. این مجریان نخبه بر روی مهارت هایی فراتر از آنچه که قبلاً تسلط داشته اند کار می کنند. اما چند بار می بینید که آنها در طول اجرای عمومی یا مسابقات اشتباهات قابل اجتنابی مرتکب می شوند؟ سخنرانان عمومی، هنرمندان و ورزشکاران ممکن است وقتی پشت پرده هستند، رویکردهای جدیدی را تجربه کنند، اما وقتی در مقابل میلیون ها نفر هستند، بهترین کار را انجام می دهند.

به رشد خود نیز به همین ترتیب فکر کنید. مثال ارائه بالا را در نظر بگیرید - به جای اینکه اسلایدهای جدید خود را در طول ارائه واقعی آزمایش کنید، اسلایدها را قبل از موعد به همکار نشان دهید تا بازخورد آنها را جلب کنید. آنها می توانند دیدگاه خود را در مورد اینکه کدام یک از رویکردهای جدید شما خوب کار می کنند و کدام نه، به شما ارائه دهند، بنابراین می توانید از اشتباه در مقابل یک مشتری مهم جلوگیری کنید.

4) اشتباهات پر خطر

اشتباهات پرمخاطره آنهایی هستند که عواقب قابل توجهی دارند، بنابراین طبیعتاً ما می خواهیم از انجام آنها اجتناب کنیم.

به عنوان مثال، از دست دادن یک ضرب الاجل که باعث می شود یک شرکت یک پروژه حیاتی را از دست بدهد، یا داشتن یک اشتباه تایپی فاحش روی جلد مجله شما - این اشتباهات بسیار مشهود و نتیجه ای هستند.

درس گرفتن از اشتباهات پرمخاطره

گاهی اوقات، اشتباهات پرمخاطره می تواند ناشی از تلاش برای کشش و رشد باشد. اما اغلب، آنها فقط به این دلیل اتفاق می‌افتند که ما انسان‌هایی هستیم که در دنیایی پیچیده و به سرعت در حال تغییر زندگی می‌کنیم.

بنابراین، هنگامی که شما یک اشتباه بزرگ انجام می دهید، چه کاری باید انجام دهید؟ اگر در یک فرهنگ سالم کار می کنید و درک می کنید که همه اشتباه می کنند، باید اشتباه خود را به تیم یا رئیس خود بیاورید - به خصوص اگر اولین کسی باشید که آن را کشف می کنید. مسئولیت پذیری نشان دهنده اعتماد به نفس و اشتیاق به یادگیری و پیشرفت است.

رئیس یا هم تیمی های شما می توانند به شما کمک کنند تا در مراحل بعدی فکر کنید یا در صورت نیاز درگیر شوید. طبق تعریف، عواقب خطای شما قابل توجه است، بنابراین ارزش دارد که دیگران را برای کمک به شناسایی درس های آموخته شده و آنچه در آینده تغییر دهید، درگیر کنید. با هم می توانید کاوش کنید:

چه چیزی اشتباه پیش رفت؟ چه چیزی منجر به این اشتباه شد؟

ضررش چیه؟ چگونه می توانیم آسیب را ترمیم یا کاهش دهیم؟

آیا راهی برای تنظیم سیستم ها و فرآیندهای ما برای جلوگیری از اشتباهات بعدی وجود دارد؟

آیا باید درس های آموخته شده خود را با دیگران در شرکت به اشتراک بگذاریم تا آنها نیز بتوانند از آن بهره ببرند؟

اگر از مطرح کردن اشتباه خود احساس امنیت نمی کنید و تصمیم می گیرید آن را پنهان کنید، ممکن است بعداً دوباره شما را گاز بگیرد و عواقب بدتری به دنبال داشته باشد. در بهترین حالت، پنهان کردن اطلاعات باعث ایجاد استرس و تداوم یک فرهنگ سمی می شود. اگر تلاش‌های شما برای ارتقای شفافیت با شکست مواجه شد و این یک گزینه برای شماست، به دنبال شغلی در سازمان دیگری باشید که کارکنان خود را تشویق کند از شکست درس بگیرند.

نکته حرفه ای: مراقب باشید که همه چیز را به عنوان یک موقعیت با ریسک بالا ببینید.

مهم است که تشخیص دهید چه زمانی و چگونه روی بهبود تمرکز کنید و چه زمانی و چگونه آن را ایمن کنید و روی اجرا تمرکز کنید. این به شما کمک می کند تا از اشتباهات کششی پیشرفت کنید، در حالی که از خطاهای پرمخاطب اجتناب کنید.

اما نکته کلیدی در اینجا این است که از تله دیدن همه چیز به عنوان یک موقعیت پر خطر اجتناب کنید. اگر باور داشته باشیم که همکاران ما می‌خواهند تا حد امکان از همه اشتباهات اجتناب کنیم، نه اینکه زمان‌ها و مکان‌هایی را برای مقابله با چالش‌ها شناسایی کنیم، ممکن است کل کار خود را به عنوان یک خطر بزرگ ببینیم.

اگر صراحتاً با همکاران خود صحبت نکرده اید که چه زمانی باید ایمن باشید و چه زمانی باید روی بهبود کار کنید، این کار را انجام دهید. این باعث وضوح، همسویی و پیشرفت می شود و اضطراب را کاهش می دهد. از رئیس خود بپرسید که آیا حاضر است در جلسه تیم بعدی شما درباره سؤالات زیر بحث کند:

چه زمانی و چگونه می‌خواهیم از خطرات اجتناب کنیم و با آزمایش‌شده و واقعی پیش برویم؟

چه زمانی و چگونه می خواهیم روی بهبود کار کنیم و ریسک کنیم؟

برای انجام این کار چه نیازی از یکدیگر داریم؟

اشتباه کردن می تواند واقعا احساس تنهایی ایجاد کند. ممکن است تمایل به تعطیلی و عقب نشینی به درون خود را احساس کنید. اما اشتباهات در خلاء اتفاق نمی‌افتند – و همچنین تفکر و یادگیری شما نباید. مغزهای بیشتری نسبت به یک مغز یاد می گیرند و عملکرد بهتری دارند. افراد مختلف می توانند چیزها را از منظرهای مختلف درک کنند و تنوع بیشتری از دانش، مهارت ها و شیوه های تفکر را به همراه داشته باشند. به همین دلیل است که همکاری با دیگرانی که می توانند دیدگاه متفاوتی در مورد اشتباهات شما به شما ارائه دهند بسیار مهم است.

برای شروع به استفاده از اشتباهات برای یادگیری و رشد، علاقه خود را با همکاران در میان بگذارید و بپرسید که آیا آنها علاقه مند به همکاری هستند - نه فقط برای انجام کارها، بلکه در حمایت از رشد یکدیگر. با آنچه می تواند برای شما به نظر برسد و نحوه برخورد با اشتباهات برای تسریع رشد و عملکرد، هماهنگ شوید.

 

منبع: hbr Eduardo Briceño

ترجمه شده در واحد نوآوری و بهبود TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.