وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

پنج قدم برای کمپین بازاریابی B2B موفقیت آمیز 13 خرداد
admin لایک 0 دیدگاه

پنج قدم برای کمپین بازاریابی B2B موفقیت آمیز

بازاریابی B2B چیست؟

همانطور که از اسم آن هم مشخص است، این بازاریابی، مربوط به بازاریابی و فروش محصولات و خدمات به تجارتها یا سازمانهای دیگر دارد و در جزئیاتی کلیدی با بازاریابی B2C که با مشتریان به صورت فردی ارتباط دارد، متفاوت است.

به معنی دیگر، محتوای بازاریابی B2B باید مستقیم و با اطلاعات کافی پیش رود. این مسئله به این دلیل است که تصمیم‌های خرید در یک کمپانی یا تجارت در مقایسه با بازاریابی مصرف کنندگان، بر درآمد موثرتر است. بازده سرمایه گذاری شاید برای یک فرد در زندگی عادی آخرین مسئله مورد توجه او باشد، اما برای شرکتها جزو اولویتها قرار میگیرد.

در فضای مدرن، بازاریابی B2B اغلب برای فروش با گروهی از افراد با جایگاه و دیدگاههای متفاوت روبرو هستند، این مسئله، شرایطی پیچیده و چالش برانگیز ایجاد میکند. اما اگر اطلاعات و داده های قوی و دقیقی داشته باشید، توانایی رسیدن به فروش میتواند رشد چشمگیری داشته باشد.

بازاریابی B2B برای چه افرادی مناسب است؟

هر کمپانی که به شرکتهای دیگر محصول یا خدمات میفروشد. این مسئله میتواند به مدلهای متفاوتی باشد: برای مثال ارائه نرم افزاری به عنوان یک خدمات، خدمات امنیتی، ابزارها، تجهیزات جانبی، تدارکات، یا هرچیزی که به فکرتان برسد. بسیاری از سازمانها از هر دو روشهای B2B و B2C استفاده میکنند.

کمپینهای بازاریابی B2B میتواند برای هر فرد با کنترل یا تاثیر بر تصمیم‌گیری او ایجاد شود. این مسئله میتواند تنوع بالایی در عملکرد و روش افراد از تحقیقات ساده تا پیشرفته را شامل شود.

ایجاد یک استراتژی بازاریابی B2B 

رقابت برای مشتریان و جلب توجه آنها بالا است. خلق استراتژیهای B2B که نتایج مناسبی داشته باشد، نیازمند برنامه های فکرشده، اجرا و مدیریت است. در اینجا نگاهی کلی به پروسه های کمپین بازاریابیB2B میاندازیم:

 

قدم اول: یک چشم انداز فراگیر توسعه دهید.

قبل از اینکه هر تصمیمی بگیرید، چارچوب خود را مشخص کنید. قدم دوم: بازار و رفتار مصرف کننده خود را بشناسید.

این یک قدم حیاتی برای سازمانهایی است که بازاریابی B2B   انجام میدهند. هرچه بیشتر نسبت به این افراد شناسایی داشته باشید و مشخص تر باشند، با پیام‌های مربوط تر و بهتری میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید.

قدم سوم: تاکتیکها و راههای ارتباطی بازاریابی  B2Bرا بشناسید.

پس از اینکه بازار و مصرف کنندگان خود را معین کردید، حال نیاز است چند سوال از خود بپرسید:

این افراد در کدام شبکه اجتماعی بیشتر فعالیت دارند؟

چه سوالاتی در ذهن خود دارند؟

اوغات فراغت خود را چگونه میگذرانند؟

در کدام صنایع شرکت دارند؟

کدام موقعیتها را میتوانید به دست آورید؟

قدم چهارم: دارایی های خود را منظم کنید و کمپین تهیه کنید.

زمانیکه برنامه‌ای دارید، زمان آن فرا میرسد که شروع کنید. بهترین روشها برای هر مسیر را در استراتژی خود بگنجانید و پیامی در نظر بگیرید که خلاقانه و موثر، به آنها دیدگاههایی دهد که به هدف خود برسند.

قدم پنجم: اندازه گیری کنید و درجهت پیشرفت تلاش کنید.

این پروسه مداوم شما را در مسیر درستی قرار میدهد. به بیانی ساده شما نیاز دارید بدانید چرا نتایج یک عملکرد بسیار عالی بوده و نتایج عملکردی دیگر این گونه نبوده است تا تصمیمات درستتری بگیرید و در زمان و هزینه های شما صرفه جویی شود. هر چه دررابطه با آنالیز عملکردهای خود اطلاعات بیشتری داشته باشید و دانسته های خود را ارتقاء دهید، بیشتر از رقبا خود پیشی میگیرید و رشد میکنید. حتی با وجود تحقیقاتی درست و سازمان یافته، ایجاد محتوای یک کمپین نیاز به حدسیات زیادی دارد.

 

انواع بازاریابی B2B :

در اینجا به برخی از رایجترین نوع بازاریابیهای B2B و راههای ارتباطی آن اشاره شده است:

وبلاگها: یک پایه اصلی برای محتوای تیم شما. معمولا محتواهای به روز در وبلاگ شما باعث ایجاد ترافیک میشود. وبلاگ شما میتواند محلی برای محتواهای متفاوتی باشد: مقاله، اینفوگرافی، ویدئو، مطالب علمی و ... .

سئو: دانش سئو به شما این امکان را میدهد که الگوریتم های گوگل را دریابید و روشهایی که به دیده شدن سایت شما کمک میکند را به کار گیرید.

شبکه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی به شما کمک میکند تا چشم انداز و دیدگاهی به فعالیت کمپانیهای مورد هدف خود دست پیدا کنید. خریداران بازار B2B از این راه برای بررسی و تحقیق درباره فروشندگان استفاده میکنند.

فیلم: محتواهای به شکل فیلم چه در بسترهای شبکه های اجتماعی، چه در غالب تبلیغات، میتواند بسیار موثر باشد.

به طور کلی به یاد داشته باشید اگرچه این نوع بازاریابی بین دو شرکت است، اما شما همچنان با یک فرد در ارتباط هستید . بنابراین بیش از اندازه رسمی نباشید و ارتباط برقرار کنید.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.