وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

منتشر شد: توسعه مهندسی بازار، شماره 32 (مرداد و شهریور ماه 1392) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

منتشر شد: توسعه مهندسی بازار، شماره 32 (مرداد و شهریور ماه 1392)

"توسعه مهندسی بازار" شماره 32 (مرداد و شهریور ماه 1392، سال هفتم) حاوی 21 عنوان در موضوعات متنوع بازاریابی و فروش منتشر شد.
کاغذ تما‌م‌گلاسه، تمام‌رنگی، 80 صفحه، به همراه فیلم آموزش بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی)، توصیه‌ها و راهکارهای مطلوبی برای مدیران دارد. کافی است به سایت این نشریه بروید و فهرست موضوعات را بخوانید (www.marketingmag.ir).
"توسعه مهندسی بازار" بنا به ماهیت حرفه‌ای کار مطبوعاتی، به دو وظیفه‌ی اصلی:
 1) "اطلاع‌رسانی"
2) "تغییر نگرش"
 وفادار است. با وجود این، برخی مدیران انتظار دارند که نشریه بار "آموزش"، "مشاوره"، و یا "تحقیقات بازار" را در همین صفحات برعهده بگیرد.
خوشبختانه شرکت TMBA، تمامی این خدمات را برای مدیران مهیا کرده است و ضروری است از "نشریه" در حد ظرفیتهای خودش بهره گرفت. سایر انتظارات، گاه سبب می‌شود از مسیر خارج شویم و به علاوه آنچه مورد نیاز مدیران است، همچنان در "ابهام" باقی بماند. ضروری است مدیران عطش یادگیری برای پرسشهای فراوان خود را در دپارتمان آموزش، آموزشگاه بازارسازان، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازار جستجو کنند که همکارانم آماده‌ی ارائه‌ی خدمات هستند (کافی است به پرتال شرکت TMBA مراجعه کنید. (www.TMBA.ir)
برای اطلاع از آنچه در شماره‌ی جدید نشریه‌ی توسعه مهندسی بازار چاپ شده، می‌توانید یادداشت اینجانب را بخوانید که در صفحه‌ی 4 این نشریه درج شد.



توسعه مهندسی بازار در "عصر دیجیتالیسم"
"عصر ديجيتاليسم"، آشكارا پرده از واقعيتي برمي‌دارد كه اين روزها در برخورد با مديران بويژه مديرعاملان، مديران بازاريابي و فروش و حتي اصحاب دانشگاهي بيشتر حس مي‌كنم. "كاهش ميزان مطالعه"، بخشي از ويژگيهايي است كه براي "عصر ديجيتاليسم" برشمرده‌اند.
خردورزان فكور جهاني، واژه‌ي "عصر ديجيتاليسم" را مبتكرانه به كار بردند تا بگويند افزايش "كانالهاي تلويزيوني"، و تنوع هر چه بيشتر رسانه‌ها، در آغاز موجب شعف و البته افزايش "حجم توجه" و "قدرت انتخاب" مخاطبان شد. اما اكنون با سرعتي غيرقابل باور، از "توجه مخاطبان" و طبعاً "قدرت انتخاب" آنان به شدت كاسته است.
"حوصله" و "شكيبايي" مخاطبان براي مطالعه‌ي رسانه‌هاي مكتوب نظير روزنامه‌ها، مجلات، كتاب، و حتي بروشور و كاتالوگ كم‌صفحه، آنچنان اندك شده كه بايد از واژه‌ي "كميابي گوهر توجه" ياد كنيم.‌‌‌در اين ميان، "صنعت سرگرمي" با ابزارهاي نافذ و شگفت‌انگيز و هوش‌رُبا بخوبي توانست "گوهر كمياب توجه" مخاطبان را صيد كند. گو آنكه در باور ژرف‌انديشان ژرف‌بين، هم اكنون ظفرمنديهاي فراوان صنعت سرگرمي در غرب با حضور "انبوه و پرازدحام سرگرمي" به دلزدگي و ملال مي‌انجامد (انجاميده است).
با اين نگاه، "توسعه مهندسي بازار" به عنوان يك "رسانه‌ي مكتوب" پذيرفته كه "عصر ديجيتاليسم" مدتها است آغاز شده و همچنان در كنار ساير شرايط اقتصادي و فرهنگي جامعه‌ي ايران، سهم سرانه‌ي مطالعه‌ي مديران ايراني را نشانه رفته است.
بدين‌رو، تنوع موضوعات با چاشني سرگرمي در "توسعه‌مهندسي‌بازار" يك ضرورت بود با اين توجه كه بتوان "ميزان توجه" را افزايش داد و سهم سرانه‌ي مطالعه را براي مديران بويژه مديران بازاريابي و فروش ولو چند دقيقه افزود. تا رسيدن به درك دقيق از علاقه‌منديها و سليقه‌هاي مخاطبان خاص در عصر كنوني كه اولويت نخست تمامي رسانه‌ها است، به پيشنهادهاي خوانندگان و اهالي بازاريابي نيازمنديم و مباهات مي‌ورزيم.‌با اين توضيح، معرفي اجمالي اين شماره‌ي نشريه تقديم مي‌شود.

سرمقاله: اميد به آزادي بازارها در دولت تدبير
دكتر مرتضي عمادزاده، اقتصاددان، عضو هيأت‌علمي سازمان مديريت صنعتي، سرمقاله‌ي اين شماره را تحرير كردند. "اميد به آزادي بازارها در دولت تدبير"، عنوان اين سرمقاله است كه در صفحه‌ي روبه‌رو مي‌خوانيد. دكتر عمادزاده، استاد من، درهمين متن كوتاه، مؤلفه‌هاي فراواني را به صورت موجز تشريح كرده است.


ميزگرد توزيع + نشريه‌ي توزيع‌
"چالشهاي توزيع در ايران؛ راهكارها و توصيه‌ها با تأكيد بر آينده‌نگري" عنوان ميزگردي است كه در دفتر نشريه برگزار شد. آقايان محمداسماعيل قدس، سيدمحمد مدرس‌نيا، ابوالقاسم حاجي‌نظري، دكتر نيما يزدان‌شناس، دكتر عليرضا دولتمند، و خانم دكتر شادي گلچين‌فر حاضران اين ميزگرد بودند كه در تركيبي با حضور استادان بازار و استادان دانشگاه تشكيل شد.
"كتاب راهنماي مديران در كانال توزيع" اثر اينجانب و همكارم اميرحسين سرفرازيان، از انتشارات بازاريابي، الهامبخش ما براي برپايي اين ميزگرد بود. اميد كه در آينده بتوانيم اين ميزگرد را به صورت اختصاصي‌تر در صنايع مشخصي برگزار كنيم.
براي تكميل اين ميزگرد، و البته تحريك شركتهاي پخش و توزيع در ايران، نشريه‌اي با عنوان "توزيع صنعتي" معرفي شد كه بيش از 100 سال در دنيا قدمت دارد. معرفي اين نشريه را در صفحه‌ي 60 و 61 بخوانيد.

گفت‌و‌گوها با 5 استاد برجسته‌ي جهاني بازاريابي
"توسعه‌مهندسي‌بازار" بر اين باور است كه گفت‌و‌گو با بزرگان بازاريابي جهان يك فرصت مغتنم است. نخست آنكه آشنايي با بزرگان بازاريابي جهان مهيا مي‌شود، دو ديگر آنكه خوانندگان در فاصله‌ي پرسش و پاسخ، احساس تنفس مي‌كنند، از همه مهمتر آنكه در قالب يك مصاحبه، با افشره‌ي ديدگاه صاحبنظري برجسته آشنا مي‌شويد كه شما را از مطالعه‌ي بسياري از كتابهاي او و همكارانش كم نياز مي‌كند. و اين به نوعي صرفه‌جويي در وقت و هزينه است، آن هم براي مديراني كه "تنگناهاي وقت" دارند و كارتابلهاي پر حجم از نامه و چك و مرخصي، فاكتور، و هزينه‌هاي بيمه و ماليات و...
خوشبختانه با افزايش گفت‌و‌گوها، بزرگان بازاريابي جهان به سرعت پاسخگوي پرسشهاي ما هستند و اين براي "توسعه‌مهند‌سي‌بازار" كه گستره‌ي كشوري دارد، باعث افتخار است كه بزرگان بازاريابي جهان نيز از كوشش اهالي بازاريابي در ايران آگاه شوند.
در اين شماره، 5 گفت‌و‌گو مي‌خوانيد. نخستين آن از منابع خارجي است و 4 مورد ديگر مصاحبه‌هايي است كه بزرگان بازاريابي در مصاحبه‌ي اختصاصي با مجله‌ي توسعه مهندسي بازار، به پرسشهاي خاص ما پاسخ داده‌اند.
1. دكتر دومينيك دي‌ماتيا، مشاور اقتصادي، و روانپزشك
2. پروفسور جاگديش شث، استاد بلامنازع جهان در بازاريابي صنعتي و سازماني
3. پروفسور مايكل سولومون، استاد ممتاز جهان در "رفتار مصرف‌كننده"
4. پروفسور وندل بل، استاد برجسته‌ي "آينده‌پژوهي"
5. پروفسور پيتر استيدل، متخصص نوروبرندينگ‌
علاقه‌مندم اين نويد را به خوانندگان بويژه مديران بازاريابي و فروش بدهم كه كتاب "رفتار مصرف‌كننده" اثر درخشان مايكل سولومون با ترجمه‌ي همكار دانشگاهي‌ام دكتر كامبيز حيدرزاده، در 800 صفحه از سوي انتشارات بازاريابي در شرف اخذ مجوز براي چاپ است.

آينده ‌و تغيير در كسب‌و‌كارها (آموزشگاههاي زبان در ايران + بسته‌بندي)
 با دو عنوان براي آينده و تغيير در كسب‌و‌كارها در اين شماره روبه‌روييد:
الف) آينده‌ي آموزشگاههاي زبان در ايران: بقا يا نابودي
ب) آينده‌ي صنعت بسته‌بندي

ساير موضوعات + اخبار بازاريابي
"تبليغات"، "بازاريابي حسي"، با بزرگان بازار و دانشگاه، 10 كمپين خلاق بازاريابي فيلم، 10 كمپين بازاريابي ويروسي، درسهايي كه مي‌توان از فوتبال اسپانيا آموخت تا در كسب‌و‌كارها مديران موفق پرورش داد، و‌"ايده‌هاي احمقانه، كسب‌و‌كارهاي پرسود"، عنوانهاي ديگري است كه به سهولت نشان مي‌دهد داشتن ايده، حتي ايده‌هاي احمقانه، تا چه حد مي‌تواند كسب‌و‌كارها را جهاني سازد.
توفيق هر چه بيشتر مديران ايراني را در عصر ديجيتاليسم آرزومندم.‌

شایسته عنوان است که از تمامی استادان، مدیران، و اهالی بازاریابی صمیمانه تشکر می‌کنم که با لطف و دانش و تجربه‌ی آنان  مقالات و آثار و مصاحبه‌های این نشریه آماده و درج شد.
همکاران این شماره: دکتر عبدالحمید ابراهیمی، دکتر مرتضی عمادزاده، محمداسماعیل قدس، سید محمد مدرس‌نیا، ابوالقاسم حاجی‌نظری، دکتر علیرضا دولتمند، دکتر نیما یزدان‌شناس، دکتر شادی گلچین‌فر، احمد تقویان، احمد محسنی، مریم حسن‌زاده جوانیان، محمد فتحی، فاطمه رستمی راد، نیوشا صداقت‌کیش، محمدرضا حسن‌زاده جوانیان، علی خادم، سید بهزاد گلپرور، فرشید نوروزی، پریسا صادقی، سید احسان گلپرور، حامد موحدیان
گفت‌و‌گو با استادان خارجی (این شماره): پروفسور مایکل آر.سولومون، پروفسور جاگدیش شث، پروفسور وندل بل، دکتر دومینیک دی‌ماتیا، پروفسور پیتر استیدل
خبرنگاران: احمد آخوندی، محسن جاویدمؤید، نیوشا صداقت‌کیش
دبیر سرویس بین‌الملل: محمدرضا حسن‌زاده جوانیان
اشتراک: راشین شکیبایی
با تشکر از: دکتر مسعود حیدری، استاد سینا قربانلو، دکتر بهرام خیری، دکتر محمد طالقانی، دکتر ابراهیم چیرانی، دکتر شهرام گیلانی‌نیا، دکتر آذر کفاش‌پور، دکتر کامبیز حیدرزاده، مهندس امیر توفیقی، دکتر محمدابراهیم محجوب، دکتر رضا اکبری اصل، دکتر محمدعلی عبدالوند، دکتر قلی‌ پورسلیمانی، دکتر غلامرضا خاکی.
با تشکر از: مرکز مطالعات بازاریابی ایران، دپارتمان نورومارکتینگ
با تشکر از ناشران بازاریابی: واژگان خِرد، نگاه دانش، امیران، مهربان نشر، سیمای شرق، ارکان دانش، دانشگاه سمنان، آموخته، رسا، دفتر پژوهشهای فرهنگی، سیمین، سیته، سازمان مدیریت صنعتی، بازاریابی
گفتنی است علاقه‌مندان برای خرید و اشتراک می‌توانند به سایت www.marketingmag.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفنهای 66408251و 66408271  تماس بگیرند.

 

"سبز باشيد"

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.