::برگزاری اولین جلسه کمیته ISIRI/TC225 در موسسه استاندار و تحقیقات صنعتی ایران
معرفی کمیته فنی 225 ISO20252:2006
الزامات و نیازمندیهای جهانی تحقیقات بازار را مشخص نموده و به ثبات و شفافیت در بررسیهای انجام گرفته کمک می نماید.
بازار کار و جامعۀ متشکل از شرکتها، دولتها، مؤسسات تحقیقات بازار، شرکتهای تبلیغاتی و بازاریابی، اتحادیه های مصرف کنندگان، و دانشگاهها به شدت به تحقیق بازار در جنبه های زیادی از زندگی مدرن از محصولات و خدمات تا رفتار مصرف کننده و شهروند نیازمند است.
استاندارد جدید تحت عنوان- بازار، نظرها و تحقیقات اجتماعی، از واژه ها و نیازمندیهای خدمات، اصول استانداردهای مدیریت کیفیت ایزو بویژه استانداردهای سری ایزو 9000- سیستمهای مدیریت کیفیت- استفاده می کند و نیز استانداردهای ملی متفاوت و کدهای صنعتی را در سطح بینالمللی هماهنگ می نماید.
استاندارد ایزو نتیجه کار کمیته فنی 225 ایزو تحت عنوان نظرها و تحقیقات اجتماعی می باشد که این کمیته در پاسخ به اقدام فدراسیون اتحادیه های سازمان های تحقیقات بازار اروپا (ESOMAR) بوده که به عنوان یک سازمان رابط همراه با اتحادیه جهانی متخصصان پژوهش و اتحادیه جهانی تحقیق و پژوهش نظرهای عموم ایجاد شده است.
رئیس کمیته فنی 225 اظهار می دارد استانداردهای ملی در خیلی از کشورها در طی دهه اخیر تدوین شده است که این امر نشان از سرعت بخشیدن به آگاهی اهمیت کیفیت در تحقیقات بازار می باشد . از آنجا که تفاوتهای رفتاری اجتماعی فرهنگی در بیین کشورها در خصوص محصولات و خدمات وجود داشت. تدوین یک استاندارد بینالمللی به منظور نهادینه کردن این تفاوتها ضرورت پیدا کرد تا مطالعات و بررسی های پژوهشی چند ملیتی فرامرزی صورت گیرد. با این تضمین که روشهای اجرائی کار هم خوان و قابل مقایسه و تطبیقی باشد.
به گفته دبیر کمیته فنی، استاندارد جدید نقش حیاتی در کمک به صنعت تحقیقات بازار داشته تا اعتباری برای سازگاری جهانی، ردیابی و بهبود مستمر ایجاد نماید و بدون شک آگاهی نسبت به ارزش فعالیتهای تخصصی تحقیقات بازار را افزایش داده است.
در پایان رأی گیری برای تعیین رئیس، نائب رئیس و دبیر کمیته به عمل آمد که با لطف حضار اینجانب به عنوان رئیس کمیته- مهندس شهیدی پور (دوست عزیزم که در انجمن تحقیقات بازاریابی ایران هم به عنوان بازرس در خدمت شان هستیم) به عنوان نائب رئیس و جناب آقای جابریان از کارشناسان فعال مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به عنوان دبیر انتخاب شدند.
در همین جا از تمام فعالان در عرصه تحقیقات بازاریابی دعوت می کنم در راستای هرچه قوی تر شدن این کمیته برای حضور قوی در کنار کمیته های سایر کشورهای عضو، تقاضای عضویت شان را ارائه کنند تا ترتیب عضویت آنها داده شود. قطعاً از نظرات تمام صاحبنظران در راستای وظایف کمیته استفاده می شود. کمک کنیم تا ایرانی سربلند تر داشته باشیم.
سبز باشید