وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه با مدیر خود در مورد پیشرفت شغلی صحبت کنید 23 مهر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه با مدیر خود در مورد پیشرفت شغلی صحبت کنید

توسعه شغلی شما فقط مسئولیت مدیر یا سازمان نیست - از شما شروع می شود. برای پیشرفت در هر نقشی، باید به طور فعال یک گفتگوی برنامه ریزی شغلی را با رئیس خود آغاز کنید.

· با تأمل در مورد آنچه می خواهید شروع کنید. باید درک روشنی از اینکه الان کجا هستید و چند سال دیگر کجا می‌خواهید باشید داشته باشید. در مورد وظایفی که به صورت روزانه انجام می دهید و همچنین پروژه ها یا اولویت های موجود خود فکر کنید. به نظر شما چه چیزی انرژی زا است و در مقابل چه چیزی تخلیه کننده است؟ در کدام زمینه ها احساس اطمینان می کنید و در کدام حوزه ها مشکل دارید؟ در مورد آنچه که می خواهید در آینده انجام دهید فکر کنید. دو سال دیگر خود را در چه نقشی می بینید؟ موفقیت از نظر شما چگونه است؟

 

· با مدیر خود درخواست ملاقات کنید. مکالمه روزمره شغلی هفتگی را با جلسه ارتقا شغلی یکی نکنید.. این جلسه باید به طور خاص بر روی بحث در مورد رشد شغلی متمرکز شود.

· در طول جلسه، بینش های مربوط به زمان خوداندیشی خود را به وضوح بیان کنید. دستاوردهای خود را بازنویسی کنید و نحوه کمک آنها به موفقیت تیم یا شرکت شما را برجسته کنید. این نه تنها ارزش شما را نشان می دهد، بلکه پایه ای برای گفتگو پیرامون رشد شما فراهم می کند.

· پس از جلسه، یک برنامه آینده‌نگر پیش‌نویس کنید که مراحل بعدی را مشخص می‌کند، از جمله مهارت‌های جدیدی که باید کسب کنید، هر پروژه‌ای که با آن موافقت کرده‌اید، و هر ذینفع مهمی که می‌خواهید با آنها روابط برقرار کنید. از اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط، محدود به زمان) استفاده کنید تا بتوانید پیشرفت خود را در طول زمان نظارت کنید. هنگامی که اهداف و نقاط عطف خود را مشخص کردید، زمانی را برای بررسی برنامه خود با مدیر خود تعیین کنید.

برخی افراد با این تصور وارد کار می شوند که مدیرشان مسئول پیشرفت شغلی آنهاست. آنها سخت کار می کنند، نتیجه می دهند، عقب می نشینند و منتظر ترفیع هستند.

متأسفانه، این استراتژی به ندرت جواب می دهد.

پیشرفت شغلی شما با شما شروع می شود

 

چیزی که هیچ کس به آنها نگفته این است: پیشرفت شغلی شما با شما شروع می شود - و با حمایت مدیرتان تقویت می شود. برای پیشرفت در هر نقشی، باید به طور فعال یک گفتگوی برنامه ریزی شغلی را با رئیس خود آغاز کنید. این جلسه ای است که می توانید از آن برای بحث در مورد علاقه خود به فرصت های رشد استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که اهداف فردی شما با مأموریت سازمان همسو هستند و یک برنامه بلندمدت برای ایجاد موفقیت در شما ایجاد کنید.

اگر این به نظر شما کار زیادی است - فرض شما درست است. گفتگوهای شغلی به برنامه ریزی و آمادگی قابل توجهی نیاز دارد، اما در نهایت، با ایده بهتری در مورد چگونگی پیشرفت کنار خواهید آمد. در اینجا یک راهنمای گام به گام وجود دارد که به شما کمک می کند تا در مورد رشد خود فعال باشید و یک گفتگوی شغلی سازنده با رئیس خود راه اندازی کنید.

 

قبل از جلسه

با تأمل در مورد آنچه می خواهید، شروع کنید.

قبل از نزدیک شدن به رئیس خود، باید درک روشنی از اینکه در حال حاضر کجا هستید و چند سال دیگر کجا می‌خواهید باشید، داشته باشید. این به شما کمک می کند اهداف حرفه ای خود را به صورت شفاهی بیان کنید و یک برنامه توسعه در خدمت آنها ایجاد کنید. زمانی را به برنامه خود اختصاص دهید تا در مورد وضعیت فعلی و اهداف آینده خود فکر کنید. سوالات زیر را از خود بپرسید:

1) الان کجایی؟ در مورد وظایفی که به صورت روزانه انجام می دهید و همچنین پروژه ها یا اولویت های موجود خود فکر کنید. کدام جنبه های این کار را در مقابل تخلیه انرژی انرژی زا می دانید؟ در کدام زمینه ها به طور مداوم احساس اطمینان می کنید و به طور مداوم با کدام یک مبارزه می کنید؟

بررسی کنید که آیا بر مهارت های لازم برای موفقیت در سطح فعلی خود تسلط دارید یا خیر. به دست آوردن این وضوح به شما این امکان را می دهد که عمداً به دنبال فرصت هایی باشید که در آن می توانید از نقاط قوت خود استفاده کنید و همچنین پروژه هایی را که می توانید برای رشد و بهبود استفاده کنید شناسایی کنید.

همچنین به دنبال بازخورد از همسالان باشید. آیا تحلیل شما از نقاط قوت و ضعف خود با آنها مطابقت دارد؟ از نظر آنها چه چیزی شما را از دیگران متمایز می کند؟

2) در بلند مدت چه چیزی برای شما مهم است؟ هدف این سوال این است که به شما کمک کند ارزش های خود و نحوه انطباق آنها با کارتان را شناسایی کنید. شما باید این را درک کنید تا یک برنامه توسعه ایجاد کنید که به شما در ایجاد یک شغل کامل کمک می کند.

در مورد آنچه که می خواهید در آینده انجام دهید فکر کنید. دو سال دیگر خود را در چه نقشی می بینید؟ وقتی این شغل رویایی را تصور می کنید، در مورد چه چیزی حاضرید کوتاه بیایید و چه چیزی غیرقابل مذاکره است؟

کارهایی را که برایتان پرانرژی بود به یاد بیاورید. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که وظایف اداری شما را خسته می کند و تعامل با مشتریان به شما انرژی می دهد. این چگونه با تصویر شما از آینده مطابقت دارد؟ چگونه در نقش بعدی شما در سازمان فعلی شما قرار می گیرد؟ شاید ارتقا، به نقشی که شامل حضور بیشتر با مشتریان باشد، غیرقابل مذاکره باشد، در حالی که کار اداری چیزی است که باید در مورد آن مذاکره یا مصالحه کنید. این اطلاعات در طول مکالمه شغلی شما با رئیستان ارزشمند خواهد بود.

قبل از حرکت، به عنوان آخرین نکته، به این فکر کنید که چگونه جاه طلبی های شما با ماموریت یا اهداف تیم و سازمان شما همسو می شود. اگر بتوانید اهداف آینده خود را به اهداف شرکت مرتبط کنید، می توانید استدلال قانع کننده تری برای رشد خود به مدیر خود ارائه دهید.

3) موفقیت از نظر شما چگونه است؟ موفقیت برای افراد مختلف به معنای چیزهای متفاوت است - سیر صعودی تنها یک نسخه است. شاید، پس از تأمل، متوجه شده باشید که نمی خواهید مسئولیت بیشتری به عهده بگیرید یا مدیر مردم شوید. شاید برای شما، موفقیت شامل تعادل بیشتر بین کار و زندگی و کار خلاقانه سر به زیر باشد. نسخه موفقیت خود را تعریف کنید تا مدیرتان بلندپروازی های شما را درک کند و بتواند به شما در رسیدن به آنها کمک کند.

 

درخواست ملاقات با مدیر خود کنید.

یک مکالمه ارتقا شغلی نباید در جلسات هفتگی شما جمع شود. این باید یک جلسه جداگانه باشد که به طور خاص روی بحث در مورد رشد شغلی متمرکز باشد. فرکانس مکالمات شغلی متفاوت خواهد بود، اما در حالت ایده آل، مدیر شما باید آماده باشد که چندین بار در سال آنها را برگزار کند تا امکان بازخورد مداوم، تعیین هدف و همسویی، و بحث در مورد فرصت های پیشرفت شغلی جدید یا آینده را فراهم کند. معمولاً بهتر است آنها را مدت کوتاهی پس از بررسی عملکرد سالانه یا نیمه سالانه داشته باشید - زمانی که قبلاً زمان خود را صرف تأمل در کار گذشته خود کرده اید - و اکنون می توانید یک برنامه آینده نگر ایجاد کنید.

درخواست مکالمات شغلی

 

هنگام درخواست مکالمه شغلی، هدف جلسه را واضح و روشن بیان کنید. شما می خواهید مدیرتان برای آماده شدن وقت داشته باشد. برای آنها ایمیلی از طریق این موارد ارسال کنید:

 

سلام [نام]،

می‌خواستم در تقویم شما ،زمانی را برای ملاقات و بحث در مورد پیشرفت شغلی‌ام پیدا کنم. اکنون کمی بیش از یک سال است که در این شرکت هستم و فکر می کنم این گفتگو می تواند به من کمک کند تا بفهمم چگونه می توانم از نظر حرفه ای رشد کنم و به موفقیت تیم و سازمان بزرگتر کمک کنم.

آیا می توانم یک ساعت را برای بحث در این مورد در هفته آینده اختصاص دهم؟

 

در طول جلسه

با یک نکته مثبت شروع کنید.

مکالمه را با ابراز قدردانی از فرصتی که به دست آمده آغاز کنید. می توانید بگویید: «از اینکه امروز با من ملاقات کردید بسیار متشکرم - واقعاً از آن قدردانی می کنم. می‌خواهم از این زمان برای بحث در مورد آرزوهای شغلی‌ام استفاده کنم و امیدوارم یک برنامه توسعه ارائه کنم که به من کمک کند اهدافم را با اهداف تیم بزرگ‌تر و اهداف شرکت هماهنگ کنم.»

در مرحله بعد، بینش هایی را که در طول زمان حضور خود کشف کرده اید، به وضوح بیان کنید. توضیح دهید که در حال حاضر خود را کجا می‌بینید، از جمله جنبه‌هایی از نقش‌هایتان که احساس رضایت می‌کنند و آن‌هایی که دوست دارید در آن‌ها رشد کنید، تغییر دهید یا به روش‌های جدیدی توسعه پیدا کنید. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: «وقتی با مشتریان کار می‌کنم احساس رضایت بیشتری می‌کنم و فکر می‌کنم که سبک ارتباطی صریح و خوش‌آمدگویی من نقطه قوتی است که من را در تیم متمایز می‌کند.»

موفقیت در رهبری پروژه ها

 

به جمع بندی دستاوردهای خود ادامه دهید و نحوه کمک آنها به موفقیت تیم یا شرکت شما را برجسته کنید. این نه تنها ارزش شما را نشان می دهد، بلکه پایه ای برای گفتگو پیرامون رشد شما نیز فراهم می کند. می توانید بگویید: "در طول سال گذشته، من با موفقیت پروژه X را رهبری کردم که منجر به افزایش X٪ در تعامل مشتری شد - که به هدف سازمانی افزایش مشارکت مشتری تا Y٪ کمک کرد. من معتقدم که این پتانسیل من را نشان می دهد تا نقش های چالش برانگیز تری را در تیم خود بر عهده بگیرم و دیگران را در مورد چگونگی انجام موفقیت آمیز همین کار راهنمایی کنم."

با به اشتراک گذاشتن آنچه برای شما در مرحله بعدی حرفه شما مهم است و اینکه چگونه می بینید که این تغییرات به رشد بلندمدت شما کمک می کند، ادامه دهید: "همانطور که در شرکت رشد می کنم، دوست دارم به پروژه های بیشتر در ارتباط مشتری ادامه دهم. و در نهایت رهبری آنها. من این را راهی برای توسعه بیشتر مهارت‌های ارتباطی خود و رشد به‌عنوان یک رهبر می‌دانم، این نقشی است که می‌خواهم در آن رشد کنم.»

در نهایت، اگر زمینه‌های توسعه‌ای وجود دارد که می‌خواهید به آن اذعان کنید، آنها را نادیده نگیرید. در عوض، آنها را به چشم انداز سازمان متصل کنید. می‌توانید اضافه کنید، «می‌دانم که هنوز چیزهای بیشتری درباره مدیریت پروژه باید یاد بگیرم، و اتخاذ ابتکارات بیشتر به من این امکان را می‌دهد که این کار را انجام دهم. این شرکت می‌خواهد در سال جاری دسترسی به مشتریان خود را افزایش دهد، بنابراین رشد من به این هدف کمک می‌کند.» به یاد داشته باشید که اهداف شغلی شما باید یک موقعیت برد-برد هم برای شما و هم برای سازمان ایجاد کند.

 

مراحل بعدی را مشخص کنید

شما به مدیر خود باید فرصت برای فکر کردن در مورد آنها بدهید و ممکن است مدتی طول بکشد تا پاسخ را قالب بندی کند. پس از طرح پرونده خود، با عبارتی مانند «کنجکاو هستم که افکار و بازخورد شما را بشنوم» را دنبال کنید.

در برخی موارد، مدیر شما ممکن است از شما برای باز کردن بحث تشکر کند و از شما بخواهد که یک هفته دیگر گفتگو را مرور کنید - به آنها زمان بیشتری برای پردازش و ارائه یک برنامه بدهید. در بهترین حالت، مدیر شما آمادگی بیشتری دارد و ایده خودش را در مورد جایی که می‌تواند رشد شما را ببیند، خواهد آورد. در این صورت می توانید برای توسعه مراحل بعدی با یکدیگر همکاری کنید.

با بحث در مورد زمینه های زیر شروع کنید:

· درک فرصت های موجود برای شما. از مدیر خود بپرسید که با توجه به اهداف و آرزوهایتان چه فرصت هایی در دسترس شماست. آیا قبل از بالا رفتن از نردبان نیاز به یادگیری مهارت های جدید دارید؟ اگر چنین است، آنها چه هستند و چگونه می توانید آنها را بهتر نشان دهید؟ آیا آنها احساس می کنند که شما برای انجام یک پروژه آماده هستید؟ اگر هیچ فرصتی در تیم شما وجود ندارد، آیا تیم دیگری وجود دارد که بتوانید برای رشد با آن کار کنید؟

· هدایت فرآیندها و سیاست های سازمان. مدیر شما در بیشتر موارد تنها تصمیم گیرنده نیست، به خصوص وقتی صحبت از ترفیع به میان می آید. شما باید بدانید که سازمان چگونه کار می کند، از جمله فرآیندها و اینکه تأثیرگذاران کلیدی چه کسانی هستند، و چگونه می توانید مشخصات خود را ارتقا دهید و برای افراد کلیدی بیشتر دیده شوید. از رئیس خود بپرسید: «آیا افراد دیگری در سازمان هستند که من باید کارهایشان را با دقت بیشتری مشاهده کنم؟ من دوست دارم با آنها صحبت کنم و یاد بگیرم که چگونه در اینجا موفق شده اند. چگونه به من پیشنهاد می‌کنید که کارم و خودم را بیشتر نمایان کنم؟»

هدایت فرآیندها و سیاست های سازمان

 

· شناسایی و ارزیابی گزینه ها و فرصت های مختلف. بعید به نظر می رسد که شما و مدیرتان در همین جلسه اول برنامه ریزی دقیقی ترتیب دهید. هنگامی که مدیرتان گزینه‌هایی را به شما ارائه می‌دهد، از نظراتشان تشکر کنید. سپس، به آنها اطلاع دهید که در مورد آنچه صحبت کرده اید فکر خواهید کرد. از شما بپرسید که آیا می‌توانید زمان بگذارید و طرح ملموس‌تری را برای آن‌ها در نظر بگیرید تا در جلسه بعدی بررسی کنند. این به شما فضای لازم را می دهد تا در مورد جوانب مثبت و منفی بحث خود فکر کنید و چند قدم بعدی را پیشنهاد دهید.

بعد از جلسه

پیش نویس طرح توسعه

آنچه را که آموخته‌اید بردارید و یک برنامه آینده‌نگر تنظیم کنید که مراحل بعدی را مشخص می‌کند، از جمله مهارت‌های جدیدی که باید به دست آورید، هر پروژه‌ای که با آن موافقت کرده‌اید، و هر ذینفع مهمی که می‌خواهید شروع به ایجاد روابط با آنها کنید.

به یاد داشته باشید که بهترین برنامه ها هم بلندپروازانه و هم واقع بینانه هستند و در عین حال دست یافتنی هستند و مرزهای شما را پیش می برند. از اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط، محدود به زمان) استفاده کنید تا بتوانید پیشرفت خود را در طول زمان نظارت کنید. در حالی که همیشه عواملی وجود دارند که خارج از کنترل شما هستند، ساختار برنامه با استفاده از نقاط عطف مشخص (حتی اگر در معرض تغییر باشند) مفید است. به عنوان مثال، تعیین هدفی مانند «اتمام برنامه آموزشی رهبری در مدت 6 ماه» یا «افزایش مشارکت مشتری تا 10 درصد در سه ماهه دوم» امکان‌پذیرتر از چیزی است که غیرقابل پیش‌بینی است مانند «ارتقا به رهبر مردم تا پاییز 2024».

پیگیری.

هنگامی که اهداف و نقاط عطف خود را مشخص کردید، زمانی را برای بررسی برنامه خود با مدیر خود تعیین کنید. سعی کنید این کار را حداکثر یک هفته پس از اولین جلسه انجام دهید تا گفتگو همچنان در ذهن شما باشد. این می تواند مفید باشد که برنامه خود را قبل از بحث به مدیر خود بفرستید تا به آنها زمان بدهید تا قبل از آن به طور متفکرانه آن را بررسی کنند.

از جلسه پیگیری خود برای جمع‌آوری بازخورد آنها، انجام تنظیمات و اطمینان از همسو بودن هر دو استفاده کنید. سپس از آنها بپرسید که آیا می‌توانید نحوه پیشرفت کارها را بررسی کنید - چه در جلسات بعدی یا در طول بررسی‌های منظم خود در طول سال.

موفقیت در ارتقا شغلی

 

گفتگوهای ارتقا شغلی برای رشد حرفه ای شما حیاتی است. با شروع آنها، جاه طلبی های خود را مشخص می کنید، بازخورد ارزشمندی به دست می آورید و راه را برای یک مسیر شغلی کامل هموار می کنید. به خوبی آماده شوید، به وضوح ارتباط برقرار کنید و همیشه پذیرای بازخورد باشید. با انجام این کار، به خود قدرت می‌دهید تا به جلو حرکت کنید، دانشی را که برای رشد نیاز دارید تضمین کنید، و به مدیرتان فرصتی می‌دهید تا شما را در سفرتان کاملاً درک کند و از شما حمایت کند و چند قدم بعدی را پیشنهاد دهید.

 

 

منبع :     Antoinette Oglethorpe

ترجمه شده در واحد نوآوری و بهبود TMBA

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.