وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

پدیده مصرف نمایی در تبلیغات 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

پدیده مصرف نمایی در تبلیغات



به طوری که خیلی ها زیر لب آن را زمزمه می کردند . روزی دو تیم مطرح پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس مسابقه داشتند ، در اوایل مسابقه یکی از این دو تیم گل زد ، ناگهان نیمی از ورزشگاه باهم شعار مربوطه را خواندند.
صاحب شرکت مربوطه که از تلویزیون مسابقه رامی دیدند از چنین صحنه ای به وجد آمده و بلافاصله برای تشکر به من زنگ زد.
و تصور براین بوده است که چون این تیزر توانسته است در هدف ارتباطی و شناساندن نام به مخاطبان، موفق ( و حتی بیش از حد تصور ) عمل کند پس در هدف فروش نیز این اتفاق خواهد افتاد ، اما علیرغم افزایش فروش ، نتایج حاصله کمتر از حد انتظار بوده است .

به مسعود گفتم :
اگر مردم از یک شعار استفاده می کنند و اسم محصولی ورد زبان ایشان می شود معنایش این نیست که مصرف کننده همان محصول هم خواهند شد .
این همان پدیده مصرف نمایی است . که با خود مصرف متفاوت است. در تبلیغات وجوه مهم احساسی – عقلی – اخلاقی و قانونی همگی باید درست عمل کنند تا علاوه بر هدف ارتباطی ، هدف فروش هم محقق شود.
وجه احساسی سهم قلبی از مخاطب می گیرد و با احساس و عاطفه او ارتباط برقرار می کند.
وجه عقلی به وجوه تمایز محصول نسبت به محصولات رقبا مربوط می شود و سهم ذهنی از مخاطب می گیرد.
وجوه اخلاقی و قانونی نیز با عرف محیط مخاطب و قوانین حاکم بر آن مرتبط می شود و اجازه پخش تبلیغ ، به آنها مربوط می شود.
اگر تمام این موارد درست عمل کردند بروز و ظهور نتایج آنها در سهم بازار متجلی می شود.
پس بهتر است دید سیستمی نسبت به تمام موارد فوق داشته باشیم .

سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.