وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

16 مدیرعامل بزرگ جهان چگونه نیرو جذب می‌کنند؟ 28 مهر
admin لایک 0 دیدگاه

16 مدیرعامل بزرگ جهان چگونه نیرو جذب می‌کنند؟

به صورت معمول همه‌ی مصاحبه‌گرهای شغلی سئوال‌هایی برای پرسیدن دارند ولی کسانی که تجربه‌ی بیشتری در مصاحبه با جویندگان کار دارند سوالات خاص خود دارند. سوالاتی که بیانگر میزان اشتیاق متقاضی برای حضوری پررنگ‌‌تر در سرنوشت آینده‌ی آن شرکت بوده و اینکه او چه دیدی نسبت به آینده دارد را بیان می‌کند.

بخشی از سوالات در مصاحبه‌های استخدامی در مورد اطلاعات کلی کارجو مثل * اطلاعات شخصی و سن * میزان تحصیلات * تعداد اعضای خانواده *و علایق، سلایق و استعداد کارجویان می‌باشد. این سئوالات معمولا به طور کلی در هر شرکتی از کارجویان پرسیده میشود. عده‌ای نیز از آموزش‌هایی که فرد دیده می‌پرسند و یا در مورد سابقه کار او حرف می‌زنند. بعضی هم، آخرین آزمون روانشناسی را که درموردش شنیده‌اند روی داوطلب پیاده و اجرا می‌کنند. اما در ادامه سوالات پرسیده شده از متقاضیان توسط موفقیت‌ترین مدیران و سازمان‌های جهانی را بررسی می‌کنیم:

 تونی هسیه زاپو: چقدر از نظر خودت عجیب و غریب هستی؟ از 1 تا 10 نمره‌گذاری کن.

مهم‌تر از اینکه چه نمره‌ای به خود می‌دهیم، چگونگی تفسیر این نمره است. بسته به فرهنگ سازمانی؛ جسارت، تحمل انحراف خلاق، آینده‌نگری جسورانه، خطرپذیری، ارتباط باز، همکاری و تشریک مساعی، نوآوری پیش‌گام، و تحمل شنیدن اظهارنظرهای مخالف می‌تواند برای برخی مشاغل ارزشی غیرقابل جایگزین داشته باشد. از استخدام افراد رک‌گو و افرادی که متفاوت از دیگران می‌اندیشند، واهمه‌ای نداشته باشید. شاید این افراد در ابتدا در شغل خود جاافتاده نباشند ولی به‌مرور زمان این افراد خود را اثبات خواهند کرد.

 ریچارد برنسون از گروه ویرجین: چه مواردی را نتوانستید در رزومه خودتان درج کنید؟

 اگر بخواهیم فردی را به‌واسطه آن چیزی که در رزومه کاری خود نوشته استخدام کنیم ، آنگاه چه نیازی به مصاحبه خواهد بود؟ از دیدگاه مرد میلیاردر دنیای تجارت شخصیت افراد بیشتر از مهارت آن‌ها در زمان استخدام اهمیت دارد. او این مورد را مهم‌تر از استعداد و توانایی افراد در عنوان شغلی می‌داند. به‌عقیده‌ی وی افرادی که دارای روحیه‌ی دوستانه، شوخ‌طبع هستند و در پی کمک به همکاران خود در محیط کار باشند، لایق‌ترین و مناسب‌ترین افراد برای تصاحب عناوین شغلی هستند. اما برنسون بجای زیر و رو کردن رزومه‌های پرطمطراق و بلندبالا به طرح این سوال هوشمندانه اکتفا می‌کند و به این وسیله جنبه‌های پنهان اما جالب توجه افراد را کشف می‌کند.

 دارا ریچاردسون شرکت YWCA : خود را در یک واژه توصیف کنید؟

خودتان را در چه چیزی شاخص می‌دانید؟ شما در دید دیگران چگونه هستید؟ تعریفی که آن‌ها از شما ارائه می‌کنند چقدر با چیزی که شما انتظار دارید مطابقت دارد؟ تا حالا به جواب این سوالات فکر کرده‌اید؟ در واقع این سوالی است که برخی از برترین مدیران عامل در هنگام مصاحبه مطرح خواهند کرد. هرچند که شما بر اساس کلمه‌ای که خود را با آن توصیف می‌کنید مورد قضاوت قرار نخواهید گرفت اما این کلمه بینشی عمیق درخصوص مهارت شما در عرضه مهارتهایتان بدست می‌دهد. بنابراین اعتماد به نفس داشته باشید و از کلمه‌ای که برگزیده‌اید دفاعی جانانه کنید.

 گوگل: مهم‌ترین چیزی که در زندگی ساخته‌ای چیست؟

 کسی که چیزی ساخته است، لذت خلق کردن را می‌داند. کسی که چیزی ساخته است، احتمالاً برای فروش آن هم اقدام کرده است، فروش به معنای عرضه و معرفی و دفاع از ارزش آن چیز که ساخته نه تبادل پول. رییس منابع انسانی گوگل مدافع سرسخت تکنیک‌های رفتاری مصاحبه است. او به این روش می‌تواند ببیند که متقاضی در شرایط واقعی چگونه با پیشامدها دست و پنجه نرم خواهد کرد.

 رایان هلمز از شرکت:  Hootsuite ابرقدرت درون و یا حیوان درون‌تان چیست؟

 صرف نظر از اینکه چه پاسخی به این سوال می‌دهید، مهم‌تر چگونگی توصیف این انتخاب و دلیل آن است. تصور کنید که حیوان به دنیا آمده‌اید. چه حیوانی خواهید بود؟ یک آفتاب پرست رنگارنگ، یک پاندا یا شاید یک درنده خطرناک. هولمز در توضیح این سوال خود بیان می‌کند که دستیار او در پاسخ به این سوال گفته که حیوان درون من یک اردک است. چرا که اردک‌ها مثل من روی سطح زمین آرام و باوقار ولی در میانه امواج آب به شکل جنون‌آمیزی پویا و پرجنب‌وجوش هستند. او حالا به من ثابت کرده که در مواجهه با شرایط محیطی می‌تواند براحتی خود را وفق دهد.

 هانا پارامور شرکت پارامور: اولین باری که بابت کار خود دستمزد گرفتی چند سال داشتی؟

 این سوال می‌تواند گذشته کاری و منش شغلی متقاضی را روشن کند. بطور حتم افرادی که در حین مدرسه رفتن و یا دانشگاه شغلی پاره‌وقت داشته‌اند، افراد مسئولیت‌پذیرتری هستند.

 لون جف از شرکت:  Sncsort.ماجرای یکی از موفقیت‌ها، چالش‌ها و مسئولیت‌های اخیر خود را برای من تعریف کن؟

 این سوال مهارت داستان‌گویی افراد را به چالش می‌کشد. مهارتی که اهمیتی حیاتی در کاروکسب و بویژه در بخش فناوری‌های نوین یافته است. چرا که در صنایع پیچیده باید بتوان با زبانی ساده و داستانی و غیراطلاعاتی به ترفیع محصولات خود بپردازیم. همه ما از داستان لذت می‌بریم. داستان‌ها می‌توانند احساسات ما را برانگیزند، ما را به تفکر وادارند و حتی رفتارهای ما را تغییر بدهند. داستان می‌تواند وسیله‌ای برای انتقال پیام و ایجاد ارتباط با کارکنان، مشتریان، عرضه‌کنندگان، سهامداران و دیگر ذی‌نفعان یک شرکت باشد.

اشلی موریس؛ اغذیه کاپریوت: دنیا به آخر رسیده است؛ چه خواهید کرد؟

 این سوال مشخص می‌کند که در شرایط بحرانی مهم‌ترین دارایی فرد چه خواهد بود و او در میدان عمل چه واکنشی از خود نشان میدهد.

جنی مینگ ازچارولت روز: از شکست‌های خود برایم بگو.

رزومه‌ها در ستایش موفقیت‌ها تدوین می‌شوند اما این پرسش عیار صداقت کارجو را می‌سنجد. نکته مهم تشریح یادگرفته‌های خود از شکست‌ها و راهبردهای‌مان برای عدم وقوع مجدد این ناکامی‌ها است.

 برد جفرسون از انیموتو: چه چیزی انگیزه لازم را برای برخاستن از خواب ناز و رخت خواب گرم و نرمتان فراهم می‌کند؟

 صبح زود از خواب بلند شدن براي اكثريت انسان‌ها دشوار است مگر کسانی که دارای انگیزه لازم برای برخاستن از خواب باشند و براي همين است كه مي‌توانند هر صبح سحر‌خيز باشند. در اصل سحر‌خيزي يك مهارت است و كافي است آن را به‌صورت يك عادت روتين براي بدن خود تبديل كنيد. این سوال مهم‌ترین انگیزه‌های فرد در زندگی شخصی و کاری او را مشخص می‌کند. تجارت بالا و پایین دارد و افراد شایسته کسانی هستند که بتوانند در هر دو شرایط باانگیزه و مشتاق باقی بمانند.

 رندی گروتی از شیک شک: یک سال بعد را تصور کن در حالی که به پاس 12 ماه گذشته و دستاوردهای آن برای سازمان دور هم جشن گرفته‌ایم، آن دستاورد مشترک چیست؟

این سوال مشخص می‌کند که فرد برای کسب جایگاه شغلی مورد نظر خود چه میزان درخصوص نقشی که عهده‌دار خواهد شد و همچنین دامنه فعالیت‌های شرکت تحقیق کرده است. این سوال میزان اشتیاق افراد و هدف‌مندی آن‌‌ها را نیز معین می‌کند.

 میچل پلوسو از گیلت گروپ: اگر قرار باشد درخصوص شما از تعدادی از افرادی که شما را می‌شناسند سوال کنم، سه مورد از برجسته‌ترین صفاتی که آن‌ها در مورد شما خواهند گفت کدام هستند؟

نکته مهم اینجا است که افراد لزوما کسانی که طرفدار شما و علاقمند به شما نیستند. اگر در پاسخ به این سوال تنها به بیان صفات خوب خودتان اکتفا کنید، ممکن است متهم به عدم شفافیت و پنهان کاری در مورد ویژگیهای خود شوید.

 میراندا کالینوسکی از فیس بوک: بهترین روز کاری شما چه روزی است؛ روزی که به خانه می‌آیی در حالی که فکر میکنی بهترین شغل دنیا را داری؛ در آن روز چه کاری انجام داده ای؟

این سوال موجب می‌شود که فرد در این اندیشه فرو برود که چه ارزش‌هایی از شغل خود دریافت می‌کند، در چه مواردی اشتیاق دارد و احتمالا در چه زمینه‌هایی پیشرفت خواهد کرد.

 وین جکسون شرکت سوناتایپ: زمانی را تصور کنید که دست‌های خود را تقریبا به نشانه تسلیم بالا برده‌اید. چه احساسی در این خصوص خواهید داشت و بجای تسلیم شدن چه خواهید کرد؟

کارکنان شایسته کسانی هستند که بجای فکر کردن به صدها دلیل برای تسلیم شدن، به هزاران دلیل برای ادامه دادن فکر کنند. این سوال بعلاوه روحیه رقابت‌جویی و جنگ‌جویی در شرایط سخت را ارزیابی می‌کند.

 دیوید گیلبوا از واربی پارکر: آخرین لباسی که پوشیدید چه بود؟

 دلیل انتخاب یک لباس مهم‌تر از نوع لباس است. افراد بوسیله لباس‌هایشان قضاوت می‌شوند و شما به‌خوبی از ظاهر یک فرد می‌توانید به خصوصیاتش پی ببرید. این روزها برخلاف گذشته ظاهر افراد بیشترین تاثیر را روی ما می‌گذارد و نشان‌دهنده‌ی رفتار و شخصیت آن‌ها است. ذکر این نکته را لازم می‌دانم که منظور من از تأثیر لباس بر موفقیت افراد، به تن کردن لباس‌های گران‌قیمت نیست بلکه درست لباس پوشیدن و آراستگی در پوشش متناسب با بازار هدف است که می‌تواند علاوه بر موفقیت حرفه‌ای، حس احترام مشتری را نیز به دنبال داشته باشد.

 پیتر تیل از پی پال: در مورد موضوعی تعریف کن که درست است اما تقریبا هیچ کس بر سر آن با شما توافق ندارد.

 این سوال مهارت‌های تفکر افراد را مورد سنجش قرار می‌دهد و بعلاوه شهامت آن‌ها در صحبت کردن را برآورد می‌کند.

 سوالات فوق در پنج دسته‌بندی زیر جای می‌گیرند: 1.هویت این قبیل سوالات سعی دارد تا باورها و ارزش‌های شخصی افراد را کنکاش کند: سوال اول، 15، 5 و 3 2.شخصیت این سوالات می‌کوشند تا در نگرش افراد و دیدگاه آن‌ها درخصوص زندگی بویژه در مواجهه با موانع و ثبات عاطفی آن‌ها کندوکاو کنند: سوال7، 9، 10، 14 3.اجتماعی سازی این دسته سوالات نحوه تعامل کارجویان با دیگران در شرایط کار تیمی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند: سوال 12 و 16 4.فرآیند تفکر این سوالات در حکم پازلی هستند که چگونگی مواجهه افراد با مسائل را مشخص می‌کنند: سوال 8 5.کارراهه شغلی این سوال فراتر از رزومه افراد شناخت یهتری از اهداف فرد بدست می‌دهد: سوال 2، 6، 11، و 13.

 

منبع:

inc

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.