وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه از ملاقات رودرو با رئیس خود بیشترین بهره را ببرید 08 اردیبهشت
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه از ملاقات رودرو با رئیس خود بیشترین بهره را ببرید

خلاصه.

ممکن است جلسات انفرادی منظم با رئیس‌تان فقط یک روتین معمول برای کار شما به نظر برسد، اما اگر تازه شروع به کار کرده‌اید، این مکالمات می‌تواند اساساً بر روابط شما با مدیرتان و رشد و موفقیت آینده شما. تأثیر بگذارد. نویسنده مقاله، این جلسات را مطالعه کرده و دریافته است که زمانی که این جلسات حول نیازهای کارمند متمرکز می شوند، موفق ترند. در اینجا پنج رفتار حیاتی برای شما آورده شده است که می توانید در اولین برخورد با رئیس خود از آنها استفاده کنید.

  • بدانید چه چیزی نیاز دارید. اگر ندانید نیازهایتان چیست، نمی توانید نیازهای خود را برآورده کنید.
  • کنجکاو باشید. با این هدف که بخواهید رشد کنید و از مدیر خود بیاموزید، به هر جلسه فردی بروید.
  • ایجاد رابطه حرفه ای: از جلسه خود برای شناخت مدیر خود در سطح شخصی و همچنین حرفه ای استفاده کنید.
  • بازخورد بخواهید: ملاقات حضوری منظم شما با رئیستان فرصتی حیاتی برای درخواست بازخورد در مورد عملکردتان است.
  • بازخورد را به خوبی دریافت کنید. با تلاش آگاهانه برای مثبت ماندن حتی در لحظات سخت، می توانید بازخورد چالش برانگیز را به ابزاری برای رشد تبدیل کنید.

 

اگر به تازگی در دنیای کار - یا در یک شغل جدید - شروع کرده اید - یکی از اولین جلسات منظم در تقویم شما احتمالاً یک ملاقات انفرادی با رئیستان است. ممکن است این یک روش معمول برای کار شما به نظر برسد، اما این روش‌ها می‌توانند اساساً بر تجربه شما در محل کار، رابطه شما با مدیرتان و رشد و موفقیت آینده شما تأثیر بگذارند. این به این دلیل است که از بسیاری جهات، آنجا بهترین مکان برای شماست تا به طور منظم خود را ابراز کنید و حمایت و مشاوره مورد نیاز خود را در محل کار به دست آورید.

یکی از ما (استیون)، در جریان تحقیق برای کتاب اخیرش، "از آشنایی با شما خوشحالم: هنر و علم جلسات 1:1"، دریافت که این جلسات زمانی بیشترین بازدهی را دارند که روی کارمند متمرکز شوند - بر روی نیازها، نگرانی‌ها، و امیدواری ها- نه فقط هر چیزی که در ذهن مدیر شماست. او همچنین دریافت که کارمندان به صورت انفرادی اغلب فقط موضوعاتی را مطرح می کنند که معتقدند از آنها انتظار می رود - مثلاً آنچه در هفته گذشته روی آن کار کرده اند. اما این به عمق آنچه از مکالمه نیاز دارید نمی رسد. بنابراین در حالی که رئیس شما احتمالاً جلسه را جلو می برد، چه کاری می توانید انجام دهید تا شانس این که این ملاقات رودر رو واقعاً برای شما کار کند و فقط در دام به روز رسانی وضعیت نیفتد، افزایش دهید؟

تحقیقات استیون پنج رفتار حیاتی را برای شما آشکار کرد که می‌توانید در اولین رودررویی با رئیس خود و فراتر از آن استفاده کنید.

آنچه را که نیاز دارید بدانید

اگر ندانید نیازهایتان چیست، نمی توانید نیازهای خود را برآورده کنید.

قبل از هر جلسه، مشکلات کوتاه مدتی که با آن روبرو هستید و همچنین توسعه بلند مدت خود را در نظر بگیرید. به شغل، حرفه، تیم و شرکتی که در آن کار می کنید فکر کنید. مدیرتان در چه زمینه ای می تواند به شما کمک کند؟ کجا می توانند راهنمایی یا پیشنهادی ارائه دهند؟ هنگامی که برای مدتی در این نقش بودید، می توانید در مورد حوزه هایی که ممکن است در آنها مشکل دارید نیز فکر کنید. این به شما کمک می‌کند تا به هر سؤالی که مدیرتان می‌پرسد، متفکرانه پاسخ دهید و خودتان سؤالات خوبی بپرسید.

در اینجا چند نمونه سوال از دو مجموعه از کارمندانی که من مطالعه کرده ام وجود دارد.

زارا تنها چند روز پس از اولین نقش حرفه ای خود را می گذراند و در حال حاضر با وظایفی روبرو شده است. او همچنین کنجکاو است که آیا وظیفه‌ای را که در روز اول به او داده شده است به درستی انجام داده است. از مدیرش پرسید:

در حال حاضر چه چیزی را باید در اولویت قرار دهم، و آیا می‌توانید به من کمک کنید تا دلیل آن را بفهمم تا درک بهتری از تصویر بزرگ داشته باشم؟

خوان چند ماه از اولین کارش می گذرد. او با بهترین راه‌ها برای هماهنگی با تیم دیگری که باید مرتباً با آن همکاری کند، دست و پنجه نرم می‌کند، اما به آینده‌اش نیز فکر می‌کند. او درخواست کرد:

آیا می توانید به من کمک کنید که چگونه با موفقیت به این چالش غلبه کنم و به آن رسیدگی کنم؟ (خوان همچنین برخی از ایده های خود را برای جلب نظر رئیسش به اشتراک گذاشت.)

از نظر تجربه و دیدگاه شما، چه کاری می توانم انجام دهم تا خودم را برای فرصت های بیشتر در تیم آماده کنم؟

کنجکاو باشید

با این هدف که بخواهید رشد کنید و از مدیر خود و از تجربه خود در این مکالمه، یاد بگیرید، به جلسه انفرادی بروید. از طریق پرسیدن سوال، گوش دادن، بیان افکار خود و یادداشت برداری، فعالانه درگیر شوید. زارا لیستی از سوالات در مورد تیم و کار آنها تهیه کرد تا قبل از اولین جلسه از رئیس خود بپرسد. او همچنین یادداشت‌های مفصلی بر می داشت، زیرا می‌دانست در آن لحظه انقدر مضطرب است که ممکن است پاسخ‌های رئیسش را به خاطر نیاورد.

به ارتباطات غیرکلامی خود نیز توجه کنید. عمودی نشستن، کمی به جلو خم شدن، لبخند زدن و حفظ ارتباط چشمی خوب - اگر برای شما احساس راحتی می کند - همگی می توانند به ابراز کنجکاوی به گونه ای کمک کنند که طرف مقابل شما را درگیر کند.

همچنین درخواست کمک را در جایی که به آن نیاز دارید در نظر بگیرید، اما این کار را با دقت انجام دهید. اگر احساس می‌کنید در ضرب‌الاجل‌ها و مشکلات غرق شده‌اید، ممکن است تمایل داشته باشید که فقط به دنبال راه‌حل‌های سریع و آسان باشید. این به رشد شما کمک نمی کند و به مدیرتان اعتماد به نفس در استقلال شما نمی دهد. درعوض، خوان از رئیس خود سؤالاتی می پرسد که به او کمک می کند تا یاد بگیرد، مانند: «من با وادار کردن تیم به خواندن ایمیل های به روز رسانی هفتگی با مشکلاتی مواجه هستم و به این فکر می کنم که آنها را با فهرستی از مهم ترین اطلاعات، قالب بندی مجدد کنم. شما چی فکر می کنید؟ آیا چیزی را از دست داده ام، که باید در نظر بگیرم؟»

ایجاد ارتباط

از جلسه خود برای شناخت مدیر خود در سطح شخصی و همچنین حرفه ای استفاده کنید. با اشتیاق با آنها احوالپرسی کنید و با پرسیدن سؤالاتی در مورد خود و کارشان از علایق آنها مطلع شوید. این به ویژه در اوایل رابطه شما با آنها مهم است. زارا در اولین ملاقات با رئیسش از او پرسید: «دوست دارید در خارج از محل کار چه کارهایی انجام دهید؟» او درباره دو فرزند خردسالش به او گفت و از اینکه او به چیزی که برایش بسیار مهم بود علاقه مند بود، قدردانی کرد.

این سؤالات برای همه یکسان نیستند، و باید مدیر خود را احساس کنید. ممکن است به نظر نرسد که آنها برای گفتگو راحت باشند، یا ممکن است متوجه شوید که نقاط مشترک کمی دارید. اگر چنین است، مناطقی را کاوش کنید که علایق در آن‌ها همسو هستند تا درباره یکدیگر اطلاعات بیشتری کسب کنید. به خودتان اجازه دهید تا جایی که احساس راحتی می کنید ، مکالمه را معنادارتر و غنی تر کنید، سعی کنید از این فرآیند لذت ببرید و به دنبال فرصت هایی برای ابراز قدردانی از مدیر خود باشید که به شما و موفقیت شما علاقه مند است.

بازخورد بخواهید

جلسات فردی منظم شما با رئیستان فرصتی حیاتی برای درخواست بازخورد در مورد عملکردتان است. برخی از سرپرستان تمایلی به ارائه بازخورد به اعضای تیم خود ندارند، یا ممکن است در انجام این کار به وضوح مشکل داشته باشند، زیرا نگران این هستند که ممکن است خوب برداشت نشود یا به روابط کاری آسیب برساند.

هنگام درخواست بازخورد، درک درستی از اهدافتان مفید است. از خود بپرسید که دوست دارید به چه چیزی برسید و برای انجام این کار به چه مهارت هایی نیاز دارید، یا چه رفتارهایی مانع شما می شود.

برای مثال، خوان پرسید: «من می‌خواهم در ارائه سخنرانی به سهامداران داخلی بهتر شوم، زیرا فکر می‌کنم این به من کمک می‌کند تأثیر بیشتری داشته باشم. آیا پیشنهادی برای کمک به بهبود من دارید؟» ویژگی سؤالات شما به مدیر شما کمک می کند تا بینش های مرتبط را به اشتراک بگذارد.

در نهایت، از پرسیدن «چیز دیگری؟» نترسید؟ پس از دریافت بازخورد این به مدیر شما کمک می‌کند تا بینش‌هایی را که ممکن است در ابتدا از دست داده است، بازتاب دهد و اضافه کند.

خوب بازخورد دریافت کنید

گاهی اوقات انتقاد سازنده می تواند ضربه سختی باشد، حتی اگر شما کسی باشید که آن را درخواست کرده اید. با تلاش آگاهانه برای مثبت ماندن حتی در این لحظات سخت، می توانید بازخورد چالش برانگیز را به ابزاری برای رشد تبدیل کنید.

برای انجام این کار، با یادآوری این نکته شروع کنید که بازخورد رئیستان می تواند به بهبود شما کمک کند، زیرا دیدگاه صادقانه او ،از رفتار شما منعکس می شود. صبور باشید و به خاطر داشته باشید که همه در ارائه بازخورد ماهر نیستند. و حتی اگر با محتوا یا ارائه آن موافق نیستید، از سرپرست خود برای به اشتراک گذاشتن افکار خود با شما تشکر کنید - در نهایت، آنها تلاش می کنند تا به رشد شما کمک کند.

اگر شفاف‌سازی می‌خواهید، اکنون زمان آن است که سؤالات کاوشگری بپرسید تا درک عمیق‌تری از نکاتی که آنها بیان کرده‌اند به دست آورید. اما اگر احساس می‌کنید ناراحت می‌شوید، خود را مجبور نکنید که در لحظه صحبت کنید. همیشه می‌توانید بعداً وقتی احساسات از بین رفتند و عمیقاً در مورد آنچه شنیده‌اید تأمل کردید، به عقب برگردید. در هر صورت، گوش دهید، تأمل کنید و سعی کنید از چیزهایی که با شما به اشتراک می گذارند بیاموزید.

شما و رئیستان هر کدام مسئولیت دارید که جلسات انفرادی خود را موفقیت آمیز کنید. در حالی که مدیر است که جلسه را سازماندهی می کند، شما می توانید با این پنج رفتار بیشتر از آنها بهره ببرید. به نوبه خود، این جلسات موفق تضمین می کند که شما کمک مورد نیاز برای ایجاد رشد معنادار و پیشرفت مداوم در حرفه خود را دریافت می کنید.

زارا و خوان از طریق سؤالات خود دریافتند که روابط آنها با رئیسانشان به سرعت رشد می کند. در نتیجه، آن‌ها با پرسیدن سؤال‌های سخت‌تر احساس راحتی بیشتری می‌کردند و جلسات آنها به گفتگوهای متفکرانه‌ای تبدیل می‌شد که در آن احساس می‌کردند واقعاً دیده، شنیده شده و مورد حمایت قرار می‌گرفتند.

 

منبع: Harvard Business Review

ترجمه شده در واحد نوآوری و بهبود TMB

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.