وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چالشهای سازمانها و راه‌کارهای حل آنها در نخستین رویداد مایندگرافی 15 بهمن
admin لایک 0 دیدگاه

چالشهای سازمانها و راه‌کارهای حل آنها در نخستین رویداد مایندگرافی

اولین رویداد مایندگرافی با هدف گفت‌وگو پیرامون چالشهای سازمانها و راه‌کارهای حل آنها با استفاده از علوم شناختی و با حضور جمعی از اساتید و مدیران عالی رتبه برگزار شد.

این رویداد به دور از سخنان تکراری و کلیشه‌ای ، و با مشارکت جمعی صمیمی از هم صنفی‌های همدل، به صورت یک میزگرد جذاب برگزار شد.

به گزارش رادیو صدای بازاریابی یکی از دغدغه‌های مطرح شده در رویداد مایندگرافی این بود که آیا تمرین مباحث مربوط به ذهن‌آگاهی یا همان مایند‌فولنس در سازمان منجر به بهبود عمکرد می‌شود یا خیر؟

در کنار ذهن‌آگاهی دو مکمل مهم نیز مطرح شد که انعطاف‌پذیری در حل مسأله و توانایی حل مسأله بودند. انعطاف‌پذیری در حل مسأله به این معناست که فرد در مسائل امروز با فهم و درک اتفاقات گذشته تصمیم گیری نکند و بتواند با تغییرات پرسرعت جهان کنونی هم‌سو باشد.

ارزیابی و پیدا کردن متدولوژی که منجر به پیشرفت شود کلید حل مسأله است. با توجه به حجم مهاجرت که شاهد آن هستیم و کاهش منابع انسانی شایسته در سازمانها، پرورش و پیشرفت نیروهای کنونی تنها انتخاب مدیران اندیشمند است. صندلی‌های خالی یکی از ترسهای اصلی این صنعت است.

ولی جالب است بدانیم که 80% پروژه‌های توسعه‌ی رفتارهای شناختی در دنیا منجر به شکست هستند و هر ساله چندین میلیون دلار برای آنها هزینه می‌شود ولی چرا؟

چونکه این برنامه‌ها اصولاً کاربردی نیستند و اثری بر روی مغز آدمی ندارند. دلیل اینکه LI پیشرفتی چشمگیری داشته، این است که باگهای مغز انسان را برطرف کرده و راه حل ارائه میدهد اگر این برنامه توسعه بتواند طوری عمل کند که مغز آدمی با آنها پذیرش و درک بیشتری داشته باشد احتمال پیروزی بیشتری خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار ما در رادیو صدای بازاریابی، مبحث جالب دیگری که در این رویداد مطرح شد در رابطه با کتاب ارزشمند جستارهایی در زیبایی شناسی سازمان به قلم دکتر محمد ذاکری بود. این کتاب نامزد دریافت جایزه‌ی کتاب سال شده است، جناب دکتر ذاکری در این جمع حضور داشتند و به زیبایی هر چه تمام‌تر مفهوم زیبایی‌شناسی در سازمان را برای حضار توضیح دادند.

دانش مدیریت از ابتدای شکل‌گیری آن به عنوان یک رشته‌ی علمی مستقل مبتنی بر انگاره‌های مدرنیستی بوده و سازمان به عنوان مهمترین نهاد یا ساختار این رشته بر اساس مؤلفه‌های عینی همچون کارایی، اثربخشی، سودآوری، فرآیندهای داخلی و... ارزیابی شده است. اما در دهه‌های اخیر و پس از فراگیری پارادایم پست‌مدرنیسم در فضای علمی مدیریت همواره این سؤال مطرح بوده که آیا میتواند سازمان و مدیریت را از منظری دیگر نگریست؟ به شیوه‌ای متفاوت طراحی کرد و با معیارهایی دیگرگونه

اما در دهه‌های اخیر و پس از فراگیری پارادایم پست‌مدرنیسم در فضای علمی مدیریت همواره این سؤال مطرح بوده که آیا میتوان سازمان و مدیریت را از منظری دیگر نگریست؟ به شیوه‌ای متفاوت طراحی کرد و  با معیارهایی دیگرگونه مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد

زیبایی‌شناسی که پایی در فلسفه و پایی دیگر در هنر دارد مدعی است میتواند پاسخی درخور به این پرسش دهد و رویکردی برآمده از زیبایی‌شناسی در کنار رویکرد دیرپا و مدرنیستی به دلیلی برای نگریستن به پدیده سازمان و عمل مدیریت باشد. با اینکه این رویکرد در سالهای گذشته در کتب و مقالاتی در غرب مطرح شده، اما جای آن در آثار علمی و کاربردی رشته مدیریت و سازمان در ایران خالی بوده است.

کتاب جستارهایی در زیبابی‌شناسی سازمان کوشیده ضمن طرح این نگرش متفاوت در ادبیات مدیریت ایران برخی از جنبه‌ها و ظرفیت‌های هنر و زیبایی‌شناسی را در مباحث مدیریتی و سازمانی مطرح کند.

پس از گپ‌وگفت در خصوص این مبحث کمتر شنیده شده، عزیزان شرکت‌کننده به معرفی خود پرداختند تا در جلسات آینده بتوانند همدل‌تر از آنچه تا کنون بوده‌اند آموخته‌ها و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

این جمع ارزشمند با لبخندی بر لب و چشمانی پر از برق امید کافه گالری را ترک کردند تا قراری دیگر.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.