وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

14 نوع پیامکی که باید مورد استفاده کار و کسب ها قرار گیرد 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

14 نوع پیامکی که باید مورد استفاده کار و کسب ها قرار گیرد

موبایل مارکتینگ یک روش از بازاریابی به وسیله موبایل از جمله گوشی های هوشمند است و برای فروشندگان امکاناتی از قبیل زمان، مکان و اطلاعات خصوصی شده فراهم می کند که موجب بهبود کالاها، خدمات و ایده های آنها می شود. اما آنچه بیش از همه در دنیای کنونی شرکت ها از آن غافل مانده ایم این است که علاقمندیم به دلیل شیفتگی به ابزارهای تکنولوژیک به سرعت کار را انجام دهیم و زمان و هزینه کافی برای محتوایی که قرار است از این طریق ارسال کنیم نمی گذاریم.
اما آنچه باقی است این است که زمانی پیامی برای شرکت ما درآمدزا و سودآور خواهد بود که محتوای جذاب، توجه برانگیز و معطوف به برند و فروش داشته باشد.
شاید برای شما هم سوال باشد که باید چه پیام ها و محتوایی ارسال کنیم؟ آیا نمونه کارآمدی هست که بتوان از آن الگو برداری کرد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.
به بیان ساده 4 نوع کلی پیامک تجاری وجود دارد:
1-    پیامک خوش آمدگویی
2-    پیامک تجاری همراه با اطلاعات
3-    پیامک تجاری با دعوت از مخاطب برای انجام یک کار (call to action)
4-    پیامک به کارکنان شرکت
آیا انواع دیگری نیز وجود دارد؟ قطعاً بله. اما این 4 مورد اصلی ترین پیامک ها را شامل می شوند:
1-    پیامک خوش آمدگویی
اگر از پیامک به عنوان یکی از کانال های ارتباطی خود با مخاطبانتان بهره می برید پس حتماً باید پیامک های خوش آمدگویی را چاشنی کارتان کنید. در واقع این اولین پیامی است که مخاطبان تازه واردتان از شما دریافت خواهند کرد.
به نظر بدیهی می رسد، اما بسیاری از صاحبان مشاغل این گام ساده را نادیده می گیرند. زمانی که سامانه پیامکی راه اندازی می کنید یک پاسخگوی فعال خودکار نیز برای آن در نظر بگیرید. اینگونه هر فردی که به تازگی مشترک شما می شود بلافاصله پیام خوشامد را از جانب شما دریافت خواهد کرد.
به همراه پیام خوش آمدگویی، می توانید برخی موارد را نیز در آن لحاظ کنید:
•    ابتدا به مخاطبان خود یادآور شوید که چه کسی هستید.
•    سپس به مشتریان خود یادآور شوید که به طور مثال در طول هفته یا ماه انتظار چند پیام را باید داشته باشند و اطلاعات بیشتر را چطور به دست بیاورند.
•    اگر دریافت پیامک مستلزم پرداخت هزینه است، مشتری باید از کم و کیف آن مطلع شود.
•    و در آخر بخشی را نیز باید به لغو اشتراک اختصاص دهید.
نمونه پیامک تجاری اول
" از شما به دلیل پیوستن به باشگاه VIP متشکریم، بدون هیچ هزینه ای ماهانه 4 تا 6 پیام در خصوص تازه ها و فرصت های خرید دریافت خواهید کرد! جهت لغو اشتراک L را ارسال کنید ".
به مجرد آنکه در فهرست خود بخشی از مخاطبان، مشتریان و اعضای اختصاصی را وارد کردید، باید بر اساس یک روال نظام مند به ارسال پیام و محتوای مناسب اقدام کنید. تحقیقات نشان می دهد که ارسال یک پیام در هفته می تواند معقول باشد.
البته پیام های بسیاری میتوان از این طریق برای فهرست مشترکین ارسال کرد، اما پیام های حاوی اطلاعات سودمندتر بوده و نرخ مشاهده آنها بالاتر است.


2. پیامک های تجاری حاوی اطلاعات
پیامک های حاوی اطلاعات روشی اثربخش برای اشتراک دانش، اخبار و اطلاعات با فهرست پیامکی شما هستند. این پیام ها باید مختصر و مفید به اصل مطالب پرداخته و با یک لینک به صفحه فرود کاربر پسند سایت هدایت شوند تا مشتری اطلاعات بیشتر را از آن طریق دریافت دارد. یادتان باشد هدف اصلی از ارسال این پیام ها اشتراک دانش و اطلاعات است نه فروش. پس به مردم اطلاعات مفید و واقعی داده، به آنها آموزش دهید و با آنها گرم بگیرید.
نمونه پیامک تجاری دوم: یادآوریهای دوستانه و بازایرابی اجتماعی
" دوست عزیز یادآور می شویم که امشب به منظور گلریزان برای کودکان کار و خرید از بازارچه خیریه راس ساعت 6 عصر در محل رستوران ... به ما ملحق شوید. خیابان .... ".
نمونه پیامک تجاری سوم: تبریک و شادباش
" یلدا مبارک! آرزو می کنیم شب خوشی را در کنار خانواده محترمتان سپری کنید! سوپر مارکت دریانی. برای تحویل رایگان اقلام مورد نیاز جشن یلدا تماس بگیرید... ".
نمونه پیامک تجاری چهارم: هدیه
" یک کتاب رایگان برای تمام دانشجویان عزیز در روز دانشجو. به جمع ما در کتابفروشی سیمرغ ملحق شوید. اطلاعات بیشتر در سایت..... ".
نمونه پیامک تجاری پنجم: تحقیقات
" از شما به دلیل خرید این هفته تان از فروشگاه ................ تشکر می کنیم. اجازه می دهید نظرتان را در خصوص خودمان بدانیم: www.yoursite.com/survey " .

نمونه پیامک تجاری ششم: اطلاعات
" آیا می دانید که دوشنبه این هفته روز جهانی کارآفرین است؟ با کلیک روی این لینک (،،،) اصول کارآفرینی را خلاصه و سریع بیاموزید" .
نمونه پیامک تجاری هفتم: مقالات و یادداشت ها
این شکل از پیامک می تواند ترافیک ورودی سایت شما را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش دهد:
" دو استراتژی 10 دقیقه ای موبایل مارکتینگ برای کار و کسب های کوچک... این یادداشت را در لینک زیر بخوانید...."
البته تاکید می شود که حتماً به کمک سایت های کوتاه کننده لینک، لینک های خود را تا حد امکان کوتاه کنید. به طور مثال می توانید از سرویس bit.ly استفاده کنید و با یک تیر، دو نشان بزنید. هم لینک خود را کوتاه کنید و هم به اطلاعات مهمی مثل تعداد کلیک ها از این طریق دست یابید.
حالا به بخش تجاری تر و معطوف به فروش پیامک ها می رسیم. در ادامه با ما همراه باشید.


3. پیامک های تجاری همراه با فراخوان مخاطب برای انجام کاری
فروش از طریق این کانال باید به صورتی ترجیحاً غیر مستقیم و در لفافه صورت بگیرد. شما از این طریق قصد دارید مخاطب را به انجام کاری فرا بخوانید نه آنکه او را از خود بیزار کنید.
نمونه پیامک تجاری هشتم: پیشنهاد سربزنگاه
قبل از طراحی برنامه بازاریابی خود نگاهی به مناسبت های سال آینده در تقویم بیندازید و محتوای متناسب با آن طراحی و در زمان مناسب ارسال کنید:
" سفره یلدایی خود را با میوه های درجه یک ما مزین کنید. تمامی میوه جات در بسته بندی و با بهترین کیفیت و 10 درصد تخفیف در فروشگاه هایپر. .comلینک شماwww. ".
یا اگر اطلاعات دقیق تر جمعیت شناسی در خصوص مشتریان خود دارید می توانید بطور مثال برای خانم های متاهل فهرست پیامکیتان، چنین محتوایی ارسال کنید:
" یک هدیه برای مرد خانواده .... ست باربیکیو ذغالی! او از آشپزی با این مجموعه برای خانواده لذت خواهد برد. اینجا سفارش دهید: .com/BBQلینک شماwww."
پیامک تجاری نهم: مناسبت های فروش مثل جمعه سیاه یا نمونه های وطنی آن مثل خرید یلدایی
" وقت و پول خود را با ایستادن در صف های طولانی و فروشگاههای گران قیمت هدر ندهید... مایحتاج خود را آنلاین سفارش دهید (لینک). 15 درصد تخفیف فقط این یلدا به صورت آنلاین" .
پیامک تجاری دهم: لطفا با من تماس بگیرید
گاهی نیاز است که مشتری خود با شما تماس بگیرد، این یک نمونه از بازاریابی اجازه ای است که مشتری خود میتواند در مورد همکاری با شما تصمیم گیری کند. در این موارد می توانید از چنین پیغام هایی استفاده کنید:
" آیا در بازنشستگی خود با مشکل مواجهید؟ با من به شماره ..... تماس بگیرید و یک جلسه مشاوره رایگان دریافت کنید. ظرفیت بسیار محدود است" .
پیامک تجاری یازدهم: الان سفارش دهید
" این پنجشنبه بلیت کنسرت می خواهید؟ ما برای شما جای خالی داریم. از سایت ما دیدن کنید... ".

البته؛ پیامک و یا هرگونه پیام متنی که می تواند در قالب اپلیکیشن های پیام رسان گوشی های هوشمند (مثل تلگرام بعنوان نمونه پرکاربرد در ایران) ارسال شود تنها به مراودات تجاری با مشتریان و مخاطبان برون سازمانی ختم نمی شود و می توان از آن برای تعامل درون سازمانی هم بهره برد.
در ادامه نمونه هایی بررسی می شود.


4. پیامک به کارکنان شرکت
نمونه دوازدهم: برنامه های کاری، امور جاری و پیامهای غیرکاری و فرهنگ ساز
" یادآوری: برنامه کاری هفته آینده را در سایت و یا کانال تگرام دنبال کنید و اگر سوالی بود مطرح کنید ".
نمونه پیامک سیزدهم: اطلاعات مهم
" مهم: همکاران گرامی ......... "
نمونه پیامک چهاردهم: اطلاعات محصول
" همکاران محترم ، محصول جدید ما رسید، (مشخصات و قیمت). با شعب مربوطه و عوامل پخش تماس بگیرید ".

منبع:
http://www.business2community.com/marketing/14-business-sms-messages-everyone-needs-use-01703446

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.